Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lidé mohou jezdit po střeše bývalé továrny Fiatu nad Turínem

Mirek Mazal
Diskuze (2)

Kromě rozsáhlé zeleně na střeše nejmodernější továrny té doby opět vynikají automobily. Nad Turínem je možné v pátém patře znovu prohánět nejznámější Fiaty.

Úžasná továrna Fiatu v turínské čtvrti Lingotto nese stejnojmenný název a nejvíce se proslavila umístěním testovací dráhy na střeše. Do přízemí asi půl kilometru dlouhé budovy vstupovaly suroviny a z nejvyššího patra odjížděl hotový Fiat odborně testovaný na oválné dráze se dvěma klopenými zatáčkami.

Efektivní opatření pro úsporu místa v městské zástavbě fungovalo 59 let do roku 1982. Po patrech rozdělenou výrobní linku vystřídalo megalomanské společenské a kulturní centrum, střešní okruh zůstal jen místem zvláštních příležitostí, reklamních akcí či společensky významnějších setkání. Okusit pocit klopení zatáčky v pátém patře mohli jen vyvolení, dokud se nevrátil Fiat.

Díky obnovenému působení automobilky vznikla nová příležitost projet střechu vůbec první podobně modulární stavby z pilířů a železobetonu. Nejvyšší části výrobny Lingotto byly přeměny na obrovskou venkovní zahradu, která respektuje vedení testovacího polygonu. Na klopenou atrakci mezi udržovanou zelení se vrátil automobilový život díky programu La Pista 500.

Dle názvu je okruh přístupný pouze ve Fiatu 500, který je z tamní půjčovny a v rámci ekologie jezdí mezi květinami výhradně na elektřinu. Malé kabriolety jsou k mání za poplatek a po novém poznání dráhy ve výšce téměř 30 metrů se nabízí turínská panoramata dostupná zpoza volantu otevřeného hatchbacku.

Pod koly a tedy o patro níž sídlí muzeum a kavárna Casa 500, respektive FiatCafe500. Expozice věnované ikonickému Fiatu 500 se rozkládá na více než 700 metrech čtverečních zaplněných vzpomínkami na tři generace kompaktní legendy. Působení drobného hatchbacku je v rámci programu muzea věrně popsáno ve vztahu k italské kultuře, která by bez zakulaceného modelu nebyla kompletní.

Zbytek budovy dále slouží víceúčelovým aktivitám, betonový komplex zůstává symbolem průmyslového designu. Lingotto má své místo ve všech turistických průvodcích coby věčná dominanta města. Zásluhou obnovené tradice se nejen místní mohou pokochat výhledy z ptačí perspektivy a přitom najíždět do jedné z klopených zatáček.

Nenapodobitelnou architekturu hranaté budovy s výrobní linkou do nebe prosadil tehdy 47letý Giacomo Mattè-Trucco. Sedmiletý stavební cyklus vyvrcholil otevřením avantgardní, vlivné a působivou budovy, jak ji popisují dobové komentáře. Zhruba 80 různých modelů aut vyrábělo šest tisíc pracovníků na ploše o rozloze 1,5 milionu metrů čtverečních, toho času Fiat kraloval největším a nejmodernějším montovnám na světě.

Mirek Mazal
Diskuze (2)

Doporučujeme

20. 6. 2022 10:44
Re: ju dobry
To musela být paráda :yes:
19. 6. 2022 10:03
ju dobry
Byl jsem tam, pred peti lety cca. Testovani ktm duke, 125 a 390. Zazitek dobrej, ten pocit kdyz jedes do klopeny zatacky a vis ze kdyz to poseres, tak muzes spadnout dolu z 50 metru doprostred obchodniho centra, jen tak nekde nemas.