Luxusním sedanům prémiových značek se nedaří. Jaké jsou důvody?
Evropské prodeje Audi A8, BMW 7 i Mercedesu S letos zatím klesají. Mají snad evropští zákazníci nižší zájem o luxusní vozy?
Evropskému trhu s novými automobily se letos zatím příliš nedaří, za polovinu roku zdejší prodeje klesly o 3,1 procenta. Pokles je citelný také mezi velkými luxusními sedany prémiových značek. Jaké jsou důvody tohoto trendu?
Za prvních pět měsíců roku klesl počet registrací všem zástupcům německé prémiové trojky v tomto segmentu. Mercedes-Benz S sice zůstává nejžádanějším modelem v segmentu luxusních aut, jeho prodeje ale meziročně klesly o 22 %. BMW 7 si za tu dobu pohoršilo o 8,9 %, zatímco Audi A8 o 6,1 %.
Nejsou ale jediní. Propad hlásí také Porsche Panamera (-31 %), Tesla Model S (-52 %) nebo Jaguar XJ (-38 %). Trend je platný i pro český trh, kde mezi lednem a květnem meziročně klesl počet registrací S-Klasse, 7-Series, A8, Panameře i Lexusu LS.
Evropské prodeje superprémiových modelů v období leden-květen 2019 | |||
Zdroj: JATO Dynamics | |||
Poř. | Model | Prodeje (ks) | Meziroční změna (%) |
1. | Mercedes-Benz S | 5205 | -22 |
2. | Mercedes-Benz CLS | 4689 | +76 |
3. | BMW 7 | 4070 | -8,9 |
4. | Audi A7 Sportback | 3887 | -1,7 |
5. | Porsche Panamera | 3523 | -31 |
6. | Tesla Model S | 2702 | -52 |
7. | Audi A8 | 2580 | -6,1 |
8. | Mercedes-AMG GT | 2220 | +18 |
9. | Jaguar XJ | 352 | -38 |
10. | BMW 6 Gran Coupé | 186 | -82 |
V případě eskového Mercedesu, elektrického Modelu S a britského XJ lze propad vysvětlit stářím těchto vozů, které v tomto segmentu hraje vždy důležitou roli. Nároční zákazníci luxusních aut zkrátka vyžadují to nejmodernější. S-Klasse se nové generace dočká v příštím roce, stejně jako XJ, které čeká elektrifikace. Britská luxusní kočka nicméně navzdory dřívějším spekulacím i nadále bude dostupná i se spalovacími motory. O nástupci Modelu S se zatím nemluví, americký elektrovůz se nicméně prodává už od roku 2012, což je v automobilovém světě dlouhá doba.
BMW 7 pak v letošním roce dorazilo v modernizované podobě. A přestože jeho vzhled s obřími ledvinkami je mnohými považován za podivný, spíše než kontroverzní vzhled může za jeho pokles jednoduše fakt, že inovovaná verze zatím nebyla v první polovině roku dostupná na všech trzích.
Analytici ale za poklesem těchto vozů vidí i jiné důvody. Část zákazníků podle jejich názorů raději volí model s ladnější siluetou karoserií, jako je Mercedes-Benz CLS, Audi A7 Sportback nebo očekávané BMW 8 Gran Coupé. Letošní evropské prodeje CLS totiž meziročně vyskočily o 76 %.
„Dnešní čtyřdveřová kupé poskytují kupujícím sportovní image a výkon, jaký chtějí, s použitelnými zadními sedadly, která těmto modelům dosud chyběla,“ říká Sam Fiorani, viceprezident analyitcké společnosti AutoForecast Solutions.
Luxusní sedany jsou ale patrně ohroženy také velkými SUV, jako jsou loni příchozí Audi Q8 a letos uvedené BMW X7. „Na potvrzení trendu si zatím musíme počkat, například 1.042 prodaných X7 za květen ale naznačuje, že se zákazníci mohou přesouvat jinam,“ říká Felipe Munoz, globální analytik JATO Dynamics.
Podle některých názorů mohou prodeje luxusních sedanů také ovlivňovat chystané elektromobily. Těch bude opravdu hodně. Jaguar chystá již zmíněnou elektrickou verzi XJ, Mercedes třídu S doplní o čistě elektrický model EQS a Audi připravuje sportovně střižený e-tron GT.
„Teoreticky je elektrický pohon v tomto segmentu velice dobrý. Velká platforma umožňuje zástavbu dostatečné baterie pro dlouhý dojezd, vyšší cena těchto vozů pokryje nákladné baterie,“ myslí si Tim Urquhart, analytik IHS Markit. Elektrický pohon je navíc tichý, což je v této kategorii také výhoda. Výhodou je i tak, že elektrovozem si vysoce postavený manažer vylepšuje image. „Pokud utrácíte vysokou částku z peněz firmy, je těžké ospravedlnit nákup dvanáctiválcového auta, elektromobil ale dá pozitivní obraz,“ tvrdí Urquhart.