Dakar 2021
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nepříliš známé zajímavosti o úžasném Mercedesu 190E Cosworth

Mirek Mazal Mirek Mazal 24. 11. 2020 • 23:50
71
7
Zobrazit náhledy (71)
Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Mercedesu-Benz 190E Za volantem Mercedesu 190 2.5-16: Co má společného s Ayrtonem Sennou? Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190 Mercedes-Benz 190

Automobil nezvyklého jména skrývá minimálně osm zajímavých tajemství. Všechny mají daleko od předsudků, že Mercedesy umí jen dobře tlumit nerovnosti při jízdě rovně po dálnici.   

Hranatý Mercedes-Benz 190E byl přímým konkurentem první generace BMW M3, což byl natolik statný soupeř, že sportovně založené masy investovaly raději do zprofanovaného mnichovského modelu než do prvního přitvrzeného sedanu s bodykitem a hvězdou na přídi. Nadstandardně okruhově schopná edice jindy luxusní značky se předvedla na Nürburgringu, kde v rámci upoutávky před Grand Prix závodily celebrity Niki Lauda, Alain Prost, Jody Scheckter, John Surtees, Stirling Moss, Ayrton Senna i James Hunt za volanty prvních Mercedesů 190E 2.3-16 řady W201.

Auta mile překvapila odolností vůči nesmlouvavému chování profesionálních jezdců, kteří se poprvé a naposledy postavili proti sobě na bájném Ringu. Vyhrál Senna, ale pro automobilku byl důležitější pozitivní ohlas odborného i laického světa. Řada W201 obstála v prvním krutém testu stejně dobře jako v dlouhotrvajícím období použití v běžném provozu nebo na závodišti. Kromě prodejů zhruba 1,9 milionů aut civilistům se řada upravených provedení objevila v závodech rallye a DTM.

Výše zmíněná fakta jsou obecně známé informace, které můžeme doplnit několika pikantnějšími zajímavostmi. Za připomenutí stojí nejméně osm takových postřehů o spolehlivém modelu s okruhovými ambicemi.

1. Chlapecké závodní auto

Po prvním odhalení bodykitu obvykle pohodlného sedanu se kritici zalekli viditelně rozšířených prahů, nízkých nárazníků a hlavně odvážného křídla. Prvky běžné spíše pro BMW se Mercedesu nepodobaly a daleko více evokovaly nevyzrálou úpravu luxusního rodinného vozu. Mylné dojmy redukovaly až úspěchy v závodech rallye a DTM či spolupráce s firmou Cosworth.

2. Pokročilý podvozek

Mercedes-Benz 190E se vyráběl mezi léty 1982–1993. Téměř 40 let zpět byla patentovaná pětiprvková zadní náprava na úrovní technického zázraku automobilového průmyslu. Řešení použité později u tříd C a E disponovalo například samonivelačními tlumiči nebo předními i zadními stabilizátory. Výsledkem revolučního sestavení byl nevídaný mix poddajného a sebejistého podvozku.

3. Nesouměrné tělo

Kulisa řazení s prvním rychlostním stupněm dole vlevo je často omílaný trik Mercedesu, kromě originálního chodu řadicí páky se W201 chlubí také jinými specialitami. Nesouměrné auto mělo jinak veliká vnější zpětná zrcátka, lišily se i tvarově. Zvenčí mohl překvapit také jen jeden hlavní stěrač předního okna, a kdo by čekal pět míst k sezení, byl také na omylu. Svébytný sedan odvezl jen čtyři pasažéry.

4. Motor o objemu 2,3 litru byl skvělý

Vpředu uložený řadový čtyřválec M102 byl excelentně spolehlivý. Vrtání větší než zdvih bylo ideálním předpokladem pro efektivní zásah Cosworthu. Hlava válců z lehké slitiny disponovala velkými sacími a výfukovými otvory. Funkční šestnáctiventilová technika dnes nikoho neohromí, ale čtyři dekády zpět se takto montovaly agregáty formule 1. Sériový výkon verze 190E 2.3-16 byl 185 koní (138 kW) při 6200 ot./min a 235 Nm po vytočení na 4500 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h bylo otázkou necelých osmi sekund a nejvíce se okřídlený Mercedes rozjel na 230 km/h.

5. Otevření nového Nürburgringu

V úvodu jsem zmínil hvězdnou partu posazenou za volanty nových Mercedesů. Souboj titánů motorsportu sloužil mimo jiné jako akt slavnostního otevření nové části moderního Nürburgringu. Psal se rok 1984 a poměřování sil mistrů ve stejných autech fascinuje, jako by závodili včera. O předjížděcích manévrech Laudy, Senny či Prosta se snad nikdy nepřestane uznale diskutovat.

video

6. Mercedes W201 je částečně zodpovědný za existenci BMW M3

Čtením mezi řádky by se mohlo zdát jasné, kde BMW vzalo inspiraci pro některé prvky první generace BMW M3. Točivý řadový čtyřválec, pohon zadních kol, pětistupňová převodovka Getrag s jedničkou vlevo dole pod zpátečkou už svět znal od Mercedesu.

7. AMG nechtělo nechat vyniknout Cosworth

Po vývoji 190E nebylo oslovené tehdy ještě samostatné tuningové studio AMG, ale veškeré dodatečné úpravy zařizoval Cosworth. AMG se věnovalo vlastním projektům, dokud individuální firma nevyhrála v DTM právě s upraveným speciálem 190E W201. Mercedes podnik odkoupil a tím vzniklo spojení dnes už bratrských společností. Raritní typ 190E 3.2 AMG byl prvotinou prodávanou v oficiálním zastoupení od Mercedesu, proto si zákazníci mohli černý vůz vyzvednout přímo v autosalonu včetně plnohodnotné záruky výrobce. Pod kapotou přibyly dva válce přinášející dodatečný výkon 49 koní.

8. 50.000 kilometrů za 200 hodin

Úvodní závod v roce 1984 byl zvláštní událostí, ale 50.000 km za 200 hodin je jiná liga. Mercedes si pravidelně pronajímal vysokorychlostní dráhu Nardò Ring a během rekordní jízdy 190E 2.3-16 vůz zdolal metu 50 tisíc kilometrů za 200 hodin jízdy. V civilu by auto prošlo minimálně třemi pravidelnými servisy a každodenním odpočinkem, pod dozorem inženýrů Mercedesu nic podobného nebylo potřeba.

video

Související články

Témata
Avatar - Stejsn
25. 11. 2020 10:10
Re: Nepříliš povedené spekulace redaktora
No on ten bod 6 taky stojí za to...
Avatar - Dinar
25. 11. 2020 07:59
Nepříliš povedené spekulace redaktora
"Po prvním odhalení bodykitu obvykle pohodlného sedanu se kritici zalekli viditelně rozšířených prahů, nízkých nárazníků a hlavně odvážného křídla. Prvky běžné spíše pro BMW se Mercedesu nepodobaly... "

Křídla a rozšířené prahy určitě nebyly prvky běžné spíše pro BMW, žádný sedan od BMW je do té doby neměl, ani ve stejném roce 84 vypuštěná M5. A o dva roky mladší M3 se naopak inspirovala právě touhle stodevadesátkou.
24. 11. 2020 22:45
Re: Nádherná doba
Co to je za debilní srovnání? V ČSSR měly do roku 1989 190ku řádově tak několik desítek lidí (spíš míň, když nepočítám ambasády apod.), a verzi 2.3-16 jen Karel Gott! To chceš srovnávat s prodeji ve svobodné části Evropy?! A o takové návštěvě Nürburgringu jsme si před rokem 1989 mohli taky jen nechat zdát! :-( :-( :-(
Avatar - speedfred
24. 11. 2020 22:28
Re: Nádherná doba
Myslíš ze na západe bola tiež pre každého?
24. 11. 2020 22:26
Re: Nádherná doba
A tebe neštve, že si tu úžasnou 190ku tehdy u nás téměř nikdo nemohl koupit? Tak vidíš! :-[]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku