Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Honda CR-V 2.2 i-DTEC AT – Spíše sbohem než nashle

Ondřej Chamilla
Diskuze (37)
Kombinace turbodieselu 2.2 i-DTEC a unikátního pětistupňového automatu v SUV Honda CR-V se loučí. Máme nad touhle verzí truchlit?

Honda CR-V první generace, která vznikla v roce 1995, byla jedním z průkopníků kategorie středních SUV. Dnes zde máme čtvrté vydání, které navíc nedávno prošlo faceliftem. My takovýto vůz již řídili, hlavní změnou však není vzhledové doladění, ale nová technika pod kapotou. Nejsilnější naftový motor totiž dostal dvě turbodmychadla a objem pouze 1,6 litru, spojen navíc může být s devítistupňovým automatem.

Nyní však máme k testu ještě variantu před faceliftem, která poskytuje tradičnější pohonné ústrojí sestávající z turbodieselu 2,2 litru o výkonu 110 kW a pětistupňového automatu vlastní konstrukce. Tato převodovka je velice zajímavá, byť v případě spojení s turbodieselem jde o řešení na hraně konstrukčních možností. Pro každý stupeň totiž existuje samostatná spojka a všechno je řízeno hydrodynamickým měničem točivého momentu. Velice spolehlivá převodovka ovšem nemůže mít kvůli prostorové náročnosti více než pět stupňů.

Čtvrtá generace SUV Honda CR-V má poměrně rozporuplný vnější vzhled, na silnicích je však vidět v hojném počtu, takže zákazníkům se buď líbí, nebo si ji kupují kvůli jiným nezpochybnitelným přednostem. A ty není zase tak těžké odhalit. Stačí se usadit do velkoryse dimenzovaných a náležitě pohodlných sedadel. Uvnitř je opravdu mnoho prostoru, a to i na zadních místech, strádat tak nebudou ani dlouháni. Přiznáme se, že nejsme fanoušky ovládání systémů vozu, podobně jako v Civicu je všechno trochu chaotické a zvykali jsme si poměrně dlouho.

suv honda testy suv honda testy  

Velké plus CR-V tkví v jeho praktičnosti. Zadní sedadla se sklápějí velmi snadno, zavazadelník je se svými 589 litry obrovský a celkově je vidět, že vůz se hodí pro rodinný život. Námi testovaný exemplář byl v nejvyšší výbavě, která je možná již trochu zbytečná, zejména vzhledem k nemalé ceně 949.900 Kč při koupi modelu s turbodieselem a automatem.

Vůz jsme testovali v mrazivém počasí, které odhalilo některé neduhy. Topení nepracuje nejlépe, teplý vzduch začne z výdechů proudit až po zhruba 15 kilometrech jízdy a při městském provozu nepomůže ani vyhřívané sedadlo, které začalo topit až po více než pěti minutách. Tristní je pak rovněž audiosystém, který nehraje dobře.

Motor a převodovka – Stýskat se nám nebude

Dobře si pamatuji, jak jsem před více než dvěma lety poměrně často jezdil s Hondou CR-V, která měla stejný turbodiesel o výkonu 2,2 litru, avšak spojený s manuální převodovkou. V té době jsem si říkal, že vůz jezdí opravdu velmi dobře, skoro jako běžné osobní auto, přičemž souhra výborně řadící převodovky a silného motoru byla excelentní. Nevím, jestli za to může pouze automat, ale tentokrát testovaná varianta CR-V zdaleka nepůsobila tak dobře.

Motor má sice dostatek síly, ovšem pouze za ideálních podmínek. V běžném provozu se jeho zátah výrazně ztrácí někde v hydrodynamickém měniči převodovky. Agregát si rovněž pamatujeme jako kultivovanější. V tomto případě i po zahřátí stále slyšíte typický klapavý zvuk jednotky, byť to není nic zásadního.

suv honda testy suv honda testy  

Pochválit jednoznačně musíme rychlé reakce motoru na sešlápnutí pedálu plynu, stejně jako silný zátah ve středním pásmu. Je ovšem nad slunce jasné, že při spojení s modernější převodovkou by výhody motoru vynikly lépe.

Při běžné jízdě totiž převodovka neustále nechává klouzat měnič, takže otáčky se výrazně nemění, slyšíte monotónní hluk a rozložité SUV se nikterak svižně sune vpřed. Abyste měli dostatečnou zásobu síly pro rychlé předjetí, musíte sešlápnout akcelerátor do podlahy, přičemž doporučuje zároveň posunout volič převodovky do sportovního režimu. Pak teprve poznáte, že automobil má opravdu 350 N.m. Měnič se však zamyká jen sporadicky, takže málokdy ucítíte, že jde na kola plná síla.

Kapitolou samou pro sebe jsou tlačítka řazení pod volantem. Pokud je totiž použijete, tak pouze dáte převodovce doporučení pro přeřazení, reálně se ale nedá říci, že by vůz zařadil to, co opravdu požadujete.

Čtyřválcová naftová 2.2 byla vždycky chválena i za rozumnou spotřebu, zejména v poměru ke slušným výkonům. Běžně se dalo jezdit mezi šesti a sedmi litry bez velkého upírání. Automat ovšem výrazněji ovlivňuje i tyto věci, takže počítejte spíše s odběrem 7,5 až 9 litrů na 100 km v závislosti na jízdním režimu.

Neznatelný pohon všech kol

I v tomto případě se vzpomínky na CR-V s manuálem neslučují s novou zkušeností. Podvozek je naladěný výrazně do komfortu, což bude cílovým zákazníkům vyhovovat. Automobil se pohybuje ladně a velmi dobře filtruje většinu nerovností, přičemž podvozek pracuje příjemně tiše.

V zatáčkách však tato Honda již není tak přesvědčivá. Za mnohé může řízení s výraznější vůlí okolo středové polohy, které celkově nepatří k nejpřesnějším. Automobil se citelně naklání a brzy se dostává na své limity.

Nejvíce nás ovšem udivil systém pohonu všech kol. U předchozí generace CR-V si mnozí stěžovali na příliš ostré připojení zadní nápravy, které vedlo k náhlé přetáčivosti. Na to Honda zareagovala, ovšem zdá se, že špatně. Automobil se totiž chová jako předokolka s velmi mírnou podporou zadní nápravy, a to i na kluzkém povrchu.

suv honda testy suv honda testy  

Všechno začíná již na suchu, kde se při ostřejším výjezdu z křižovatky místo nezlomné trakce dostaví protáčení předních kol. Na sněhu sice máte dostatek trakce pro vyjetí kopce, ale v zatáčkách se plynem téměř nedá docílit ničeho jiného, než nedotáčivosti. Vůz jako by pohon všech kol, kde se připojují zadní kola pomocí lamelové spojky, ani neměl. Nečekejte tedy, že budete zatáčky vyjíždět v rychlém a kontrolovaném jemném přetáčivém smyku, tak jako to umí jiné vozy s pohonem všech kol. Na druhou stranu, u rodinného SUV není tato vlastnost důležitá a vyjet ze sněhové závěje se vám i přes masivní prokluz přední nápravy nakonec podaří.

Velmi dobře se pak automobil chová při rychlejším překonávání rozbitější či polní silnice. Zejména tlumení odskoku tlumičů je excelentní. Z hlediska běžného uživatele tak CR-V funguje opravdu hezky, je pohodlné, čitelné a ve výsledku i takovéto fungování pohonu všech kol bude nenáročnému uživateli stačit. Dobré je také odhlučnění či stabilita na dálnici. My jsme však čekali trochu více, zejména co se řízení a jízdy v zatáčkách týče.

Závěr

Honda CR-V patří mezi ty lepší středně velká SUV, tato verze s automatem nás však nepřesvědčila, a to zejména kvůli samotné převodovce či fungování pohonu všech kol. Jinak se však jedná o veliké, praktické a pohodlné auto, ze kterého má řidič dobrý výhled. Škoda, že pětistupňová samočinná skříň již působí zoufale zastarale a negativně se podepisuje jak na dynamice, tak na spotřebě. Také systém pohonu všech kol nám přišel jako nepovedený, protože zadní nápravu připojuje jenom velmi málo či pozdě.

Po této konkrétní verzi Hondy CR-V se nám rozhodně stýskat nebude. Turbodiesel sice není špatný, převodovka jej však dost sráží. Tady má nový devítistupňový automat velkou šanci přesvědčit zákazníky, že manuál se skvělým řazením není pro tohle SUV jedinou rozumnou volbou.

suv honda testy suv honda testy  

Nejlevnější verze modelu 564.900 Kč (S 2.0 i-VTEC 4x2/114 kW)
Základ s testovaným motorem 709.900 Kč (Comfort 2.2 i-DTEC 4x4/110 kW)
Testovaný vůz s výbavou 963.900 Kč (Executive 2.2 i-DTEC AT 4x4/110 kW)

Plusy

  • Komfortní podvozek
  • Prostorný interiér
  • Dobrý výhled z vozu
  • Jednoduché sklápění zadních sedadel

Minusy

  • Zastaralá automatická převodovka
  • Dost nepřesné řízení
  • Pomalé připojování zadní nápravy
  • Malý úhel otevření pátých dveří

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (37)
Honda CR-V 2.2 i-DTEC AT
Cena základní sestavy 709 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, tempomat, elektrické ovládání bočních oken, elektricky ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, duální klimatizace, autorádio s podporou MP3, dojezdová rezerva, kryt zavazadlového prostoru, stírače s dešťovým senzorem a automatické spínání světel při setmění, zadní parkovací kamera + čidla vpředu a vzadu, kožený volant a hlavice řadicí páky, alarm, přední mlhovky, zadní výdech klimatizace, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, bixenonové světlomety, aktivní přisvěcování do zatáček (ACL), automatické přepínání dálkových světel (HSS), audiosystém + subwoofer + DAB Audio, vyhřívaná přední sedadla, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, elektricky nastavitelná tuhost bederní opěrky u spolujezdce, zatmavená boční a zadní skla, střešní ližiny ve stříbrné barvě, litá 18” kola, kožený interiér, bezklíčový vstup a zapalování, elektrické otevírání pátých dveří, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, panoramatická střecha a další. Kč
Cena testované sestavy 963 900 Kč
Výbava testované sestavy Perleťový lak (+13.900) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 2000 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 5.7 / 6.6
Emise CO2: 174
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 589 / 1669
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1782 / 468
Rozměr pneu: 225/60 R 18
Honda CR-V 2.2 i-DTEC AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4570
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1580
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 984
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Emel
15. 2. 2015 21:02
Re: No nevím...
Jeden známý měl CR-V už hodně dávno a s nadsázkou říkal, že AWD se zapojí akorát včas... aby se vyhrabal z příkopu zpátky na silnici :-) .

Nebyl bych překvapený, že Subaru funguje lépe, ale asi jako u starších haldexů bych čekal, že ty běžné situace to vyřeší uspokojivě. No nic, není to moje parketa, tak to radši nebudu moc pitvat.
15. 2. 2015 20:08
Re: No nevím...
CR-V má 4x4 jenom na okrasu do prospektů.
[odkaz]
Avatar - Emel
15. 2. 2015 18:27
Re: No nevím...
Jak taková situace může nastat? Že řidič stabilizaci vypne? No tak to se pak ale nemůže divit... pokud tedy opravdu byla vypnutá.
Avatar - TeeJay
15. 2. 2015 14:15
Re: No nevím...
ESP. Však o tom se píše - RT-AWD standardně spolupracuje se stabilizací a na tom videu stabilizace byla zjevně deaktivovaná.

Ale jak zaznělo - tohle je situace, která nastat může a AWD by to mělo vyřešit, zvlášť když je elektronické a ne čistě nechanické.

Každopádně jak říkáš, důležité je, jak reálně funguje, což funguje. Ale je pochopitelně daleko příjemnější auto zkritizovat na základě testu, co nemá s realitou nic společného a navíc u dva roky staré verze. Pravdou zůstává, že tohle mělo být odladěné od začátku.

Avatar - Emel
14. 2. 2015 22:43
Re: No nevím...
Co je to to VSA? To na videu vypadá jako klasický problém otevřeného difu - kolo s trakcí stojí a veškerá síla se přenáší na kolo, které se protáčí. Tomu se dá bránit diferenciálem s omezenou svorností, ale pokud není, tak může pomoci i přibrždění kola bez trakce. Pokud to funguje, tak je třeba 80% problému vyřešeno...

Nevím jestli "čtyřkolka by měla být schopná fungovat autonomně", pro mě je z pohledu uživatele důležitější, jestli funguje auto jako celek.

Napadá mě analogie s koncernovým XDS - pro okruhové využití to dobré řešení není, ale pro běžný provoz je vyhovující.