Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus NX 350h 4x4 E-Four Luxury Top – Posun ve všech směrech

Ondřej Mára
Diskuze (147)

Druhá generace modelu NX předvádí na první pohled jen drobnou evoluci, jenže ve skutečnosti jde o pořádně revoluční model. A to hned v několika ohledech.

Design, interiér


První generace Lexusu NX, představená v roce 2014, se stala pro japonskou automobilku důležitým modelem. Kromě skutečnosti, že se celosvětově prodalo přes 170.000 kusů (mimochodem v Česku šlo o druhý nejpopulárnější model značky), se totiž modelu NX dařilo ve velkém oslovovat zájemce o konkurenční modely a přetahovat je do světa značky Lexus. Nová generace tak má za cíl na úspěchy svého předchůdce navázat, k čemuž dostala i velmi solidní předpoklady.

Začít můžeme od nové platforma TNGA-K, kterou NX sdílí s Toyotou RAV4. Po designové stránce jde spíše o evoluci, díky níž působí nový Lexus uhlazeněji a sportovněji, současně z něj však vyzařuje i okázalost a prémiovost. Zřejmě ve snaze ukázat, že je design zcela nový, pak automobilka dodává, že vůz je nový z 95 procent. Těžko říct, co tvoří zbývajících pět procent.

Nicméně ve spojitosti s novou platformou a designem došlo také ke změnám rozměrů. Proti předchůdci je nová generace NX o 20 mm delší (4660 mm), 20 mm širší (1865 mm), 5 mm vyšší (1640) a rozvor povyrostl o 30 mm (2690 mm). Automobilka také upravila rozchod předních (+30 mm) a zadních kol (+59 mm), prodloužila přední převis (+7 mm) a zkrátila ten zadní (-17 mm).

Lexus NX 350h 4x4 E-Four Luxury Top Lexus NX 350h 4x4 E-Four Luxury Top

Osobně se mi velmi líbí evoluce přídě, která dostala elegantněji pojatou ikonickou masku, denní svícení bylo integrováno do hlavních světlometů a výrazné nasávací otvory po stranách nárazníku vytvářejí lehkou agresivnost vozu. Z profilu je nové NX docela podobné svému předchůdci, přesto i zde jsou vidět drobné změny, včetně méně výrazných prolisů. Zádi pak dominují především výrazné svítilny, které jsou opticky propojeny svítící lištou napříč pátými dveřmi.

Testovaný vůz v nejvyšší výbavě Luxury Top standardně dostává Quad-LED přední světlomety se čtyřmi segmenty a spolehlivě fungujícím stínováním okolního provozu, LED směrovky a mlhovky, funkci přísvitu do zatáček a nechybí ani LED zadní světla. V podbězích jsou standardně dodávaná 20“ litá kola v designu Luxury, obutá do pneumatik 235/50 R20 runflat, zatímco metalický lak vyšel na 30.000 Kč.

Konečně opravdu moderní

První otevření dveří, u kterých se klika nezvedá – pouze na zadní straně odjistíte zámek stisknutím tlačítka, vám nabídne pohled do interiéru, který je konečně moderní opravdu ve všech směrech. A to neberte jako žádný útok na starší interiéry Lexusu.

Automobilka dlouhodobě používá na dotek příjemné materiály, které jsou skvěle zpracované, slícované, nechybí designové kudrlinky a především z dlouhodobého hlediska vykazují skvělou odolnost. Po stránce technické, respektive technologické, však interiéry dlouhodobě za konkurencí pokulhávaly. Tomu je však konec.

Lexus totiž s novou generací NX představil tzv. Tazuna kokpit, který je tvořen standardním digitálním přístrojovým štítem, infotainmentem o rozměru 9,8 až 14 palců, volitelným head-up displejem a volantem se speciálními dotykovými tlačítky na ramenou. Testovaný vůz ve vrcholné výbavě Luxury Top přitom disponoval jak větším infotainmentem, tak i head-up displejem.

Digitální přístrojový štít nabízí poměrně jednoduché zobrazení, jeho grafika je ovšem hezky zpracovaná, funkční a dostatečně svižná. Díky velkému a přehlednému průhledovému displeji jsem se však na velký centrální budík díval vlastně jen minimálně – především pokud mě zajímala spotřeba nebo využívání pohonného systému.

Lexus NX 350h 4x4 E-Four Luxury Top Lexus NX 350h 4x4 E-Four Luxury Top

Velkou pozornost na sebe ale strhává 14“ dotykový displej infotainmentu, kterým automobilka Lexus konečně smazala výrazný náskok konkurence. Systém Link Pro nabízí jemnou a moderní grafiku, rychlé funkce, přehlednost a vlastně trochu myslí i na staromilce, kteří si mohou teplotu nastavit pomocí dvou velkých otočných koleček. Ta jsou integrována přímo do displeje a v jejich středu je zobrazena aktuální teplota. I podrobnější nastavení ventilace na obrazovce je pak poměrně intuitivní. Osobně se mi navíc velmi líbilo například automatické nastavení vyhřívání volantu a sedadel, kdy auto při ranních startech vždy zvolilo příjemný stupeň vyhřívání a postupně ho snižovalo.

Musím říct, že oproštění Lexusu od zoufale staré grafiky a různých touchpadů posouvá zážitek z multimédií na zcela jinou úroveň, stejně jako integrace bezdrátové mobilní konektivity nebo překvapivě dobrá podpora hlasového ovládání přes příkaz „Hey Lexus“, které reaguje na příkazy v češtině. Přesto mám i pár výtek.

Automobilka se například nedokázala zcela oprostit od různých menu a pod-menu, přičemž v některých případech působí obrazovka až nečekaně prázdně, jindy je zas nutné v nabídce listovat, což mnohdy probíhalo s podivným zasekáváním. Nový volant pak sice padne příjemně do rukou a díky dotykovým tlačítkům působí přehledně a jednoduše, přesto mám i k tomuto řešení výtku.

Systém totiž pracuje tak, že vám po každém dotyku na plošce zobrazí možnosti menu v průhledovém displeji. Je sice skvělé, že nemusíte spouštět oči ze silnice, nicméně dotykové plochy reagují na opravdu každý letmý dotek, takže při „špatném“ úchopu volantu vám každou chvíli skáče do zorného pole nějaké menu, které vám tak ukusuje prostor pro důležitější informace. Průhledový displej si totiž rozumí také s navigací, včetně té běžící pod Apple CarPlay. Na druhou stranu vás ale auto aspoň učí držet volant správně. Ke konci týdne jsem si navíc na celou koncepci zvykl a vlastně ji i docenil. A když už jsem u té kritiky - trochu otravné je i vypínání asistenta pro jízdu v pruzích pouze přes infotainment, zatímco tlačítko na volantu řeší jen asistovanou jízdu v pruzích při zapnutém tempomatu.

Jinak nové NX ve vrcholné výbavě potěší také skvělým audio-systémem Mark Levinson se 17 reproduktory nebo sedadly, která dokážou nabídnout příjemnou oporu na delších cestách i dostatek bočního vedení v zatáčkách. Navíc disponují jak funkci vyhřívání, tak i odvětrávání. Příjemně a kvalitně zpracované je také obložení dveří, které ovšem postrádají klasické kličky. Automobilka sem místo nich umístila speciální tlačítka, která je pro otevření potřeba zmáčknout a na dveře lehce zatlačit, čímž dojde k jejich snadnému otevření. Důvodem je bezpečnost posádky i cyklistů, kterým tak neotevřete dveře přímo před nosem. Řešení je to chytré, podobně jako tlačítka na volantu však vyžaduje přivykání.

Středový tunel opět potěší příjemným čalouněním, přehledností, odkládacími prostory, tradičně pojatým voličem převodovky i zcela novým otočným voličem jízdních režimů. V  přední části navíc najdeme USB A i C port nebo bezdrátovou nabíječku.

Lexus NX 350h 4x4 E-Four Luxury Top Lexus NX 350h 4x4 E-Four Luxury Top

Po stránce prostornosti není kabině co vytknout. Se svými 183 centimetry a rozložitější postavou jsem si našel příjemnou pozici za volantem vcelku rychle, při vystupování mě pak potěšilo automatické odsunutí sedadla řidiče i volantu. Nouze o prostor ovšem není ani na zadních sedadlech, kde mi zbývala rozumná rezerva nad hlavou i před koleny. Sezení je zde příjemné a pocit vzdušné kabiny umocňovalo ještě příplatkové panoramatické střešní okno s elektrickým otvíráním (+50.000 Kč), které ani neubírá příliš místa nad hlavou.

Zavazadelník potěší jednoduchými tvary, velkým nakládacím otvorem a standardním objemem 545 litrů, který lze po sklopení opěradel dělených v poměru 60:40 zvětšit až na 1436 litrů. Pod podlahou jsou ještě menší úložné prostory, současně sem však lze i uložit nové plato zavazadelníku, které je podobně jako u Yarisu Cross měkké a lze snadno přeložit na polovinu.

Motor, jízdní vlastnosti


Zužitkované zkušenosti

Hlavní novinkou pod kapotou Lexusu NX bude motorizace 450h+, tedy první plug-in hybrid v nabídce značky, jejíž test vám za týden přinese kolega. Já si musel vystačit se základním 2,5litrovým full-hybridem s označením 350h, ke kterému ale nelze mít mnoho výhrad. Ostatně nejde o techniku zcela neznámou.

Většinu technických komponent totiž full-hybridní Lexus NX 350h sdílí s Toyotou RAV4 Hybrid. Bavíme se tedy o atmosférickém čtyřválci o objemu 2487 cm3, který je standardně doplněn jedním elektromotorem a spojen s e-CVT převodovkou. Ve verzi s pohonem všech kol, jako je ta testovaná, navíc spalovacímu motoru a elektromotoru vpředu asistuje ještě druhý elektromotor, který je umístěn u zadní nápravy. Jde tedy o systém pohonu všech kol E-Four, používaný také u modelů Toyota RAV4, Highlander nebo Yaris Cross, kdy zadní náprava není poháněna mechanicky, ale pouze elektricky.

Nicméně zpátky k pohonnému systému. Jak už jsem zmiňoval, většina techniky by měla být shodná s Toyotou RAV4, nicméně zatímco RAV4 AWD nabízí nejvyšší kombinovaný výkon 163 kW, Lexus NX 350h nabízí nejvyšší kombinovaný výkon 179 kW.

Video se připravuje ...

Z benzínového čtyřválce dostali technici až 139 kW při 5700 min-1, nejvyšší točivý moment je pak 239 Nm v rozmezí 4300 až 4500 min-1. Přední elektromotor asistuje nejvyšším výkonem 134 kW a točivým momentem 270 Nm, zatímco elektromotor u zadní nápravy nabízí 40 kW a 121 Nm točivého momentu – v obou případech již od nejnižších otáček. Elektromotory jsou napájeny z lithium-iontové baterie, umístěné kvůli důrazu na vnitřní prostornost i rozložení hmotnosti pod zadní lavicí (tedy před zadní nápravou), zatímco Toyota RAV4 je vybavena nikl-metal hydridovou baterií.

Lexus NX 350h 4x4 E-Four Luxury Top Lexus NX 350h 4x4 E-Four Luxury Top

Automobilka v době představení nového NX uváděla, že výkon ve srovnání s minulou generací vzrostl o 22 procent, akcelerace se měla zlepšit o 15 procent, emise měly klesnout o 10 procent a spotřeba o 15 procent. A jak to vypadá v praxi? Na stovku se nové NX dostane za 7,7 sekundy a jeho maximální rychlost je až 200 km/h. Nicméně v praxi oceníte především velmi plynulou akceleraci a pocitově naprosto dostačující výkon, kdy ani nemusíte zbytečně tlačit akcelerátor k podlaze a honit motor do vysokých otáček, kdy se u hybridů klasicky začne projevovat monotónnější zvuk motoru. Při poklidném tempu je však motor fantasticky odhlučněn, ostatně stejně jako podvozek a kabina celkově.

V nižších rychlostech se NX snaží maximálně využívat elektrický pohon, přičemž při pomalém korzování centrem města si přepínání mezi spalovacím motorem a elektromotory možná ani nevšimnete. Jakmile ale přišlápnete pedál níž, pohonné ústrojí se rychle probere a auto začne svižně zrychlovat.

Při sledování ukazatele systému pohonu všech kol/distribuce výkonu jsem si všiml, že si auto pomáhá posíláním výkonu na zadní elektromotor nejen při rozjezdech (i na suchém povrchu), ale také při prudké akceleraci za jízdy vyšší rychlostí. I na okreskách se tak můžete spolehnout, že vás pohon všech kol E-Four podrží při svižnější jízdě. Trochu mě ale mrzí, že jsem si systém pohonu nemohl vyzkoušet i za podmínek se sníženou trakcí. Rozhodně by mě zajímalo, jak bude fungovat na sněhu.

A co spotřeba? Automobilka uvádí kombinovaný průměr 5,7 až 6,4 l/100 km/h, což na prémiové (podle automobilky rodinné) SUV s pohotovostní hmotností okolo 1,8 tuny a výkonem 244 koní není vůbec marné. Při pohodové jízdě se pak opravdu dá bez problému jezdit se spotřebou kolem 6 až 6,5 l/100 km/h. Svižnější přesuny znamenaly spotřebu kolem sedmi až osmi litrů, zatímco pomalá jízda s naloženým autem z hobbymartu srazila spotřebu dokonce až na hranici 4,5 l/100 km. Prakticky po každé jízdě mě navíc palubní počítač upozornil, že jsem minimálně 50 % trasy strávil v elektrickém režimu.

Jistý, přesto komfortní

Jak už jsem zmínil, základem vozu je platforma TNGA-K, kterou Lexus sdílí s Toyotou. Nicméně ve srovnání s RAV4 by měla být platforma modelu NX v některých částech vyztužena, aby vůz nabídl vyšší tuhost a lepší jízdní projev. Vpředu jsou použity vzpěry McPherson, na zadní nápravě je pak dvojité lichoběžníkové zavěšení s vlečenými rameny. Znovu navíc připomenu, že testovaný vůz stál na 20palcových kolech, obutých do runflat pneumatik o rozměru 235/50 R20.

Navzdory poměrně velkým diskům přesto podvozek působil komfortně a svým naladěním mi připomínal vozy BMW. Například na silnicích s horším povrchem se vás nesnaží přesvědčit, že jedete na obláčku. Od kol nerovnosti vzdáleně cítíte, přesto se do kabiny nepřenáší žádné výraznější rázy ani větší hluk. Vůz působí stabilně, čitelně, příjemně sedí a v zatáčkách se zbytečně nenaklání. Progresivní řízení, které má proti plug-in hybridu strmější převod s 2,35 otáčkami mezi rejdy, působí jistě a opět si nemohu odpustit srovnání s mnichovskými vozy. A to je vlastně pro Lexus pocta.

Hybridní pohonné ústrojí, jakkoliv je ve srovnání s předchůdcem sportovnější, ale svádí především k pohodové jízdě, během níž vynikne snadná manévrovatelnost ve městě a vysoká stabilita na delších trasách. K tomu navíc připočtěte bohatou technologickou výbavu, včetně dobře fungujícího adaptivního tempomatu s funkcí udržování v jízdním pruhu, a máte příjemného společníka na každodenní jízdu po městě i delší dovolenkové trasy.

Závěr


Závěr

Lexus NX350h má celkem jasné ambice prosadit se mezi prémiovými kompaktními a rodinnými SUV, k čemuž dostal od automobilky poměrně silnou výbavu. Jeho design je výrazný, přesto elegantní, full-hybridní pohonné ústrojí nabízí dostatečnou dynamiku i velmi pěknou spotřebu a podvozek je i na největších kolech příjemným kompromisem mezi komfortem a sportovností. NX 350h tak může do svého segmentu přinést poměrně silné argumenty. A co cena?

Motorizace NX 350h s pohonem pouze předních kol v základní výbavě Comfort startuje od částky 1.340.000 Kč. Verze s pohonem všech kol E-Four začíná ve stejné výbavě Comfort od částky 1.390.000 Kč, vrcholná výbava Luxury Top přijde na 1.910.000 Kč, a s metalízou a panoramatickým střešním oknem se cena testovaného vozu vyšplhala na 1.990.000 Kč. Bavíme se však o prémiovém SUV, které své postavení dává jasně najevo na první pohled i při prvním sednutí za volant. Obhájit si cenovku by tak pro NX nemělo být zas tak komplikované, zvlášť po prvním svezení.

Nejlevnější verze modelu 1.340.000 Kč (NX 350h 2WD, Comfort)
Základ s testovaným motorem 1.340.000 Kč (NX 350h 2WD, Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků 1.910.000 Kč (NX 350h 4x4 E-Four, Luxury Top)
Testovaný vůz s výbavou 1.990.000 Kč (NX 350h 4x4 E-Four, Luxury Top Panorama)

Plusy

  • Design
  • Zpracování
  • Dynamika
  • Jistý podvozek
  • Slušná spotřeba
  • Moderní technologická výbava
  • Ergonomie  

Minusy

  • Velká obrazovka působí místy prázdně
  • Touchpady na volantu v kombinaci s head-up displejem
  • Vypínání jízdy v pruzích přes menu
  • Delší přivykání na kliky  

Doporučujeme

Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (147)

Doporučujeme

Lexus NX 350h 4x4 E-Four Luxury Top
Cena základní sestavy 1 910 000 Kč
Výbava základní sestavy Lexus Safety System +3 Extended, Inteligentní parkovací senzory vpředu i vzadu. Panoramatické zobrazení okolí vozu Panoramic View – PVM, Systém upozornění na odstup od vozidla – FHL, Systém sledování slepého úhlu – BSM, Asistent bezpečného vystupování – SEA, Systém automatického parkování na dálku, Quad-LED světlomety, 20" litá kola, design Luxury, Pneumatiky 235/50 R20 Runflat, Kožené čalounění sedadel (jemná kůže), Elektricky nastavitelná přední sedadla, Odvětrávaná přední sedadla, Zadní sedadla dělená 60:40, Vnitřní obložení, design Luxury (dřevo), Ambientní osvětlení interiéru – vícebarevné, Volant včetně řadicích pádel, vyhřívaný, Tazuna (dotykové plochy na volantu), Digitální vnitřní zpětné zrcátko, 14" dotykový Lexus Media Display, Prémiový audiosystém Mark Levinson se 17 reproduktory, Head-Up displej, Bezdrátová nabíječka přenosných zařízení, Služby Lexus Connected. Kč
Cena testované sestavy 1 990 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+30.000 Kč), Panoramatické okno (+50.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2487
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 139 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 239 / 4300 - 4500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 270 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 134 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 179
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.7
Emise CO2: 129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 545 / 1436
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1790 / 1870
Rozměr pneu: 235/50 R20
Lexus NX 350h 4x4 E-Four Luxury Top
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4660
b) šířka (mm): 1865
c) výška (mm): 1640
d) rozvor (mm): 2690
e) rozchod vpředu (mm): 1605
f) rozchod vzadu (mm): 1639
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Hammunasakra
5. 4. 2022 09:31
Re: motorizace
Fakt to https://finmag.penize.cz/…ot-ocima-expertu nezařídili MOTORISTI? :-O :*)

No ale to nic nemění na realitě = že za reálnou cenu = by na naftu skoro NIKDO NEJEZDIL (stálo to VÍC než celá podpora bezemisních aut = co z toho ŽE sou podporovaný tolik lidí ŠÍLÍ ;-)
4. 4. 2022 22:07
Re: motorizace
už si s tým otravný(á). Za pokrivenie daňových zákonov a sadzieb spotrebných daní nie sú na vine motoristi. ALe to ty zjavne (ne)chápeš
Avatar - petr petrumr
4. 4. 2022 16:24
Re: Redakce, co to je zas za novinku?!?
tuším, že chyba je na tvojí straně.
Avatar - petr petrumr
4. 4. 2022 16:19
Re: Redakce, co to je zas za novinku?!?
no konečně jsem se něco dozvěděl, co píšeš, tak to nemám, používám placený antivir a kdybys chodil sem častěji, tak bys věděl, že ti co mají co do činění s koncernem, tak jsou ohroženi virem více, jak u druhých aut. Nesmíš nic zapojovat do auta aniž bys měl pořádný antivir a jeho druhý programy.
Avatar - Mokrous
4. 4. 2022 16:14
Re: nezlobte se na mne
:-) Nějak nechápu ty diskuze, když někdo srovnává holobyt s fullkou a pak říká, že za to je vyšší třída.
Já jsem taky zvažoval, zda radši nevzít A6 Avant skoro holobyt, než Full Passat Var.
Možná bych udělal i líp, ale zase servis by byl asi drsnější. Možná ale zase kvalitnější.
Ale rozhodně to nebudu stavět do roviny, že A6 je za cenu Passatu.