Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW iX1 xDrive30 – Vrcholná elektrická X1 pro každého

Lukáš Volšický
Diskuze (75)

Po ukončení výroby elektromobilu BMW i3 je kompaktní SUV BMW iX1 nejmenším elektromobilem značky. Technicky zakládá na standardním BMW X1 a v reálném světě se od spalovacích sourozenců liší pouze minimálně. Jak se s ním žije ve vrcholné specifikaci xDrive30?

Design, interiér


Když v polovině loňského roku 2022 přijela na svět nová generace kompaktního bavorského SUV jménem BMW X1, spolu s tradičními spalovacími motorizacemi přijela i elektrická varianta iX1. Po ukončení úspěšného městského elektromobilu BMW i3 je nejmenším dnešním elektrickým vozem z Mnichova a jde stejnou cestou jako většina současných elektromobilů značky. Tedy až na jedinou výjimku, kterou je futuristické BMW iX.

Nové BMW iX1 vychází ze standardní „X-jedničky“ a sdílí karoserii se spalovacími sourozenci. Dokonce i u výchozích spalovacích modelů si můžete všimnout, že inženýři už od začátku vývoje nejnovější generace plánovali i čistě elektrickou verzi. Prozrazují ji i nejmenší detaily, jako jsou zapuštěné aerodynamické kliky dveří. Jedním z charakteristických rysů elektromobilu pak jsou typické „ledvinky“ s výrazně menšími průduchy.

Překvapivě velké kompaktní SUV

Designově se spalovací a čistě elektrické varianty liší pouze v minimálních detailech a musíte je opravdu znát, abyste je identifikovali už na první pohled. Jedním z nich je emblém divize BMW i. A ať už jde o tradiční X1 nebo elektrickou iX1, nejmenší mnichovské SUV je překvapivě velkým autem. BMW iX1 je 4500 milimetrů dlouhé, včetně zrcátek 2104 milimetrů široké a 1616 milimetrů vysoké. Rozvor náprav je 2692 milimetrů.

S exteriérovými rozměry jen o pár centimetrů menšími než má první generace „většího“ BMW X3 je překvapivě velkým a prostorným autem. Dokonce může zastat roli menšího rodinného auta. Na předních sedadlech je prostornost bezproblémová a na zadní sedadla si pohodlně sednou i osoby většího vzrůstu. V zadní části iX1 disponuje zavazadlovým prostorem se základním objemem 490 litrů. Nastavením sklonu zadního opěradla jej můžete ještě decentně zvětšit na přibližně 520 litrů.

Video se připravuje ...

Cíleně jsem v tomto testu začal praktičností interiéru, ale mnohem více základní mnichovské SUV zaujme jeho architekturou a designem. Říkal jsem si to už při prvním setkání s novou „X-jedničkou“ i jejím netypickým sourozencem kompaktním MPV řady 2 Active Tourer. Nejmenší bavoráky dneška v kabině vypadají mnohem luxusněji a hodnotněji, než by vás nejprve napadlo.

BMW iX1 xDrive30 BMW iX1 xDrive30

Technologická výbava a ekologie

BMW u nejmodernějších modelů zakládá na minimalistické architektuře interiéru spojující 10,25“ digitální přístrojový štít s 10,7“ dotykovou obrazovkou infotainmentu. Standardně je BMW iX1 vybaveno moderním multimediálním systémem iDrive 8 s bezdrátovou konektivitou služeb Apple CarPlay a Android Auto. Na středovém tunelu je vertikálně umístěná bezdrátová nabíječka moderních telefonů a v odkládací přihrádce mezi řidičem a spolujezdcem najdete USB-C porty.

Bohužel, v moderním světě ekologického smýšlení a dlouhodobé udržitelnosti je kabina vybavena i nepříliš příjemnou syntetickou kůží Vernasca. Zejména v letních měsících, kdy pravidelně nastupujete do sluncem rozpáleného vozu, to může vést k nadměrnému pocení. Výkonná klimatizace sice vychladí interiér poměrně rychle, ale teplo v sedadlech vydrží o poznání déle.

Už u normálních spalovacích BMW X1 pak bylo jasně vidět, že návrháři z Mnichova připravovali novou generaci modelu tak, aby odpovídala dnešním trendům ve světě elektromobility. Až v elektrickém BMW iX1 dává smysl skutečnost, že oba modely jsou vybaveny novým elektronickým voličem převodovky bez „parkovacího“ režimu P, který se aktivuje spolu s elektrickou ruční brzdou.

Elektrické BMW iX1 nám v redakční garáži zaparkovalo s rozsáhlou volitelnou výbavou, k jejímž nejdražším prvkům patří M sportovní paket za 104.338 Kč, 20“ kola Multi-spoke 869 I z personalizačního programu BMW Individual za 51.480 Kč, paket Innovation za 97.552 Kč, paket Driving Assistant Professional za 53.664 Kč nebo paket Comfort za 33.878 Kč. Ve standardní výbavě testované motorizace xDrive30 přitom nechybí ani adaptivní M podvozek.

Motor, jízdní vlastnosti


Elektromobil BMW iX1 se v Česku prodává pouze ve dvou motorizacích, které se jsou rozdílné elektrickou silou i koncepcí pohonu. Standardem modelu je specifikace eDrive20 s jedním elektromotorem pro pohon předních kol o výkonu 150 kW (204 koní) a točivém momentu 250 newtonmetrů. Levnější verze s kapacitou akumulátoru 68 kWh (64,7 kWh využitelná kapacita) slibuje dojezd až 474 kilometrů v cyklu WLTP.

K dnešnímu testu se nám však do rukou dostala silnější specifikace xDrive30, jejíž modelové označení napovídá přítomnost pohonu všech kol. Vrcholné BMW iX1 xDrive30 tak disponuje systémovým výkonem 230 kW (313 koní) a prakticky okamžitým točivým momentem 494 newtonmetrů. A to už je solidní porce elektrických koní!

BMW iX1 xDrive30 BMW iX1 xDrive30

Solidní dynamika až zaskočí

Pokud kompaktní elektrický bavorák pro maminky umí v každodenním provozu něčím až ohromit, tak celkovou jízdní dynamikou. Dokonce i s pohotovostní hmotností lehce přesahující dvě tuny umí akcelerovat z 0 na 100 km/h za překvapivých 5,6 sekundy, přičemž dosahuje maximální rychlosti 180 km/h. Intenzivní pružnost při zrychlení pak můžete podpořit krátkodobým overboostem, aktivovatelným jediným pádlem pod volantem.

I silnější BMW iX1 je vybaveno stejným vysokonapěťovým akumulátorem s celkovou kapacitou 68 kWh. Mnichovská automobilka udává, že maximální dojezd na elektřinu v cyklu WLTP je až 439 kilometrů, ale v reálném provozu s cestováním po našem hlavním městě i přilehlých okreskách a dálnicích jsme dosáhli nižších hodnot. Při plném nabití na rychlonabíječce Ionity nám ukázalo jen 342 kilometrů.

Nevím, jak s BMW iX1 xDrive30 jezdil kolega Ondřej Mára, ale za sebe musím přiznat, že s elektromobily většinou jezdím jako s normálními spalovacími auty. Nevýhodou elektrických bavoráků přitom je i složitěji nastavitelná rekuperace, kvůli čemuž musíte procházet menu infotainmentu, abyste elektromobil donutili co nejvíce plachtit a efektivně využívat již vyvinutou kinetickou energii.

BMW současně udává, že BMW iX1 s čtyřkolkou jezdí s kombinovanou spotřebou elektrické energie 16,9 až 18,1 kWh/100 km. Během našeho testování v teplých dnech na konci léta byla reálná spotřeba maličko vyšší a pohybovala se okolo 20 kWh/100 km. Osobně se však musím přiznat, že jsem často využíval krátkodobého zvýšení výkonu, který je doplněný až kosmickým zvukem. Mimochodem, víte, že s jeho laděním pomohl i světoznámý Hans Zimmer?

S elektrickým iX1 se žije jako s normálním bavorákem

Elektrickým bavorákům zpravidla není co vytknout, protože dlouhodobé zkušenosti inženýrů automobilky umí vyvinout i elektromobily tak, aby jezdily jako normální bavoráky. S BMW iX1 se žije úplně normálně jako s každým jiným bavorákem, akorát do něj místo tankovací pistole na benzinkách strkáte nabíjecí konektor. Maximální nabíjecí výkon stejnosměrných nabíječek dosahuje 130 kW, u střídavých pouze tradičních 11 kW.

Při dobíjení během testovacího týdne jsem BMW iX1 xDrive30 připojil k rychlonabíječce v počátečním stavu nabití dvacet procent a ihned jsem dosáhl reálného nabíjecího výkonu 126 kW. V polovině stavu se akumulátor nabíjel výkonem 80 kW a v osmdesáti procentech se propadl na nepříliš zajímavých 38 kW. Bohužel, elektrická BMW jsou známa slabší nabíjecí křivkou.

BMW iX1 xDrive30 BMW iX1 xDrive30

Snad jediným negativem testovaného BMW iX1 v každodenním životě jsou až příliš velká kola. Nenechte se zmást ilustračními fotografiemi, k nejnovějšímu testu se nám BMW iX1 dostavilo na drahých příplatkových 20“ kolech z programu BMW Individual na nízkoprofilových pneumatikách. A v pražských ulicích bylo chvílemi až nepříliš tvrdé. České zastoupení značky v tomto případě bohužel upřednostnilo celkový vzhled před komfortem.

Závěr


Závěr

Spalovací BMW X1 a elektrické iX1 budete zvenku poznávat pouze podle minimálních detailů a podobně tomu bude i za volantem. Pro mnichovskou značku to byl jeden z hlavních cílů. Zásadními rozdíly mezi oběma koncepcemi jsou především jiná dynamika v přímce a způsob doplňování zdroje energie. Jinak jsou oba modely klasickými moderními BMW, jak jsme u značky zvyklí. V každodenním životě se s nimi žije skoro stejně.

A proč to říkám? Protože elektrické BMW iX1 xDrive30 je docela normální dnešní bavorák, akorát na baterky. Je uživatelsky i řidičsky nenáročný, disponuje přijatelným skutečným dojezdem a po silnicích se pohybuje s až zdrcující dynamikou. Dokonce si může troufat i na opravdu sportovní konkurenci. Jedinými nevýhodani snad jsou nižší komfort se zbytečně velkými dvacetipalcovými koly od BMW Individual a slabší nabíjecí křivka.

Nejlevnější verze modelu 1.059.500 Kč (iX1 eDrive20)
Základ s testovaným motorem 1.337.700 Kč (iX1 xDrive30)
Testovaný vůz bez příplatků 1.337.700 Kč (iX1 xDrive30)
Testovaný vůz s výbavou 1.882.712 Kč (iX1 xDrive30)

Plusy

  • Moderní design
  • Hodnotně vypadající interiér
  • Solidní jízdní dynamika
  • Přijatelný reálný dojezd

Minusy

  • Syntetická kůže v kabině
  • Na velkých kolech je méně komfortní
  • Slabší nabíjecí křivka
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (75)

Doporučujeme

BMW iX1 xDrive30
Cena základní sestavy 1 337 700 Kč
Výbava základní sestavy Bezpečnostní šrouby kol, Ukazatel tlaku v pneumatikách, Sada na opravu pneumatik, Adaptivní M podvozek, Výstražný trojúhelník a lékárnička, Kotvicí body pro dětskou sedačku ISOFIX/i-Size na sedadle spolujezdce, Akustická ochrana chodců, BMW IconicSounds Electric, DAB tuner (digitální příjem rádia), Teleservices, BMW Legal Emergency Call, ConnectedDrive Services, Paket Connected Professional Kč
Cena testované sestavy 1 882 712 Kč
Výbava testované sestavy M Sportovní paket (+104.338 Kč), metalický lak Space Silver (+23.582 Kč), kůže Vernasca Mocha/Black (+35.230 Kč), 20” BMW Individual kola z lehké slitiny Multi-Spoke 869 I (+51.480 Kč), sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, interiérové lišty černé s vysokým leskem, palubní deska v provedení Luxury, M sportovní kožený volant, M Shadowline černé vysoce lesklé okenní lišty, BMW Individual čalounění stropu v barvě antracitu, M sportovní exteriér, M sportovní interiér, elektricky ovládané tažné zařízení (+27.092 Kč), BMW Individual střešní podélné nosníky v provedení High-gloss Shadow Line (+8450 Kč), síť zavazadlového prostoru (+5408 Kč), protisluneční ochrana oken (+12.194 Kč), nabíjecí kabel Professional (Mode 3) pro rychlonabíjení (AC/22 kW), nabíjecí kabel pro domácí zásuvky (Mode 2), nabíjení Professional pro rychlonabíjení (AC/22 kW) (+19.500 Kč), osobní karta eSIM (+8138 Kč), paket Innovation (+97.552 Kč), vyhřívání volantu, alarm, komfortní přístupový systém, paket zrcátek, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým tlumením odrazivosti, vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce (+10.842 Kč), adaptivní LED světlomety včetně LED světel pro odbočování a BMW Selective Beam, High-beam Assistant - asistent dálkových světel, Driving Assistant Professional (+53.664 Kč), Parking Assistant Plus, BMW Head-Up Display, přihrádka pro bezdrátové nabíjení, BMW Live Cockpit Professional, paket Comfort (+33.878 Kč), aktivní sedadlo řidiče, nastavení sedadel, elektrické s pamětí pro sedadlo řidiče (+7306 Kč), HiFi systém harman/kardon, M Shadowline černé vysoce lesklé okenní lišty s rozšířeným obsahem (+6786 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 230 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 494 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / 1495
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2085 / 0
Rozměr pneu: Hankook 245/40 R20
BMW iX1 xDrive30
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1616
d) rozvor (mm): 2692
e) rozchod vpředu (mm): 1592
f) rozchod vzadu (mm): 1593
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 655
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Emel
30. 9. 2023 12:41
Re: Re: Re: Doplnění
Schopnost to je... ale možná je to spíš mindset. Když jezdíš předvídavě a plynule, tak ti k tomu přirozeně naskočí i udržování nějakých rozumných odstupů. Až když začneš tlačit na pilu, tak se to může zkomplikovat.
Avatar - xxc
29. 9. 2023 22:30
Re: Re: Re: Doplnění
Keď sme pri superschopnostiach, tak aj dodržiavanie odstupu do určitej miery schopnosť je 🙂 Ale to dosť pochybujem, že niekto pochopí, keď nedokáže pochopiť jednoduchšie veci. Tu vôbec nejde o pohon, ale hlavne o ľudí. Ale keď chce byť človek lepší v dnešnej premávke, bez superschopností to pôjde ťažšie.
Avatar - Emel
29. 9. 2023 21:58
Re: Re: Doplnění
Člověče ty EV mají evidentně mnohem horší vliv na mozek než diesel, ty úplně ztrácíš schopnost nějakýho objektivního uvažování... jak jako co jiného člověku zbývá? No přece dodržovat odstup... to není žádná superschopnost elektriky.
Avatar - Mokrous
29. 9. 2023 18:54
Re: Re: Doplnění
A EV taky blbe.
Avatar - xxc
29. 9. 2023 18:48
Re: Re: Doplnění
A niekde som pisal, ze ma velky zmysel predbiehat? Tiez velmi nepredbieham, ale keby som chcel, tak s tym BMW je to lepsie, lebo to zrychli hned a pri brzdeni zrekuperuje. A presne toto pisem vyssie, ze spalovacie auta jazdia tak, ako im premavka dovoli :-)