Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus ES 300h Limited Edition – Vybroušen k dokonalosti?

Ondřej Mára Ondřej Mára 23. 2. 2022 • 22:13
43
80
Zobrazit náhledy (43)
Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h Lexus ES 300h

Modernizace Lexusu ES si na první pohled možná ani nevšimnete, výsledky jsou ale znát. A rozhodně je oceníte.

Design, interiér


Fakt nový?

Když jsem se dozvěděl, že se v naší redakční garáži po dlouhé době opět zabydlí Lexus ES 300h, byl jsem vcelku překvapený. Zprávy o jeho modernizaci, které byla představena koncem září loňského roku, mě totiž nějakou záhadou minuly. Když jsem pak auto poprvé viděl v garáži, moc jsem nechápal, co se vlastně mělo změnit.

S objasněním všech změn, kterých ale nebylo moc, se naštěstí rozhodl pomoci Standa, který ve svém videu všechny novinky originálně označil. Pojďme si je ale ještě jednou, a možná trochu detailněji, popsat.

Na první pohled sice modernizovaný Lexus ES 2021 vypadá téměř stejně, automobilka ovšem upravila jednu z jeho nejvýraznějších částí, tedy nepřehlédnutelnou masku chladiče. Ta má sice stále podobný tvar, nově je však více vystrčená směrem dopředu, má menší počet vertikálních lamel a používá upravenou sestavu L prvků.

Lexus ES 300h Lexus ES 300h

Vylepšením prošly také přední světlomety, které u testované verze Limited Edition se základní Bi-LED technologií nabídnou kompaktnější jednotku. Vyšší výbavové verze jsou pak osazeny novými světlomety s trojicí LED diod a adaptivní technologií BladeScan, které mají celkově ostřejší vzhled se třemi LED moduly a také přepracovaný světelný podpis denního svícení a směrovek.

Doufám, že si nové světlomety vyzkoušíme někdy později, ani základní Bi-LED světa však nejsou špatná. Nabízí totiž parádní výkon a jejich funkce automatického přepínání na potkávací světla funguje velmi rychle.

Při pohledu z bočního profilu pak vyniknou upravená 18“ litá kola, která díky broušeným povrchům v kombinaci s černým lakováním působí luxusněji. Úpravou ale prošla menší 17“ i větší 19“ litá kola, určená pro verzi F Sport.

Karoserii testovaného vozu zdobila „ledově béžová metalíza“, která vyjde na 30.000 Kč. S modernizací se navíc paleta barev rozrostla o odstíny Sonic Platinum (s výraznějším stínováním) a šedý lak Sonic Grey, který připomíná vzhled kovu s lesklou povrchovou úpravou.

Další změny už byste na novém Lexusu ES hledali marně, mě to však absolutně nevadí. Tenhle manažerský sedan, jakkoliv už je na trhu nějaký ten pátek, totiž stále působí svěže, moderně a neokoukaně. Na silnicích navíc stále není tak často k vidění, takže vždy spolehlivě vynikne mezi záplavou masovějších prémiovek jako Audi, BMW nebo Mercedes-Benz.

Video se připravuje ...

Lepší ergonomie              

Největší novinkou v kabině je 12,3palcový dotykový displej infotainmentu, který automobilka přiblížila o 100 milimetrů (podle některých zdrojů až 112 mm) blíž k řidiči. Displej je také nově natočen o 5 stupňů směrem k řidiči, což by mělo zlepšit jeho čitelnost. Celkově však díky této drobné změně působí kokpit více koncentrovaně na řidiče.

Vedle nového displeje jsou nové analogové hodiny, inspirované vrcholným modelem Lexus LS, které podtrhují prémiový vzhled kabiny. Automobilka si navíc lehce pohrála s panelem klimatizace, jehož ovládání je zasazeno do lišty lakované černým klavírním lakem, upravila některé ovládací prvky pro snazší ovládání a nechybí ani upravené dekory.

Nový infotainment má tradiční prostředí známé z moderních vozů Lexus, ve kterém se lze kromě dotyku pohybovat také pomocí známého touchpadu. Mě ale potěšila především podpora konektivity Android Auto a Apple CarPlay, jakkoliv pouze přes kabel. Komunikace s jablečným telefonem totiž probíhala plynule a rychle, prostředí CarPlay působilo na široké obrazovce multimediálního systému s vysokým rozlišením dokonale přirozeně.

Lexus ES 300h Lexus ES 300h

Multimediální systém navíc podporuje bezdrátové aktualizace a rozumí si také s novým systémem Lexus Link, díky němuž máte přístup k obrovskému množství informacím o svém vozidle i ze svého telefonu (s operačním systémem Android i Apple).

Automobilka také lehce upravila dekorativní prvky, jejichž nabídku rozšiřuje ořešák v sytě černém odstínu japonského inkoustu (Sumi Black Walnut) a tmavě hnědý ořešák (Dark Brown Walnut). Zákazníci si navíc mohou objednat i nové čalounění v odstínu Forest Brown (lesní hnědá) a pro sportovní verzi F Sport může být kabina čalouněna i schématem bílá a červená Flare.

Jako v pokojíčku

Interiér testovaného vozu byl ale čalouněn běžnější hnědou kaštanovou kůží, jedním ze čtyř odstínů dostupných pro výbavu Limited Edition, kterou doplňoval jednoduchý černý dekor. Navzdory základnější výbavě na mě ale kabina působila velice útulně a za volantem jsem se cítil přirozeně a odpočatě.

Rozhodně bych vyzdvihl například příjemnou pozici za volantem, pohodlná sedadla nebo celkově zdařilou ergonomii ovládacích prvků. Pravda, trochu mě mrzelo, že testovaná verze nenabízí head-up displej, i standardní digitální přístrojový štít ale nabízí dostatečně přehledné zobrazení všech důležitých informací.

Nouze není o odkládací prostory ani držáky nápojů, přičemž do středové konzole pohodlně uklidíte i vyšší lahev/kelímek s pitím, aniž by vám následně cokoliv překáželo. Rozhodně bych si ale uměl představit více USB portů a trochu zamrzí i ukrytí bezdrátové nabíječky do loketní opěrky. Výhodou však je, že ji snadno otevřete z obou předních sedadel.

Lexus ES 300h Lexus ES 300h

S hledáním ideální pozice za volantem jsem neměl nejmenší problém a dostatek prostoru mi při mé výšce 183 zbýval také v druhé řadě. Zavazadelník nabízí standardní objem 454 litrů, absenci sklápění sedadel pak nahrazuje alespoň průvlak za loketní opěrkou. Potěší velký nakládací prostor, obecně se ale nejspíš nepočítá s tím, že byste v kufru pravidelně stěhovali domácnost.

Motor, jízdní vlastnosti


Hybridní klasika

Motorového prostoru se modernizace nijak nedotkla, takže zde stále najdeme 2,5litrový atmosférický čtyřválec o nejvyšším výkonu 131 kW, který doplňuje elektromotor dodávající dalších 88 kW. Celkem se tak dostáváme na systémový výkon 160 kW, o jehož přenos na přední kola se stará převodovka E-CVT.

O tomto motoru, který využívala i dlouhodobě testovaná Toyota RAV4, jsme psali již mnohokrát, proto mi dovolte technické detaily lehce zkrátit. Motor pracuje v Attkinsonově cyklu, chlubí se vysokou termodynamickou účinností (přes 40 %) a propracovaným tepelným managementem. Elektromotor pak čerpá energii z Nikl-metal hydridové baterie, která je uložena pod zadní lavicí.

Akceleraci z 0 na 100 km/h motor slibuje za 8,9 sekundy, maximální rychlost je pak omezena na 180 km/h. Již po pár kilometrech řidiči dojde, že tohle auto si skutečně nedělá moc velké sportovní ambice. Akcelerace je sice solidní, z křižovatky člověk odstartuje svižně a předjíždění také není problém, úplně nejlépe je však motoru při poklidném korzování.

Lexus ES 300h Lexus ES 300h

Motor je totiž skvěle odhlučněn, krásně plynule zrychluje a po většinu jízdy o něm prakticky ani nevíte. Teprve při prudké akceleraci, kdy se motor vyžene do vyšších otáček a nechá zavzpomínat na pověstný vysavačový efekt, začne monotónní zvuk motoru pronikat do kabiny.

Odměnou za klidnou jízdu je ale i spotřeba pohybující se okolo 5,7 l/100 km. Svižnější jízda pak znamenala spotřebu obvykle kolem 6,2-6,3 l/100 km. V kombinaci s 50litrovou palivovou nádrží se každopádně nemusíte bát, že byste byli zbytečně často návštěvníky čerpacích stanic.

Pohodlí nadevše

Zatímco pod kapotou zůstalo vše při starém, podvozek byl v rámci faceliftu lehce vylepšen. Konkrétně u testované verze se můžeme setkat s tužší výztuhou zadních kol, kdy automobilka přešla od jednovrstvé konstrukce zavěšení kol ke konstrukci dvouvrstvé.

Automobilka tak zvýšila torzní tuhost zavěšení, což se mělo příznivě projevit na lineárních reakcích vozidla. Modernizovaný Lexus ES by tak měl nabídnout vyšší jízdní stabilitu, například při přejíždění z pruhu do pruhu při vysokých rychlostech, vyšší úroveň komfortu a obecně by měl být lépe sladěn se záměry řidiče.

Od mého posledního setkání s Lexusem ES před modernizací bohužel uplynulo již několik let, takže nedokážu nabídnout přímé srovnání. Nová generace si mě ale opět získala naprostým komfortem v kombinaci s příjemnou cestovní jistotou.

Od auta jsem neměl žádná přehnaná očekávání, ostatně vylepšené adaptivní odpružení AVS si Lexus schovává až pro vyšší verzi F Sport. I základní verze podvozku ale s naprostou lehkostí překonává většinu nástrah rozbitých silnic bez odskakování, mlácení nebo jiných nešvarů či pazvuků. Auto přitom zůstává příjemně stabilní, jisté, zbytečně se nenaklání a potěší i jeho precizně nastavené řízení.

Lexus ES 300h Lexus ES 300h

Ještě chytřejší

Důležitější součástí modernizace se však stala i technologická vylepšení, která zvyšují komfort a bezpečí. Na dlouhých cestách tak řidiči jistě ocení nový asistent semiautonomní jízdy, který díky vylepšené umělé inteligenci udržuje vůz v jízdním pruhu ještě hladšími a plynulejšími zásahy.

Dynamický tempomat řízený radarem, fungující v celém rychlostním rozsahu, přidává funkci, která je schopna uzpůsobit rychlost vozu například blížící se zatáčkám. Na dálnici pak systém upravuje nastavení tempomatu tak, aby si nový Lexus udržoval bezpečný odstup od okolních vozidel.

V neposlední řadě je pak třeba zmínit nejnovější paket bezpečnostních technologií Lexus Safety System+ 2,5, kterým jsou modely ES osazeny již ve standardu. V rámci této sady model ES získává vylepšenou kameru v kombinaci s radarem pracujícím v pásmu milimetrových vln, díky čemuž má systém lepší přehled o dění kolem vozu.

Přesněji tak mapuje jízdní pruhy, za denního počasí detekuje cyklisty, chodce zvládne detekovat i za zhoršených podmínek, v nouzových situacích umí zasáhnout do řízení, atd. Jako jednu z volitelných součástí vyšší bezpečnostní výbavy navíc Lexus pro model ES nabízí i příplatková digitální zpětná zrcátka, která jsme si mohli vyzkoušet již v minulém roce.

Závěr


Závěr

Modernizace Lexusu ES byla minimalistická, ovšem velmi efektivní. Technici a designéři se zaměřili na ladění drobných detailů, které ve výsledku posunují zážitek spojený s cestováním na ještě vyšší úroveň. A to především po stránce uživatelské přívětivosti a cestovního komfortu.

Stále mě mrzí, že Lexus ES nenabízí na evropském trhu i nějakou zajímavější motorizaci, ideálně v kombinaci s pohonem všech kol, díky níž by se mohl lépe postavit německé trojici na klasickém autobahnu či silnici, která vybízí k radostné projížďce. Po stránce komfortu a elegance si ale troufám říct, že má Lexus nad svými konkurenty lehce navrch.

Testovaný kousek ve výbavě Limited Edition, která je druhá nejnižší, navíc ukazuje, že i jedna z dostupnějších výbav dokáže nabídnout spoustu muziky za relativně normální peníze. Zatímco cena nejnižší výbavy Elegance běžně startuje od částky 1.366.000 Kč a testovaná verze Limited Edition od 1.503.000 Kč, díky právě probíhající akci přijde Lexus ES300h Limited Edition na 1.249.000 Kč, což je za mě velmi slušná nabídka. S příplatkovým metalickým lakem pak vůz vyšel na 1.279.000 Kč.

Nejlevnější verze modelu 1.249.000 Kč (2,5l Hybrid, Limited Edition)
Základ s testovaným motorem 1.249.000 Kč (2,5l Hybrid, Limited Edition)
Testovaný vůz bez příplatků 1.249.000 Kč (2,5l Hybrid, Limited Edition)
Testovaný vůz s výbavou 1.279.000 Kč (2,5l Hybrid, Limited Edition)

Plusy

  • Komfortní podvozek
  • Tichá kabina
  • Ergonomie interiéru
  • Příjemná spotřeba
  • Kvalita zpracování

Minusy

  • Ovládání infotainmentutouchpadem
  • Pouze jedna motorizace
  • Absence sklápění sedadel  
Zobrazit celý článek

Doporučujeme

Témata
Lexus ES300h Limited Edition
Cena základní sestavy 1 249 000 Kč
Výbava základní sestavy Lexus Safety System +2, Bi-LED světlomety 18" litá kola, design Limited Edition, 12,3" dotykový Lexus Media Display, Navigační systém Lexus Premium Navigation, Bezdrátová nabíječka přenosných zařízení. Kč
Cena testované sestavy 1 279 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+30.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2487
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 131 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 221 / 3600 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.2
Emise CO2: 128
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 454 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1680 / 470
Rozměr pneu: 235/45 R18
Lexus ES300h Limited Edition
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4975
b) šířka (mm): 1865
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2870
e) rozchod vpředu (mm): 1590
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 510
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
25. 2. 2022 13:03
Re: Podľa
A technický rozdíl mezi HEV a PHEV je podle tebe jaký? To nejsou 2 kompletní pohony? Rozdíl je tam totiž naprosto zanedbatelný. Větší baterka a nabíjecí zásuvka. Ty si to ještě pořád nepochopil? Takže se chlapče pleteš. PHEV ekonomicky vychází úplně normálně. Proto existují např. i takovéto sety jak HEV předělat na PHEV.

https://pistokehybridi.fi/eng/convert_prius_to_plugin_hybrid.html
25. 2. 2022 06:01
Re: Volha 21. století
Lexus má supersport, kupé s V8, off-roady, SUV, limuzíny. Jestli má jeden sedan s pohonem předních kol, proč ne?
U nás Lexus nikdy nebude dosahovat úrovně D3.
Ale my nejsme pupek světa…
25. 2. 2022 00:08
Re: Volha 21. století
Máš pravdu, že si dělám srandu z jízdních výkonů, a trochu z designu. Naprosto nezpochybňuji třeba prostor, komfort apod, nejel jsem v tom. Jezdím ale hodně a koupit si káru za 1,3 mil, která je škaredá jak noc a k tomu je pomalá by mně fakt ani ve snu nenapadlo.
Ale jako hotelový taxík možná proč ne, nebo auto pro Cruellu, pro nejhoršího obchodního zástupce měsíce… prodávat by se to mohlo..:-)
24. 2. 2022 23:55
Re: Volha 21. století
jo, ten střep je to jenom z určitého úhlu pohledu. Jednak je to auto v zásadě pomalé, a jednak vypadá strašně. Věřím, že ve spolehlivosti, nebo třeba statistice krádeží, může být docela na špici.

Měním střep na z hlediska jízdních výkonu a designu.Nebo možná uznávám, že střep je moc silné slovo, to auto mně prostě naprosto míjí. A dělám si z toho legraci.

Mě se některé Lexusy líbí a některé jsou asi nejlepší auta v kategorii, ale tenhle tedy….pro mně to není Lexus. A dost mě udiví, pokud zrovna tenhle model bude lámat prodejní rekordy.
24. 2. 2022 23:46
Re: Volha 21. století
Když chybí argumenty, nastoupí demagogie, typický Hamuna . Nesrovnával jsem celé auta, ale pouze jízdní výkony. A ty jsou tyhle Toyoty tragické, na tu cenu! A proto je to smutný faktem je, že Škoda rapid 1,2 TSI má jízdní výkony prostě lepší, pouhá fakta. Na tu cenu a nablýskaný znáček rádoby prémie je to prostě ostuda.

To že nejsi petrolhead a ani vzdálené nerozumíš tomu autům tady všichni ví. To ale není žádná ostuda, já zase nerozumím třeba audiu. Jenom je směšné, jak tady pronášíš silné soudy a přitom pravděpodobně ani neumíš dobře řídit.