Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X1 xDrive23i – Nadaný všeuměl

Ondřej Mára Ondřej Mára 9. 12. 2022 • 04:54
45
36
Zobrazit náhledy (45)
BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i

Nová generace BMW X1 nabízí výraznější vzhled, více prostoru, bohatou výbavu a pestrou paletu pohonných jednotek i technologií, přesto během prvního testu i něco málo zamrzelo. Hned na úvod ale můžu prozradit, že se jedná o docela nadaného všeuměla.

Design, interiér


BMW X1 je sice vstupní branou do světa mnichovských SUV, pokud se však budeme bavit o velikosti, rozhodně není nejmenším – tím je totiž spíše stylový crossover X2. Třetí generace X1 oproti svému předchůdci citelně povyrostla. Začněme ale od základu – tedy toho technického.

Tím je opět modulární platforma UKL2, určená pro vozy s pohonem primárně přední nápravy, která ovšem prošla důkladnou modernizací. Karoserie s novou generací narostla na 4500 mm na délku (+53 mm), 1845 mm na šířku (+24 mm) a 1642 mm na výšku (+44 mm). Rozvor s hodnotou 2692 pak znamená zlepšení o 22 mm. Nové BMW X1 tak svou délkou dohání první generaci modelu X3, který ovšem během let také povyrostl.

Pokud se zaměříme na design, zaujme například výrazná a téměř kolmá maska chladiče ve stylu ikonických ledvinek. Oproti některým vyšším řadám BMW ale není tak přerostlá a kontroverzní. Z profilu vůz působí elegantně uhlazeně, čemuž ostatně napomáhají i aerodynamicky zapuštěné kliky. Ty sice neohromí praktičností, rozhodně ale přispívají k nižšímu součiniteli aerodynamického odporu s hodnotou cx 0,26, což je na SUV skvělé číslo.

Vzadu pak zaujmou především výrazná světla, která jsou stejně jako hlavní světlomety diodová. Jejich podpis je přitom skutečně zajímavý. Střechu pak decentně prodlužuje spoiler.

Video se připravuje ...

Testovaný vůz byl lakován metalickou barvou Cape York Green (+23.582 Kč), výrazné nárazníky s naznačenými masivními nasávacími otvory a difuzorem vzadu pak přibyl díky M Sportovnímu paketu (+104.338 Kč), jehož přítomnost prozrazují i písmenka na předních blatnících. Se sportovním paketem navíc souvisí i černé dekory, ačkoliv leskle černé okenní lišty s rozšířeným obsahem se připlácely (+6.786 Kč). Z příplatkové výbavy ale pochází i 19“ litá M kola v podbězích (+50.128 Kč).

BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i

Ohromí prostorem

Osobně se mi nové BMW X1 vcelku líbí, ačkoliv osobně preferuji spíše verzi bez M-paketu, jehož designová agresivita mi přijde lehce zbytečná. Celkově vzato ale design působí jako příjemná evoluce minulé generace. Zásadní změnou však prošla kabina, která téměř kompletně převzala rozložení známé z modelu řady 2 Active Tourer. Ostatně po usednutí do auta, se kterým přijel kolega, jsem chvíli váhal, jestli jsme náhodou nedostali znovu na test dvojku… Ale vraťme se k samotné vnitřní koncepci.

Palubní desce nově dominuje panel, který v sobě kombinuje dvě 10“ obrazovky – digitální přístrojový štít před řidičem a infotainment uprostřed. Z kabiny zmizel samostatný panel klimatizace, jejíž ovládání je integrováno do infotainmentu. Odstraněna byla také většina tlačítek a marně byste hledali i populární otočný ovladač systému iDrive. Všechno je řešeno dotykem.

Přístrojový štít má jemné rozlišení, svižný chod a známou grafiku, jejíž režimy zobrazení a obsah lze vcelku snadno měnit tlačítky na volantu – chce to ale trochu zvyku. Stejným způsobem lze měnit i obsah na průhledovém displeji, který oproti zmiňovanému BMW 2 Active Tourer nepromítá informace na výklopné sklíčko, ale rovnou na čelní sklo. Systém tak působí moderněji a hodnotněji. Head-up displej, společně s prémiovým HiFi systémem harman/kardon, adaptivními světlomety a dalšími drobnosti však v tomto případě spadal do výbavy Edice Signature, která vyšla na 142.272 Kč.

Odstranění panelu klimatizace mě vcelku zamrzelo, na spodní straně displeje multimediálního systému však máte stále rychlý přístup k úpravě teploty a vstupu do velkého menu, kde lze upravit intenzitu ventilace či aktivovat vyhřívání sedadel nebo volantu. Zrovna na tyhle funkce bych docela uvítal samostatná tlačítka, BMW se je však pokusilo vykompenzovat alespoň jistou automatizací. Jak jsem si všiml – v závislosti na zvyšování teploty se postupně automaticky sepnul i výhřev sedadla nebo volantu, naopak se snížením teploty došlo k vypínání těchto funkcí. U spolujezdce se výhřev sedadla aktivoval s jeho nástupem, po vystoupení se opět vypnul. Sice bych pořád raději měl tlačítka, ale musím uznat, že tahle funkce je praktická.

Jakmile jsem se však v systému automobilu začal „vrtat“ trochu víc, až mě zděsilo, kolik položek jeho kompletní menu vlastně obsahuje. Zamrzí navíc i ztráta tlačítka palubního počítače na konci páčky blinkrů. Pokud tedy budete chtít využít potenciál systému iDrive 8 naplno, vyhraďte si chvíli času na jeho bližší poznání.

Po stránce kvality zpracování a volby materiálů ale nemám BMW příliš co vyčítat. Kabina, která byla díky M paketu laděna sportovně a sázela na tmavé čalounění v kombinaci s modrým prošíváním a stříbrnými dekory, působí moderně. Sportovní sedadla s nastavitelnou stehenní opěrkou nabízejí slušnou oporu, osobně mi ale po dlouhé době docela chyběla nastavitelná bederní opěrka, což by nejspíš šlo řešit trochu jinou konfigurací.

Absolutně žádné výtky snad ale nelze mít k vnitřnímu prostoru, který je skutečně velkorysý. Široký rozsah nastavení sedadla i volantu nabízí možnost najít si příjemnou pozici za volantem snad každému. Vpředu je dostatek prostoru jak pro posádku, tak na odkládání drobností. Kapsy ve dveřích jsou dostatečně prostorné, kromě toho ale BMW X1 nabízí i speciální prostor na mobil, doplněný o bezdrátovou nabíječku s praktickým systémem „uchycení“ mobilu, dvojici držáků na pití a především pak obrovskou přihrádku ve středovém tunelu.

BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i

Středová loketní opěrka, v jejíž přední části najdeme volič automatické převodovky, volič jízdních režimů, nastavení asistenčních systémů a jednoduché ovládání multimédií, je sice umístěna napevno, ovšem šikovně. Pod ní je pak velký úložný prostor, ke kterému je snadný přístup. Samotná loketní opěrka je pak ergonomicky umístěna šikovně a je příjemná.

Ještě působivější je však prostor vzadu. Při svých 182 centimetrech a objemnější postavě jsem neměl problém v žádném směru. Podélně jsem měl dokonce tolik prostoru, že jsem mohl využít funkci posuvné lavice, dělené v poměru 60:40, umožňující posun v rozmezí až 13 centimetrů. Opěradla jsou dělena v poměru 40:20:40, umožňují nastavení sklonu a po jejich složení vzniká rovná ložná plocha bez schodu.

Zavazadelník má standardně objem až 540 litrů, čímž dokonce překonává MPV model BMW 2 Active Tourer. U našeho benzínového mild-hybridu však část prostoru ukousla baterie, proto se papírový objem smrskl na 500 litrů. Kufr přitom potěší jednoduchými tvary, bočními kapsami, háčky na tašky i celkem prostornou přihrádkou pod dvojitým dnem. Elektricky ovládané víko ve standardu snad ani netřeba zmiňovat. BMW X1 tak svým vnitřním prostorem skutečně působí jako nadaný všeuměl, který může plnit roli druhého i jediného auta v rodině. A zvládne to víc než důstojně.

Motor, jízdní vlastnosti


Nejsilnější z benzínů

Současná nabídka motorizací BMW X1 třetí generace je vcelku jednoduchá a do určité míry kopíruje minulou generaci. Zákazníci si totiž opět mohou vybrat z klasických spalovacích motorů, některých doplněných o mild-hybridní elektrifikaci, plug-in hybridů a novinkou v nabídce je i čistě elektrická verze BMW iX1.

Do prvního testu jsme dostali nejvýkonnější zážehovou motorizaci xDrive 23i, která (jako jediná z benzínových motorů) má dvoulitrový objem, pohon všech kol a čtyři válce. Nižší benzínové motorizace jsou jen 1,5litrové tříválce s pohonem předních kol. Vznětové motory jsou všechny 2,0litrové čtyřválce, přičemž pohon všech kol nabízí hned dvě výkonnější verze.

Vraťme se ale k testované motorizaci X1 23i, tedy 2,0litrovému čtyřválci s nejvyšším výkonem 150 kW v rozmezí 5000 až 6500 ot/min a nejvyšším točivým momentem 320 Nm v rozmezí 1500-4000 ot/min. Spalovací motor je spojen výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Steptronic, do které je integrován 48V elektromotor mild-hybridního systému.

Elektromotor disponuje nejvyšším výkonem 14 kW a 55 Nm točivého momentu. Jeho primárním úkolem je vypomáhat (ulevovat) spalovacímu motoru, současně však slouží i jako startér a generátor. Jeho funkčnosti si nejlépe všimnete díky velmi plynulé funkci systému stop-start (který nelze vypnout), kromě toho ale elektromotor také pomáhá při zrychlení, rekuperuje energii při brzdění a umožňuje jízdu setrvačností.

Nejvyšší výkon 150 kW (204 k) na vůz s pohotovostní hmotností 1730 kilogramů bohatě stačí, což potvrzuje akcelerace z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy a schopnost uhánět rychlostí až 233 km/h. Reakce na plynový pedál jsou sice v běžném jízdním režimu trochu laxnější, ve sportovním režimu ale vůz reaguje svižněji. Bez výtek je také automatická sedmistupňová převodovka, která řadí plynule a bez škubání. Díky M paketu jsou k dispozici také pádla řazení, na jejichž povely reaguje převodovka svižně, celkově vzato však BMW X1 nevyvolává zrovna silnou potřebu svižné jízdy. V běžném provozu ale nabízí dostatek výkonu na bezpečné předjíždění i mrštnou jízdu po městě.

BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i

Špatná přitom není ani spotřeba, kterou se mi dlouhodobě dařilo držet pod hranicí 8 l/100 km – na zimních pneumatikách, v nízkých teplotách a při poměrně časté jízdě po Praze a dálnicích to nepovažuji za vůbec špatný výsledek. Při troše štěstí se dalo srazit spotřebu i pod 7,5 l/100 km, naopak svižnější jízda znamenala spotřebu přes 9 l/100 km.

Jistota pod dohledem

Jak už jsem zmínil v úvodu, BMW X1 stojí na modifikované platformě předchozí generace. Motor je uložen vpředu napříč a primárně pohání přední kola. Podle potřeby pak vůz připojuje i nápravu zadní, což probíhá zcela nepostřehnutelně. Modifikace platformy se dotkly jak zavěšení, tak i tlumičů. Standardně je přední náprava vybavena speciálními tlumiči s proměnnou charakteristikou podle zdvihu a dodatečným pláštěm. Ty mají tužší charakteristiku při stlačení a roztažení, zatímco ve středové poloze jsou měkčí.

Testovaný vůz byl ale vybaven příplatkovým Adaptivním M podvozkem s frekvenčně selektivním tlumením. Podvozek by podle automobilky měl nabízet komfortní odezvu při tlumení drobných nerovností v kombinaci se sportovními vlastnostmi tlumičů v dynamických jízdních situacích. Jejich instalace navíc znamená snížení světlé výšky o 15 mm, tedy z 205 mm na 190 mm, a instalaci sportovního řízení. Elektrická verze posilovače tak nabídne strmější převod a funkci proměnné míry asistenčního účinku v závislosti na rychlosti.

BMW X1 xDrive23i BMW X1 xDrive23i

V kombinaci s příplatkovými 19“ koly (standardem pro M-paket jsou 18“ disky, volitelně však lze získat až 20“ kola) podvozek většinu času příjemně balancuje mezi komfortem a jistotou. Při jízdě po silnicích s běžnými nerovnostmi působí vůz vcelku komfortně, v zatáčkách se příliš nenaklání, a ačkoliv řízení nenabízí výraznější zpětnou vazbu, působí auto hezky agilně a stabilně. Při natrefení větších nerovností je však cítit podupávání podvozku a před zpomalovacími prahy je potřeba skutečně důrazněji přibrzdit. S dávkováním brzd jsem přitom trošku bojoval – jejich nástup mi nejprve přišel příliš pozvolný, při lehce důraznějším sešlápnutí pedálu se ale brzdy pořádně zakously.

Za pochvalu však stojí skvělé odhlučnění motoru, podvozku i aerodynamického svitu kolem karoserie při dálničních rychlostech. Zejména při dálničních přesunech pak řidiči jistě ocení vcelku sofistikovaný adaptivní tempomat s udržováním v jízdním pruhu, nabízející funkce semi-autonomní jízdy, který plynule reaguje na okolní provoz i chování řidiče. Naopak na okreskách, zejména s horším značením, zamrzí nutnost deaktivovat systém udržování jízdy v pruzích po každém nastartování. Zásahy systému sice nejsou příliš časté, několikrát mi ale nepříjemně sáhl do řízení.

Závěr


Závěr

Nové BMW X1 zajímavě vypadá, nabízí spoustu vnitřního prostoru a benzínový čtyřválec xDrive 23i zvládá příjemně kombinovat dynamiku i hospodárnost. Osobně bych si asi odpustil M paket (ostatně doteď si živě pamatuji, o kolik příjemnější bez něj bylo BMW 2 Active Tourer) a připlatil bych si za bederní opěrku sedadla řidiče. Nový multimediální systém sice bude vyžadovat trochu zvykání, jinak mě ale nenapadá, co bych vlastně měl novému BMW X1 vyčítat. Jde o vcelku příjemné a univerzální auto, které v rodině odvede spoustu práce.

Cena nového BMW X1 přitom začíná těsně pod hranicí 900.000 korun. Konkrétně benzínový tříválec sDrive18i s výkonem 100 kW a pohonem předních kol přijde na 899.600 Kč. Testovaná motorizace xDrive23i ale začíná od částky 1.138.800 Kč. V kombinaci s celkem pestrou příplatkovou výbavou jsme se ale dostali až na konečnou částku 1.654.462 Kč. To už se přitom dostáváme na částku, od které startuje BMW X3 s výkonnějším a charakternějším vznětovým 3,0litrovým šestiválcem xDrive30d.

Větší BMW X3 přitom nabídne sofistikovanější platformu, ještě více místa i primárně pohon zadních kol. Tím ani v nejmenším nechci odrazovat od BMW X1, které má rozhodně co nabídnout. Jde jen spíš o klasickou připomínku, že není dobré nechat se v konfigurátoru příliš unést.

Nejlevnější verze modelu 899.600 Kč (BMW X1 sDrive18i)
Základ s testovaným motorem 1.138.800 Kč (BMW X1 xDrive23i)
Testovaný vůz bez příplatků 1.138.800 Kč (BMW X1 xDrive23i)
Testovaný vůz s výbavou 1.654.462 Kč (BMW X1 xDrive23i)

Plusy

  • Výrazný design
  • Vnitřní prostor
  • Vyvážené naladění podvozku
  • Pružný motor
  • Přijatelná spotřeba

Minusy

  • Dotykové ovládání infotainmentu
  • Méně přehledný systém
  • Absence bederní opěrky
  • Vyšší cena příplatků    
Zobrazit celý článek

Doporučujeme

Témata
BMW X1 xDrive23i
Cena základní sestavy 1 138 800 Kč
Výbava základní sestavy 17“ litá kola, elektronická ruční brzda, nastavitelný režim jízdy, parking assist, ambientní osvětlení, dešťový senzor, dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládané víko kufru, loketní opěrka, BMW Live Cockpit Plus, zrcadlení mobilního telefonu Kč
Cena testované sestavy 1 654 462 Kč
Výbava testované sestavy M Sportovní paket (104.338 Kč), 19“ M kola (50.128 Kč), Protisluneční ochrana oken (12.194 Kč), Edition Signature (142.272 Kč), Vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce (10.842 Kč), Paket Innovation (118.690 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 233
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.2
Emise CO2: 163
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1545
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1730 / 565
Rozměr pneu: 205/65 R17
BMW X1 xDrive23i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1642
d) rozvor (mm): 2692
e) rozchod vpředu (mm): 1592
f) rozchod vzadu (mm): 1593
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 655
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
16. 1. 2023 09:33
BMW X1
Zdarec redakce. 2x dotaz.
- Jak se vám zdála svítivost matrix světel? Neni to laser light, zajímá mne zda je citlivost při stínovaní ok.
- Subjektivní názor na audio HK - Nemůžu o tom hifi HK najit nejak informace. Hra to subjektivně cistě?
Avatar - Dinar
12. 12. 2022 09:00
Re: Škoda
Že je ergonomie toho nového matlacího idrive 8 na ho.no, s tím souhlas, ale o tom, že by stávkoval, zamrzal nebo byl neodladěný, jsem neslyšel, tím nemyslím, že by se někomu nestalo že mu zastávkoval (na netu určitě něco najdeš), ale není to nic, co by se dělo běžně, resp. z hlediska výskytu nestávalo i u idrivů předchozích.
Avatar - Dinar
12. 12. 2022 08:53
Re: Mam ji doma..
.......
Avatar - speedfred
10. 12. 2022 22:29
Re: Ergonomie
Vsetko to je o pohone, ja mám 100l nádrž a nič-moč.
10. 12. 2022 22:21
Mam ji doma..
Presne v tehle kombinaci, akorat jina barva. Nahradila G21 (330i). Ocenuji vice mista proti trojce, tichy podvozek a uzasny design. IDrive mi chybi ale ztrata to neni tak velka, uz jsem si zvykl. Co mne sseerree, ze v roce 2022 nema bmw k dispozici hlasove ovladani v cestine. To je fakt mega fail. Jinako navigace mi mluvi česky ale s anglickym prizvukem. ;-\ A prevodovka cuka a ne ze ne. Dvojspojka Aisin se proste sametove radicimu menici od ZF nevyrovna. Staci stracit dve hodiny v zacpe a pochopite. Ale i tak spokojenost!