Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mrkněte na nejhezčí interiéry 60. let. Krásná doba to byla!

Mirek Mazal
Diskuze (12)

Návrat do časů kůže, dřeva, chromu a mechanických ovladačů. Retro seznam vzpomíná auta, která fascinují pohledem ne zvenčí, ale zevnitř.  

Šedesátá léta se současnosti podobají možností rozmazlovat řidiče volitelným příslušenstvím interiérové výbavy, ale tím veškerá shoda končí. Tehdy se luxus formoval dřevěným čalouněním, kůží, chromem a mechanikou, vnitřní prostory vyzařovaly kvalitní úroveň elegance nijak nevyhrocené do kýčovitých kombinací podpořených všudypřítomným osvětlením, obrazovkami a dotykovými plochami.

Výběr toho nejlepšího z šedesátek je plný klasických vozidel opakovaně připomínaných kvůli jízdním vlastnostem nebo převratným technologiím. V kontextu digitalizovaných nástupců však stačí jen vnímat nápaditost architektury, není třeba ani pomyslně otáčet klíčkem v zapalování, aby se projevila exkluzivita vybraných aut napříč světovými značkami.

1. Lamborghini Miura

Milník supersportovní výroby je vynikající stroj s často opěvovanou technikou či vnější siluetou. O nic méně vytříbený je praktický interiér nádherně sestavený z kožených anatomických sedadel, zásadně kulatého volantu, početné sady okruhových ukazatelů a nádherné kulisy řazení. Minimalistické pojetí snad nestárne, přitom se blíží půl století od konce výroby třetího sériového Lamborghini.  

Lamborghini Miura P400 Lamborghini Miura P400

2. Mercedes-Benz 280SL Pagoda

Mercedes označený Pagoda podle asijské chrámové architektury s prohnutými střechami měl podobný prolis na horním rámu předního okna. Většinou dvoumístný interiér pokrýval vinyl nahrazovaný za příplatek měkkou kůží. Velmi přehledné budíky připomínají elegantní ciferníky drahých pánských hodinek. Na chromu se nešetřilo, přitom vznikly i kontrastní verze například s červeným čalouněním, což vůbec nebylo na škodu atraktivitě údajně jednoho z nejhezčích Mercedesů všech dob.

Mercedes-Benz 280 SL (W113) (1968–1971) Mercedes-Benz 280 SL (W113) (1968–1971)

3. Pontiac Bonneville

Bonneville určený přinejmenším do divadla rozmazloval posádku velmi elegantním střihem uvnitř i vně. Sedadla coby křesla či pohovky byla dodávána s příjemně vinylovým potahem barveným do tlumených odstínů. Tmavě červenou hezky doplnily například dekory dvečí vyřezané z dýhy ořechu. Důraz byl kladen na celkové barevné i materiálové souznění amerického korábu.

Pontiac Bonneville Convertible (1961) Pontiac Bonneville Convertible (1961)

4. Chrysler Imperial

Další americký křižník. Obývací pokoj na dálnice se potýkal s kritikou až přehnaného podbízení. Část populace vyjadřovala názory o kýčovitém Chrysleru, opozice nemohla spustit oči z tuny chromu a kůže. Prostorný interiér sbíral body i za přítomnost řady moderních vychytávek jako elektrická okna a tempomat, ale prim hrálo maximální pohodlí během dlouhých přesunů.

Imperial Crown (1966) Imperial Crown (1966)

5. Dodge HEMI Dart Super-Stock

Oholený Dodge v rámci úspory hmotnosti přišel o veškerou doplňkovou výbavu. Redukce pomohla na váze, nicméně očista prospěla i celkovému dojmu z uklizeného a ryze účelového kokpitu. Vzdušnost bez rozptylovacích segmentů má něco do sebe, už jen výjimečně člověk může usednout do vozidla určeného skutečně k plně soustředěnému řízení. HEMI Dart Super-Stock neměl středovou konzoli, topení, rádio, navíc byla i zvuková izolace či jakkoliv pohodlná čili zbytečně těžká sedadla.

Dodge Dart Hemi LO23 Super Stock (1968) Dodge Dart Hemi LO23 Super Stock (1968)

6. Rolls-Royce Silver Shadow

Značka charakterizující luxus dodávala v 60. letech limuzínu Silver Shadow. Začátek moderní éry automobilky nastavil nejvyšší laťku přepychové přepravy osob, nečekaný tvar karoserie skrýval lóži stlanou hustým koberečkem. Konkurence neměla šanci reagovat ani na výběr kožených plátů od vyvolených kusů dobytka, stejně precizní selekce čekaly dřeviny pečlivě ošetřované k dosažení mimořádné životnosti a vzhledové dokonalosti.

Rolls-Royce Silver Shadow (1965–1977) Rolls-Royce Silver Shadow (1965–1977)

7. Pontiac Grand Prix

Pontiac Grand Prix vydržel ve výrobě 66 let (1962–2008). Sedmá neboli poslední generace by se dala považovat za moderní mainstream, ovšem začátky tvořily vlastní kategorii. Při pohledu na palubní desku Grand Prix dřívějšího data vydání se mísí futuristické pojetí s klasikou, zvláštně skvěle funguje i kopa chromu hned vedle dřevěných panelů a kožených částí. Racionálně nesourodé kombinace nakonec tvoří fantastický mix funkčního a přehledného rozložení mechanických ovladačů a ukazatelů provozních parametrů.

Pontiac Grand Prix (1964) Pontiac Grand Prix (1964)

8. Citroën DS

Opět logicky neprůchodná kombinace tvarů, materiálů a barev znovu dává smysl. Dokonce je bohémský interiér Citroënu DS považován za umělecké dílo. Čistě bez emocí vypadá vnitřní sestava jako z pěti různých automobilů, ale povolením představivosti a dávky tolerance začne francouzský experiment bavit. Jednoramenný volant byla totální ignorace standardů, což je přesně úhel pohledu, který DS potřebuje.

Citroën DS Citroën DS

9. Mercedes-Benz 600 

Kategorie reprezentačních limuzín firmy Daimler-Benz mluví sama o sobě. Více než pětimetrový křižník s hvězdou na přídi byl ukázkou možností Mercedesu, stálice luxusní třídy se vyráběla ručně z nejjemnější kůže a vyzrálého dřeva. Němci nabízeli i televizi, vestavěný telefon nebo bar s křišťálovými sklenicemi, těžko říci který příplatek si podmanil řadu státníků a vládců používajících model 600 jako státnické vozidlo. Vnitřní rozvržení se nevymyká kruhovými ukazateli a množstvím mechanických ovladačů.     

Mercedes-Benz 600 (W100) (1964–1981) Mercedes-Benz 600 (W100) (1964–1981)

10. Jaguar E-Type

Celebrita mezi vystavovanými veterány budí ze spaní sběratele i současné návrháře. Sportovní Jaguar nechybí v žádném souhrnu designových výkvětů, i když často se obdivované pohledy zastaví opět už na oblé karoserii. Posezení uvnitř musí být teprve tou pravou nirvánou, protože interiér je závodní speciál v luxusním podání britských gentlemanů. Těžko najít jednu výsostnou specialitu, na sladění barev, materiálů, tvarů a uspořádání lze koukat hodiny. Dominantními prvky jsou dřevěný volant, zcela jednoduché sedačky, kov a plná palubovka dnes už archaických ovladačů. Nádhera.

1964 Jaguar E-Type 1964 Jaguar E-Type

Mirek Mazal
Diskuze (12)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
13. 10. 2021 10:00
Re: Pěkná doba
kecy v kleci, dřevo do aut patří, do těch luxusních rozhodně.
Avatar - 3_diamanty
12. 10. 2021 18:20
Re: Pěkná doba
Svet bol este ok... nepreludneny... v zime bol este sneh...a v lete normalne teplo ale ziadne tornada ani zaplavy... vsade prirodne materialy... prirodna strava... krasne auta ... v kabinach ziadne dotykace ... nikde ziadne oblbovaky ako s/s system a pod... francuzska a talianska kinematografia prekvitala ( funes... belmondo.. ) ... arnold si zase zil svoj americky sen.... ako mr olympia.. potom ako herec.... parada casy
12. 10. 2021 13:45
Re: Pěkná doba
O tom dreve som dávnejšie písal niekoľkokrát, že mi v interiéri chýba a nechápem ani dnešné plastové imitácie. Zdvihla sa menšia vlna nev§le a dostal som ponaučenie (od GTI-ho), že palubka nie je nábytok a v aute sa človek nemá cítiť ako v obývačke... :D
12. 10. 2021 13:42
Re: Doba
Sedel si v tom vôbec niekedy?
12. 10. 2021 13:39
Re: Pane Mazale,
Nechápem, jak Ti niekto mohol za takúto pripomienku dať tie palce dolu. Máš proste pravdu. :yes: