Lamborghini vyjelo nad základní tábor Mount Everestu, aby ukázalo všestrannost
Ve výšce necelých 6.000 m. n. m. leží silnice Umling La Pass. Indická komunikace dává zabrat technice i řidičům, protože vede do vyšších poloh, než je základní tábor Mount Everestu.
Horský průsmyk Umling La Pass v indickém svazovém teritoriu Ladak je díky nadmořské výšce 5.883 metrů nad mořem nejvýše položenou sjízdnou silnicí na světě. Komunikace stoupá do nebe těsně u hranic s Čínou, na stavbě se podílela indická armáda podporovaná státem a průjezd vyžaduje speciální povolení.
Rekordně umístěná trasa vede v délce cca 86 kilometrů po zpevněných i nezpevněných úsecích, proměnlivý povrch vyžaduje vyšší podvozek včetně pohonu všech kol. Vysokou polohu od moře nejhůře snášejí posádky a pohonné jednotky, protože obojí vyžaduje dostatečný přísun kyslíku, který na horách citelně ubývá, zejména na cestě postavené dokonce nad polohou základního tábora horolezců dobývající Mount Everest.
Život ohrožující průsmyk vybralo marketingové oddělení Lamborghini k prezentaci všestrannosti jediného zvýšeného modelu 4x4 v modelovém portfoliu značky. Do Indie vyrazil Urus doprovázený týmem inženýrů, kteří se mohli poplácat po zádech za překonání Umling La Pass bez ztráty kreditu.
Italové tvrdí, že žlutá vlajková loď projela nejvýše položené oblasti opakovaně. „Lamborghini Urus zdolalo tuto majestátní silnici s úžasnými zatáčkami hned dvakrát ve dnech 8. a 9. října 2021. Vidlicový osmiválec s dvojitým přeplňováním turbodmychadly ukázal své schopnosti při překonání nejvyšší sjízdné silnice na světě. Je to absolutně všestranné Lamborghini, které dokáže prozkoumávat nové cesty při předvádění svého potenciálu.“ Vedoucí indického zastoupení automobilky Sharad Agarwal chválu rozšířil slovy, že nastal „hrdý okamžik pro Lamborghini“ a jedním dechem ocenil také stavitele nebezpečné vozovky, protože prý bylo složité jen půlhodiny obyčejně postávat na cestě tisíce metrů nad mořem.
Holé pláně plné kamení připomínají drsnou povahu hraničních vrcholků, povětrnostní podmínky v oblasti mohou být extrémní, výjimkou nejsou nesnesitelně nízké teploty násobené silným větrem o rychlosti až 80 km/h. Během reklamních jízd počasí přálo, Urus si prý vedl skvěle v silničním režimu Sport a výrazné oslabení nenastalo ani po přepnutí na terénní režim Terra.
Řídký vzduch ztěžující dýchání jistě něco ubral z deklarované dynamiky Urusu, přesné měření se ovšem neodehrálo. Čtyřlitrový agregát standardně generuje výkon 650 koní (478 kW) při 6.000 ot./min a 850 Nm v rozmezí 2.250 až 4.500 ot./min. V běžných podmínkách lidského života slibuje V8 biturbo zrychlení na 100 km/h za 3,6 sekundy, což se v Indii určitě nekonalo a zcela jistě nebyla šance prolétnout hory maximální dosažitelnou rychlostí 305 km/h. Horská reklama byla o originální prezentaci multifunkčního použití sportovně užitkového Lamborghini.
Vůz slaví úspěch, prodejní čísla se odráží od současného trendu SUV na trhu. Může být spokojený i Sharad Agarwal, který eviduje více než 100 prodaných kusů ve svém teritoriu. Luxusní, sportovní a nyní i odolné SUV je základní stavební kámen současné nabídky navzdory nelibosti konzervativních fanoušků boloňské automobilky.