Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Tango - někdo to rád horké

Tomáš Zajíček
Když se řekne tango, vybaví se jistě každému slavná scéna z filmu Někdo to rád horké, kde Daphney, kterou hrál Jack Lemmon tančí s roztomilým milionářem Fieldingem. Teď se ale stejně dobře může stát, že při vyslovení jména tohoto tance na slavnou...

Italský designér Walter de Silva, kterého přebral Alfě Romeo španělský Seat, se opravdu snaží. Po sportovním kupé, pojmenovaném po latinskoamerickém tanci Salsa (více informací zde), vytvořil nyní studii Tango, což je malý roadster vskutku emotivních tvarů. Více než jednotlivé křivky popisovat a komentovat je v tomto případě lepší se nechat opájet jejím pozorováním, protože tento koncept ukazuje, že v automobilovém designu ještě rozhodně nebyly vyčerpány všechny nápady.Tango překvapí poměrně vysokou přední částí a nízkým čelním sklem, tvary kapoty a předních světlometů jsou podobné těm u salsy a podle našich informací by se měly mnoho napovědět o vzhledu chystané třetí generace typu Ibiza. Ta se představí s největší pravděpodobností již na jaře příštího roku v Ženevě. Tango také ibizu připomíná svými kompaktními vnějšími rozměry - je dlouhé 3685 mm a široké 1714 mm. Také výška pouhých 1181 mm je jedna z nejmenších mezi obdobnými sériovými automobily současnosti.

Také podvozek konceptu Tango je identický s tím, který chystaná ibiza dostane (a který je shodný s tím u Škody Fabia a nově také u nového Volkswagenu Polo). Pro potřeby designérů a konstruktérů však byl jeho rozvor zkrácen na 2200 mm a zatímco vpředu zůstaly vzpěry McPherson, vzadu je namísto vlečených ramen nová náprava se samořiditelným efektem.

Koncept bude mít tedy stejně jako sériové výrobky koncernu Volkswagen pohon přední nápravy, pod jeho kapotou ale nečekejte ani čtyřventilovou čtrnáctistovku z fabie, ani motor 1.6 16V z Pola a dokonce ani dvoulitr s 85 kW. Pohonnou jednotku si totiž tango vypůjčilo od vozů o kategorii výš, a ani zde zrovna "netroškařilo" a sáhlo rovnou po přeplňované osmnáctistovce. Kupodivu se ale nespokojilo ani se 110 kW, ale stalo se po Octavii RS, Audi TT a Leonu 4 dalším sporťákem se motorem o výkonu 132 kW. Co bude takový výkon dělat s 1150 kg vážícím roadsterem, napovídá zrychlení z nuly na 100 km/h za 7 sekund a největší rychlost 235 km/h.

Konstrukce tanga vychází ze zkušeností španělské značky z automobilového sportu, zejména pak z vývoje Seatu Ibiza WRC. Karoserie je z lehkého kompozitního plastu a pod ní se nachází trubkový rám, svařený z hliníkových slitin.

Interiér se nese ve sportovním duchu, a je i přes svou jednoduchost velmi esteticky ztvárněný. Daleko zajímavější je však jeho uspořádání. Sedadla jsou totiž pevně uchycená v rámu karoserie, takže s nimi není možné pohybovat ani podélně, ani výškově. Podle požadavků řidiče je ale možné elektricky nastavovat pedály, volant a dokonce i palubní přístroje(!) Ani zavazadlový prostor není vyřešen tak, jak bychom to čekali. Jeho funkci totiž přebírají dvě schránky za ochrannými oblouky sedadel.

Tím ale inovace Seatu Tango nekončí. Přední světlomety jsou sestrojeny tak, že v závislosti na natočení předních kol samočinně přestavují tak, že v zatáčkách osvětlují větší plochu vozovky. Mlhovky jsou tvořeny diodami a koncové svítilny zase svazkem optických vláken, která mění intenzitu záření podle množství světla v okolí.

Technické údaje
Motor1,8T/132 kW
Druhzážehový přeplňovaný
Zdvihový objem (cm3)1794
Válce/ventily na válec4/5
Max. výkon (kW/ot)132/5500
Max. točivý moment (Nm/ot)235/1950-5000
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)235
Zrychlení 0-100 km/h (s)7,0
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3685
Šířka (mm)1714
Výška (mm)1181
Rozvor (mm)2200
Rozchod vpředu (mm)1510
Rozchod vzadu (mm)1470
Pohotovostní hmotnost (kg)1150

Tomáš Zajíček