Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejhorší superauta minulých dekád: Když jenom výkon nestačí

Mirek Mazal
Diskuze (37)

Deset neúspěšných supersportů nepoznalo obdiv veřejnosti, naopak se často výkonné stroje staly terčem kritiky. Někdy možná dost oprávněné, protože silný motor není všechno.

O supersportovních automobilech zvaných též superauta se vedou diskuse i mimo zasvěcené teoretiky daleko od faktů motorismu. Skupinky mužů či žen napříč společenských vrstev dobře znají nejrychlejší auta planety – bez ohledu na skutečné výkony jsou jimi všechna Ferrari, Lamborghini nebo Porsche.

Jmenované stálice nabídky rychlých aut jsou právem v popředí pozornosti všech bez rozdílu věku či životní úrovně. Známá auta jsou pravým opakem níže probírané skupiny, kterou znají jen fundovaní fanoušci rychlých vozidel všeho typu. Kdo pozná všechna níže jmenovaná superauta, může se považovat za znalce nejhorších supersportů minulosti.

1. Weber Faster One (2008)

Za zdeformovanou kuriozitou Weber Faster One stojí švýcarský výrobce. Designová sebevražda slibovala asi 900 koní (671 kW) a 1050 N.m z vidlicového osmiválce LS7 firmy General Motors. Pohon 4x4, hmotnost okolo tuny a řazení pádly jako ve formuli bylo také nadějné lákadlo, ovšem jakékoliv šance na úspěch zhatily příšerné tvary exteriéru.

2. DeLorean DMC-12 (1981)

Filmový DeLorean je mnohými nedotknutelný právě díky účinkování na stříbrném plátně. Ve skutečnosti byl vůz žalostně pomalý, 2,8litrový šestiválec PRV ZMJ-159 V6 umožňoval akceleraci na stovku za 8,6 sekundy. O vzhledu by se také dalo polemizovat, nicméně DMC-12 z roku 1981 je pořád ušlechtilé dílo proti novějšímu Faster One.

3. Vector M12 (1995)

Vector M12 byl Clarksonem označen za nejhorší auto světa. Americký klon Lamborghini s vypůjčeným dvanáctiválcem od svého vzoru měl být vyroben v počtu 36 kusů, reálně vzniklo 17 nebo 18 takových marností. Slova Jeremyho potvrdil americký protějšek – magazín Autoweek označil silniční specifikaci M12 za nejhorší auto, které kdy testoval.

4. Caparo T1 (2007)

Silniční formule skutečně obdržela oficiální homologaci pro provoz na pozemních komunikacích. Civilní piloti si mohli domů pořídit zhruba půltunový okapotovaný monopost s 3,5 V8 o výkonu 423 kW (575 koní) při formulových 10.500 ot./min. Točivý moment 420 N.m vrcholil jen o 1500 ot./min níže. V příčném zrychlení mohl preferovaný řidič s podružným spolujezdcem cítit přetížení až 3G. Škoda, že se našlo minimum pravých řidičů, kteří by byli ochotni zaplatit asi 10 milionů korun českých za zrychlení na stovku během 2,5 sekund.

5. Panther 6 (1977)

Šestikolka z Velké Británie měla řiditelné dvě přední nápravy. Stejně neuvěřitelný byl i dvakrát přeplňovaný motor s osmi válci a objemem 8,2 litru. Téměř jaderný reaktor byl spojen s třístupňovým automatem a vysněná maximální rychlost dosahovala teoretických 200 mph (322 km/h). Údaj nemohl být ověřen, protože neexistoval žádný testovací kus jednoho z nejhorších superaut minulých dekád.

6. Ferrari 400 (1976)

Ani auta světoznámého výrobce nejsou bez chyb. Ferrari 400 z roku 1976 mělo jako první automat a dobré jméno automobilky nestačilo zachraňovat negativa vepředu uloženého dvanáctiválce před kabinou s uspořádáním 2+2. Vyrobilo se 2907 kusů nesladěného GT, na které by Italové nejraději zapomněli.

7. Aston Martin Virage (1989)

Virage byl koncipovaný v rozkvětu 80. let, ale do výroby najel až v době, kdy se z konceptu šlechtického původu stalo podprůměrné vozidlo za nadprůměrnou cenu. Dnešním pohledem by zájemce musel našetřit 200 tisíc liber (5,8 milionu Kč) za ručně stavěné kupé.

8. Mitsuoka Orochi (2005)

Další designový propadák vychází z Hondy NSX, ale zvlněný výtvor nebyl nikdy podobně atraktivní jako japonská ikona supersportů. Mitsuoka Orochi nese jméno po asijském drakovi s osmi hlavami. Pod hodně excentrickou skořápkou našlo uplatnění racionálnější vybavení ve formě 3,3litrového šestiválce 3MZ-FE od Toyoty. Jízdní projev opět odsadil na druhou kolej nelíbivý vzhled kritizovaný redakcemi novinářů napříč celým světem.

9. Lamborghini Jalpa (1981)

Samo o sobě nijak hrozné auto fungovalo coby dostupná alternativa k legendárnímu Lamborghini Countach. Slavnější sourozenec přebral všechnu chválu a taktéž dvoumístné kupé nemělo z čeho těžit. Jalpa byla poháněna atmosférickým osmiválcem před zadní nápravou, výkon 190 kW (255 koní) odpovídal vstupním modelům úhlavního rivala Ferrari. Po snížení zájmu zákazníků byl automobil vyřazen z nabídky a těžko jej vnímat jako povedený supersport minulosti.

10. Jaguar XJ220 (1992)

Sběratelský Jaguar XJ220 byl toho času nejrychlejší na světě. Vidlicový šestiválec o výkonu 404 kW (549 koní) stačil na dosažení rychlosti 350 km/h, přestože vývojový prototyp dostal V12 uprostřed. Sériovou podobu si vynutili nadšení zájemci, přičemž je nemile překvapilo skalpování poloviny motoru. Hovořilo se i o podvodu na kupce. Touha byla najednou pryč a z více než tisíce předobjednávek jich zůstaly sotva tři stovky. XJ220 nepřesvědčil ani náročným ovládáním, špatným výhledem a lacinými materiály, což do kategorie superauta za stovky tisíc liber rozhodně nepatří.

Mirek Mazal
Diskuze (37)

Doporučujeme

20. 8. 2020 08:31
Re: Co to je zase za bulvár?!
zial, toto som tu uz pisal asi 4-5x. aj galerie, aj meranie rozmerov kufra. je smutne, ze necitate diskusie pozornejsie (diskusia nebola nijak velka)....clanky s obrovskou galeriou na zaciatku sa zle konzumuju. tam nie je co povedat. jeden obrazok to nezachrani, treba galeriu rozdelit do viac mensich galerii, ktore koresponduju s textom (najprv text, potom obrazok, lebo najprv precitam nejaku info, nasledne si ju pozriem v obrazku- tak funguje predsa aj tlac, alebo komentovana prehliadka)...kufre je nutne merat, pretoze Litrova metodika jednoducho nestaci: rozdiely v rozmeroch kufrov su markantne: na sirku v pohode 20cm v ramci triedy a to je uz fakt velky rozdiel (passat vs mondeo). a kedze bezny clovek nevozi tehlicky ale napriklad cestovne kufre, kociky a podobne, je rozmer ovela lepsi ukazovatel ako objem v litroch. tolko k tomu.
19. 8. 2020 16:10
Re: Co to je zase za bulvár?!
Dobrý den, kufry měříme, ale skutečně ne pravidelně a vždy. Můžeme zahrnout do stálé tabulky naměřených hodnot, to je dobrý nápad. Uznávám, že zvláť u tohoto typu článku by se alespoň jedna fotka vždy u titulku k autu velmi hodila. Proberu s grafiky.
Díky,
Martin
19. 8. 2020 14:55
Re: Co to je zase za bulvár?!
tak napriklad uz som tu parkrat pisal o forme (text a obrazky a ich vzajomna poloha pri citani. sucasne riesenie, kde je cela galeria suhrnna a hore nad clankom je neprehladna a nevhodna na clanky takeho typu ako je tento). dalsi navrh som daval pri kombikoch: meranie rozmerov kufra. chvalim tabulku rozmerov pre interiery (napr sirka na zadnych sedadlach je uzitocny udaj pri hladani rodinneho auta). mozte sa k tomu vyjadrit?
Avatar - Hammunasakra
19. 8. 2020 14:03
Re: ctrl c-ctrl v ?
Přesně
Avatar - N6600
19. 8. 2020 13:27
Re: ctrl c-ctrl v ?
Ja konkretne kvuli diskusim. Prece jenom je uroven diskuteru dost vysoka a clovek se casto dozvi i to, co by melo zaznit v clancich, nebo recenzich, ale nezazni to tam.