TEST Mini Cooper S 5D – To pravé, ale klidně za mega

Mini Cooper S 5D
Mini Cooper S 5D
Mini Cooper S 5D
Mini Cooper S 5D
46 Fotogalerie
Jan Faltýsek
Diskuze (14)

I když je spalovací Mini Cooper označován jako zcela nový, v podstatě jde o rozsáhlou modernizaci základu z roku 2013. To ale vůbec nemusí vadit.

Design, interiér

Zatímco elektrický cooper se vyrábí v Číně, tradičnější spalovací vzniká ve Velké Británii. Elektromobil zakládá na čistě elektrické platformě vyvinuté ve spolupráci s čínskou automobilkou Great Wall Motor, ovšem spalovací verze má stále modulární bavoráckou platformu UKL1, přestože se změnilo i kódové označení modelu. Nyní jsme vyzkoušeli pětidveřový Cooper S s dvoulitrem a sportovním paketem JCW.

Pravý je jen benzinový

Elektrický cooper jsme už testovali hned v několika variantách. Nabídne stejný styl jako spalovací, je pohodlný a vrcholný JCW E má tolik výkonu, že nejen ve městě pořád hrabe. Jenže v podlaze elektromobilu se ukrývá akumulátor, takže sedíte o několik důležitých centimetrů výš. To je možná příjemné pro drobnější či defenzivní řidiče, ve správném mini se ale musí sedět co nejblíže zemi. A tak se sedí jen v benzinovém! Že si auto vysloužilo přezdívku motokára, není náhoda, a v mini do zásuvky o tento pocit zcela přicházíte.

Vedle toho, že se v testovaném mini sedí blízko u země, je možné sedačku posunout také nebývale hodně dozadu. Ve spojení se široce nastavitelným volantem tu tak dokonalou sportovní pozici najdou i dlouháni. K tomu skvělý výhled ven a obří zpětná zrcátka. Tohle je pro řidiče sakra dobré místo a v době samých crossoverů i velmi vzácné. Po takovém kontaktu se silnicí se mi stýskalo a je to hlavní důvod, proč se z mi z benzinového miníka nechce ven.

Design

Na první pohled vypadá jako elektrické Mini Cooper SE (s paketem JCW jako JCW E) zvenku i uvnitř. Nemá ani díru v kapotě, podle které šly dříve ostřejší coopery poznat. Dokonce zmizela i koncovka výfuku, která je teď pod autem. Když se ale podíváme blíže, pár poznávacích znamení přeci jen najdeme. Nepatrně se liší všechny rozměry, rozvor i rozchod. Benzinový cooper má tradiční a praktické kliky ve stylu staré ledničky, elektrický má aerodynamičtější, ale trochu nepraktické zapuštěné. U benzinové verze se kapota otevírá závoďácky spolu s částí blatníků, u elektrické se otevírá samostatně jako běžné víko. Benzinový model má ještě černé plastové lemy blatníků a otevřenou masku ke chladiči. Nejspolehlivějším poznávacím znamením spalovací verze je však druhý pár dveří, elektrický cooper je totiž výhradně třídveřový.

Mini Cooper S 5DMini Cooper S 5D | Zdroj: auto.cz/Jakub Šuplata

Neotřelý interiér

Interiér nového Mini Cooper je jistě jedním z jeho největších lákadel. Obrovský kulatý digitální displej dostanete už v základu. Ze začátku působil jako přestylovaná záležitost a software se sekal, to je ale minulost. Je dechberoucí, a to nejen vizuálně, ale i svou funkcionalitou. Stop/start vypnete za 2 vteřiny. A za další dvě můžete mít klidně kompletně vypnuté ESP i další asistenty, pokud to tak máte nastavené v jednom z režimů.

Pokud máte rádi neotřelý design a netypické eko materiály, jako je tkanina na palubní desce, Mini vás rozhodně nezklame. Každopádně je to daleko zajímavější než standardní plastové a šedé interiéry předchůdce nebo konkurence. Je tu mnoho praktických a vtipných detailů i pár menších odkládacích prostor, držáků a popruhů.

Pochvalu zaslouží audiosystém. Je od značky Harman Kardon, což samo o sobě není zárukou kvality, každopádně tady hraje opravdu krásně a maximální hlasitost nevydrží ani nejotrlejší posluchač. Mezi auty této velikosti jde skutečně o špičkovou aparaturu.

Docela bizarní je head-up displej, který zcela nahrazuje malý palubní počítač za volantem. Jde o starší technologii s promítáním na sklíčko, které vyjede z palubní desky po aktivaci v infotainmentu. Rychle jsem pochopil, proč byl head-up vypnutý, působí archaicky a nepěkně. Naštěstí se všechno zobrazuje i na centrálním kulatém displeji.

Jak již bývá u značky zvykem, praktická stránka věci z pohledu třeba menší rodiny pokulhává. Kufr pětidveřového Mini je větší než u třídveřového, ale s 278 litry je stále mnohem menší než u běžných hatchbacků typu fabia nebo 208. A vzadu jde stále o nouzové sezení, využitelné hlavně pro děti, psíka nebo jako zavazadlový prostor pro lehké předměty. Určitě to není auto pro čtyři nebo snad pět dospělých. Pět dveří tak spíše jen trochu usnadní běžný život.

Video placeholder
Toto video je zdarma dostupné pro registrované.
Registrovat
Zábava s elektrickým Mini? V testu Martina Vaculíka určitě ano • Zdroj: auto.cz

Motor, jízdní vlastnosti

Motor zní nevýrazně, přesto je to klenot

Samozřejmě nechybí bezklíčové startování, ale místo tlačítka se otáčí ovladačem, který klíč trochu připomíná. Dvoulitr si rychle a docela hlasitě odfrkne a výjezd z podzemní garáže doprovází odfukování blow-off ventilu. To jsou bohužel ale asi nejzajímavější zvuky, které benzinový cooper vydává. A umělý zvuk z reproduktorů nepomůže, zní jako stará počítačová hra, proto jsme ho brzy deaktivoval.

Výkon 150 kW v hatchbacku nevypadá na papíře marně a Cooper S umí docela upalovat, celkovému zážitku by ale prospělo výbušnější naladění motoru a ostřejší výkonová špička. Je zkrátka znát, že jde o jednu z vůbec nejpodladěnějších verzí osvědčeného motoru B48, který třeba v Toyotě Supra dává 190 kW a má i větší potenciál. Každopádně dvoulitr v tak malém autě je společně s tím v Polu GTI posledním mohykánem. Spotřeba? Jezdili jsme svižně za nějakých 8 litrů, ale nelitovali jsme ani deci.

Manuální převodovku nový Mini Cooper nemá. To bych ještě snesl, protože dvouspojkový automat umí řadit rychle i plynule, podle režimu a polohy pedálu plynu. Softwarově udělal pokrok, již na pokyny řidiče reaguje ihned a nechává jím zařazenou rychlost. Horší je, že možnost pádel pod volantem je vyhrazena jen k paketu JCW, který stojí více než 88 tisíc korun a obsahuje i adaptivní podvozek, bodykit a další výbavu, bez které bychom se obešli.

Všestranný a zábavný

Na léto má námi testované mini příplatkové osmnáctky, my jsme ho ale měli ještě na zimních 17palcových kolech. A na pohodlí to bylo znát. Celkově mini tlumilo nerovnosti jako větší auto, do karoserie se nepřenáší žádné větší rázy. Na dlouhých nerovnostech se sice občas tak zvláštně vznese, kontakt se silnicí ale neztratí. Adaptivní podvozek umožňuje poměrně rozličné nastavení, i obyčejný základní podvozek je ale všestranný, jak jsme se přesvědčili dříve.

Volant je tlustý jako v „emkových“ bavorácích. Říkal jsem si, že pro ženy to bude příliš, ale malá anketa tuto hypotézu nepotvrdila. Řízení postrádá více citu, ale odpor je optimální a ve spojení se zmiňovanou pozicí za volantem a sportovními sedačkami jde o přesné a zábavné svezení.

Mini Cooper S 5DMini Cooper S 5D | Zdroj: auto.cz/Jakub Šuplata

Mini Cooper S zatáčí brilantně i na zimácích. Až na zaprášené okresce jsme se několikrát dostali na hranu přilnavosti a přední kola ztrácí grip téměř ve stejný okamžik jako ta zadní. Smyk všech čtyř není úplně příjemný, každopádně to svědčí o skvělé vyváženosti a pečlivém naladění pětidveřového Cooperu S.

Cooper S nemá mechanický samosvorný diferenciál, ale v praxi to vlastně moc nevadí, předek se zbytečně nenaklání a motor zabírá lineárně. Supluje tu také elektronická simulace samosvoru prostřednictvím systému EDLC (Electronic Differential Lock Control) – ten vnitřní kolo při akceleraci v zatáčce přibrzďuje.

Srovnání s hlavní konkurencíMini Cooper C 5DMini Cooper S 5DMini Cooper SE
Motorizacepřeplňovaná zážehovápřeplňovaná zážehováelektrická
Zdvihový objem [cm3]14991998-
Válce/ventily3/44/4-
Maximální výkon [kW/min]115/4900–6500150/5000–6500160/-
Převodovkasedmistupňová automatickásedmistupňová automatická-
Max. rychlost [km/h]225242170
Zrychlení 0–100 km/h [s]86,86,7
Komb. spotřeba [l/100 km]6,3–66,5–6,30 (14,1 kWh)
Emise CO2 [g/km]142–136147–1420
Objem zavazadlového prostoru [l]275–925275–925210
Využitelná kapacita akumulátoru [kWh]--49,2
Pohotovostní hmotnost [kg]139514301680
Rozměry d x š x v [mm]4036 x 1744 x 14644036 x 1744 x 14643858 x 1756 x 1460
Rozvor [mm]256725672526
Cena od [Kč]698 100807 300904 800

Závěr

Za základní třídveřový Mini Cooper s motorem 1.5 zaplatíte 670.800 Kč, což v kontextu cen malých prémiových vozů není úplně přemrštěné. Pokud chcete verzi Cooper S s dvoulitrem a pěti dveřmi, cena stoupá na 807.300 Kč. Jenže když přihodíte paket JCW, komfortní XL paket a pár drobností, dostanete se k ceně 1.105.992 Kč našeho testovaného vozu. A za to už s rezervou máte třeba větší Golf GTI.

Mini ale bude svým stylem vždy tak trochu bez konkurence a kdo mu jednou přijde na chuť, toho bude německá střídmost prostě nudit. A pozor, až se přestane vyrábět spalovací Mini Cooper, pravé motokárové posezení bude možná nenávratně pryč.

Nejlevnější verze modelu698.100 Kč (C 115 kW)
Základ s testovaným motorem807.300 Kč (S 150 kW)
Testovaný vůz bez příplatků807.300 Kč (S 150 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.105.992 Kč (S 150 kW)

Plusy

  • Pro dva opravdu prostorný
  • Možnost sedět velmi nízko
  • Jistý i komfortní podvozek
  • Přesné řízení a dávkování brzd
  • Skvělý výhled ven, velká zrcátka
  • Působivý a rychlý infotainment
  • Naladění asistentů, kvalita kamer
  • Pružný dvoulitrový motor
  • Mnoho originálních detailů

Minusy

  • Vysoká cena s výbavovými pakety
  • Málo místa vzadu, menší kufr
  • Zastaralý head-up displej
  • Málo zpětné vazby ve volantu
  • Nevýrazný zvuk

Mini Cooper S 5D
Cena základní sestavy
807 300 Kč
Výbava základní sestavy
Bezpečnostní šrouby kol, Ukazatel tlaku v pneumatikách, Sada na opravu pneumatik, Výstražný trojúhelník a lékárnička, Kotvicí body pro dětskou sedačku ISOFIX/i-Size na sedadle spolujezdce, Driving Assistant, DAB tuner (digitální příjem rádia), Teleservices, BMW Legal Emergency Call, Osobní karta eSIM (integrace vozu do digitálního ekosystému zákazníka)
Cena testované sestavy
1 105 992 Kč
Výbava testované sestavy
Nemetalický lak Chili Red II (16 016 Kč), 18" kola z lehké slitiny John Cooper Works Lap spoke, dvoubarevná (13 338 Kč, letní sada), Veganská kůže Vescin JCW Black, Černé pruhy na kapotě motoru (4 004 Kč), Paket John Cooper Works (88 660 Kč, Adaptivní podvozek, Vyhřívání volantu, 7stupňová sportovní dvouspojková automatická převodovka Steptronic, John Cooper Works sportovní volant, Černá střecha, John Cooper Works sportovní brzdy, Čalounění stropu v barvě antracitu, John Cooper Works sportovní sedadla vpředu), Paket XL (167 674 Kč, Alarm, Komfortní přístupový systém, Panoramatické skleněné střešní okno, Protisluneční ochrana oken, Paket zrcátek, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickým tlumením odrazivosti, Aktivní sedadlo řidiče, Nastavení sedadel, elektrické s pamětí pro sedadlo řidiče, Vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce, Interiérová kamera, MINI Experience Modes, LED světlomety s rozšířenými funkcemi, High-beam Assistant - asistent dálkových světel, Driving Assistant Plus, Parkovací asistent Plus, Harman Kardon Surround Sound System, MINI Head-Up Display, Přihrádka pro bezdrátové nabíjení, MINI Navigace s rozšířenou realitou, PDI/Transport (9 000 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
150 / 5000 - 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
300 / 1450 - 4500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
242
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
6.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 6.4
Emise CO2:
144
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
210 / 725
Objem nádrže (l):
44
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1305 / 1740
Rozměr pneu:
215/45 R17
Mini Cooper S 5D schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4015
b) šířka (mm):
1755
c) výška (mm):
1590
d) rozvor (mm):
2540
e) rozchod vpředu (mm):
1498
f) rozchod vzadu (mm):
1518
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
900 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
520 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
900
k) šířka vpředu (mm):
1400
l) šířka vzadu (mm):
1270
délka sedáku vpředu (mm):
510
délka sedáku vzadu (mm):
450
výška opěradla vpředu (mm):
680
výška opěradla vzadu (mm):
660
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano
Vstoupit do diskuze (14)