Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Auto letos očekává mírný růst prodejů. I díky nové Fabii

David Bureš David Bureš 20. 1. 2021 • 07:04
66
5
Zobrazit náhledy (66)
Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV Škoda Enyaq iV

České registrace vozů značky Škoda loni sice klesly o 13 %, klesaly ale pomaleji než trh, což výrazně navýšilo její tržní podíl. Značce se dařilo i mezi ojetými vozy.

Prodeje nových automobilů v roce 2020 silně ovlivnila pandemie koronaviru, což se logicky promítlo i do výsledků značky Škoda na domácím českém trhu. Loni u nás podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) registrovala 74.786 nových automobilů, o 13 % méně než před rokem. Pokles byl přitom očekávaný dopředu, kvůli koronaviru však byl mnohem výraznější. I tak však na uplynulém roce lze najít ve výsledcích značky leccos pozitivního, jak na výroční online tiskové konferenci prozradil šéf českého zastoupení Škoda Auto Jiří Maláček.

Škodě se totiž dařilo klesat pomaleji než celkovému trhu, který se meziročně podle statistik SDA propadl o 18,8 %. Díky tomu tržní podíl domácí značky vzrostl na 36,9 %. V minulých letech se přitom držel lehce nad 30 %, 37% tržní podíl Škoda na domácím trhu měla naposledy v roce 2007. „Nečekali jsme, že se vůbec někdy k takovému podílu vrátíme. Nyní je však naší ambicí si ho uchovat,“ přiznává Maláček.

Důvodem tohoto nárůstu je podle Maláčka rozšíření portfolia o nové modely, jejichž prodej se plně rozběhl právě v loňském roce. Šéf české prodejní sítě v tomto směru zmiňuje městský crossover Kamiq. Dalo by se očekávat, že tento model bude ukrajovat prodeje Fabii Combi, podle Maláčka ale naopak láká nové klienty a měl tak důležitý vliv na nárůstu tržního podílu značky.

Naopak velkým problémem byl meziroční propad registrací nejprodávanějšího modelu Škoda, tedy Octavie, o bezmála 12 %. Důvodem byl náběh nové generace, který i vlivem pandemie koronaviru a krátkému pozastavení dodávek kvůli softwarovým potížím probíhal vlastně po celý rok, když nabídka vozu se jen postupně rozšiřovala na dřívější úroveň. I tak však zhruba každé desáté prodané auto u nás je právě Octavia, vůz drží 9,4 % podílu na českém trhu.

 

Ještě výrazněji se propadla Fabia, a to o 21 %. Za dveřmi už je nová generace, která se podle Maláčka začne na českém trhu prodávat někdy na podzim. Další letošní důležitou novinkou je i facelift Kodiaqu, před koncem roku pak má debutovat Enyaq iV kupé.

Právě takové vozy budou pro Škodu hrát stále důležitější roli. „Už dnes každý zhruba čtyřicátý automobil prodaný na českém trhu je elektromobil nebo plug-in hybrid,“ tvrdí Maláček a zdůrazňuje tak, že se toho povedlo dosáhnout i bez rozsáhlých státních pobídek a dotací. Podle jeho slov tak existuje přirozený zájem o takové automobily, který chce výrobce využít.

Ztrátou v tomto směru tak bude konec Citigoe iV. Automobilka už kvůli naplnění výrobních kapacit ukončila příjem nových objednávek, k dispozici jsou tak už jen skladové zásoby, v řádech jednotek tisíc. Výroba pak bude ukončena v průběho letošního roku. Zajímavostí je přitom fakt, že zájem o Citigoe iV měly jak firmy, tak rodiny. Podíl firemních a soukromých zákazníků byl u něj takřka vyrovnaný. Naopak u plug-in hybridů výrazně převažuje zájem firem, i kvůli limitům na emise oxidu uhličitého.

Firmy má navíc oslovit také nový elektrický crossover Enyaq iV, jehož prodeje se plně rozběhnou právě letos. Loni v prosinci už u nás bylo registrováno prvních 741 kusů tohoto vozu, což jsou podle Maláčka služební auta, testovací auta a automobily pro prezentační a marketingové účely.

Pohled do uplynulých měsíců pak názorně ukazuje, kterak pandemie koronaviru a s tím související omezení ovlivnily poptávku. Maláček odhaluje, že samotné prodeje se nejvíce propadly právě na jaře a na podzim, kdy byly kvůli zpomalení šíření onemocnění covid-19 uzavřeny showroomy. Ty jsou přitom s krátkou prosincovou pauzou zavřeny dodnes, zhruba od října. Podle Maláčka to má největší vliv na prodeje soukromníkům, tedy vozidlům registrovaným na rodné číslo. Takové prodeje značky se propadly o 24 %, zatímco u firemní klientely o 19 % a v případě vozidel na operativní leasing o 17 %. Právě v případě operativního leasingu si Škoda drží dominantní pozici, 73 % vozidel provozovaných u nás právě přes operativní leasing je mladoboleslavské značky.

I z toho důvodu Škoda rozvíjí svůj online prodejní portál, který umožňuje nakoupit automobil přes internet. Celý proces tak probíhá online, samozřejmě kromě samotného předání vozidla, které může být přivezeno přímo k zákazníkovi. Jestliže v minulosti tak přes něj bylo možné pořídit jen předvybraná vozidla, během loňského roku se nabídka rozšířila na všechna dostupná skladová vozidla. Do budoucna pak bude možné takto koupit i vůz na úvěr.

A jaký je výhled značky pro letošní rok? I přes setrvávající pandemický stav Maláček věří, že celkové prodeje na českém trhu letos vzrostou, na nějakých 220.000 aut, což by byl osmiprocentní meziroční nárůst. Sama Škoda by ráda dosáhla na hranici 80.000 registrovaných vozidel, což by bylo asi o pět tisíc více než loni. Prvotní snahou je přitom si uchovat vysoký tržní podíl. Pomoci tomu má hlavně nová Fabia.

Související články

Témata
21. 1. 2021 11:24
Re: Uvidíme...
No jasně.. takže ono vlastně primárně nejde o COVID, ale o prudké mezigenerační zdražení škodovky...

Ale to dává smysl, díky..
21. 1. 2021 11:10
Re: Uvidíme...
Vyplatí, protože nyní máme Octavie Syle, 2,0 TDi, DSG, se všemi slevami za pořizovačku 541 tis, tedy operák je nastaven na tuto částku a nová O iV vychází o 113 tis dráže takže i operák je dražší a jak píšu, riskáči jsou škudlilové....
21. 1. 2021 10:28
Re: Uvidíme...
A to se vyplatí? Když jsem koukal na ceny operáků, tak mně přišlo, že splátka operáku na 36 měsíců a 48 měsíců byla vlastně stejná. Někdy paradoxně byl kratší operák levnější, očividně se jim líp pak prodávají mladší ojetiny...

Naprosto chápu firmy, co auta vlastní, tam odložení obměny vozového parku chápu, ale u operáků mi to upřímně smysl moc nedává..
21. 1. 2021 08:33
Uvidíme...
U nás ve firmě díky Civid-19 prodloužíme operák na stávající flotilu o 12 měsíců a to vlastně nejsme nijak epidemií postiženi, jen naši riskáči upozorňují na rizika možných neplatičů. A myslím, že takových nás bude více. A že by se rozjely nákupy do domácností tak tomu nevěřím.
Avatar - Ada je zase tady
21. 1. 2021 01:23
Cígo mělo mít diesel!
a Fabia jakbysmet!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud