Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pojišťovny vs. elektromobily: Bude to výzva!

Ondřej Mára Ondřej Mára 11. 6. 2020 • 23:50
21
8
Zobrazit náhledy (21)
Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto

Masivní šíření elektromobilů nepřináší revoluci pouze na silnicích, ale také v oblasti pojišťovnictví.

Pojišťovna Allianz Global Corporate & Specialty (zkráceně AGCS) nedávno zveřejnila rozsáhlou zprávu o elektromobilech „THE ELECTRIC VEHICLES R-EV-OLUTION: FUTURE RISK AND INSURANCE IMPLICATIONS“, ve které se věnuje úspěchům elektromobilů na jednotlivých trzích, predikcím dalšího vývoje a mimo jiné i rizikům, jaká mohou elektromobily (nejen) pro pojišťovny představovat.

Ve srovnání s dobře zavedenou technologií spalovacích motorů totiž elektromobily přinášejí z hlediska odpovědnosti za produkt řadu technických, environmentálních a provozních rizik, jak uvádí zpráva.

Zpráva pak rizika rozdělila do několika skupin, z nichž jako první jmenuje bezpečnost a spolehlivost. Výzkumy podniknuté Centrem Allianz pro Technologie (AZT) sice ukázaly, že vysokonapěťové komponenty elektromobilů mohou být dobře chráněny, přesto jsou náklady na opravu elektromobilů v současnosti výrazně vyšší než u konvenčních automobilů.

Elektromobily se sice chlubí menším počtem součástek, pokud je ale nutné vyměnit baterii, může cena nákladů v mnoha případech znamenat automobil na odpis. Velice nízký věk těchto automobilů, v kombinaci s omezeným množstvím specializovaných servisů, navíc přispívá k výrazně vyšším cenám za opravy.

Ovšem díky tomu, že jejich stále relativně nízký dojezd předurčuje elektromobily primárně ke kratším cestám po městech, kde nehrozí riziko vážných incidentů, snižuje se i pravděpodobnost drahých oprav. Je ovšem otázkou, jak se bude situace do budoucna měnit.

Jako další riziko pak studie zmiňuje požáry elektromobilů. Zpráva sice připouští, že neexistuje důkaz o vyšším počtu požárů elektromobilů než konvenčních vozidel, přesto zmiňuje některá rizika.

Jedním z nich je náročnost na uhašení hořící baterie elektromobilu, což může v některých případech trvat klidně i 24 hodin. Hasiči navíc nemají s podobnými zásahy mnoho praktických zkušeností a mnohdy stále chybí podrobná data, jak při podobných událostech postupovat. Při požárech v uzavřených prostorách, jako byl požár Tesly v podzemním parkovišti, navíc může dojít k velkým škodám.

K bateriím se ovšem váže ještě jeden z možných budoucích problémů. Životnost baterií se v současnosti odhaduje na 8 až 10 let, výrazně ji ovšem může snížit i mnoho dalších faktorů jako nabíjení a vybíjení, teploty, atd. Vzhledem k vysokým cenám přitom bude životnost baterie představovat významnou otázku.

Pojišťovny totiž v současnosti nemají data, podle nichž by mohly hodnotit rychlost, jakou baterie ztrácí své kvality. Nabízí se tak otázka, kdo ponese odpovědnost za předčasnou ztrátu kapacity a kvalit baterie - její dodavatel, nebo automobilka?

Zásadní otázku pak představuje i kybernetická bezpečnost. U nových elektromobilů se očekává další prohlubování konektivity, díky čemuž nabídnou ještě zajímavější či sofistikovanější funkce a vlastnosti. Některé předpovědi dokonce očekávají, že software bude tvořit až 30 % z hodnoty budoucích elektromobilů.

Sofistikovanější software a rozsáhlejší propojenost ovšem znamenají i větší zranitelnost vůči útokům zvenčí, problémům se zastaráváním softwaru, různým skrytým chybám, problémům s aktualizacemi, atd. Pojišťovny se tak například obávají, jak může například chybějící aktualizace, nebo problémová aktualizace, ovlivnit bezpečnost vozu, nebo zda nemůže dojít k poškození hardwaru.

video

Pojišťovna ale trápí i rychlost, jakou jsou nové technologie zaváděny. Neustále rostoucí podpora elektromobility vyvíjí na výrobce tlak, který může vést k příliš rychlému vývoji a nedostatečnému testování. Výsledkem pak mohou být různé problémy s produkty i zásobovacími řetězci.

AGCS navíc očekává i bližší spolupráci automobilek s novými dodavateli, se kterými budou vytvářeny nové dodavatelské řetězce. Tím ovšem může dojít i k vyšší zranitelnosti v zásobování kriticky důležitými komponenty a materiály.

V neposlední řadě pak pojišťovny trápí environmentální dopady elektromobilů, respektive baterií. Těžba materiálů potřebných pro výrobu nových baterií představuje výraznou zátěž pro životní prostředí na mnoha místech světa. V současnosti přitom neexistuje žádný standardizovaný proces, jak by se daly již vyrobené lithium-iontové baterie recyklovat.

Ekologičnost elektromobilů tak do velké míry závisí na tom, jak dlouho vydrží na silnicích, kolik najedou a jak nákladný bude jejich servis. V případě baterií by pak měly automobilky vyvinout maximální snahu o možnost oprav místo výměn, které jsou ekonomicky nevýhodné a pro životní prostředí vytvářejí další zátěž.

Související články

Témata
19. 6. 2020 10:41
Re: v rámci ekologie
"A z hlediska bezpečnosti by měl být zakázán vjezd el mobilů do širšího centra pokud jejich hmotnost převišuje 1700 kg, všichni přece víme, že těžší auto udělá při nehodě více škody. Také pojištění takto těžkého vozu by mělo být dražší."

pobavil som sa :D povedz vsetkym mercedesom, BMWčkarom alebo tym co jazdia s hummermi :D ty vole..
19. 6. 2020 10:39
blbosti
tolko blbosti po kope som uz davno nevidel...bolo by fajn ak by autor ked uz nema zdroj informacii a pise svoj nazor alebo si vymysla, nech s tym nezavadza ludi ktori o elektromobiloch nic nevedia a potom vznikaju nenavistne reakcie...vsetky tieto bludy v clanku su vyvratene az na jeden, ze vyvoj ide rychlo a automobilky (specialne teraz wolkswagen) maju problemy s ID3 elektromobilmi...ale to je jasne, uplne nove vozidlo od zakladov vzdy bude mat nejake problemy...ale to maju problem aj s najnovsim golfom 8.generacie !! a to je spalovak...tak na co sa tu hráme? za vsetko mozu elektromobily no jasne...podobne nazory boli aj na zaciatku 20.storocia preco s vozov s koňmi ideme do motorovych aut...ved to vypusta vyfukove plyny a nieje to bezpečne, je to rychle a podobne...a teraz zase mame ten isty problem..no tak sa vratte do doby kamennej...aky zmysel ma tento clanok? odhovorit ludi od nakupu elektro aut? to je myslim na zvážení každého z nás, nepotrebujeme presviedčať od autorov clankov ktori pouzivaju výmysly kvoli nejakemu vlastnemu prospechu alebo pocitu...tieto teorie su už ako konšpirácie, to si rovno kúpte ochranný USB 5G stick

1. naklady na opravu su vyssie ako u spalovacich aut...komu sa pokazil elektromobil? kde sa taky pripad stal ze clovek musel vymenit pol elektro auta? kde je taka sprava? a bateria? ved teraz vyrabaju auta kde davaju zaruku minimalne 8 rokov na bateriu...tesla ma stratu kapacity bateria po 500 tisic kilometroch do 5%...kolko straty vykonu a zhorsenie spotreby dosiahol vas spalovak po 500 tisic kilometroch? skuste si akekolvek 10-15-20 rocne auto postaviť na dyno a porovnajte jeho vykon s tym ked bolo nove...to iste spotrebu...uplne niekde inde...na elektro aute treba pravidelne menit iba brzdy a pneumatiky a stierace
2. naklady na bateriu? ano, vysoke pri klasickom rodinnom aute 8-10 tisic eur...a kedy ju budete musiet meniť? po strate polovice kapacity? ta pride kedy ked dnesne baterie ani po 500 tisic km nemaju problem? moze sa pokazit po až po 15 rokoch? ano moze...a treba spravit generalku motora na 15 rocnom aute? pravdepodobne hej, mozno az po 20 rokoch ale i tak...štvrtinove naklady na pohonne hmoty (elektriku) - rocne zaplatim za benzin do 15 rocneho auta okolo 1000eur, najazdim cca 10 tisic km...elektro ma bude stáť 250eur ročne, ročne teda ušetrim 750 eur...co je za 10 rokov 7500eur a to nehovorim ani o lacnejsich opravach kde sa automobilky vyjadrili ze elekto ma o 40% nizsie naklady na opravy...a to povedali automobilky ako peugeot, opel a wolskvagen to si necucam z prsta
3. horenie baterii.v pocte horeni benzinovych aut a elektromobilov je jasne, ze elektro horia menej často ako spaľováky ale píše sa z tendenčných dôvodov o tom viac a prertyo to viac vidieť na internete...prečo nepíšete o tom že každú chvíľu horí nejaký spaľovák? to by ľudí nezaujímalo že? ale ked hori elektro tak už je čitateľnosť vyššia samozrejme...je sice pravdou ze elektro sa hasi ťažšie, ale všetky záchranné zložky v dnešnej dobe už vedia ako na to...pred 5 rokmi bol iný stav, ale už všetky požiarne zložky vedia ako na to, v česku som dokonca videl rozhovor na youtube s poziarnikmi pred 2 rokm i ktori vysvetlovali ako to robia....navyse horenie elektromobilu je pomalé a postupné, ale ked vám vyletí nádrž nafty pod riťou tak to nestihnete vyskočiť...požiar Tesly na uzavretom parkovisku - o tom som pocul, ale policia zistila ze horelo stare auto vedla tesly, je to v policajnej správe tak si to nájdite..
4. poistovne nemaju data podla ktorych by si overili rychlost straty kapacity baterie? a co tak sa spytat vyrobcov aut? ked tesla dobre vie ako rychlo stracaju kapacitu ich baterie a je to aj podlozene taxikmi ktore jazdia po svete ako tesly model S tak preco? v tejto kvázy "štúdii" ktoru autor spomina v clanku nesedi veľmi veľa vecí..
5. bezpečnosť softwaru - koľko ukradnutych tesiel v USA sa vratilo majiteľom? 136 z 139 krádeží...u spaľovákov sa vracia pôvodným jajiteľom len 50-60% podľa údajov z poisťovní...toľko asi k bezpečnosti...ak si to vyrobca vie spraviť, tak ju máte na velmi dobrej urovni
6. enviro ano, vyroba je menej ekologicka ako u spalovakov hlavne kvoli kobaltu ktory sa tazi v krajinach kde je povolena práca detí...ale teraz sa zacinaju vyrabat baterie ktore uz kobalt ob sahovat nebudu, navyše recyklacia autobaterii je tu s nami dlhé roky, neviem teraz presne kde (nemozem tolko informacii drzat v hlave a vyvracať zakazdym tieto konšpiracie) ale existuje vela firiem ktore sa venuju recyklacii baterii a zopar z nich aj bateriam z elektro vozidiel a tieto firmy majú obrovské nevyužité kapacity na recykláciu, pretože sa ešte elektrovozidlá ešte nerozšírili tak a ich chybovosť batérií nieje ani zďaleka tak vysoká aby sa naplnila kapacita týchto firiem...je sice pravdou ze vyroba novej baterie je enviromentalne narocnejsia, ale po recyklacii baterii z ktorych tieto firmy vedia vyuzit 95% suciastok bude vyrazne nizsia navyse uhlikova stopa pocas zivotnosti je nizsia ako u spa
12. 6. 2020 12:32
Žádné překvapení....
...elektrovehykly vytváří problémy všeude, kde se nedej bože objeví! :-( :no:
https://www.autoforum.cz/…i-nelze-opravit/
Avatar - beibej
12. 6. 2020 08:51
v rámci ekologie
by měly být nastaveny také u el mobilů nějaké ty nesmyslné parametry. třeba počet nabíjecích cyklů, záruka na kapacitu (85 procent) batt minimálně 15 let.
A z hlediska bezpečnosti by měl být zakázán vjezd el mobilů do širšího centra pokud jejich hmotnost převišuje 1700 kg, všichni přece víme, že těžší auto udělá při nehodě více škody. Také pojištění takto těžkého vozu by mělo být dražší.
Tak šup šup zpátky do vývoje, za pět let budem limity zase posouvat. To víte EU si žádá lehčí a trvanlivější (ekologičtější) auta.
12. 6. 2020 08:00
Obavy pojišťoven
Chápu obavy pojišťoven z navyšování výše pojistných událostí, ale ten zbytek obav u pojišťovny nechápu, to jsou snad obavy automobilek, ne? Co je pojišťovně do dodavatelského řetězce automobilky?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud