Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW M440i xDrive Gran Coupé – Komu chybí emko?

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 9. 2. 2022 • 06:02
48
49
Zobrazit náhledy (48)
BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé

V redakci už jsme měli techniku s označením M440i xDrive i čtyřdveřovou „čtyřku“ s přídomkem Gran Coupé. Tentokrát se potkalo obojí dohromady.

Design, interiér


Poslední dobou se v testech stále opatrněji vyjadřuji k designu automobilů. Nejenže platí dobře známé klišé o sto lidech a chutích, ale zjistil jsem, že i v mých očích se vnímání vzhledu jednotlivých aut s odstupem času liší. Zatímco některá dozrávají jako víno, nebo minimálně nestárnou, jiná – ze kterých jsem byl původně nadšený – během pár týdnů zevšedněla. BMW řady 4 Gran Coupé řadím do první skupinky. Počáteční šok z radikálně upravených ledvinek opadl, dnes „čtyřku“ potkávám na cestách a na její přídi mi vlastně nepřijde nic zvláštního.

A tak jsem vlastně sám sebe přistihl, jak se v průběhu testovacího týdne otáčím za zkoušeným exemplářem se spokojeným výrazem ve tváři. Dost možná tomu pomohl fakt, že jde o vrcholové provedení M440i xDrive se specifickými vzhledovými prvky, ale hlavně vytříbenými jízdními vlastnostmi. Ale pojďme popořadě.

Modré z nebe

Vrcholná čtyřka přijela do redakce v modrém laku M Portimao Blue (+26.286 Kč) a s příplatkovými 19“ „emkovými“ koly z lehkých slitin za 55.562 Kč, pod nimiž se schovávají červené třmeny sportovních brzd. Specifický je pro verzi M440i xDrive decentní zadní spoiler, zapuštěné kliky dveří jsou standardem pro všechny „čtyřky“. Musím říct, že jde o zatím nejlépe vyřešené schované kliky, které jsem si osobně vyzkoušel. Žádné vyjíždění spoléhající na elektroniku či nutnost zmáčknout kliku jen na jedné či druhé straně. Tady prostě jen sáhnete do vykrojeného prostoru, vezmete za kliku a zdvihnete. Jednoduché a funkční.

Podivujete-li se nad smyslem čtyřdveřové řady 4, když má BMW v nabídce řadu trojkovou a pětkovou, mrkněte do prodejních statistik. Z nich totiž vyčteme, že rovná polovina (!) všech prodaných „čtyřek“ má dva páry dveří. Kromě větší praktičnosti řeší čtyřdvířko ještě jeden neduh, který je verzi kupé často vyčítán – neforemnou a zavalitou záď. Pár dveří navíc zadní boky opticky rozbíjí a vytváří líbivou siluetu. Že už se tolik nepodobá dřívějším mnichovským produktům a snadno si ji spletete s kterýmkoliv jiným výrobcem, už je věc druhá.

BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé

Ani zkoušený exemplář nezůstal u základní cenovky, také tady se připlácelo. Třeba nemalých 100.620 Kč za paket Innovation, který přináší laserové světlomety s pokročilým asistentem pro dálková světla, aktivní systém pro automatické udržování rychlosti, head-up displej, pokročilý multimediální systém a tak dále. Balíček Business Class (+26.754 Kč) dodává komfortní přístupový systém, elektricky nastavitelná sedadla vpředu či vyhřívání předních sedadel. A za 29.796 Kč můžete dostat… elektricky ovládané tažné zařízení. Kdo říká, že majitel svižného šestiválcového cesťáku nepotřebuje tu a tam převézt pár pytlů cementu?

Stále dokonalé

Chvalozpěvy na bavorácké interiéry z posledních let jsou v redakci příjemnou tradicí a nová čtyřka není výjimkou. Začněme ale z opačného spektra. Z nedávného testu turbodieselu už víte, že zavazadlový prostor má objem 470 litrů (+39 l proti předchůdci), jenž lze sklopením zadní lavice (40:20:40) navýšit na 1290 litrů. Na poměry třídy je zavazadelník plně dostačující a díky rozměrnému víku je do něj snadný přístup. Možná trochu pomohl i rozvor 2856 milimetrů, jenž se ve srovnání s předchůdcem protáhl o 46 mm.

Kromě většího počtu bagáže slibují mnichovští i více prostoru vzadu. To nerozporuji, přesto se v tomto ohledu žádný zázrak nekoná. S výškou 178 cm tu mám místa tak tak, kdokoliv vyšší už si bude stěžovat na kolena zaražená do předního opěradla a vlasy dotýkající se stropnice. Navíc nastupování a hlavně vystupování vzad není úplně snadné. Sedáky jsou ukotvené dost nízko a ani samotný nástupní prostor není z největších.

Ale pojďme se přesunout za volant. Tady mám kolem sebe místa dostatek, sedí se příjemně nízko v sedačkách s výrazným bočním vedením, které podrží… a M sportovní volant s tlustým věncem skvěle padne do ruky. Chválím dostatek úložných prostor, stejně jako použité materiály napříč kabinou. Měkčené, příjemné na dotek a za příplatek 13.546 Kč dozdobené koženou přístrojovou deskou.

BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé

Samostatnou kapitolou je multimediální prostředí. Jedinou výtku mám snad jen k nepravidelným tvarům budíků v digitálním přístrojovém štítu. Už nějaký pátek nám BMW v rámci aktualizace slibuje zobrazení Classic, které vrátí klasický kulatý tvar, zatím ale stále čekáme. Zbytek je však vyřešený na jedničku. Decentní obrazovka infotainmentu zapuštěná do přístrojové desky a obsluhovaná dotykem, případně otočným ovladačem na středové konzole. To když třeba displej nechcete mít po pár kilometrech úplně zaťapkaný. Systém je svižný a podporuje Apple CarPlay bez kabelu (a bez problémů!). Teplota se i nadále nastavuje na samostatném a přehledném panelu, osm tlačítek pod ním je volitelně programovatelných, takže si sem můžete nastavit snadný přístup třeba k oblíbené destinaci v navigaci. Vlastně mám ještě jednu výtku. Asistenční systémy už nezůstávají vypnuté trvale, ale vyžadují deaktivaci po každém našlápnutí.

Motor, jízdní vlastnosti


Zbylo nás šest

Provedení BMW M440i xDrive je jediná motorizace čtyřdveřové „čtyřky“, která ještě nezanevřela na strojovnu se šesti válci. Řeč je o řadovém zážehovém šestiválci s objemem 3,0 litru s výkonem 275 kW (374 k) a 500 newtonmetry točivého momentu, který je dostupný v širokánském pásmu od 1900 do 5000 otáček. Na stovku se auto navzdory pohotovostní hmotnosti 1900 kg rozpohybuje za 4,7 sekundy a pokračovat umí na 250 km/h.

Motor má dvoukomorové turbodmychadlo twin-scroll s přímým vstřikováním, jehož maximální tlak byl zvýšen z 200 na 350 barů. Dále je vybaven variabilním zdvihem sacích ventilů a variabilním časováním vačkových hřídelů stejně jako účinnějším chladicím systémem a systémem mazání. Písty a ojnice mají sníženou hmotnost a chybět samozřejmě nesmí filtr pevných částic. Opomenout nesmíme ani 48V mild-hybridní technologie, která prostřednictvím startér-generátoru a druhé baterii nejenže využívá nasbíranou energii k napájení elektrických systémů vozu, ale také zmenšuje zatížení spalovacího agregátu a krátkodobě – až o 8 kW – zvyšuje jeho výkon. Šestiválec se standardně pojí s osmistupňovou samočinnou převodovkou Steptronic od ZF a elektronicky řízeným pohonem všech kol s vícelamelovou spojkou umístěnou ve skříni převodovky. A ano, preferuje zadní kola!

BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé

Tesknit nad absencí plnotučného „emka“ budou jen skuteční nadšenci, pro které je závodní okruh druhým domovem. Teda nejspíš nebudou, protože namísto tohoto čtyřdvířka už doma nejspíš mají kousek z dvojičky M3/M5. Parametry motoru jsou do „normálního“ světa i tak působivé. Agregát srdnatě zatáhne prakticky v jakékoliv situaci, síly má na rozdávání a nepolevuje ani v momentě, kdy se ručička otáčkoměru blíží červenému pásmu. Až v rychlostech daleko nad tuzemským dálničním maximem je znát, že mohutný zátah lehce polevuje, ani na autobahnu vám ale zařazení se do levého pruhu nebude dělat nejmenší problém. I zvuk je na poměry dnešních sportovních aut výraznější. Není to tedy žádné výrazné práskání slyšitelné o tři bloky dál, spíše hutnější akustika dokreslující charakter auta. Jen umělé zvýraznění uvnitř si mnichovští mohli odpustit.

Silný a pružný motor je pro rychlé přesuny skvělým společníkem, utlumením veškerých sportovních ambic z něj ale můžete jako mávnutím kouzelného proutku vytvořit nenápadný a příjemný agregát, o kterém prakticky nevíte. Při ustálené rychlosti si někde v povzdálí ševelí a nechává vyniknout skvělé odhlučnění vozu, kde vás při dálniční stotřicítce neruší valivý hluk od kol ani aerodynamický svist kolem zrcátek. Mild-hybridní výpomoc je nenápadná, malinko rušivé je snad jen občasné probuzení strojovny při rozjezdu třeba od semaforů, kdy dojde k nepatrnému cuknutí. Systém stop-start bohužel nejde nijak vypnout, deaktivujete jej vlastně jen přepnutím do sportovního režimu.

Zase se vám ale všechna ta technika odvděčí sympatickou spotřebou paliva. Budete-li si potenciál motoru užívat plnými doušky, klidně se dostanete na hodnoty kolem dvanácti až patnácti litrů. S alespoň nějakou rozvahou se ale průměr brzy ustálí pod deseti litry. A když jsem absolvoval delší trasu v poklidnějším tempu, počítadlo ukazovalo apetit lehce nad osmi litry. Jen připomínám – benzinový šestiválec, čtyřkolka, automat, pohotovostní hmotnost pod dvěma tunami. Hezký výsledek!

Jezdí parádně

Nejvýraznějšími berličkami stran jízdních vlastností testovaného kousku jsou M sportovní diferenciál, adaptivní podvozek, sportovní brzdy a variabilní sportovní řízení. Nejednoho možná napadne obava, zdali čtyřdveřová řada 4 ve vrcholové verzi není jen výkonné a sportovní technikou ověnčené auto, které však nebude fungovat jako celek. Není.

Podvozek má samozřejmě tužší naladění, nejde však o tvrdé a prkenné nastavení, které by vás vytrestávalo při každodenním používání. Jasně, přesuny po kostkách v centru Prahy umí jiné vozy násobně pohodlněji, v ostatních aspektech však podvozek mile překvapuje. Předně skvěle filtruje nerovnosti, navíc mi přijde, že s rostoucím tempem je lepší a lepší. Ani na rozbitém podkladu neznervózní, odspodu se jen tu a tam ozve nenápadné ducnutí, chování auta však zůstává maximálně jisté. Nášup výkonu je sice výrazný, ale méně intenzivní než v klasickém „emku“. V klikatých serpentinách tak máte více času na uvědomění si, jakou reálnou rychlostí vlastně jedete, což je paradoxně výhoda.

Ve sportovním módu ještě více vynikne tuhé naladění a hlavně přesné řízení s krátkým převodem. I na drobný pohyb volantem reaguje auto okamžitě a přesně tak, jak chcete. A když jízda vyvrcholí nevyžádanou přetáčivou tendencí, stačí drobné kontra a v mžiku jste zase v ideální stopě. Navzdory zimnímu obutí vůz skvěle drží a při rychlých rychlostech je jeho chování pořád hezky čitelné. Tím ale nechci říct, že by čtyřdvířko popíralo gravitační zákony. Svou hmotnost se sice snaží maskovat, svižnější tempo ale zmíněné dvě tuny vcelku brzy prozrazuje. Ne že by auto nadváhou vyloženě trpělo, přesto je potřeba tu a tam počítat s jistou těžkopádností.

BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé

Závěr


Závěr

Opomeneme-li nadváhu a méně praktičnosti na zadních sedačkách, těžko se na testovaném autě hledají zásadnější nedostatky. Čtyřka Gran Coupé mě mile překvapila vyváženými jízdními vlastnostmi, které z ní dělají pohodlné „gétéčko“ na dlouhé cesty, ale zároveň čiperný přepravník na německé dálnice. Povedený interiér překvapením není, to už je u BMW milý standard. A hodnocení vnějšího designu – jak jsem ostatně nastínil v prvním odstavci – nechám na každém z vás.

A cena? Praktičtější čtyřku lze koupit za 1.258.400 Kč, pokud se spokojíte se základní motorizací 420i, tedy s přeplňovaným čtyřválcem o síle 135 kW. I ten se pojí výhradně se samočinnou převodovkou, pproti šestiválci však umí být čistou zadokolkou. Ale vraťme se k provedení M440i xDrive, jehož cena začíná na 1.820.000 Kč, případně lehce nad 2,2 miliony u „našeho“ vozu s veškerou výše popsanou příplatkovou výbavou. Zajímavé je srovnání s i4 M50, jejíchž 400 elektrických koní vyjde při srovnání základních cen dokonce o 22.100 Kč levněji. Ale stejně. Kdybych tenhle balík náhodou našel v kapse, asi bych měl jasno…

Nejlevnější verze modelu 1.258.400 Kč (420i/135 kW)
Základ s testovaným motorem 1.820.000 Kč (M440i xDrive/275 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.820.000 Kč (M440i xDrive/275 kW)
Testovaný vůz s výbavou 2.264.916 Kč (M440i xDrive/275 kW)

Plusy

  • Skvělý interiér
  • Čiperný motor
  • Naladění podvozku a řízení
  • Povedené i pro „normální“ život
  • Slušná spotřeba

Minusy

  • Méně místa vzadu
  • Vyšší hmotnost je znát
Zobrazit celý článek

Související články

Témata
BMW M440i xDrive Gran Coupé
Cena základní sestavy 1 820 000 Kč
Výbava základní sestavy 18“ M aerodynamická kola z lehké slitiny, třízónová automatická klimatizace, hliníkové obložení interiéru, variabilní sportovní řízení, M sportovní kožený volant, M aerodynamický paket, M zadní spoiler, lesklé černé okenní lišty, BMW Individual čalounění stropu v barve antracitu, digitální příjem rádia, ambientní osvětlení atd. Kč
Cena testované sestavy 2 264 916 Kč
Výbava testované sestavy 19“ M kola z lehké slitiny (+55.562 Kč), adaptivní M podvozek (+16.250 Kč), elektricky ovládané tažné zařízení (+29.796 Kč), kožená přístrojová deska (+13.546 Kč), Harman Kardon audiosystém (+14.898 Kč), paket Innovation (+100.620 Kč; laserové světlomety, asistent dálkových světlometů, aktivní systém pro automatické udržování rychlosti, head-up displej, Live Cockpit Proffesional atd.), paket Business Class (+26.754 Kč; komfortní přístupový systém, elektricky nastavitelná sedadla vpředu, u řidiče s pamětí, vyhřívání předních sedadel) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 298
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 275 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1900 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8
Emise CO2: 181
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 470 / 1290
Objem nádrže (l): 59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1900 / 480
Rozměr pneu: 245/40 R19
BMW M440i xDrive Gran Coupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4783
b) šířka (mm): 1852
c) výška (mm): 1442
d) rozvor (mm): 2856
e) rozchod vpředu (mm): 1597
f) rozchod vzadu (mm): 1624
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - xxc
11. 2. 2022 17:15
Re: Re: Hmotnost?
Keď už očami vidno nebezpečenstvo, už je neskoro :-) Nebezpečenstvu treba predchádzať. Car play viem že má, len mi napadlo to android auto. Nemám doma BMW, aby som to vyskúšal na svojom. Ale bola by celkom sranda, keby sa takto diskvalifikovali. K druhej časti, často vidím u susedov spaľovacie autá v cene, kde by už vedeli kúpiť aj v pohode elektrické. Neviem kde jazdia, ale často mi napadlo, čo ich k tomu vedie to kupovať, keď majú peniaze a elektriku doma. Okruh v okolí žiadny nemáme, tak pochybujem, že každý víkend chodia pretekať s kamarátmi.
Avatar - xxc
11. 2. 2022 17:10
Re: Re: Hmotnost?
Waze ukazuje radary a iné výstrahy, úplne to mení využiteľnosť ciest a rýchlosť cestovania.
11. 2. 2022 09:39
Re: Hmotnost?
SF: napr ja si sluzobku bez zapnuteho Waze neviem predstavit. Minimalne mam aktualne info o dopravnej situacii a hlavne o tom, kde pomahaju a chrania...
11. 2. 2022 01:31
Re: Hmotnost?
Trochu mi přijdeš jako Petrumr, který píše slovensky. ACP to má, ale nejezdím na Waze, jezdím na oči.
Kdo má na auto, má na pokuty a na body? Co to je za logiku? Kdo má na auto má kde nabíjet? Že si sebou na cestu vozí dieselagregát?

Běžný sedan je na jízdu po okruhu a na cestování do Ruska? Proč?
Avatar - speedfred
10. 2. 2022 23:52
Re: Hmotnost?
...hmmm, nemám waze ani inú navi v tel a nevidím dôvod prečo nepoužiteľné?
Skôr by som povedal/napísal po všetkom čo tu píšeš že nepoužitelný do normálneho života si ty.
Články odjinud