Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Range Rover TDV6 – Pokračování starých pořádků

2. 10. 2013
44
51
Zobrazit náhledy (44)
Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover Land Rover Range Rover
I když jeho třílitrový turbodiesel nemá počet válců dělitelný osmi, své místo po boku silnějších sourozenců si najde snadno.

Není šestiválec jako šestiválec – to platí u Range Roveru na sto procent. Zatímco před deseti lety měl motor TD6 od BMW skromný výkon 130 kW a k akceleraci na stovku potřeboval dlouhých 14 sekund, dnes agregát se stejným počtem válců a dokonce stejným třílitrovým objemem dokáže podle technických údajů konkurovat ještě loni nabízenému osmiválci.

Právě toto je dokonalou ilustrací, jak rychlý je vývoj techniky. Nový Range Rover je o 420 kilogramů lehčí, má výkonnější motor a osmistupňový automat – takže sprint na stovku zvládne do osmi sekund a přitom je úspornější než všechny dřívější modely, v ideálních podmínkách kombinovaného měřícího cyklu mu stačí 7,5 l na 100 km. Pod kapotou se nachází dvojitě přeplňovaný motor, který má výkon 190 kW a točivý moment kulatých 600 N.m. V případě Range Roveru je to základ, naopak taková třída GL od Mercedesu ani více nabídnout neumí.

suv landrover testy suv landrover testy
 

Jestliže se ale decentně šetřilo pod kapotou, pak pro výbavu to rozhodně neplatí. Testovaný vůz dorazil v opulentní specifikaci Autobiography, čímž se jeho pořizovací cena i s šestiválcem přiblížila ke třem milionům korun. V takovém případě už je standardem bezklíčový vstup, servodovírání dveří, pět parkovacích kamer, prosklená střecha, čtyřzónová klimatizace, navigace, 825W audiosystém Meridian nebo klimatizovaná sedadla se semi-anilinovou kůží. Přesto se najdou příležitosti pro další nadstandardní výbavu, především v oblasti elektronických pomocníků a individualizace exteriéru i interiéru.

Interiér

Kabina si vzala za vzor to nejlepší z předchozí generace a posunula se o pořádný kus dál. Verze Autobiography zaujme mimořádně kvalitními materiály, kůží je obšita i přístrojová deska. Ani celočerné provedení není vyloženě nudné, naopak více vyniknou kovové okrasné prvky a účelná architektura. Mezigeneračně se podařilo snížit počet ovládacích prvků, kromě nutnosti nastavit vyhřívání (případně odvětrávání) sedadel na dotykové obrazovce to však žádné komplikace nepřináší.

Tradicí je velký volant, nastavitelné středové loketní opěrky připevněné k sedadlům a masivní rám bočního okna, který slouží jako opěrka pro druhý loket. Nic se nezměnilo ani na takzvaném command driving position, tedy zvýšeném posazu s perfektním výhledem přes téměř rovnou kapotu motoru. Najednou se díváte i na všechny ty BMW X5 a Audi Q7 s patřičným nadhledem, což si někdo, kdo neřídil Range Rover může jenom těžko představit…

suv landrover testy suv landrover testy
 

Velký Range dodává slovům „plnohodnotně čtyřmístný“ správný význam - čtyři dospělí pasažéři si užijí špičkový komfort. Vysoká a dlouhá kabina nabízí potřebný prostor, bohaté prosklení dojem prostornosti ještě více umocňuje. Range Rover se může směle měřit s luxusními sedany a konkurenci z řad SUV hravě strčí do kapsy. V podobně prostorném GL se totiž na zadních sedadlech budete cítit stísněněji, ostatní modely nemají šanci ani teoreticky.

Jízda

Jak zaznělo již v úvodu, pohon nejslabšího Range Roveru je dnešní optikou v naprostém pořádku. To si uvědomíte hned po nastartování, kdy se motor projevuje dokonce ještě tišší zvukovou kulisou než naftový osmiválec. Třílitrovému šestiválci pochopitelně chybí něco z neochvějné suverenity 4,4litrového sourozence, díky nakrátko poskládaným převodům osmistupňové automatické převodovky má však dobré předpoklady pro svižnou akceleraci.

Přesto má verze TDV6 ještě větší předpoklady pro klidnou jízdu. Uklidňující atmosféra na palubě ve městě svádí k tomu jet na padesátce spíše 40 než 60. Dost tomu nahrává i nastavení podvozku, který na rozdíl od osmiválců nemá aktivní stabilizátory. Tlumení je stejně komfortní jako u SDV8, TDV6 ale přidává více plavnosti. Naklání se, v oblouku zaklekává na vnější přední kolo a ani v přímém směru není tak neotřesitelně stabilní jako SDV8, takže nesvádí k řezání zatáček nebo dálničním honičkám. Jenže nádech dřívějších časů má dodnes své příznivce a jistojistě bude vyhovovat těm, kdo si oblíbili předchozí generaci Range Roveru.

suv landrover testy suv landrover testy
 

Šestiválec se stylizuje i do role úsporného pohonu a v praxi mu to jde nadmíru dobře. Není to ale nic nečekaného, Range Rovery umí být střídmé už od uvedení nové generace motorů a osmistupňových převodovek v roce 2010. Novinka s hliníkovou karoserií posouvá hranice možného zase o něco dál – při dálniční stotřicítce, kdy motor točí jenom 1800 min-1, zmizí na každých 100 km z nádrže pouze 7,8 litru. To už 85litrová nádrž (osmiválce natankují 105 litrů) nevypadá tak malá… Při klidné jízdě mimo město žízeň šestiválce umí klesnout k šesti litrům – a jak už jsme se zmínili, volnější tempo je v Range Roveru přirozeným a velice příjemným způsobem cestování. Naopak ve městě musíte stát v kolonách opravdu celý den, aby se průměr přehoupl přes psychologickou hranici deseti litrů.

suv landrover testy suv landrover testy
 

A jak si vede nový Range Rover v terénu? Se světlou výškou až 296 mm (běžná provozní 221 mm), přechodovým úhlem 28,3° a nájezdovými úhly 34,7°, respektive 29,1° je dobře vybaven. Zvlášť když standardně disponuje také redukční převodovkou a vícestupňovým závěrem mezinápravového diferenciálu. Limitem se proto vždy stanou zkušenosti, nebo odvaha řidiče. Range Rover ale umí dobře prodat formu, a tak je i jízda v lehkém terénu zážitkem. Stačí zvýšit podvozek, zařadit krátký převod redukce a pomalu vyrazit směr pole-nepole. Luxusní SUV si svoji posádku hýčká, díky velké zkřižitelnosti náprav umí předvést solidní náklony, zatímco všechna kola zůstávají v kontaktu s povrchem. A aby se pasažéři nenudili, může centrální displej zobrazovat kompas, údaje o natočení a prověšení kol, obrazovku Terrain Response s hodnocením náročnosti terénu nebo obraz jedné z pěti kamer (nebo i všech najednou), které zabírají okolí vozu.

Závěr

Když máte na účtech zbytečné miliony, není nižší pořizovací cena nebo o 20 % menší spotřeba zásadním argumentem. U Land Roveru to dobře vědí, a tak k šestiválcovému Range Roveru přistoupili jiným způsobem. Postavili automobil, který dokonale navazuje na předchozí model. Nový Range Rover SDV8 má silnější motor, větší brzdy a lepší ovladatelnost. Komu se ale zajídá jeho moderní pojetí, ten musí být z šestiválce zákonitě nadšen – za moderním designem hliníkové karoserie se ukrývá starý známý Range Rover, bezkonkurenčně luxusní a náležitě uklidňující.

suv landrover testy suv landrover testy
 

Nejlevnější verze modelu2.355.749 Kč (TDV6/190 kW HSE)
Základ s testovaným motorem2.976.963 Kč (TDV6/190 kW Autobiography)
Testovaný vůz s výbavou3.153.744 Kč (TDV6/190 kW Autobiography)

Plusy

  • Nesmírná kultivovanost běhu motoru
  • Komfort pérování i na nekvalitním povrchu
  • Přehledná karoserie s vynikajícím výhledem
  • Mimořádně nízká spotřeba paliva
  • Velkorysý prostor pro cestující i pro zavazadla
  • Snadná ovladatelnost i v náročnějším terénu
  • Rozsáhlá komfortní výbava

Minusy

  • Ovládání dotykového displeje
  • Čitelnost přístrojového štítu na slunci
  • Proti osmiválci horší ovladatelnost na silnici
  • Relativně vysoká pořizovací cena

Foto: Petr Homolka

Témata
Range Rover TDV6
Cena základní sestavy 2 976 963 Kč
Cena testované sestavy 3 153 744 Kč
Motor
Typ motoru: 4
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 190 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 2000 - 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 7 / 7.5
Emise CO2: 196
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 2030
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2160 / 840
Rozměr pneu: 255/50 R20
Range Rover TDV6
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4999
b) šířka (mm): 2073
c) výška (mm): 1835
d) rozvor (mm): 2922
e) rozchod vpředu (mm): 1690
f) rozchod vzadu (mm): 1683
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1650
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 630
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

BUĎ TOMU VAVERKOVI LEŽÍ MB V ŽALUDKU, NEBO JE CHYBA NA MÉ ST
janjezbera
| 8. 10. 2013
Vyšší výkon v naftě si lze objednat s AMG paketem.

Nemáte někdo zkušenost s novým GL a RR? Že by RR překonal GL v pohodlí? V testech "nového" GL je pohodlí dost vyzdvihováno.
Zase to UHO,
Mig_35
| 8. 10. 2013
skoro pět litrů není pět litrů... to je pravda:)
Avatar - happy_driver
Zase to UHO,
happy_driver
| 7. 10. 2013
10-11l vs 14,4l nie je pet litru..... ;-) Koniec, basta, odo mna stacilo. Zase nabuduce.
Zase to UHO,
Mig_35
| 7. 10. 2013
No však hej. Ale kdyby ten RR byl šestiválec, jezdil by třeba za 10-11. No a to už je skoro pět litrů rozdíl...
Avatar - happy_driver
Zase to UHO,
happy_driver
| 7. 10. 2013
Nezabudol som a nasiel som to. Offroad 6/2013. Test LCV8 vs RR SDV8 vs G350CDI. Spotreba v teste: LCV8 14,4l/100km, RR SDV8 13,3l/100km. Niet co dodat, +/- to zodpoveda realite a primeranemu vyuzivaniu potencialu. Na to, ze je RR lahsi, ma lepsiu prevodovku, tak zasadny rozdiel v spotrebe to rozhodne nesposobilo.

Ano, mas pravdu, ze u RR je na vyber aj sestvalec, co moze zavazit u zakaznika, ktory sice chce luxus ale uspokoji ho aj V6. Z pohladu Toyoty, jednak vhodny dieselovy sestvalec momentalne nema (neberme do uvahy stary 4,2D/TD, ten je v sucasnosti vhodny len pre ine trhy), jednak si osobne nejaky 3,0 V6 v takom kolose prilis neviem predstavit. Za mna je to dobre tak, ako je.