Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mrkněte na vývoj přístrojových desek u náklaďáků Mercedes-Benz!

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Jak se měnila pracoviště řidiče u nákladních vozidel Mercedes-Benzu za posledních šedesát let?

S novými možnostmi techniky, informačních panelů a zavádění nových prvků do automobilů se během více než půl století naprosto změnili přístrojové desky nákladních vozidel stuttgartské značky. Jak se konstruktéři vyrovnávají s rostoucím počtem zobrazovaných informací a ovládacích prvků?

Odraz celkového vývoje

Kokpity a volanty jednotlivých modelů také ukazují technický pokrok, který vozidla dosáhla za celá desetiletí. Odborníci dnes ovládací panel nazývají Human Machine Interface (HMI), tedy česky rozhraní mezi člověkem a strojem. Neustálé zlepšování ergonomie, snadné používání a vytváření sítí uvnitř i vně vozidla je zde zřejmým cílem.

Lakovaná palubní deska z plechu, velký a tenký bakelitový volant, různě tvarované spínače, nemluvě o popelníku! Tak vypadaly první kokpity těžkých nákladních vozidel s krátkou kapotou, zvaných „Kutzhauber“, před více než šedesáti lety. Tato vozidla byla vyráběna od roku 1958 až do devadesátých let. Díky robustnosti jsou stále legendární.

Vývoj volantu

Dále, výsledkem snahy o funkčnost a přehlednost, vidíme na volantu a přístrojové desce tzv. lehké třídy LK (Leichte Klasse). Tohoto předchůdce současného Atega vyráběl Mercedes-Benz v letech 1984 až 1998. Další krok tvoří pracoviště řidiče tahače Mercedes-Benz 1317, které bylo vyrobeno v roce 1989. Typické jsou hnědé tóny 80. let, skromný počet spínačů a funkční a výstražné kontrolky, umístěné v horní části kokpitu.

Třetí tisíciletí

Významný modernizační krok, který představovala druhá generace vozu Mercedes-Benz Actros, která nabídla výškově stavitelný volant. Z montážní linky sjížděla v letech 2003 až 2008. Volant obsahoval airbag řidiče, ergonomie pracoviště dosáhla nové úrovně. Sedadla, volant, panel spínačů - počet prvků může být již individuálně konfigurován pro příslušného řidiče a oblast použití.

Palubní deska se prakticky roztáhla kolem řidiče, takže úžasný počet ovládacích prvků byl vždy na dosah. Koncept zobrazování údajů o vozidle se také významně rozvinul s prvním digitálním centrálním displejem, který vizualizoval například výběr rychlostního stupně a práci asistenčních systémů.

Dva velké displeje

Téměř úplně digitalizované pracoviště řidiče představuje tzv. Multimediální kokpit páté generace Actrosu, který byl představen v roce 2018. Klasický přístrojový panel nahrazují dvě obrazovky s vysokým rozlišením. Zobrazovací mód centrálního displeje si může řidič individuálně nastavit a díky jasné barevné grafice vidí přehledně informace o práci asistenčních systémů, jako je pomocník řízení Active Drive Assist nebo prediktivní tempomat Predictive Powertrain Control.

Boční, sekundární displej je dotykový a lze jej ovládat jako chytrý telefon. Tlačítka pro rychlý skok na požadovanou funkci zjednodušují ovládání. Multifunkční volant se zase vyvinul v ovládací jednotku pro řadu funkcí. Kompletně přepracované rozhraní HMI nového Actrosu zahrnuje také dva displeje systému kamerových zpětných zrcátek Mirrorcam ve velkém formátu na předních sloupcích. Nejenže zobrazují provoz vedle vozidla, ale speciální displeje pomáhají předjíždět, otočné části obrazu a variabilní širokoúhlé formáty digitálních zpětných zrcátek pomohou bezpečněji zatáčet a manévrovat.

Propojení

Multimediální kokpit také tvoří rozhraní s vnějším světem: aplikace pomáhají řidiči při plnění jeho přepravních úkolů. Současně je kamion trvale připojen k cloudu prostřednictvím datového centra Truck Data Center - technického základu pro konektivitu, kterou využívají telematické systémy jako je Fleetboard a Mercedes-Benz Uptime. Propojení vozidla se servisem a cloudovým zázemím například i pro prediktivní stanovení servisních úkonů se již běžně děje v reálném provozu.

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Doporučujeme