Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar 2020: Co přinesou terény Saúdské Arábie?

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)

Pořadatelé premiérového ročníku Rallye Dakar na arabském poloostrově připravili 7855 kilometrů dlouhou trať s dvanácti etapami. Jejich součástí bude 5096 kilometrů měřených úseků. Tři čtvrtiny trasy by měly podle informací organizátorů vést po písku.

Rallye Dakar 2020 odstartuje 5. ledna v Džiddě na pobřeží Rudého moře a skončí 17. ledna v novém zábavním centru Kiddíja nedaleko Rijádu. Vedle náročných dun organizátoři slibují i navigační obtížnost. Rychlostní zkoušky pěti ze dvanácti etap měří více než 450 kilometrů. Soutěž vygraduje ve svém závěru náročnými dunami protkanými spoustou orientačních nástrah.

Spolu s podobou trati byla zveřejněna i startovní listina rallye. Do závodu se přihlásilo 351 posádek, což je o sedmnáct více než před rokem. Nejpočetnější je kategorie motocyklů a čtyřkolek, ve které je 170 jezdců. Automobilů a buggyn bude na startu 134, kamionů 47.

Mezi 557 přihlášenými účastníky je zastoupeno 53 národností, přičemž nejpočetněji je Francie (258 startujících), následují Španělsko (77) a Nizozemsko (53). Nejvýraznější nárůst je z hostitelské země Saúdská Arábie, kterou bude reprezentovat 18 účastníků (13 jezdců a 5 navigátorů), přičemž nejvýraznější osobností je určitě Yazeed Al-Radži, který patří s Toyotou Hilux mezi nejvážnější uchazeče o vítězství v kategorii automobilů. Čechů je na startu 31. V kategorii automobilů se jich objeví jedenáct, v kamionech deset, mezi motocyklisty šest, ve čtyřkolkách a buginách vždy po dvou.

Přehled jednotlivých etap

5. 1. Jeddah - Al Wajh (752 km, rychlostní zkouška: 319 km)

Vstup do soutěže má daleko od procházky v parku. V rychlém sledu obsahuje všechno, co tvoří tuto rallye: rychlé zatáčkovité cesty, duny a kameny. Nic z toho nelze na soutěži v příštích dnech podcenit.

6. 1. Al Wajh – Neom (401 km, rychlostní zkouška: 367 km)

V této výzvě začnete mít pocit, proč je v Saudské Arábii obzvláště obtížná navigace. Je na čase naučit se důvěřovat novým orientačním bodům, ačkoliv vás může zmást hodně stop vedoucí různými směry. Motocyklisty a čtyřkolkáře čeká první část „Supermaratonské“ etapy.

Video se připravuje ...

7. 1. Neom – Neom (489 km, rychlostní zkouška: 404 km)

Okruh kolem Neomu je skutečný klenot. Rallye vede po hranici s Jordánskem. Nabízí řadu kaňonů a horských cest, které vedou písečnými terény. V této etapě se dostanou účastníci do nejvyššího bodu soutěže v nadmořské výšce 1400 metrů.

8. 1. Neom - Al Ula (676 km, rychlostní zkouška: 453 km)

Na pořadu dne je kombinace písečných a štěrkových úseků. Rychlost však není na místě, náročná navigace bude vyžadovat jasná rozhodnutí. Historičtí nadšenci uvítají rádi, když se ocitnou v blízkosti Nabateanských chrámů.

9. 1. Al Ula - Ha'il (563 km, rychlostní zkouška: 353 km)

V písčitém prostředí dne poslouží obrovské duny jako důležité orientační body, aby pořadatelé zamezili velkým chybám v navigaci. Velká působivá dunová pole budou občas ve sjezdech smísena s rozptýlenou pouštní trávou a ta vyžaduje pokročilé řidičské dovednosti.

10. 1. Ha'il – Rijád (830 km, rychlostní zkouška: 478 km)

Nastane dramatická změna scenerie a všechny kilometry jsou vedeny výhradně pískem. Po relativně rychlé první sekci budou mít experti na překážky v dunách výhodu. Řidiči, kteří mají zkušenosti ze Sahary nebo Atacamy, dostanou příležitost je využít.

Video se připravuje ...

11. 1. Den odpočinku.

Rozlehlé sady daly Rijádu v 18. století jméno arabské zahrady. Většinou však ustoupily městské zástavbě rozkládající se na ploše větší než 1500 km2 a domovům pro více jak šest milionu lidí. Demografický růst hlavního města dal od sedmdesátých let minulého století možnost vzniknout nápadným mrakodrapům zrozených z revolučních architektonických nápadů. A to včetně 267 metrů vysokého Al Faisaliyah Centra, 302 metrů Kingdom Centra a 307 metrů měřícího Burj Rafal.

12. 1. Riyadh - Wadi Al-Dawasir (741 km, rychlostní zkouška: 546 km)

Po dni odpočinku čeká na všechny posádky nejdelší etapa soutěže. V terénu střídají rychlé úseky s četnými křižovatkami, na kterých budou navigátoři vždy ve střehu. Musí se rozhodnout rychle, ale nikoliv ukvapeně.

13. 1. Wadi Al-Dawasir - Wadi Al-Dawasir (713 km, rychlostní zkouška: 474 km)

Denní smyčka je příležitostí zamířit na jih, kde závodníci najdou horské terény, kaňony a překvapivé barevné kontrasty. Například černé kameny na bílém písku. Čeká rovný úsek dlouhý 40 kilometrů, zatímco několik následných dunových polí dne bude vyžadovat značnou jezdeckou obratnost.

14. 1. Wadi Al-Dawasir – Haradh (891 km, rychlostní zkouška: 415 km)

Hlavním faktorem této etapy bude přesnost jízdy, tentokrát s převážně v tvrdém terénu a s množstvím štěrkových úseků, kde mohou ti, co nejsou dostatečně opatrní, dostat defekt. Po dosažení Haradhu, postaveného kolem ropných polí se dostane rallye do nové scenerie.

15. 1. Haradh – Shubaytah (608 km, rychlostní zkouška: 534 km)

Další maratonská etapa bude vyžadovat nejvyšší nasazení. V první části soutěže se dostanou účastníci do pouštních terénů a chybět nebudu opět rozsáhlá dunová pole. Zejména posledních 30 kilometrů vede přímo přes vysoké duny v době, kdy se bude přicházející šero a tma hlásit o slovo.

16. 1. Shubaytah – Haradh (744 km, rychlostní zkouška: 379 km)

Pokud stihnou posádky opravit, co potřebují bez asistence mechaniků, zbude možná čas na krátký spánek. S rozespalýma očima se vrhnou do prvních osmdesáti kilometrů, kdy je čekají nejvyšší duny této arabské země. Reálně hrozí riziko zapadnutí, které bude stát nešťastníky hodiny času. Touto trasou cestovali první objevitelé ropy v této oblasti.

17. 1. Haradh – Qiddiyah (447 km, rychlostní zkouška: 374 km)

Pokud čekáte pověstnou procházku růžovou zahradou na závěr, tak jste na omylu. Zejména posledních sto kilometrů přivodí všem navigátorům více bolestí hlavy, než zažili celý minulý týden. Ještě než přijedou stateční do cíle, čeká je dvacet měřených kilometrů. Nejrychlejší na tomto úseku získá „Qiddiyah Trophy“, ale tento čas nebude započítáván do celkových výsledků.

Video se připravuje ...

Tratě Rallye Dakar

1979 – 1980: Paříž – Dakar

1981 – 1988: Paříž – Alžír – Dakar

1989: Paříž – Tunis – Dakar

1990 – 1991: Paříž – Tripolis – Dakar

1992: Paříž – Kapské Město

1993: Paříž – Dakar

1994: Paříž – Dakar – Paříž

1995 – 1996: Granada – Dakar

1997: Dakar – Agadez – Dakar

1998: Paříž – Granada – Dakar

1999: Granada – Dakar

2000: Dakar – Káhira

2001: Paříž – Dakar

2002: Arras – Dakar   2003: Marseille – Šarm aš-Šajch

2004: Clermont-Ferrand – Dakar

2005: Barcelona – Dakar

2006 – 2007: Lisabon – Dakar

2008: (Lisabon - Dakar) závod před startem zrušen

2009: Buenos Aires – Valparaíso – Buenos Aires

2010 - 2011: Buenos Aires – Antofagasta – Buenos Aires

2012: Buenos Aires – Lima

2013: Lima – Santiago de Chile

2014: Rosario – Valparaíso

2015: Buenos Aires – Iquique – Buenos Aires

2016: Buenos Aires – Salta – Rosario

2017: Asunción – La Paz – Buenos Aires

2018: Lima – La Paz – Córdoba

2019: Lima – Arequipa - Lima

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)

Doporučujeme

Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly