TEST Škoda Octavia 1,2 TSI – Český Passat
Až se tomu nechce věřit, že druhá generace Škody Octavia přišla na trh před devíti lety – 3. května 2004 jsme jako vůbec první zveřejnili test tehdy nového modelu. Teď se nacházíme o generaci dál a máme za sebou online test z 12. února. S touto ochutnávkou nové Octavie jsme opět byli první, nemůžeme vás ale připravit o plnohodnotný test.
Exteriér
Design je hodně subjektivní záležitostí, některá fakta jsou ale nezpochybnitelná. Karoserie se natáhla o devět centimetrů na 4659 mm, rozvor se prodloužil ještě výrazněji. Po přidání 108 mm měří 2686 mm – právě to ale bude hlavní argument pro řazení mezi tzv. kompakty, kde je dnes standardem 2,65metrový rozvor.
skoda octavia testy nizsistredni
Přidaná délka velmi pomohla proporcím. Octavia vypadá dospěleji a elegantněji, výrazně tomu pomáhá i nové pojetí přídě. Geometrické tvary masky a světel mají jasně rozeznatelný tvar a zdravou špetku agresivity. Bez xenonových světel a černých mlhovek bude efekt samozřejmě poloviční, za vrcholné provedení designu Octavie by se ale nemuselo stydět ani takové Volvo.
Boční plochy zdobí několik prolisů, které ozvláštňují Kabaňův minimalistický design. Atypické zakončení linie oken nebo zadní světla, vzdáleně inspirovaná předchozím Audi A6, zase dokazují, že Octavia není navržená prvoplánově pro okamžitý efekt.
skoda octavia testy nizsistredni
Interiér
I když testujeme jeden ze slabších motorů, interiér patří téměř na špičku modelové řady. Těžko z něho můžeme posoudit, jak bude působit taková Octavia již od…, ale můžeme vyzkoušet skoro všechno, co tento model nabízí. Bylo by totiž jednodušší vyjmenovat chybějící výbavu, než vypočítat všechny příplatky.
Začněme hezky od designu. Ten se proti předchůdci radikálně zmodernizoval – něco si bere z Rapidu, něco ze Superbu a přidává pár detailů z Golfu (např. panel klimatizace nebo páčky pod volantem). Minulá Octavia byla sice tvarově progresivnější a měla bohatší zdobení palubní desky, ta nová ale může být nabitá nejmodernější elektronikou a navíc nechává víc prostoru pro nohy.
Z místa řidiče musíme ocenit umístění loketních opěrek i rozmístění všech důležitých ovládacích prvků. Přístup Simply clever k tomu přidává několik promyšlených drobností. Například reflexní vesta má svoji vlastní přihrádku pod sedadlem, takže neubírá prostor jinde. A kapsy ve dveřích jsou čalouněné kobercem, aby odložené předměty za jízdy neklepaly o holý plast.
skoda octavia testy nizsistredni
Výrazně se zlepšila vnitřní šířka, subjektivně víc, než naznačují naměřené tři centimetry. Škoda také zvětšila rozsah nastavení sedadla a současně s tím zmenšila rozměry sedáku a opěradla. Díky dobré ergonomii to ale komfortu sezení nevadí.
To samé platí i pro zadní sedadla. Sedák je sice krátký, jeho tvar a pozice nad podlahou ale zajišťují pohodlné usazení. Nejlepším příměrem je Audi A3, Octavia ale nabídne více místa pro nohy. Největším nedostatkem na zadních sedadlech tak zůstává prostor pro hlavu. Škoda sice mezigeneračně kousek přidala, liftback by si ale zasloužil ještě víc než výsledných 94 cm. Řešení nejspíše přinese v létě kombi.
Zavazadlový prostor o objemu 590 litrů je perfektně přístupný. Plocha o rozměrech 1040 x 1010 mm je možná až zbytečně velká, zkrácení zadního převisu by na využitelnosti auta příliš neubralo. V Mladé Boleslavi ale myslí na rodinné účely, takový kufr vystačí i na letní nebo zimní dovolenou. Když není zavazadelník zcela zaplněn, přijde vhod síťový program.
skoda octavia testy nizsistredni
Výbava
Málokdo si do nejvyšší specifikace Elegance přidá výbavu za dalších 245 tisíc, takto štědrá konfigurace nám ale dává možnost vyzkoušet skoro všechno, co Octavia nabízí. Nejdražší položkou je paket Traveller Assistant za 67.800 Kč, jeho hlavní součástí je navigace Columbus (samostatně 40.500 Kč) vybavená velkou dotykovou obrazovkou s perfektní grafikou, přesnými mapovými podklady a velmi rychlým procesorem. Ještě větším překvapením je další část balíčku, Intelligent Light Assistant, který velmi rychle a přesně přepíná na dálková světla. Z mainstreamových konkurentů se Škodě přibližuje jen Opel s jeho světly AFL+.
Naopak Lane Assistant, jak Škoda nazývá pomocníka pro jízdu v pruzích, už tak jednoznačný přínos nemá. Systém totiž zasahuje pomocí posilovače přímo do řízení, takže se elektronika pere s řidičem. Jako nejméně užitečné se ukázalo Rozpoznávání dopravních značek, které neumí vyhodnotit ukončení omezení na křižovatce. Nejčastěji ale stejně oznamuje omezený režim funkčnosti a tím ztrácí naše sympatie.
skoda octavia testy nizsistredni
Bezklíčové odemykání KESSY Škoda zatím nabízela až pro Superb, nová Octavia ho dostává ve výbavě Elegance standardně. Stále jde o jednoduchý systém, kdy zůstává klasický vystřelovací klíček a spínací skříňku na sloupku volantu nahrazuje startovací tlačítko. Po funkční stránce ale nelze mít výhrady.
Příplatkové audio Sound System podražilo o dva tisíce a dostalo branding Canton. Poměrně neznámá značka je ve skutečnosti největším německým výrobcem reproduktorů a pro Škodu dodala slušné ozvučení. Canton samozřejmě není žádný Harman Kardon, kvalita reprodukce ale šla mezigeneračně nahoru. Hlavně se zlepšilo usazení reproduktorů, takže při vysoké hlasitosti už nerezonují plasty ve dveřích.
Jedním z drobných Simply Clever řešení je zásuvka na 230 V, která se hodí například pro dobíjení notebooku.
skoda octavia testy nizsistredni
Motor
Při premiéře nové Octavie se spustila diskuse, jestli může být motor 1,2 TSI důstojným pohonem pro takové auto. Na takový poměr velikosti karoserie a malého objemu motoru jsme si stále pořádně nezvykli, ale fakta jsou jasná: nová generace zhubla o 35 kg a má lepší průběh výkonu. Tabulky technických údajů ji dokonce přiznávají o půl sekundy lepší sprint na stovku, který trvá přiměřených 10,3 sekundy.
Nový agregát má s tím stávajícím, vyráběným od roku 2009, společný jen název, objem a hodnotu maximálního výkonu. Z uživatelského pohledu novinka zostřila reakce na plynový pedál, motor je točivější a jízda s ním je zajímavější.
skoda octavia testy nizsistredni
Konstruktéři malému motoru nadělili hodně těžké zpřevodování, na dvojku dvanáctistovka vytáhne 100 km/h a při 130 km/h na nejvyšší, šestý převod točí pouhých 2800 min-1. Je nasnadě, že s takovým nastavením jdou dynamické ambice stranou a do popředí vystupuje nízká spotřeba. Octavia dokáže využít technické pokročilosti motoru i nízké hmotnosti karoserie a je opravdu úsporná: ve městě si vystačí s 6 až 6,5 l/100 km, mimo město s pěti litry a na dálnici při 130 km/h jsme odečetli průměrnou spotřebu 6,4 l/100 km.
Druhou stránkou věci je ale již zmíněná dynamika. Při běžné jízdě mezi 1500 a 2500 otáčkami 1,2 TSI připomíná klasickou atmosférickou šestnáctistovku. To je nakonec i jejím smyslem, tento první dojem by ale mohl vytvořit špatný odhad skutečného potenciálu. Stačí totiž podřadit a malý turbomotor se rychle a dravě rozjede do otáček maximálního výkonu, mnohem živěji než v minulé generaci. Mimochodem, přes tachometrovou dvoustovku se auto dostane, když na šestku točí 4250 min-1, takže nejvyšší dosažitelná rychlost odpovídá maximu výkonu. Možnosti motoru se využívají efektivně, ale opravdu do posledního kilowattu.
Škoda Octavia - naměřené dynamické schopnosti | |
Motor | 1,2 TSI/77 kW |
Převodovka | 6° manuální |
Zrychlení | |
0-60 km/h [s] | 5,4 |
0-100 km/h [s] | 12,3 |
0-130 km/h [s] | 21,0 |
Max. přetížení při zrychlení [g] | 0,45 |
Pružnost | |
60-100 km/h na 4. stupeň [s] | 9,6 |
80-120 km/h na 5./6. stupeň [s] | 14,3 / 19,9 |
Brzdy | |
Brzdná dráha 100-0 km/h [m] | 45,0 |
Max. přetížení při zpomalení [g] | 0,98 |
Měření probíhalo se zimními pneumatikami a v zimních podmínkách |
Podvozek
Už rok se v Čechách a na Moravě živě diskutuje o zjednodušení podvozku nové Octavie. Škoda ve všech běžně žádaných verzích vsadila na jednodušší, tedy lehčí a výrobně levnější, zadní zavěšení s torzní příčkou a vlečenými rameny. Oproti předchozí Octavii je to ústup z multilinkové slávy, jenže vlečenou nápravu dnes najdeme u většiny kompaktních hatchbacků, ale i u takové Lancie Delta nebo Renaultu Laguna.
Mezigenerační zjednodušení by se nemělo v praxi projevovat, skutečnost je ale jiná. Pro využitelnost auta není torzní příčka žádným limitem, když se ale spojí s přípravou pro vysoké zatížení nákladem a přidají se velká 17palcová kola, výsledek má k ideálu daleko. Nejvíc je to zřejmé v nízkých rychlostech, když se ve městě od zadních kol ozývají dunivé zvuky. Co se týká mechanického komfortu, ten překvapivě vůbec netrpí, ale nízkofrekvenční ozvěna tvoří akustickou kulisu všude mimo zcela hladký asfalt.
skoda octavia testy nizsistredni
Většinu testu absolvovala Octavia s minimální zátěží a tím se projevil další neduh nového podvozku. Vlečená náprava se z konstrukční podstaty nevyrovná směrové stabilitě multilinku, zvlášť pokud je dimenzovaná pro převoz těžkého nákladu. Když se přidá nízká provozní hmotnost a lehký motor v přídi, výsledkem drobná směrová nestabilita. Vůz sice jede stále přímým směrem, svým chováním si ale říká o pevnější uchopení volantu.
V zatáčkách jdou naopak jakékoliv pochybnosti stranou. Na poměry kategorie rodinných aut je ovladatelnost příkladná, tady se z lepšího rozložení a obecně nízké hmotnosti stává jasná výhoda. Octavia zbytečně nedělá ramena, naopak hrozící nedotáčivost na sebe s velkým předstihem decentně upozorní. Auto se snadno, ale bez přehnané jistoty nebo naopak nepříjemného pohupování, skládá ze zatáčky do zatáčky, takže i navzdory minimální zpětné vazbě v řízení podvozek Octavie s řidičem dobře komunikuje. Stabilizační systém ESC ponechává řidiči značnou volnost, v rizikových situacích ale krátkým razantním zásahem auto zkrotí a včas upozorní na jeho limity.
skoda octavia testy nizsistredni
Na 16palcových kolech (standard od výbavy Ambition Plus) Octavia nepochybně ztratí část ovladatelnosti, výměnou nejspíš přidá více komfortu na nerovnostech.
Ceny
Při příchodu nové generace bývá v posledních letech zvykem držet ceny na úrovni té předchozí. U Octavie to v zásadě platí také, například TSI o výkonu 77 kW ve výbavě Ambition Plus vychází o sedm tisíc dráž než předchozí model. Novinka má ale vyšší standard – jezdí na 16palcových kolech, má vyhřívání předních sedadel a navíc i kolenní airbag, který druhá Octavia vůbec mít nemohla. Navíc je většina příplatků levnějších než dřív, takže v ukázkové konfiguraci v tabulce vychází nový model nakonec o 20 tisíc levněji.
Cenové srovnání Škoda Octavia - nová versus stará | ||
Model | Octavia III | Octavia II |
Motor | 1,2 TSI 16v/77 kW | 1,2 TSI 8v/77 kW |
Výbava | Ambition Plus | Ambition Plus |
Základní cena [Kč] | 429.900,- | 422.900,- |
Bluetooth hands-free | 3.500,- | 12.200,- |
Centrální zamykání s DO | S | S |
El. stahování oken vpředu | S | S |
El. stahování oken vzadu | 5.000,- | 5.100,- |
Klimatizace | S | S |
Kolenní airbag | S | - |
Litá kola R16 | S | 6.000,- |
Metalický lak | 13.200,- | 13.200,- |
Navigace Amundsen | 16.000,- | 21.400,- |
Palubní počítač MFA | S | S |
Parkovací senzory vzadu | 9.000,- | 10.000,- |
Přední mlhovky | S | S |
Tempomat | S | S |
Vyhřívání předních sedadel | S | 6.100,- |
Vyhřívání zpětných zrcátek | S | S |
Zadní stěrač | 2.700,- | 2.800,- |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 479.300,- | 499.700,- |
Závěr
Je zřejmé, že Octavia není dokonalé auto, to ale ani není její ambicí. Svůj účel – nabídnout za rozumné peníze hodně prostoru a bezstarostné svezení – plní bez výhrad. Hlavní problém je hluk od zadní nápravy, právě ten bude nejpádnějším protiargumentem. Dynamické schopnosti motoru, spotřeba paliva ani ovladatelnost totiž žádný důvod ke kritice nenechávají. Pokud nejde o emoce, ale o každodenní fungování, je Octavia prostě takový Passat – v něčem lepší, v něčem horší, ale hlavně náš, český.
skoda octavia testy nizsistredni
První cena vozu | 334.900 Kč (1,2 TSI/63 kW Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 364.900 Kč (1,2 TSI/77 kW Active) |
Základní cena testovaného vozu | 469.900 Kč (1,2 TSI/77 kW Elegance) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 714.900 Kč (1,2 TSI/77 kW Elegance) |
Plusy
- Prostorný interiér, pohodlná sedadla
- Komfort odpružení, směrová stabilita
- Objemný a dobře přístupný zavazadlový prostor
- Možnosti dovybavení (např. vyhřívání zadních sedadel)
- Vysoké užitečné zatížení
- Výrazné zlepšení vlastností motoru 1,2 TSI
- Nejlepší asistent dálkových světel mezi konkurenty
Minusy
- Valivý hluk v nízkých rychlostech (kola 17 palců)
- Hluk zadní nápravy při přejezdu větších nerovností
- Kratší naměřená délka zadního sedáku
- Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
Foto: Petr Homolka