Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Toyota Aygo X je tu. Větší, inspirovaná SUV, ale pořád do města

David Bureš
Diskuze (39)

Toyota Aygo je tu ve třetí generaci. Oproti předchůdcům se v lecčems změnila. Dorazila už bez sourozenců, navíc značně vyrostla.

Segment miniaut vymírá. Mnohé automobilky už kategorii nevěří, i kvůli přísnějším bezpečnostním i emisním normám taková auta zvyšují svoji cenu, a tak o ně zákazníci ztrácejí zájem. Toyota ale patří mezi výjimky a miniauta se nevzdává. Proto nyní přichází třetí generace Toyoty Aygo. V reakci na dnešní trendy se však v lecčems změnila.

Novinka se jmenuje Toyota Aygo X (čtěte „Aygo Cross“), protože se nově inspirovala světem SUV. Design přímo navazuje na dřívější koncept Aygo X Prologue, vybrané detaily jsou ale konvenčnější, hlavně z hlediska světel. Ta přední nicméně využívají techniku full-LED. Na koncept odkazuje také možnost dvoubarevné karoserie.

Sama automobilka hovoří o tom, že nové Aygo X je crossoverem. Vedle stylistických prvků je to způsobeno zvýšením vozu, o 50 mm na výsledných 1.510 mm. Světlost se tak zvýšila o 11 mm, za volantem se pak sedí o 55 mm pro lepší výhled z auta.

Automobil navíc mezigeneračně značně vyrostl. S délkou 3.700 mm je o 235 mm delší než druhá generace Ayga. Většina přitom připadá na převisy karoserie, rozvor narostl „jen“ o 90 mm, na výsledných 2.430 mm. Aygo X se také značně rozšířil, o 125 mm, což mělo napomoci vnitřní prostornosti. Nárůst rozměrů má pozitivní vliv také na zavazadelník, jehož objem vyrostl o 60 litrů na výsledných 231 litrů.

Uvnitř se můžeme těšit na moderní prvky. K dispozici bude devítipalcová dotyková obrazovka multimediálního systému, který v závislosti na výbavě nabídne navigaci na bázi cloudu. Samozřejmostí jsou pak funkce zrcadlení funkcí chytrých telefonů Android Auto a Apple CarPlay. Za příplatek pak bude možné objednávat také hudební systém JBL nebo otevírací plátěnou střechu.

Toyota každopádně zdůrazňuje, že Aygo je pořád auto do města. Výrobce dokonce úzce spolupracoval s urbanisty, aby se vůz přizpůsobil budoucímu vývoji evropských měst. Aygo X chce navíc nadále hrát roli cenově dostupného auta, model tradičně ke značce láká mladou klientelu, na níž má cílit i novinka.

S nárůstem rozměrů souvisí fakt, že základem nového Ayga je tentokrát platforma primárně určená pro o vozy segmentu B, tedy o třídu větší. V útrobách tudíž najdeme architekturu TNGA ve verzi GA-B známou třeba z Yarisu nebo Yarisu Cross.

Architektura zajišťuje nízkou hmotnost (surová karoserie má být dokonce nejlehčí ze všech vozů napříč segmenty A a B), což má pomoci dosáhnout nízké spotřeby paliva. Plusem je i lepší odhlučnění díky optimalizovaným izolačním hmotám. A zapomenout nesmíme ani na možnost nabídnutí bezpečnostních systémů Toyota Safety Sense, s pro Aygo nově dostupným adaptivním tempomatem, udržováním v jízdním pruhu nebo automatickým brzděním s rozeznáním chodců ve dne i v noci a rozeznáním cyklistů ve dne.

Z hlediska motorů bude i nadále dostupný jediný motor, v podobě atmosférického tříválce o objemu jednoho litru. Nadále je naladěn na výkon 53 kW, točivý moment činí 93 N.m. Spárován bude buď s pětistupňovým manuálem nebo nově nabízenou převodovkou CVT. Hybrid podle dřívějších zpráv (minimálně prozatím) dostupný nebude, vůz by moc prodražoval. S budoucím nástupem Euro 7 však není příchod nějakým způsobem elektrifikované verze vyloučen.

Toyota Aygo X se bude stejně jako předchůdci vyrábět v kolínské továrně. Do prodeje vstoupí v první polovině roku 2022. Na trh ale dorazí osamocena, Citroën a Peugeot ukončily v oblasti miniaut spolupráci s Toyotou, a tak se přímých nástupců dosavadních kolínských bratrů C1 a 108 už nedočkáme.

David Bureš
Diskuze (39)

Doporučujeme

5. 11. 2021 23:48
Re: Pekné
Potom to bude stat 2x tolko a tiez to nebude vyuzitelne mimo mesta, lebo dojazd.
Avatar - Emel
5. 11. 2021 21:21
Re: Je to áčko, není to áčko...
Jako že za 350? No tak to nevím... to asi spíš ne. Podle mě je realistická cena někde v rozmezí 299-320 - aspoň o 10% pod Yarisem... a zároveň si myslím, že se pod 300 moc nedostanou.
Swift začíná za (akčních) 313t s 1.2, tak by litrový Aygo asi nemělo být dražší... nebo dobře, je to novinka... tak aspoň ne o moc.
5. 11. 2021 21:01
Re: Je to áčko, není to áčko...
No ak by to bolo za cenu zakladneho Yarisa, tak to moze oslovit dost ludi.
5. 11. 2021 18:17
Re: Je to áčko, není to áčko...
A před 45 roky by to bylo větší než VW Golf.
5. 11. 2021 18:17
Re: Pro redakci
Zajímavé jsou i rozměry pneumatik, které budou jen ovtížně sehnatelné.