TEST Dlouhodobý test Hyundai i30 kombi 1.5 DPI Smart: Nenáročný dělník dře, co stačí
Během více než půlročního soužití s levným kombi Hyundai i30 jsme najeli 17.500 km. Občas sice láteříme na slabý výkon a hluk atmosféricky plněného motoru, ale třicítku s ním hodnotíme jako jedno z posledních normálních aut ke koupi.
S tím, jak poslední dobou auta zdražují, vzdaluje se většině Čechů pořízení nového rodinného vozu. I náš redakční kombík během sedmi měsíců zdražil včetně příplatků o nějakých patnáct tisíc korun, ale na trhu je to pořád rekordně malý výkyv. Navíc se na třicítku ani nečeká dlouhé měsíce a po vlastních zkušenostech soudíme, že nenáročným zákazníkům splní veškerou službu.
Sami nemáme problém vyrazit na otočku do Brna, a když vystoupíme, ani nás nebolí záda. Jezdí vlastně úsporně i komfortně, dokonce jsme odvezli na víkendový horský pobyt pět lidí včetně bagáže. Pár výtek už ale taky máme.
Moderní konzervativec
Zajímavostí našeho novinářského kousku a raritou dneška je pohon zážehovým čtyřválcem 1.5 DPI bez přeplňování. Ve světě oturbených tříválců a všemožných mild-hybridů to lehce zavání historií. Přitom jde o veskrze moderní motor, zato s nepřímým vstřikováním. A oněch vstřikovačů je dokonce osm. Lze oprávněně očekávat, že šikovně navržený agregát nebude trpět nadměrným karbonováním ani ředěním oleje při jízdě na krátké vzdálenosti jako přímovstřikové motory.
Takže pro takové to rodinné popojíždění domov-školka nebo návštěvy doktor-supermarket je doslova ideální. Celková spotřeba nám zatím vychází na 6,5 litru, což je vzhledem k použití dálnice-Praha přímo skvělé. Na vedlejších silnicích, kde se kombíku líbí jednoznačně nejvíc, pak spotřeba stabilně klesá pod šest litrů.
Ztichl, ale ne moc
Po ujetí prvních pěti tisíc kilometrů jsme pozorovali snížení spotřeby a o něco taky hluku. Ten je citelnou slabinou atmosféricky plněného motoru. Hlučnost roste od 110 km/h, zejména při 130 km/h je vyloženě otravná. Monotónní dunění dlouhodobě málokdo akceptuje, takže jezdíme po dálnici obvykle do 125 km/h, kdy se to ještě dá vydržet.
Pokud se vůz naloží čtyřmi dospělými, beztak o mnoho rychleji nejede. Patnáctistovka se totiž o svůj výkon dělí opravdu vlažně. Při snaze o předjíždění bohužel moc nepomáhá ani podřazování, protože výkonu není víc ani ve vyšších otáčkách. Základní patnáctistovka holt není motor pro závodníky. Jak výstižně zhodnotil Martin Vaculík v technickém speciálu Světa motorů, v horských zatáčkách i dvojka váhá, zda vůbec pojede dopředu.
Papírově vypadá 81 kW slibně, v reálu jsou ale ředěné. Zato se nemusíme trápit s častým řazením, motor vyniká pružností a pobere i pětku v padesátce. Pokud bychom se nevydávali tak často na dálnice, asi by nám nevadil.
Po střechu
Jakmile potlačíme ambice někam spěchat, třicítka je velmi příjemné auto. Měkoučké sedačky posádku obejmou a komfortní podvozek uklimbá. Jeho nevýhodou je pokles kufru při plném zatížení, na což auto s vlečenou zadní nápravou reaguje jankovitým chováním za bočního větru. Instinktivně tak každý sundá nohu z plynu.
Receptem na to je zvýšení tlaku pneumatik podle pokynů výrobce ze standardních 2,2 na doporučených 2,75 baru. Ačkoliv se do toho málokomu z uživatelů chce, hyundai na pneumatikách 205/55 R16 si o hru s tlakem vyloženě říká.
Po půlroce hodnotíme třicítku s patnáctistovkou jako normální a jednoduché auto pro nenáročné přesuny. Ačkoliv hlad po pohybu důstojně zasytí, gurmán si na ní nepochutná. Ovšem za ty peníze není co řešit. Vůbec se nedivíme, že jich denně potkáváme na silnicích mraky. Pokud vše půjde podle plánu, na konci ročního testu na počítadle ujetých kilometrů zasvítí 30.000 km. A třeba se objeví i nějaké závady, které se třicítce zatím úplně vyhýbají.
Plusy
- Výhodná cena
- Komfortní odpružení
- Nízká spotřeba paliva
- Dlouhá záruka
Minusy
- Slabší zrychlení
- Nepravidelný světelný kužel LED
- Nestabilita zatíženého vozu
Základní údaje výrobce | |
Motor | Zážehový atmosférický řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč. |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na válec |
Zdvihový objem | 1498 cm3 |
Výkon | 81 kW při 6000 min-1 |
Točivý moment | 144 Nm při 3500 min-1 |
Pohon | předních kol |
Převodovka | 6° manuální |
Nejvyšší rychlost | 187 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 12,6 s |
Spotřeba město/mimo město NEDC | 6,9/4,8 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,6 l/100 km |
Délka x šířka x výška | 4585 x 1795 x 1475 mm |
Rozvor náprav | 2650 mm |
Rozchod kol vpředu/vzadu | 1565/1573 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 1281/519 kg |
Maximální hmotnost přívěsu nebrzděného/brzděného | 600/1200 kg |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Standardní pneumatiky | 205/55 R16 |
Objem kufru | 602/1650 l |
Celková záruka | 5 let, 5 let na lak, 12 let na neprorezavění karoserie |
Nejlevnější i30 Kombi (1.5/81 kW Start) | 384 900 Kč |
Testovaný vůz | 499 260 Kč (verze Smart 464 990 korun + metalíza 16 900, sada koberců 1630 Kč a tažné zařízení 15 740 Kč) |