Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 1007 1.6 16V 2Tronic - Agent 1007

Ondřej Láník
Na test Peugeotu 1007 jsme se docela těšili. Toto autíčko má tolik konstrukčních zvláštností, že stojí za to jej pořádně prozkoumat. Otestovali jsme jednu z nejdražších verzí za téměř 600 tisíc korun.

Promyšlené novinky používají nejen tajní agenti. V poslední době mají své místo také v arzenálu francouzských automobilek. Peugeot 1007 je dalším z povedených kousků.

Spodní část modelové řady Peugeotu, tvořená modely s nulou v názvu, byla zdánlivě kompletní už když automobilka měla v nabídce řady 107, 206 a 307. Vše nakonec dopadlo jinak. Studie Sésame v roce 2002 naznačila, že o zajímavé modely nebude ani v budoucnu nouze a teď jsme se dočkali. Definitivní podoba malého Peugeotu se dvěma posuvnými dveřmi, dostala místo slovního jména jednu nulu navíc, což má být od nynějška identifikátor netradičních Peugeotů, vyplňujících okraje automobilových segmentů.

107 je málo: přichází 1007

Tisícsedmička má v nabídce francouzské automobilky zajímavou roli. Srovnání vnějších rozměrů menších Peugeotů ukazuje, že 1007 je o 10 cm kratší než dvěstěšestka, do výšky však předčí všechny srovnávané Peugeoty, což spolu s nadprůměrnou šířkou vytváří předpoklady pro neobvyklý prostor v interiéru.

Třídveřové Peugeoty 107 1007 206 307
Délka [mm] 3430 3731 3835 4212
Šířka [mm] 1635 1662 1655 1746
Výška [mm] 1470 1620 1430 1510
Rozvor [mm] 2340 2315 2442 2608
Poh. hmotnost [kg] 800 1215 910 1230

Stačí jeden pohled na karosérii 1007 a je jasné, že Pininfarina měl tentokrát značně svázané ruce. Prvotní tvar „kostky na kolech“, který se koneckonců zasloužil o výborné obestavění půdorysné plochy vozu, musel být vzhledem k minimalizovaným rozměrům zachován a když k tomu přičteme povinné prvky jako jsou kapkovitě protáhlé světlomety nebo peugeotovskou tlamu na přídi, nezbylo už příliš prostoru pro kreativitu.

Specifickou zákaznickou skupinu tohoto vozu charakterizuje výrobce jako lidi hledající něco nového, výjimečného až extravagantního- neobyčejný automobil do města. Převážně půjde o něžnější protějšky majetných mužů ve věku 25 až 40 let, ale 1007 prý bude schopen oslovit také další zákazníky. Mohou se jimi třeba stát starší manželé s odrostlými dětmi, kteří si původně přišli pro třídveřové verze třistasedmičky, ale zjišťují, že ta je pro ně příliš velká (téměř +0,5 m do délky).

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy

Ačkoli Peugeot nemá v nabídce klasické kompaktní MPV, je testovaný model svým charakterem nejblíže právě tomuto segmentu. Tvrzení podporuje krátká příď a plynule navazující čelní sklo, první trojúhelníkové boční okno, vyšší stavba karosérie i čelní plocha, která úspěšně kopíruje tvar obdélníku, aniž by boky vozu v úrovni oken podléhaly obvyklému zkosení. Přesně to, spolu s daleko vpřed posunutým začátkem čelního skla, vytváří vzdušnou atmosféru ve čtyřmístném interiéru. Na rozdíl od klasického vanu, chybí Peugeotu 1007 mnoho do délky a tato disproporce se odráží na celkovém neobvyklém rozložení hmoty vozu. To, kam se segment městských vozů posunul, dokladuje Renault Twingo z počátku devadesátých let, jehož výrobce označuje za první mikrovan mezi malými auty.Twingo je o celých 23 cm nižší a o 30 cm kratší.

Sezame, sezame…

Důležitým prvkem, který odlišuje 1007 od ostatních, jsou boční posuvné dveře. Podrobnější popis jejich konstrukce jsme zveřejnili již v článku shrnujícím základní informace o Peugeotu 1007 a naše první dojmy.

Z uživatelského hlediska potěší velkorysý rozměr nástupního otvoru do délky (920 mm) i do výšky (1040 mm). Nejen starší řidiči ocení výše umístěné sedadlo, které je vzniklým otvorem výborně dostupné. Otevírání a zavírání 42 kg těžkých dveří berou na svá bedra elektromotory, jejichž konstrukční parametry jsou podobné těm ze stěračů, takže elektrická soustava není v zásadě nijak odlišná od běžného vozu. Ovládání dveří lze provádět buď tlačítky na přístrojové desce (řidič může ovládat oboje dveře), tlačítky na dálkovém ovladači nebo klasickým tahem za kliku. Inteligentní dveřní management nedovolí poškození otevřeného víčka nádrže umístěného v dráze levých dveří, automobil má mechanismy chránící nedotknutelnou zásobu energie pro nastartování, dveře pak lze otevírat jen mechanicky (podobně jako v případě nehody).

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy Zpočátku má člověk snahu se s dveřmi přetahovat (což si nechají líbit), ale jakmile se uživatel naučí používat dálkový ovladač se dvěma novými tlačítky, resp. nové ovladače na přístrojové desce, samočinné otevírání a zavírání je radost. Konstrukce je samozřejmě vhodná do úzkých městských parkovacích míst (otevřené dveře vystoupí ven z čelního profilu jen o 183 mm), celý rituál však vyžaduje trochu trpělivosti. Otevření trvá asi 5 sekund, zavření pak zhruba o sekundu déle, což je celkem dost dlouhá doba, hlavně v krizových chvílích (vystupování spolujezdce na frekventovaném místě). Jízdu s otevřenými dveřmi výrobce v návodu k obsluze „důrazně nedoporučuje“, pískání po rozjezdu s „průchozím interiérem“ řidiče před takovým konáním vehementně varuje.

Na německém trhu byly zaznamenány ojedinělé případy kuriózního vytopení Peugeotu 1007 v myčce, která svými rotujícími kartáči zachytila za vnější kliku dveří a odsunula boční dveře právě ve chvíli, kdy kolem vozu začínal vodní koncert. My jsme takový problém v myčce nezaznamenali. Peugeot slíbil, že rozšíří návod k obsluze a výstražné texty o doporučení zamykat tlačítkem na přístrojové desce auto jedoucí do myčky.

Místo pro čtyři

Tento vysoký a široký Peugeot je v prvé řadě vozem pro dva cestující vpředu, kteří mají místa více než opravdu potřebují. Vzadu je díky menší vnitřní šířce (naměřeno 1230 mm) místo pro dva, spíše menší cestující. Do výšky nelze čekat žádné prostorové omezení (viz naměřené rozměry na konci testu), hůře na tom jsou nohy, protože na rozvoru 2315 mm, který je dokonce kratší než u menšího kolegy 107, nelze stavět interiéry rovné limuzínám. Dočasné řešení dokáže poskytnou variabilní interiér. Podélně posunovat je možné nejen sedadla v první řadě, ale také samostatná sedadla druhé řady (rozsah 230 mm). K dalším variantám vede sklápění opěradel zadních sedadel i opěradla spolujezdcova sedadla. Pak lze vozit i velmi dlouhé předměty. Po přístrojovou desku jsme od konce zavazadelníku naměřili 2,1 m, až k čelnímu oknu to dělá 2,6 m!

Pravidelný objem prostoru pro zavazadla je k dispozici po sklopení opěradel a překlopení sedáků, což je uspořádání, které uvolní místo 663 litrům zavazadel resp. až 1048 litrům zavazadel (měřeno po střechu). Problémem, na který zřejmě narazíte až při nakládání velkých předmětů, je vysoká nakládací hrana (780 mm nad zemí u nezatíženého vozu) i malý nakládací otvor.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy Řidič má k dispozici tři kruhové přístroje a v našem případě také multifunkční displej uprostřed přístrojové desky. Navigační systém (součástí položky Pack Komunikace 2 za 77.000,- Kč) úspěšně vodí řidiče po hlavních silnicích české silniční sítě, ale do úrovně ulic zná jen několik velkých měst. Mapová data firmy Navteq bohužel stále neobsahují dostatek údajů, abyste mohli klasické tištěné mapy ponechat při cestách po republice doma.

Výborně tvarovaný kůží obšitý volant nesl na sloupku také páčky pro ovládání převodovky 2Tronic. Do prostoru mezi sedadly vyvedená středová konzola obsahuje výše umístěnou krátkou páku voliče, která má hodnotně působící provedení s leštěným povrchem. Ostatně celý interiér lifestylového Peugeotu se povedl, nikde nic nevrže, použité materiály i zpracování jsou nad průměrem třídy. Jedinou kosmetickou slabinou, která by mohla být problémem snad jen pro detailistu, byla rozšiřující se mezera mezi středovou konzolou a dvířky spolujezdcovy schránky.

Nepraktické výškové seřizování sedadla jsme Peugeotům vytýkali již několikrát. Lze předpokládat, že systém, u kterého se musí člověk v sedě nadzvednout aby zvýšil polohu sedáku, bude právě starší části zákazníků tisícsedmičky překážet.

K dalším zkušenostem, který jsme během týdenního používání nového Peugeotu zaznamenali, patří trochu krkolomné hledání bezpečnostních pásů, uchycených daleko vzadu na sloupku za první řadou sedadel. Cestující sedící vzadu vpravo si stěžoval na vibrace od subwooferu, umístěného v jedné ze dvou podlahových schránek.

Pochvalu udělujeme Peugeotu za množství odkládacích prostor (ve dveřích, v bočních výplních, mezi sedadly, pod sedadly, atd.), ale třeba také za možnost připojit k centrálně umístěné obrazovce videokameru nebo digitální fotoaparát a přehrávat právě pořízené snímky z cest.

Dámskému publiku se bude zamlouvat sada výměnných dílů interiéru, které Peugeot říká Cameleo. Více o ní se dozvíte z našeho prvního článku, kde jsou také ve fotogalerii zachyceny další barevné provedení exteriéru i interiéru. Peugeot si je vědom toho, jak důležité pro úspěch je, aby se ženám automobil líbil, resp. aby jej mohly samy a jednoduše přetvářet. To zatím žádný konkurent nenabídl.

Silný motor, těžké auto

Testovaný Peugeot 1007 měl pod kapotou nejsilnější motor nabídky, zážehový čtyřválec 1587 cm3, o výkonu 80 kW, dodávaný výhradně se samočinnou převodovkou 2Tronic. Ve skutečnosti jde o klasickou pětistupňovou převodovku, jen funkce spojky byla zautomatizována, takže řidič může těžit ve městě z komfortního dvoupedálového ovládání a mimo město pak řadit jak je zvyklý z jiných vozů. K tomu slouží již výše zmíněné páčky pod volantem (umístěné na sloupku, neotáčejí se s volantem) nebo pohyb voliče vpřed/vzad. V jeho blízkosti je také tlačítko AUTO, kterým se přepíná mezi manuálním a automatickým režimem.

Peugeot 1007 Technická data
Motor/palivo 1.4 1.4 2-Tronic 1.6 16V 2-Tronic 1.4 HDI
Zdvihový objem [cm3] 1360 1360 1587 1398
Válce/ventily 4/2 4/2 4/4 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 54/5400 54/5400 80/5800 50/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 118/3300 118/3300 147/4000 160/2000
Max. rychlost [km/h] 165 165 190 160
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,4 16,6 11,8 15,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,6 6,3 6,6 4,7
Zákl. cena [Kč] 379 000 Kč 399 000 Kč 469 000 Kč 419 000 Kč

Převodovce 2Tronic dáváme jedničku za optimální provedení ovládacích prvků, výborně pracuje také řazení mimo město, které je jen o málo pomalejší než rychlá ruka zkušeného řidiče. Velmi dobře je odladěn také způsob podřazování v automatickém módu například při ostrém brzdění před zatáčkou, funkce kick-down běžně přeřazuje z 5. r.s. na 2. r.s., jen aby uspokojila řidičovy požadavky na zrychlení.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy Jen průměrnou známku by si odnesla disciplína rozjezd z klidu. Velmi totiž záleží na tom, jakým způsobem se řidič dotkne pedálu akcelerátoru. Ačkoli je spojka automatizovaná, vyžaduje automobil jistou míru spolupráce, kterou má řidič projevit plynulým stlačením plynu podobným způsobem, jako kdyby současně ovládal spojku. „Bezohledný“ start rychlým sešlápnutím plynu sice spojku nezaskočí, ale posádka se dočká škubnutí a dramatického rozjezdu za zvuku protáčejících se pneumatik. Zvyknout si musíte na delší, odhadem půlsekundovou, prodlevu mezi sešlápnutím akcelerátoru a rozjezdem. Nezkušenému řidiči by tato půlsekunda mohla při opožděném vjetí do křižovatky přinést perné chvilky.

Výborně odhlučněný motor je dostatečně výkonný, ale elán malému Peugeotu ubírá vysoká pohotovostní hmotnost 1216 kg. Za tím stojí robustní konstrukce, které tisícsedmička vděčí za dosud nejlepší výsledek v testech organizace Euro NCAP. Dlouhodobá spotřeba našeho exempláře činila 8,4 l/100 km, ve městě se při našich jízdách dostala k devíti litrům, mimo město jsme dosáhli minimální spotřeby 6,2 l/100 km, což jsou hodnoty srovnatelné s obdobně těžkými jedna-šestkami s manuálními převodovkami.

Rozvor dlouhý 2,315 m není příliš velkou překážkou pro dravou jízdu. Tu charakterizují přiměřené náklony v zatáčkách a stabilní chování ve vysokých rychlostech. Zvýšenou pozornost vyžaduje snad jen proměnlivý vítr, který by mohl automobil s takřka rovnou boční plochou vyvést na dálnici z míry. Odpružení je spíše komfortnější, i když francouzský výrobce má v nabídce i měkčí podvozky. Jistotu za volantem dodávaly neobvykle široké pneumatiky 195/50 R16.

Pětihvězdičková bezpečnost i cena

Dovozce chce u nás umístit letos 150-200 vozů a příští rok pak 250 až 300 vozů. To jsou ambiciózní čísla uvážíme-li, že za styl a originalitu v malém balení se u Peugeotu platí 379 až 505 tisíc korun. Součástí standardní výbavy je čtveřice airbagů, ABS, elektronický rozdělovač brzdných sil, brzdový asistent, variabilní posilovač řízení, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání a otevírání dveří, palubní počítač, audio systém s CD přehrávačem nebo elektricky ovládaná okna.

Jediným pastelovým odstínem je naše žlutá Tacoma, v nabídce je pak dalších 10 metalických laků za 9.000,- Kč. Další příplatkové položky jsou ESP+ASR za 24.000,- Kč, hlavové airbagy+kolenní airbag pro řidiče za 12000,- Kč nebo manuální klimatizace za 32.000,- Kč (u vyšší verze Trendy, příplatek za automatickou klimatizaci nižší - 16.000,- Kč).

Naše tisícsedmička vycházela z nejdražšího standardního provedení 1.6 16V Sporty za 505.000,- Kč, k němuž byla přikoupena ještě další příplatková výbava (viz přehled níže), která konečnou cenu vyšroubovala až k šestisettisícové úrovni. Vypadá to, že Peugeot 1007 sází na prvotřídní bezpečnost a také na prvotřídní klientelu, která nehledí na korunu a žádá něco víc. 1007 nabízí hromadu nápadů a originalitu, která by mohla přesvědčit těch několik desítek majetnějších maminek o tom, že Mini, Mercedes třídy A nebo Audi A2, mají raději vyměnit za něco francouzského.

První cena vozu 379.000,-Kč (1.4 Urban)
První cena vozu s testovanou motorizací 505.000,-Kč (1.6 16V, Sporty)
Základní cena testovaného vozu 505.000,-Kč (1.6 16V, Sporty)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 594.000,-Kč (1.6 16V, Sporty)

Související články:

Ondřej Láník
Peugeot 1007 1.6 16V 2Tronic
Cena základní sestavy 505 000 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce (s možností deaktivace), boční airbagy, ABS + REF + EVA, hliníková kola Antilope 16”, bezpečnostní pásy vpředu samonavíjecí, s předpínači a omezovači tahu, bezpečnostní pásy vzadu tříbodové samonavíjecí s předpínači, bezpečnostní úchyty ISOFIX na zadních sedadlech, automatické uzamčení vozu při rychlosti nad 10 km/h, mlhové světlomety, automatické světlomety a stěrače, reflexní čelní sklo, tónovaná skla, zadní stěrač, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatická klimatizace + automatické světlomety a stěrače, palubní počítač, elektrické ovládání oken, sekvenční se systémem proti přiskřípnutí, přední opěrky hlavy výškově i osově nastavitelné, výškově a osově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, sedadlo spolujezdce sklopné do tvaru odkládacího stolku, síťka v zavazadlovém prostoru, uzavíratelná, osvětlená a klimatizovaná schránka spolujezdce, audio systém s CD přehrávačem + 6 reproduktorů, boční lišty v barvě karoserie, zpětná zrcátka v barvě karoserie, specifický design SPORTY (sportovní přední nárazník s mřížkou struktury „včelí plástev“+ chromovaná koncovka výfuku + hliníkové prahy dveří + hliníkové pedály + koberečky vpředu + sportovní sedadla vpředu + černý podklad světlometů + černý podklad sdruženého přístroje s hliníkovým lemováním), kožený volant, kožená manžeta řadící páky Kč
Cena testované sestavy 594 000 Kč
Výbava testované sestavy pack KOMUNIKACE 2 (navigační systém s barevnou obrazovkou 16/9 + mapový CD-ROM pro ČR + automatické světlomety a stěrače + CD měnič + zrcátko pro dohled dětí) + Sound systém hi-fi JBL (+77.000,- Kč), Komfortní Pack (parkovací asistent + el. sklopná vnější zpětná zrcátka, +12.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1587
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 147 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 5.4 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 178 / 1048
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1291 / 305
Rozměr pneu: 195/50 R16
Peugeot 1007 1.6 16V 2Tronic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3731
b) šířka (mm): 1662
c) výška (mm): 1620
d) rozvor (mm): 2315
e) rozchod vpředu (mm): 1435
f) rozchod vzadu (mm): 1430
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 990 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1070
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1230
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano