Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První jízda s omlazenou Toyotou C-HR: Když vývojáři naslouchají kritice

Ondřej Mára
Diskuze (34)

S omlazenou Toyotou C-HR jsme se mohli poprvé důkladně seznámit již během statické prezentace v Česku, během dynamické prezentace v Portugalsku však padla řada dalších důležitých informací.

Česká premiéra omlazené Toyoty C-HR proběhla již koncem října, takže jsme na dynamickou prezentaci do Portugalska odlétali s celkem dobrou představou o tom, na co se u omlazeného modelu zaměřit. V Česku nám prozradili novinky na poli designu, techniky i technologií. V Portugalsku však zástupci Toyoty přidali ještě pár zajímavých statistik, naznačili budoucí plány a pustili nás za volant.

Začněme ale těmi zajímavostmi, které se k modernizované Toyoty C-HR vztahují. Jak jsme naznačili již po prvním setkání s omlazenou C-HR, pro Toyotu se jedná o nesmírně důležitý model. Kompaktní crossover si totiž více než firmy objednávají fyzičtí zákazníci, které z více než 40 % motivuje jedinečný styl automobilu.

Netradiční design vozu navíc k Toyotě přitahuje i zcela nové zákazníky. Podle statistik automobilky je C-HR prvním vozem značky Toyota až u 68 procent majitelů. V otázce „získávání“ nových klientů tak patří C-HR na vrchol nabídky. V roce 2017 se navíc podařilo na evropském trhu prodat přes 120.000 kusů a v roce 2018 přes 150.000 kusů. Celkový podíl na evropském trhu kompaktních SUV (segment C-SUV) by tak měl dosahovat až 10 %.

Automobilka se proto rozhodla reagovat na nejčastější kritiku rychleji než obvykle a namísto tradičního omlazení po čtyřech letech představila omlazený model již o rok dříve. Nečekejte ale žádné unáhlené zamáznutí největších průšvihů, které se vztahovaly především k dynamice a konektivitě. Automobilka do vývoje investovala desítky milionů euro a vzala to z gruntu.

Abychom se ale zbytečně neopakovali, vezměme výpis novinek ve zkratce. Omlazené C-HR dostalo usedlejší a méně výrazné křivky, změnila se přední maska, vůz dostal nový světelný podpis, přesunuly se mlhovky a změnilo se i lakování nárazníku. V zadní části pak omlazené C-HR prozradí diodová LED světla se sekvenčními blinkry, která spojuje černý můstek pod zadním sklem.

V interiéru stojí za zmínku především nový multimediální systém, který konečně podporuje Android Auto i Apple Car Play. Jen škoda, že spolu s ním nepřidala automobilka i vícero USB konektorů. Kromě podpory komunikace s telefony potěší i rychlejší odezva systému, snadné ovládání pomocí fyzických tlačítek a koleček po stranách nebo skvělý zvuk aparatury JBL. Dojem tak kazí pouze poněkud zmatená navigace.

V oblasti komfortu potěší elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, dostupné ve vyšších výbavách, nebo výrazně vylepšená zvuková izolace. Po stránkách prostoru a ergonomie si není na předních sedadlech nač stěžovat, vzadu však stále platí totéž, co před faceliftem. Sedadla nabízí dostatek místa před koleny, s prostorem nad hlavou je to ale horší. Kvůli malým oknům, v kombinaci s tmavým čalouněním, navíc působí prostor na zadních sedadlech poněkud temně a stísněně.

Největší změny se ale odehrály pod kapotou, kde mohou být uloženy tři pohonné jednotky. Základ tvoří přeplňovaná benzínová dvanáctistovka (116 k), pod kterou se však na evropském trhu láme větev. Pro zákazníky totiž byla (a do budoucna i bude) nezajímavější volbou hybridní osmnáctistovka, která po lehké modernizace nabízí původních 122 koní, novou Li-Ion baterii a lepší naladění podvozku.

Vůbec nejzajímavější motorizací je však nový hybridní dvoulitr, dobře známý již z Toyoty Corolla, který se chlubí rekordní termodynamickou účinností až 41 %. V praxi to znamená kombinovaný výkon až 184 koní, který ostře řezanému C-HR konečně propůjčuje i slušnou dynamiku. Podle Toyoty by měl být nový motor schopen fungovat v městském prostředí až z 80 % na elektrickou energii. Hybridní ústrojí navíc dokáže fungovat a pomáhat spalovacímu motoru až při rychlostech do 120 km/h.

Společně s instalací nových motorů navíc přišly i úpravy podvozku. Ovšem zatímco u slabší motorizace se jednalo jen o drobné změny, zaměřené především na řízení, dvoulitrové CH-R by mělo být prakticky novým vozem. Podvozek sice stále spoléhá na zavěšení McPherson vpředu a lichoběžníkové zavěšení vzadu, vše se ale ladilo znovu a lépe, jak potvrdily naše cesty na sever od portugalského Lisabonu.

Ani první hybridní C-HR sice nejezdila špatně, zvláště podvozek v kombinaci s tuhou platformou TNGA se automobilce skutečně povedl, ovšem při vyšších rychlostech se výrazně projevovala absence výkonu a do kabiny se začalo až nepříjemně drát monotónní hučení hybridního motoru v kombinaci s  E-CVT převodovkou.

Výkonnější 2.0 litrový hybrid však předvádí podstatně příjemnější show. Auto ochotně a bryskně reaguje na každé sešlápnutí plynového pedálu a s překvapivou lehkostí nabírá rychlost. Ostatně k akceleraci z 0 na 100 km/h by výkonnějšímu C-HR mělo stačit pouze 8.2 sekundy, což na kompaktní SUV rozhodně není vůbec špatné.

Po plném sešlápnutí plynu se samozřejmě ozve poněkud nepříjemný zvuk plně vytočeného motoru, tradičně spojeného s planetovou E-CVT převodovkou, ovšem proti verzi před faceliftem je zvuk podstatně tišší a snesitelnější. I tak nám ale hluk trochu kazil dojem z jinak celkem slušného zátahu. Pokud se ale zaměříte na stoupající ručičku tachometru, budete mile překvapeni. Motor navíc neztrácí dech ani na dálnicích, ačkoliv v Portugalsku jsme ho mohli provětrat nanejvýš při rychlosti 120 km/h. Už při této rychlosti jsme si ale všimli stoupajícího aerodynamického hluku, což je ale u neprémiových SUV ve vyšších rychlostech celkem běžný jev.

Chválu si však opět zaslouží naladění podvozku, jehož stabilitu a jistotu jsme ocenili především na několika zakroucených silnicích v kopcovité oblasti přírodního parku Sintra-Cascais. Omlazené C-HR totiž jistě drželo stopu a jeho karoserie se na poměry SUV nahýbala jen minimálně. V kombinaci s celkem slušnou odezvou řízení tak byla jízda s C-HR i poměrně zábavná.

Působivá dynamika je navíc stále doprovázena i přijatelnými provozními náklady. Zhruba 300 kilometrů dlouhý okruh, na kterém jsme si vyzkoušeli dálnice, meziměstské okresky, zakroucené silnice i městské uličky jsme zvládli s průměrnou spotřebou 6,1 l/100 km. A protože jsme neustále bojovali s časem, rozhodně jsme nejeli nejplynuleji a nejekonomičtěji. V historii palubního počítače jsme však objevili i záznamy o jízdě za rovných 5.0 l/100 km, což by s lehkou nohou neměl být žádný problém. A na poměrně prostorné, praktické a stylové SUV s výkonem 182 koní nám to rozhodně nepřišlo vůbec špatné.

Sama automobilka ovšem prozradila, že největší zájem i nadále očekává o 1.8 litrový hybrid, jehož cena by podle nedávno zveřejněného českého ceníku měla v základní výbavě Comfort startovat od 644.900 Kč. Za podstatně zajímavější 2.0 litrový hybrid si zákazníci budou muset výrazně připlatit, za cenu od 759.900 Kč už ale dostanou vůz s podstatně zajímavější výbavou Style.

Nejlevnějším modelem v nabídce tak zůstává C-HR s přeplňovaným benzínovým motorem 1.2 Turbo (116 k), jehož cena ve výbavě Comfort startuje od 564.900 Kč. Jak ale naznačil graf prezentovaný zástupci Toyoty, čistě benzínová motorizace tvoří jen 5 % prodejů C-HR na evropském trhu. Dá se tedy předpokládat, že někdy v budoucnosti tento model z nabídky vypadne a C-HR tak zřejmě přijde o dosud jedinou motorizaci, kterou bylo možné kombinovat s pohonem všech kol.

Místo přeplňované dvanáctistovky by však mohla zastoupit plug-in hybridní, popřípadě čistě elektrická, verze C-HR, kterou již Toyota nabízí na asijských trzích. Zástupci automobilky sice nechtěli tyto informace blíže komentovat, potvrdili nám však, že Toyota plánuje v Evropě představovat jeden plug-in hybridní model ročně, přičemž letos je jím PHEV verze RAV4.

Ondřej Mára
Diskuze (34)

Doporučujeme

21. 11. 2019 09:56
Re: Změny s otazníkem
Až na to, že je len rebrandované Daihatsu pre Japonský trh a nemá technicky nič spoločné s Toyotou predávanou v EU. V EU bude niečo odvodené z techniky Yarisa, ale som zvedavý či to pojmu prakticky, alebo dizajnovo.
20. 11. 2019 21:11
poslanci minuskari :-)
Bojíte sa pravdy.
Je to šrot.

Malé, hlučne, nepraktické,drahé, slabý servis, slabá záruka, slabý vyber motorov,
SROT
Avatar - Hammunasakra
20. 11. 2019 17:52
Re: Zklamání
Nejde o Auris a Corollu = ale o Auris o generaci novější = a jo je tam jasně poznat nová generace :-)

Sem zvědavej na https://www.autorevue.cz/…06-koni-dynamika
Avatar - Ozzman
20. 11. 2019 15:50
Re: Zklamání
Mne třeba v této cenové jako nejlépe jezdící SUV příjde dosluhující Kuga, tlumení nerovností, odhlučnění a hlavně odezva a řízení a řazení (což u hybridu pravda, nelze srovnávat:D) a 1.8 je jak říkáš, super ve městě, ale když naskočí motor, je hlučný, stejně jako u všech Toyot s tímto 1.8hybridem, Auris mi přišel nejhorší, u Corolly 1.8 mi to přišlo trochu lepší.

P.s. já, nezvyklý na Toyoty, tak mi taky občas chvíli trvalo něco z pokročilejších funkcí najít, ale teda stěrače, to jsem našel :D
20. 11. 2019 15:08
Re: Zklamání
Nechci znít rýpavě, ale co konkrétně bylo špatně na jízdních vlastnostech, případně který konkurent je v tomhle lepší? Neznám CHR na základních kolech, ale nevěřím že by to udělalo takový rozdíl...

Motoricky i odhlučněním je, alespoň současná verze s 1.8, určena opravdu spíš do města. Jestli jste s tím 3 dny cestovali po dvou zemích, zklamání celkem chápu. To člověk ocení až když cuká pravidelně po městě :)

Stěrače jsou konkrétně v čem špatné?