Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Supersportovní Toyota se rýsuje. GR Super Sport se ukázala v Le Mans

David Bureš
Diskuze (0)

Prototyp připravovaného superauta má základ v závodním TS050 Hybrid. Vzejde z něj nový speciál, který bude v Le Mans závodit v příštích letech.

Toyota potvrzuje své závodní úspěchy poslední doby, když se její závodní speciál letos stal potřetí v řadě vítězem slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Zároveň však v průběhu legendárního vytrvalostního závodu automobilka naznačila svoji budoucnost, když prezentovala prototyp supersportu GR Super Sport, který dá základ pro nový závodní speciál podle pravidel nové kategorie Hypercar.

Tato nová kategorie odstartuje v příštím roce s cílem postupně nahradit dnešní královskou skupinu LMP1 čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans a dalších podniků vytrvalostního šampionátu WEC. V příštím roce ještě LMP1 a Hypercar budou v rámci přechodného období závodit bok po boku, od roku 2022 však Hypercar zcela převezme otěže.

Toyota koncept superauta GR Super Sport poprvé představila už v roce 2018, v době, kdy se nová kategorie Hypercar teprve rýsovala. Po jejím oznámení pak japonská automobilka potvrdila, že speciál podle nových pravidel postaví. A nabídne tudíž i sériové auto, z něhož bude závoďák pro Le Mans a podniky WEC vycházet. Normy Hypercar totiž vyžadují stavbu minimálně 20 exemplářů silničního auta během dvou let, jež využívá shodný základ jako závodní auto.

GR Super Sport technicky vychází z aktuálního TS050 Hybrid, které v Le Mans třikrát zvítězilo, jeho vzhled se ale v některých ohledech liší. Proporce mají blíže sériovým superautům, zajímavostí je pak chybějící střecha. Navzdory použité kamufláži v barvách závodní divize Toyota Gazoo Racing jsou pak patrné některé odlišnosti proti původnímu konceptu z roku 2018.

Technika v útrobách zatím není známá. Pravidla nové kategorie ale umožňují pohon všech kol a hybridní pohon, což je cesta, kterou se Toyota jistě vydá. Ještě před oznámením definitivních nařízení skupiny Hypercar japonská stáj oznámila, že srdcem vozu bude dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec.

Během demonstračního kola přímo v Le Mans se za volant Toyoty GR Super Sport posadil bývalý jezdec Formule 1 a někdejší závodník Toyota Gazoo Racing Alex Wurz. „Cítil jsem podobnosti mezi GR Super Sport a TS050 Hybrid z hlediska výkonu, pokud jde o pohon všech kol a hybridní systém. Inženýři mně ale řekli, že je to jen malá ochutnávka skutečného výkonu GR Super Sport,“ komentuje první poznatky Wurz, který v Le Mans tuto novinku řídil vůbec poprvé.

Toyota letos v Le Mans v královské kategorii závodila jako jediný tovární tým, v kategorii Hypercar se ale může těšit na zajímavou konkurenci. Návrat do Le Mans totiž oznámil Peugeot, kategorie přilákala také týmy Scuderia Cameron Glickenhaus a ByKolles. V roce 2021 se pak vrcholné kategorie chce zúčastnit také Alpine, která by rovněž měla postavit speciál podle nových pravidel.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme