Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé za volantem modernizované Škody Superb, 2.0 TDI Evo nadchlo. A co Scout?

David Bureš
Diskuze (36)

Modernizovanou Škodu Superb jsme si na mezinárodní novinářské prezentaci vyzkoušeli s několika motory. Nejvíce nás nadchla s novým turbodieselem 2.0 TDI Evo.

Když se v roce 2001 automobilka Škoda vrátila k vlajkové lodi, pojmenované Superb, ukázalo se to jako úspěšný tah. První novodobé generace bylo vyrobeno mezi lety 2001 a 2008 na 135.700 kusů, druhá i díky rozšíření nabídky o kombi dosáhla mezi lety 2008 a 2015 na 616.000 exemplářů a nynější třetí generace od roku 2015 už překonala půl milionu vyrobených kusů. Po čtyřech letech nastal čas na její facelift, který jsme si vyzkoušeli na mezinárodní jízdní prezentaci v okolí Vídně.

Tam jsme zjišťovali, jak se inovovaný Superb změnil po stránce designu i techniky. Vyzkoušeli jsme též některé nové asistenční systémy. Na jiné však teprve čas přijde až v rámci redakčního testu – takové Matrix full-LED světlomety v podmínkách jednodenní prezentace nebylo prostor vyzkoušet.

Video se připravuje ...

Designové retuše

V době premiéry byl trojkový Superb oceňován za svůj design, na čemž se nic nezměnilo ani po čtyřech letech na trhu. I z toho důvodu se vnější tvary měnily jen decentně. I po letech Superb vypadá pořad svěže a nadčasově.

Na první pohled rozpoznatelnou změnou jsou nové světlomety. Nejenže jsou v základu diodové a za příplatek full-LED s technologií Matrix (u Škody vůbec poprvé), ale mají také nový tvar. Jsou štíhlejší než dosud a protažené až k masce chladiče, která je větší a sestupuje níže do nárazníku. Odlišný tvar má také přední nárazník s nízkými, ale širokými diodovými mlhovkami.

To vzadu zůstal nárazník stejně tvarovaný, na víku zavazadelníku se však místo loga výrobce objevuje nápis Škoda, což je nový poznávací znak všech modelů mladoboleslavské automobilky. Doplňuje jej chromovaná vodorovná linka (černá u verze Sportline) propojující koncová světla, avšak jen u vozů vybavených zadními full-LED světly. Nové nárazníky znamenají, že se Superb v rámci modernizace natáhl o osm milimetrů (kombi o šest milimetrů), Superb Scout je díky dalším odlišnostem ještě o milimetr delší než výchozí kombík.

Ještě méně viditelných změn je uvnitř. Tradičním prvkem faceliftu jsou nové dekory a čalounění, novinkou je též standardně dodávané startování tlačítkem. Ve středové konzoli se pak objevuje zvětšená schránka na chytrý telefon s bezdrátovým nabíjením, která reaguje na trend zvětšování mobilů.

Před řidičem se může objevit na přání dodávaný virtuální kokpit s několika možnými odlišnými grafikami, díky čemuž si tu svojí oblíbenou najde opravdu každý. Výhodou je jasný a ostrý obraz. Multimediální systém se pak nezměnil, což znamená starší verzi než v kompaktní Scale. To ale není minusem, jelikož nám přijde její ovládání přehlednější než u novější varianty v kompaktním hatchbacku.

Novinky najdeme také v zavazadelníku, a to z řad prvků Simply Clever. Pod dvojitou podlahou se objevuje nový organizér skládající se z dělené nízké přihrádky zabezpečující převoz různých věcí. Nechybí ani flexibilní organizér s posuvnou zajišťovací tyčí.

Novinkou v nabídce je každopádně Škoda Superb Scout, která je jistým nástupcem dvojkového Superbu Combi s paketem Outdoor. V tomto případě jsou však změny rozsáhlejšího charakteru, po vzoru o segment menší Octavie Scout. Superb Scout nabízený výhradně s karoserií kombi se liší nově tvarovanými nárazníky se spodním krytem v barvě hliníku a dalšími plastovými kryty, chránícími podběhy, prahy a spodní části dveří. Podvozek je pak zvýšen o 15 mm, díky standardně dodávanému paketu pro špatné cesty. Charakteristická je i maska, kombinující černé dvojité lamely s chromovaným orámováním.

Designově se nám Superb Scout hodně líbí, ostatně jako Octavia Scout. Zvlášť vynikne v příplatkovém oranžovém laku Tangerine (naživo taková cihlová barva), výhradně dodávanému k tomuto provedení. Na druhou stranu se podle mého názoru k celkovým tvarům Superbu hodí více nějaký decentnější odstín. Uvnitř se mně pak příliš nelíbí dekor evokující dřevo, který je pro mě závanem devadesátých let. Naštěstí lze objednat jiný...

Povedený turbodiesel Evo

Paleta nabízených motorizací je bohatá, zahrnuje celkem šest motorů. Na vybraných trzích bude k dispozici ještě sedmý, základní turbodiesel 1.6 TDI posílený na 88 kW, u nás ale ne.

Naftovým základem tak na českém trhu bude nový motor 2.0 TDI Evo se 110 kW. Proč říkáme, že bude? Sériová výroba vozů s tímto agregátem se rozjede až v polovině září. Jednotka zatím čeká na definitivní homologaci, i proto jím vybavené zkoušené Superby jezdily na mezinárodní prezentaci na „eFkových“ značkách. Zatím tak chybí i její české ceny.

Přídomek Evo přitom znamená několik úprav proti dosavadnímu dvoulitru. Mezi ty nejzásadnější patří nové turbodmychadlo. Má sice nadále proměnlivou geometrii lopatek, nově ji ale ovládá elektrický aktuátor, což zajišťuje přesnější a rychlejší odezvu. Vstřikování common-rail s magnetickými ventily vstřikovacího čerpadla pak pracuje až s tlakem 2.200 barů, zatímco kliková hřídel používá ocelové písty pro snížení tepelných ztrát a dosažení rychlejšího spalování. Nově je též odděleno chlazení hlavy válců a bloku motoru pro rychlejší dosažení optimální provozní teploty.

Nový dvoulitr bude zatím k dispozici ve výkonové variantě se 110 kW a 340 N.m (360 N.m v kombinaci s příplatkovým DSG), do budoucna se však počítá i s dalšími verzemi; základní s 90 kW a silnější se 147 kW, které do budoucna nahradí stávající 2.0 TDI (140 kW). Proti slabším variantám se v lecčems odliší také hardwarově, konkrétně blokem motoru a písty z hliníku (jinak jsou písty ocelové, s prodlouženou ojnicí). Hlavní ložisko má pak větší průměr, zatímco turbodmychadlo je chlazené vodou. Tok chladicí kapaliny pak u 147kW provedení reguluje nejen termostat, ale také elektromotor.

Modernizovaná Škoda Superb liftback – technická data a české ceny nabízených motorů
Motor 1.5 TSI 2.0 TSI 2.0 TSI 4x4 2.0 TDI Evo 2.0 TDI 2.0 TDI 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1498 1984 1984 1968 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/5000-6000 140/4200-6000 200/5500-6500 110/3000-4200 140/3500-4000 140/3500-4000
Točivý moment [N.m/min]  250/1500-3500 320/1500-4100 350/2000-5400 340(360)/1700-2750 400/1900-3300 400/1900-3300
Převodovka 6M (7DS) 7DS 7DS 6M (7DS) 7DS 7DS
Max. rychlost [km/h] 220 (219) 240 250 221 (220) 240 232
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,0 (9,2) 7,7 5,6 9,1 (9,1) 8,3 8,0
Komb. spotřeba [l/100 km] ? 6,1 7,0 ? 4,4 4,8
Cena Ambition [Kč] 689.900 (754.900) 799.900 973.900 ? 849.900 914.900
Cena Style [Kč] 739.900 (804.900) 849.900 1.023.900 ? 899.900 964.900
Cena Laurin & Klement [Kč] 884.900 (949.900) 994.900 1.168.900 ? 1.044.900 1.109.900
Cena Sportline [Kč] 789.900 (854.900) 899.900 1.073.900 ? 949.900 1.014.900

Při prvních jízdách nás přitom nový motor se 110 kW nadchnul. Je velice kultivovaný a parádně odhlučněný, což ostatně sama automobilka přiznává, že se zvukový projev vozu zaměřila. Síly má také dostatek, pocitově dokonce více než co tvrdí papírové materiály, přičemž lineárně nastupuje od nějakých 1500 otáček a největší zápal má kolem 2000 otáček. Líbilo se nám také spárování s příplatkovým sedmistupňovým DSG, přičemž plusem je i nízká spotřeba. Klidnou jízdou jsme se hravě dostali pod pětilitrovou hranici, při zrychlení vzrostla nad pět litrů na sto kilometrů.

To všechno má však jeden háček, testovaný kousek ještě nebyl finálně homologovaný, byl registrovaný ještě na „eFkových“ značkách, a tak je klidně možné, že se finální specifikace bude ještě lišit. Byť samozřejmě nemusí...

Na mezinárodní jízdní prezentaci se nám 2.0 TDI Evo každopádně líbilo více než dosavadní 2.0 TDI v silnějším provedení, naladěném na 140 kW. Starší turbodiesel je hlučnější než ten nový, jeho síla pak kvůli velkému turbodmychadlu není tak lineárně dostupná jako u 110kW verze. Kolem 2000 otáček se dočkáte siláckého zátahu, zatímco nad volnoběhem je motor mdlý. Vyšší byla i spotřeba, pohybovala se kolem sedmi litrů, byť ve vyšším tempu než s 2.0 TDI Evo.

V okolí Vídně jsme vyzkoušeli také vrcholný zážehový čtyřválec 2.0 TSI s 200 kW. Špatný není, k celkovému charakteru Superbu se nám ale přece jen hodí více turbodiesel. Benzin musíte více vytáčet a spolupráce se standardně dodávaným sedmistupňovým DSG není vždy naprosto hladká. Spotřeba se pak na trase, vedoucí primárně po dálnici, pohybovala kolem osmi litrů. Jednotka má každopádně příjemný zvuk.

Stávající nabídka motorů pak čítá ještě benzinové motory 1.5 TSI (110 kW) a 2.0 TSI (140 kW). Na konci roku pak dorazí ještě očekávaný plug-in hybrid Superb iV s kombinací 1.4 TSI a elektromotoru známou z VW Passat. Vývoj této varianty je již ukončen, pozdější uvedení na trh je tak spíše marketingovou záležitostí. A proč plug-in hybrid využívá starší 1.4 TSI místo modernější jedna pětky? Zákulisní informace naznačují, že koncern raději dále inovoval čtrnáctistovku, protože spolupráce 1.5 TSI a elektromotoru zatím není vhodně odladěna.

Nové systémy a pohodlnější podvozek

Dnešní doba si vyžádala v rámci modernizace Superbu také rozšíření nabídky asistenčních systémů. Důležitou změnou jsou světlomety, místo stávajících xenonů budou za příplatek full-LED světlomety s technologií Matrix, které umožňují ve tmě jet i za provozu se zapnutými dálkovými světly – několik nezávisle na sobě ovládaných segmentů brání v oslňování ostatních řidičů.

Tyto full-LED světlomety se skládají ze  společného modulu pro potkávací a dálková světla, tří segmentů pro dálková světla a úzkého pruhu pro směrové světlo, denní svícení a obrysové světlo, řasy pro funkci Coming/Leaving home a segmentu pro přisvěcování do zatáček. Na jejich pečlivé ozkoušení si však ještě počkáme do klasického redakčního testu. Na jednodenní prezentaci nebyla možnost je vyzkoušet za tmy.

Video se připravuje ...

Co jsme však mohli otestovat, byl prediktivní adaptivní tempomat, který nejenže drží odstup od vozidel vpředu, ale také se umí přizpůsobit aktuálním podmínkám – ať už povolenému rychlostními limitu nebo třeba profilu trasy. Systém kromě údajů kamery v čelním skle využívá i data z navigace, a tak umí zpomalit před prudší zatáčkou nebo odbočkou. Tempomat při naší zkoušce fungoval spolehlivě, přece jen ale ne vždy plynule – stačí aby v hustším provozu před auto někdo vjel, nebo aby se za sebou rychle měnily rychlostní limity a Superb mění rychlost sem a tam.

Od poloviny roku 2020 pak bude k dispozici též nový Emergency Assistent, který v případě nouze umí auto bezpečně navést přes více jízdních pruhů a zastavit u krajnice. Systém pro to využívá funkci asistenta hlídání jízdního pruhu a parkovacího asistenta, stejně jako dva radarové senzory pro sledování mrtvého úhlu.

Jistých změn jsme si povšimli také v nastavení podvozku, nutno však podotknout, že všechny zkoušené exempláře využívaly příplatkové adaptivní tlumiče. Superb se s nimi každopádně už nehoupe po přejetí nerovností tolik jako po uvedení tohoto prvku na trh. Výsledkem je tak plynulejší a pohodlnější jízda. Naopak šum od kol je znatelný jako dosud. Zásadních změn v chování Superbu Scout od ostatních variant jsme si pak nevšimli, o 15 mm zvýšený podvozek není takovou změnou, aby byla znát třeba houpavější karoserie v zatáčkách.

Závěr

Škoda Superb byla už v předfaceliftovém provedení povedeným automobilem, i proto patřila mezi nejprodávanější vozy střední třídě v Evropě. V rámci modernizace se díky jemným retuším povedlo zachovat povedený design, navíc nabídku rozšířila nová verze Superb Scout, která minimálně v alpských zemích bude hodně žádaná. Zároveň se povedlo napravit některé dřívější neduhy (příliš houpavý podvozek). Šum od valících se kol je ale pořád znát.

Hodně se nám pak zalíbil nový turbodiesel 2.0 TDI Evo (110 kW), který se projevil jako tichý, kultivovaný motor se slušnou silou. Na druhou stranu si na definitivní verdikt ještě počkáme – testovaný kousek byl z předprodukční série, ještě nehomologovaný, a tak se od finální verze může (ale nemusí) v naladění lišit.

Věděli jste, že...?

...původního Superbu se mezi lety 1934 až 1949 vyrobilo 2.522 kusů? Sázel na šestiválcový a osmiválcový motor

...největšími trhy pro Superb jsou vedle Číny Německo, Velká Británie a Polsko?

...Superb je primárně firemním autem? 82 % prodaných kusů míří k fleetovým zákazníkům.

...v prodejích Superbu mírně převažuje kombi? Na starém kontinentu tvoří 54 % prodejů, přičemž se mu daří hlavně v západní Evropě. V Německu je dokonce devět z deseti Superbů právě kombík.

...prodejům vládnou vznětové motory? Jejich podíl na prodejích Superbu činí 68,4 %, přičemž vůbec nejžádanější kombinací je 2.0 TDI s DSG a pohonem předních kol s 19,2% podílem.

...nejvíce kusů Superbu se prodá v černé barvě? Tvoří 24 % prodaných kusů, za ní následují odstíny stříbrné

...základní stupeň Active měl na evropských prodejích jen 4,6% podíl? I proto už na českém trhu nebude nabízen.

David Bureš
Diskuze (36)

Doporučujeme

Avatar - Ja Prvni 123
5. 7. 2019 15:17
Re: fleet
Predevsim "fleetove" ceny jsou uplne jine, nez ty cenikove.
Vsude, ale Skoda a VW vic, nez je obvykle.
A za druhe je to ta orientace na kratkodobe vyuziti: auta s planovanou zivotnosti do 5 let jsou v pohode pro firmy (typicky 3 roky), ale odrazujici pro soukromniky.
Ja chci doma auto aspon na 10 let. A to tyhle "moderni" krabice proste bez nakladne "udrzby" nedaji.
Ty uvozovky jsou tam proto, ze dneska se neopravuje, ale vymenuje.
Avatar - Ja Prvni 123
5. 7. 2019 15:08
Takze SuperB uz bude JEN firemni...
Protoze tech 4.6% Active provedeni byla vsechna nakupy soukromniku.
Kteri se tem electrovyfi***cim radeji vyhybaji.
A neda mi to: ta veta, ze klikova hridel pouziva kovane pisty je proste genialni.
To i ma nezletila dcera vedela, co je klikova hridel a kde jsou v motoru pisty.
Avatar - Emel
5. 7. 2019 12:37
Re: fleet
Český trh to nevytrhne, ani české firmy. Francouzský je velký, ale orientovaný spíš na menší auta (z toho těží Clio). Německý je ještě větší a orientovaný spíš na větší auta (z čehož těží Golf i celá D3).

Škodovka je v Německu braná jako napůl domácí... ale jen napůl. Silnou pozici má historicky ve východní Evropě (Polsko, Slovensko apod.), ale i v mnoha státech na západě (Švýcarsko, Dánsko apod.). Výhodu proti Renaultu má trh UK.
5. 7. 2019 11:45
Re: fleet
Jedna vec je rozdielna nakupna cena. Dalsim faktorom ale je carpolicy, ktora v nemeckych firmach budu preferovat alebo prikazovat nemecke znacky. V inych firmach s inym povodom tie ich. Aj u nas dlho platilo pravidlo, ze skodovka proste ma u nas zakaz. Hlavny dovod, ze nam nenosi peniaze, nie je nasim zakaznikom a to ani subdodavatelia, tak preco by sme ich auta mali kupovat? Aktualne ale par kolegov kodiaqmi jazdi a tiez len z dovodu ceny. Pricom mohli jazdit na Q7.
Avatar - Hammunasakra
5. 7. 2019 09:25
Re: najlepsie auto na svete
Bohužel :yes: :-|