TEST Mini Cooper S 5D – To pravé, ale klidně za mega
I když je spalovací Mini Cooper označován jako zcela nový, v podstatě jde o rozsáhlou modernizaci základu z roku 2013. To ale vůbec nemusí vadit.
Design, interiér
Zatímco elektrický cooper se vyrábí v Číně, tradičnější spalovací vzniká ve Velké Británii. Elektromobil zakládá na čistě elektrické platformě vyvinuté ve spolupráci s čínskou automobilkou Great Wall Motor, ovšem spalovací verze má stále modulární bavoráckou platformu UKL1, přestože se změnilo i kódové označení modelu. Nyní jsme vyzkoušeli pětidveřový Cooper S s dvoulitrem a sportovním paketem JCW.
Pravý je jen benzinový
Elektrický cooper jsme už testovali hned v několika variantách. Nabídne stejný styl jako spalovací, je pohodlný a vrcholný JCW E má tolik výkonu, že nejen ve městě pořád hrabe. Jenže v podlaze elektromobilu se ukrývá akumulátor, takže sedíte o několik důležitých centimetrů výš. To je možná příjemné pro drobnější či defenzivní řidiče, ve správném mini se ale musí sedět co nejblíže zemi. A tak se sedí jen v benzinovém! Že si auto vysloužilo přezdívku motokára, není náhoda, a v mini do zásuvky o tento pocit zcela přicházíte.
Vedle toho, že se v testovaném mini sedí blízko u země, je možné sedačku posunout také nebývale hodně dozadu. Ve spojení se široce nastavitelným volantem tu tak dokonalou sportovní pozici najdou i dlouháni. K tomu skvělý výhled ven a obří zpětná zrcátka. Tohle je pro řidiče sakra dobré místo a v době samých crossoverů i velmi vzácné. Po takovém kontaktu se silnicí se mi stýskalo a je to hlavní důvod, proč se z mi z benzinového miníka nechce ven.
Design
Na první pohled vypadá jako elektrické Mini Cooper SE (s paketem JCW jako JCW E) zvenku i uvnitř. Nemá ani díru v kapotě, podle které šly dříve ostřejší coopery poznat. Dokonce zmizela i koncovka výfuku, která je teď pod autem. Když se ale podíváme blíže, pár poznávacích znamení přeci jen najdeme. Nepatrně se liší všechny rozměry, rozvor i rozchod. Benzinový cooper má tradiční a praktické kliky ve stylu staré ledničky, elektrický má aerodynamičtější, ale trochu nepraktické zapuštěné. U benzinové verze se kapota otevírá závoďácky spolu s částí blatníků, u elektrické se otevírá samostatně jako běžné víko. Benzinový model má ještě černé plastové lemy blatníků a otevřenou masku ke chladiči. Nejspolehlivějším poznávacím znamením spalovací verze je však druhý pár dveří, elektrický cooper je totiž výhradně třídveřový.
Neotřelý interiér
Interiér nového Mini Cooper je jistě jedním z jeho největších lákadel. Obrovský kulatý digitální displej dostanete už v základu. Ze začátku působil jako přestylovaná záležitost a software se sekal, to je ale minulost. Je dechberoucí, a to nejen vizuálně, ale i svou funkcionalitou. Stop/start vypnete za 2 vteřiny. A za další dvě můžete mít klidně kompletně vypnuté ESP i další asistenty, pokud to tak máte nastavené v jednom z režimů.
Pokud máte rádi neotřelý design a netypické eko materiály, jako je tkanina na palubní desce, Mini vás rozhodně nezklame. Každopádně je to daleko zajímavější než standardní plastové a šedé interiéry předchůdce nebo konkurence. Je tu mnoho praktických a vtipných detailů i pár menších odkládacích prostor, držáků a popruhů.
Pochvalu zaslouží audiosystém. Je od značky Harman Kardon, což samo o sobě není zárukou kvality, každopádně tady hraje opravdu krásně a maximální hlasitost nevydrží ani nejotrlejší posluchač. Mezi auty této velikosti jde skutečně o špičkovou aparaturu.
Docela bizarní je head-up displej, který zcela nahrazuje malý palubní počítač za volantem. Jde o starší technologii s promítáním na sklíčko, které vyjede z palubní desky po aktivaci v infotainmentu. Rychle jsem pochopil, proč byl head-up vypnutý, působí archaicky a nepěkně. Naštěstí se všechno zobrazuje i na centrálním kulatém displeji.
Jak již bývá u značky zvykem, praktická stránka věci z pohledu třeba menší rodiny pokulhává. Kufr pětidveřového Mini je větší než u třídveřového, ale s 278 litry je stále mnohem menší než u běžných hatchbacků typu fabia nebo 208. A vzadu jde stále o nouzové sezení, využitelné hlavně pro děti, psíka nebo jako zavazadlový prostor pro lehké předměty. Určitě to není auto pro čtyři nebo snad pět dospělých. Pět dveří tak spíše jen trochu usnadní běžný život.

Motor, jízdní vlastnosti
Motor zní nevýrazně, přesto je to klenot
Samozřejmě nechybí bezklíčové startování, ale místo tlačítka se otáčí ovladačem, který klíč trochu připomíná. Dvoulitr si rychle a docela hlasitě odfrkne a výjezd z podzemní garáže doprovází odfukování blow-off ventilu. To jsou bohužel ale asi nejzajímavější zvuky, které benzinový cooper vydává. A umělý zvuk z reproduktorů nepomůže, zní jako stará počítačová hra, proto jsme ho brzy deaktivoval.
Výkon 150 kW v hatchbacku nevypadá na papíře marně a Cooper S umí docela upalovat, celkovému zážitku by ale prospělo výbušnější naladění motoru a ostřejší výkonová špička. Je zkrátka znát, že jde o jednu z vůbec nejpodladěnějších verzí osvědčeného motoru B48, který třeba v Toyotě Supra dává 190 kW a má i větší potenciál. Každopádně dvoulitr v tak malém autě je společně s tím v Polu GTI posledním mohykánem. Spotřeba? Jezdili jsme svižně za nějakých 8 litrů, ale nelitovali jsme ani deci.
Manuální převodovku nový Mini Cooper nemá. To bych ještě snesl, protože dvouspojkový automat umí řadit rychle i plynule, podle režimu a polohy pedálu plynu. Softwarově udělal pokrok, již na pokyny řidiče reaguje ihned a nechává jím zařazenou rychlost. Horší je, že možnost pádel pod volantem je vyhrazena jen k paketu JCW, který stojí více než 88 tisíc korun a obsahuje i adaptivní podvozek, bodykit a další výbavu, bez které bychom se obešli.
Všestranný a zábavný
Na léto má námi testované mini příplatkové osmnáctky, my jsme ho ale měli ještě na zimních 17palcových kolech. A na pohodlí to bylo znát. Celkově mini tlumilo nerovnosti jako větší auto, do karoserie se nepřenáší žádné větší rázy. Na dlouhých nerovnostech se sice občas tak zvláštně vznese, kontakt se silnicí ale neztratí. Adaptivní podvozek umožňuje poměrně rozličné nastavení, i obyčejný základní podvozek je ale všestranný, jak jsme se přesvědčili dříve.
Volant je tlustý jako v „emkových“ bavorácích. Říkal jsem si, že pro ženy to bude příliš, ale malá anketa tuto hypotézu nepotvrdila. Řízení postrádá více citu, ale odpor je optimální a ve spojení se zmiňovanou pozicí za volantem a sportovními sedačkami jde o přesné a zábavné svezení.
Mini Cooper S zatáčí brilantně i na zimácích. Až na zaprášené okresce jsme se několikrát dostali na hranu přilnavosti a přední kola ztrácí grip téměř ve stejný okamžik jako ta zadní. Smyk všech čtyř není úplně příjemný, každopádně to svědčí o skvělé vyváženosti a pečlivém naladění pětidveřového Cooperu S.
Cooper S nemá mechanický samosvorný diferenciál, ale v praxi to vlastně moc nevadí, předek se zbytečně nenaklání a motor zabírá lineárně. Supluje tu také elektronická simulace samosvoru prostřednictvím systému EDLC (Electronic Differential Lock Control) – ten vnitřní kolo při akceleraci v zatáčce přibrzďuje.
Srovnání s hlavní konkurencí | Mini Cooper C 5D | Mini Cooper S 5D | Mini Cooper SE |
Motorizace | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová | elektrická |
Zdvihový objem [cm3] | 1499 | 1998 | - |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | - |
Maximální výkon [kW/min] | 115/4900–6500 | 150/5000–6500 | 160/- |
Převodovka | sedmistupňová automatická | sedmistupňová automatická | - |
Max. rychlost [km/h] | 225 | 242 | 170 |
Zrychlení 0–100 km/h [s] | 8 | 6,8 | 6,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,3–6 | 6,5–6,3 | 0 (14,1 kWh) |
Emise CO2 [g/km] | 142–136 | 147–142 | 0 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 275–925 | 275–925 | 210 |
Využitelná kapacita akumulátoru [kWh] | - | - | 49,2 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1395 | 1430 | 1680 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4036 x 1744 x 1464 | 4036 x 1744 x 1464 | 3858 x 1756 x 1460 |
Rozvor [mm] | 2567 | 2567 | 2526 |
Cena od [Kč] | 698 100 | 807 300 | 904 800 |
Závěr
Za základní třídveřový Mini Cooper s motorem 1.5 zaplatíte 670.800 Kč, což v kontextu cen malých prémiových vozů není úplně přemrštěné. Pokud chcete verzi Cooper S s dvoulitrem a pěti dveřmi, cena stoupá na 807.300 Kč. Jenže když přihodíte paket JCW, komfortní XL paket a pár drobností, dostanete se k ceně 1.105.992 Kč našeho testovaného vozu. A za to už s rezervou máte třeba větší Golf GTI.
Mini ale bude svým stylem vždy tak trochu bez konkurence a kdo mu jednou přijde na chuť, toho bude německá střídmost prostě nudit. A pozor, až se přestane vyrábět spalovací Mini Cooper, pravé motokárové posezení bude možná nenávratně pryč.
Nejlevnější verze modelu | 698.100 Kč (C 115 kW) |
Základ s testovaným motorem | 807.300 Kč (S 150 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 807.300 Kč (S 150 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.105.992 Kč (S 150 kW) |
Plusy
Minusy
