TEST Lexus NX 350h Overtrail – Drsnější skautík
Lexus představil terénní variantu svého oblíbeného SUV NX. Nečekejte ovšem pouze o něco vyšší světlost a ochranné plasty, verze Overtrail jde ještě dál.
Design, interiér
Představení druhé generace středně velkého SUV NX je pro Lexus jistým milníkem. Jeden z nejoblíbenějších modelů prémiové japonské značky totiž přijel v mnohem lepší kondici než jsme byli u Lexusu zvyklí. Spousta novinářů i reálných uživatelů dlouhodobě nadávala na zastaralá a na ovládání složitá multimédia. Japonci proto přišli s mnohem modernější náhradou s displeji o úhlopříčkách 9,8, či 14 palců, které se konečně mohou měřit s konkurencí.
V Lexusu sice s otravnými „asistenty“ v podobě povinného pípání při překročení povolené rychlosti a udržování v jízdním pruhu přišli s předstihem, na rozdíl od korejských aut je ovšem vyřadíte velmi jednoduše – stačí tři ťuknutí na středové obrazovce (jedno na ikonku s šesti tečkami a jedno na vyřazení každého z dvojice zmíněných systémů).
Jestliže spousta automobilek v posledních letech zanevřela na fyzické ovladače a drtivou většinu ovládacích prvků palubních funkcí přenesla na displej, v Lexusu si uchovali zdravý rozum. Teplotu ventilace si proto regulujete rozměrnými kruhovými ovladači, zbytek funkcí ovládáte pomocí velkých ikon na obrazovce. Nikam se tedy proklikávat nemusíte. Fyzické ovladače má též hlasitost audia a ofuk čelního okna a vyhřívání toho zadního. Jednoduché, logické a nesmírně efektivní řešení.
U aktuálního Lexusu NX jsem si také uvědomil, jak jsou němečtí prémioví konkurenti v mnoha ohledech laciní. Dáte za ně sice několik milionů korun, v otázce dílenského zpracování ovšem občas kulhají i za několikanásobně levnějším mainstreamem.

Třeba u Mercedesu S na mě výplně dveří nepůsobí příliš bytelně. Stačí na ně trochu zatlačit a ucítíte, že je tvoří pouze relativně tenká vrstva nepříliš kvalitně smontované hmoty, jež pod tlakem zavrže. U NX (ale také většího RX) můžete do obložení a palubní desky s nadsázkou bouchat kladivem, nic se přitom nepohne ani o milimetr. A vrzání? To japonské vozy obvykle neznají. U testovaného exempláře jsem ovšem přece jen narazil na nedokonalost. Na některých površích se totiž zpod palubní desky či výplně dveří ozývalo drnčení. Asi vada kusu. U mnoha jiných Lexusů NX, RX, ale i LBX jsem nic takového nezažil.
Z kabiny konkurenta Audi Q5, Mercedesu GLC či Volva XC60 máte pocit poctivosti a robustnosti. Zkrátka víte, že za svoje peníze jste minimálně v tomhle ohledu dostali adekvátní protihodnotu. A že do vývoje nových lexusů firemní účetní podle všeho zasahovali mnohem méně než v případě zejména německých značek.
Co všechno se změnilo?
Terénní provedení Overtrail dorazilo v rámci modelového roku 2025. Proti konvenčním modelům se novinka liší nejen „písečným“ lakem nazvaným měsíčně pouštní za 30 tisíc korun. Na výběr ovšem máte i další laky z běžného portfolia včetně měděné Sonic připomínající růžové zlato. Specifické je také čalounění Tahara Overtrail s černými středy a tmavě hnědými boky sedadel a světlý dekor na dveřích. Všimnout si můžete také černých krytů vnějších zpětných zrcátek a klik dveří.
Další změny najdeme na podvozku. Lexus NX Overtrail má totiž o 15 mm vyšší světlost, která nově dosahuje 200 milimetrů. SUV se také dočkalo adaptivního odpružení AVS, které je přitom běžně vyhrazeno primárně dynamicky laděným liniím F Sport a F Sport Top. Nutno ovšem dodat, že NX je velmi komfortní i bez nich. O tom ale ještě později.
A zapomenout nesmím ani na specifické 18palcové ráfky obuté do speciálních pneumatik Dunlop Grandtrek AT5 o rozměru 235/60 s výrazným vzorkem, který by si měl poradit i s trochu náročnějšími podmínkami.
Lexus NX vs. konkurence | ||||
Lexus NX 350h 4x4 E-Four | Mercedes-Benz GLC 300 4Matic | Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD | Volvo XC60 B5 AWD | |
Zdvihový objem [cm3] | 2487 | 1999 | 2487 | 1969 |
Výkon (kW) | 179 (systémový) | 190 (+17) | 163 (systémový) | 184 |
Točivý moment [N.m] | 239 (spalovací motor) | 400 | 221 (spalovací motor) | 360 |
Převodovka | e-CVT | 9 AT | e-CVT | 8 AT |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 240 | 180 | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,7 | 6,2 | 8,1 | 6,9 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 5,7-6,4 | 7,4 | 5,6-5,9 | 7,7 |
Vnější rozměry [mm] | 4660 x 1865 x 1655 | 4716 x 1890 x 1640 | 4600 x 1855 x 1685 | 4688 x 1902 x 1658 |
Rozvor [mm] | 2690 | 2888 | 2690 | 2865 |
Zavazadlový prostor [l] | 520 | 620-1680 | 580-1189 | 483-1410 |
Základní cena [Kč] | 1.440.000 (Comfort) | 1.716.990 | 984.900 (Comfort) | 1.584.900 (Essential) |
Najdou se i nedostatky
Vedle zmíněného drnčení mě vůz trochu zklamal prostorností, kterou jsem dosud úplně tolik nevnímal. Loni se ovšem naše domácnost rozrostla ze dvou na tři členy, což docela výrazně změnilo moje hodnocení aut, byť prostor jsem kvůli častým cestám na chalupu na Vysočině potřeboval i předtím. V současné situace je ale pro mě velmi důležité místo na zadních sedadlech, kde Lexus NX tolik neboduje.
Přitom právě tohle SUV patří mezi nejžhavější kandidáty na náš rodinný vůz, kvůli čemuž jsem se na test overtrailu opravdu těšil.
Délka 4660 milimetrů i navzdory spíše průměrnému rozvoru 2690 mm slibuje dostatek vnitřního prostoru. Motorový prostor je ovšem poměrně dlouhý (čtyřválec je přitom uložen napříč), kvůli čemuž se musela kabina posunout lehce vzad. Problém to je zejména u zadních dveří, které šířkou trumfnou i mnohem menší auta. Napasovat na zadní sedadla rozměrnou dětskou autosedačku proto vyžaduje více opatrnosti a pečlivější manipulaci, abyste ji do auta dostali bez poškození laku.
Zavazadlový prostor o objemu 520 litrů bych klidně uvítal o sto litrů větší, v segmentu se ovšem jedná o standard.
Motor, jízdní vlastnosti
Linie Ovetrail je nabízena s oběma pohony: klasickým hybridem 350h i plug-inem 450h+. Druhá jmenovaná varianta s trakčním akumulátorem o kapacitě 18,1 kWh sice na elektřinu zvládne okolo 70 kilometrů na jedno nabití, zároveň ovšem stojí o mastných 300 tisíc korun více než tradiční hybrid. Zatímco ve velkém RX mi tahle verze s celkovým výkonem 227 kW (ale také vyšší hmotností) dává smysl, u menšího NX bych si s klidným srdcem vystačil se základním provedením.
Ostatně NX 350h je preferovaná i v našem případě. Kvůli chalupě na Vysočině, kam jezdíme i přes zimu, ovšem zvažujeme čtyřkolku, která je v tomhle případě řešena přídavným elektromotorem na zadní nápravě. Ovetrail ani jako předokolku nepořídíte, u terénně zaměřeného modelu by to nedávalo smysl.
Rozdíl poznat je
Přítomnost vyššího podvozku se na jízdním projevu téměř neprojevuje. Lexus NX je neobyčejně tuhé auto, které si může dovolit tužší nastavení odpružení, aniž by utrpěl cestovní komfort. Zde navíc máte k dispozici tlumiče pérování s variabilní charakteristikou.
Zato pneumatik s hrubším vzorkem o šířce 235 milimetrů s 60procentním bočním profilem si už všimnete. A nemyslím tím vyšší hlučnost. Utlumení má totiž japonské SUV vynikající. Jde spíše o to, že zejména v ostřejších zatáčkách si overtrail kvůli tlustšímu obutí na zatížené kolo více sedne. Srovnávám to především s běžnými modely s 20palcovými koly s obutím 235/50, které přitom nemá o tolik nižší boky. Terénní derivát je proto ve vyšších rychlostech a na zakroucených cestách pocitově o chlup vláčnější. Pro objektivní verdikt bych ovšem potřeboval verzi Overtrail srovnat s ostatními variantami.
Jinak ale chválím tak akorát tuhé, přesné a příjemně přímé řízení, což v ještě nedávné minulosti u lexusů také nebývalo zvykem. S NX je tudíž radost jezdit, byť klasický hybrid s dvojicí elektromotorů (134 a 40 kW) a atmosférickým zážehovým čtyřválcem o objemu 2,5 litru (139 kW) a systémovým výkonem 179 kilowattů vás k příliš dynamické jízdě nepobízí. A to je dobře.
Za volantem japonského prémiového SUV totiž zkrotnete. Tohle auto je zkrátka pro řidiče, kteří nemají potřebu někam pospíchat, nejsou agresivní a preferují pohodu. To přitom vůbec není na škodu. Pokud už máte svůj „mindset“ nastaven tímhle směrem, budete preferovat jízdu na elektřinu, takže si odpustíte zuřivé šlapání na pedál brzdy.
Spalovací motor se obvykle sepne ve vyšších otáčkách, než by odpovídalo aktuální rychlosti. To je ovšem specifikum hybridů, které klasické motory udržují pokud možno v optimálních otáčkách, jež většinou odpovídají střednímu pásmu. Jak jsem ale psal výše, odhlučnění má NX vynikající, čtyřválec proto v kabině slyšíte spíše vzdáleně. Řidiče, kteří na hybridy není zvyklí, to ale přesto může občas trochu negativně překvapit.
Jakmile ale zastavíte u čerpací stanice, přimhouříte obě oči. Oficiální kombinovaná spotřeba Lexusu NX 350h s pohonem všech kol se pohybuje od 5,7 do 6,4 l/100 km, přičemž pneumatiky s hrubším vzorkem nějaké deci přidají. Přesto se mi testovací týden podařilo zakončit se spotřebou 6,7 litru, aniž bych se snažil o úspornou jízdu. Naopak jsem se nebál využívat dynamiku kombinovaného pohonu. V tomhle jsou hybridy skvělé. Dokážou být totiž efektivní i ve skutečném životě. Navíc zkušenosti ukazují, že navzdory zdánlivě komplikované technice patří k tomu nejspolehlivějšímu na trhu.
Závěr
Otázku, jestli je varianta Overtrail vůbec k něčemu, záleží na osobních preferencích. Vyšší světlost je fajn, ale i standardních 185 milimetrů je podle mě dostatečných. Adaptivní tlumiče pérování jsou sice fajn, i bez nich je ovšem Lexus NX dostatečně komfortní. Overtrailu tedy nakonec zbývají především jiné pneumatiky se vzorkem, který by si měl poradit i s blátem a náročnějšími podmínkami. Jenže kolik majitelů s autem za 1,9 milionu korun vyjede do většího terénu?
Možná kdybych se přestěhoval na chalupu, tak by mi tenhle model někdy přišel vhod. Přesto i tak věřím, že dobré zimní gumy a čtyřkolka mi na sněhu vystačí.
Moje polemika o smyslu Lexusu NX Overtrail ovšem rozhodně nezastíní kvality tohoto SUV. Kdo hledá kvalitně udělané, komfortní, kultivované a úsporné SUV, ten by se měl s NX svézt. Nová generace ušla opravdu obrovský kus cesty, což se ostatně projevuje na registracích japonské značky na českém trhu. Ty od roku 2019 vzrostly ze 438 za celý rok na aktuálních 1614 za prvních letošních osm měsíců. NX obstaralo necelou třetinu objemu (konkrétně 506 aut) a o devět exemplářů předstihlo větší Lexus RX.
Nejlevnější verze modelu | 1.390.000 Kč (350h/179 kW 2WD Comfort) |
Základ s testovaným motorem | 1.390.000 Kč (350h/179 kW 2WD Comfort) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.890.000 Kč (350h/179 kW 4x4 E-Four Overtrail) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.970.000 Kč (350h/179 kW 4x4 E-Four Overtrail) |
Plusy
Minusy
