TEST Peugeot 3008 1.2 Hybrid e-DCS6 – Francouzská kráska s drobnými neduhy
Tohle auto zvenku okouzluje a má něco, čím zaujme. Pak je tu ale interiér - prvek, který může otevírat peněženky části zákazníků. Ale bude to stačit?
Design, interiér
Interiér nového Peugeotu 3008 mě ohromil. Ať už na fotkách, tak při prvním svezení. Je prostě svůj, a to vůbec nejde o pežoťácký malý volant. Řidič je obklopen a relativně menší displeje působí v době středových televizí jako balzám. Tedy alespoň na mne.
To samé platí i o exteriéru, který je prostě jiný. Během týdenního testu se mi dařilo parkovat vedle starší 3008 a ta vypadá (ač je odvážná) mnohem konzervativněji. Nová generace ukazuje, že je jiná a nestydí se za to. Proto pracuji i se slovem kráska v titulku. Záleží ale i na úhlu pohledu. Z některých vypadá 3008 velmi dobře, z jiných už se spíše těšíte, až ji uvidíte zase z toho lepšího úhlu.
Auto proti předchůdci narostlo, jak už je zvykem, ve všech směrech kromě vnitřního prostoru a kufru. Prostornost na zadních sedadlech není na nohy úplně velkorysá a kdo vozí vzadu dospěláky, měl by zvážit větší 5008.
Vůz jako celek ale nabídne slušný prostorový standard této třídy. Vpředu řidič i spolujezdec musejí počítat s vyšší mírou obestavěnosti. Já bych za to dal spíše plus, někteří ale mohou preferovat spíše vzdušnější vnitřky.
Co se ergonomie týče, Peugeot jde ve velkém dotykovém stylu, snaží se vyhovět i vyznavačům zkratek. Pro ty je tu menší displej s tlačítky i-Toggles, na který si můžete navolit ty nejčastěji používané funkce či zkratky k nim. Co řidič potřebuje, nemusí hledat v menu, ale má to po ruce. Chce se ale dodat, že další displej řeší jen důsledek, který si automobilky způsobily odstraněním fyzických tlačítek. A to vůbec nemluvíme o tom, že i-Toggles je jen za poměrně velký příplatek s dalšími technologiemi.
Peugeot 3008 1.2 Hybrid e-DCS6 |
Výtku bych ale určitě dal vestavěné navigaci, která je obecně u vozů koncernu Stellantis nepřehledná. Poměrně jednoduchý úkol, jako je zjistit „kudy mne to proboha ta navigace táhne“, je někdy těžko splnitelný, protože při oddálení mapy se natolik sníží množství informací, že z toho často stejně nelze nic vyvozovat. Stejně tak se mi nepodařilo, aby mapa pracovala s dopravními informacemi (ani manuál nepomohl), často tak vedla do dlouhodobých uzavírek a zkusila nás protáhnout i chodníkem, po kterém autem nikdy v historii jet nešlo.
Samozřejmě lze připojit přes Apple CarPlay a Android Auto jinou aplikaci z telefonu, ale mapy jsou věc, kterou někteří konkurenti umějí lépe. Když už jsem u map, je třeba zmínit i míru informací vozidla o povoleném rychlostním limitu. Že trvá na 110 na pražské Jižní spojce, kde je 80, nad tím bych ještě přivřel oko. Koneckonců ještě před patnácti lety tam šlo v noci jet stovkou a o změně se ve Francii nemuseli dozvědět. Auto ale přicházelo i s extrémy, třeba v ulicích Prahy oznámilo, že lze jet 130 a navrhlo přenastavení tempomatu na tuto rychlost. Jindy zase nabízelo rychlostní limity z bočních ulic, stačilo minout odbočku do obytné zóny a už přišlo upozornění na překročení dvacítky.
Upozorňování na překročení rychlosti ale moc neotravovalo. Stellantis dokázal vybrat zvuk, který spíš tak přátelsky napovídá než že by peskoval. Stejně jako v dalších vozech tohoto koncernu ale všechna podobná zvuková upozornění vypínají zvuk blinkru. Běžně se tak stávalo, že uprostřed křižovatky nebylo jasné, zda blikám či ne, protože auto považovalo za důležitější přehrát zvuky změny rychlostního limitu. Možná to ale více vyniklo proto, že blinkr je obecně hlasitější než v jiných vozech.
Kufr svými rozměry a praktickým tvarem bude podle mě většině zákazníků stačit. Pokud ne, mohou sáhnout hned vedle po modelu 5008, kde za 70 tisíc navíc dostanete víc místa vzadu i větší zavazadelník i třetí řadu sedadel. Při pohledu na udávané litry je ale třeba vzít v potaz, že počítají s hůře využitelným prostorem pod podlážkou. Dodat je třeba, že překombinovaná záď vozu zhoršuje výhled vzad a nepomáhá ani absence zadního stěrače.
Srovnání Peugeotů 3008 a 5008 | |||
3008 | 5008 | Rozdíl | |
Délka (mm) | 4542 | 4791 | 249 |
Rozvor (mm) | 2739 | 2901 | 162 |
Zavazadlový prostor (l) | |||
- v sedmimístné konfiguraci | - | 259 | - |
- v pětimístné konfiguraci | 520 | 748 | 228 |
- po sklopení zadních sedadel po strop | 1480 | 1815 | 335 |
Motor, jízdní vlastnosti
Hybridní systém kombinující tříválcový přeplňovaný benzin a elektromotor s baterií vypadá s celkovým výkonem 100 kilowattů, neboli 136 koní, jako dostatečný pohon. Jsou tu ale jisté meze. Stačí jen chtít rychleji vjet do křižovatky. I když plyn přitlačíte silně, auto působí trochu letargicky. Není to ostuda, ale se 1700 kily plus nějaký ten metrák posádky vyžaduje při předjíždění v kopci plyn na podlaze a trochu trpělivosti. Udávané zrychlení vozu z nuly na sto je za 10,2 vteřiny, a to pomáhá slušný točivý moment 230 newtonmetrů.
Tohle auto ale není závodní, ostatně nižší výkon bych považoval za menší z nedostatků. Ten větší je zvuk. V kopci se mi často zdálo, že je motor podtočený a s vypětím se sbírá, aby dodal pár kilometrů v hodině navíc.
Jenže to nebylo ani tak o nízkých otáčkách jako spíše o tříválci a jeho (ne)utlumení. V zátěží se mu moc nelíbí a i když v menších vozech koncernu Stellantis stačí, tady by si zasloužil objem navíc a trochu více péče v naladění. Nastražené uši ale zjistily i to, že Peugeot 3008 dost slyšet i při zpomalování, a to kvůli hlasitější rekuperaci. A to k fešáctví tohohle auta moc nesedí.
Cesta po okreskách tak znamená střídání zvuků spalovacího motoru a rekuperace, na které se dá zvyknout. Pomůže také hudba, ostatně i běžné rádio vše bez potíží přehluší. Vedle zvuku je třeba zmínit i vibrace. V některých jízdních situacích se mi pod nohou třásl pedál plynu a kabině bylo cítit, jak s ní motor cloumá.
Výtku bych měl i k převodovce. Při běžné klidné jízdě o ní není vůbec vědět, řadí klidně a jak má. V kolonách za chladnějšího počasí je to ale jiné. Jsou rychlosti, kde prostě neví, jaký stupeň zvolit a auto cuká. Jedeme v koloně rychlostí 18 km/h a skáčeme nahoru a dolů, protože auto zkouší, jak si s celou složitou situací poradit.
Ceny Peugeotu 3008 | |||
Akční cena | Ceníková cena | Zvýhodnění | |
Hybrid 136 | 790.000 Kč | 865.000 Kč | 75.000 Kč |
Elektro (157 kW, baterie 73 kWh) | 1.140.000 Kč | 1.215.000 Kč | 75.000 Kč |
Elektro (170 kW, baterie 97 kWh) | 1.250.000 Kč | 1.325.000 Kč | 75.000 Kč |
Stávající akční ceny | |||
Hybrid 136 | 749.000 Kč | 820.000 Kč | 71.000 Kč |
Elektro (157 kW, baterie 73 kWh) | 1.079.000 Kč | 1.150.000 Kč | 71.000 Kč |
Elektro (170 kW, baterie 97 kWh) | 1.189.000 Kč | 1.260.000 Kč | 71.000 Kč |
Pochvalu si zaslouží podvozek, ten má vlastně jedinou slabinu: jednodušší zadní náprava a obří kola si příliš nerozumí s nepříjemnostmi typu propadlý kanál. V tomto autě je lepší se větším nerovnostem vyhýbat. Při běžné jízdě se ale auto chová tak jak má a jak řidič očekává.
Závěr
Smekám před tím, jak si Peugeot prosadil malý volant navzdory tehdejším pochybnostem, i před tím, jak se z v podstatě tuctové značky zápasící s kvalitou stali tím, čím jsou dnes. V ulicích je také vidět, jak úspěšná byla předchozí generace 3008. Alespoň v Praze jsou vidět naprosto všude.
Novinka by na to měla navázat, nevím ale, zda na to má dostatečně nabito. Downsizing má své limity a myslím, že třeba hybridní Honda CR-V s dvoulitrem i zmíněná RAV4 2,5 litrem dokáží navzdory vyššímu objemu a válci navíc spotřebou konkurovat. Já jsem se Peugeotem 3008 jezdil za 6,3 l/100 km, ze zkušeností ale víme, že některé konkurenční modely s objemnějšími motory to umějí i lépe.
Peugeotu bych přál kultivovanější motor a efektivnější hybridní systém. V některých režimech, třeba za chladnějšího počasí, řidič skoro neví, že ho má. Za normálních okolností bych zde doporučil zvážit silnější a kultivovanější elektrický pohon, ten je ale o 330 tisíc korun dražší. Tady se strategie dělat jedno auto se všemi pohony nemusí vyplácet, protože každý si snadněji srovná, co kolik stojí.
Těžko hledám i vhodného konkurenta ke srovnání. Ano, Škodu Karoq lze mít za lepší peníze v lepší výbavě i s 1.5 TSI s DSG, ale to je sedm let starý model a cílovka Peugeotu bude hledat spíše mezi novějšími stylovkami. Mezi nimi může nakonec Peugeot dávat nejvíce smyslu.
Nejlevnější verze modelu | 749.000 Kč (3008 hybrid 136 Allure, akční zvýhodnění) |
Základ s testovaným motorem | 749.000 Kč (3008 hybrid 136 Allure, akční zvýhodnění) |
Testovaný vůz bez příplatků | 749.000 Kč (3008 hybrid 136 Allure) |
Testovaný vůz s výbavou | 856.000 Kč (3008 hybrid 136 Allure) |