Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Rychlý test: Chevrolet Trax vs. Opel Mokka

Diskuze (16)
Automobilová dvojčata to nemívají jednoduché. Čím se liší malá SUV od Chevroletu a Opelu – samozřejmě kromě loga?

Každá automobilka občas překvapí rozhodnutím, kterému na počátku nechybí odvaha a na konci je komerční úspěch. Do této kategorie spadá i krok koncernu General Motors – globální rodina čtyř malých SUV vypálila konkurenci (tedy kromě Nissanu Juke) rybník, další automobilky rychle uvádí podobné modely, nebo se k tomu alespoň chystají. Z kompletní čtveřice Buick, Holden, Chevrolet a Opel se u nás prodávají posledně jmenovaní dva. Jeden pod jménem Trax, druhý s názvem Mokka.

První kontakt

Obě auta vsadila na mohutné tvary, Chevrolet je s ploššími boky a vyšší přídí ještě robustnější. Trax navíc do už tak expresivního designu zakomponoval větší masku chladiče a větší mlhovky, naopak zezadu je navzdory rozměrnějším lampám tvarově subtilnější. Vnější rozměry se přitom samozřejmě liší jen kosmeticky.

Chevrolet Trax a Opel Mokka - srovnání rozměrů
ModelChevrolet TraxOpel Mokka
Délka [mm]42484278
Šířka [mm]17661777
Výška [mm]16741658
Rozvor [mm]25552555
Zavazadlový prostor [l]356356

Rozdíly uvnitř jsou podstatně výraznější. Stejná je jen základní architektura a některé ovládací prvky. Opel si drží jednotný styl, který je shodný od Merivy po Insignii – Mokku tedy nevyjímaje. Má klasické tubusy v přístrojovém štítu a středový panel posetý tlačítky. Ten na první pohled vypadá příliš složitě, po krátkém seznámení je ale obsluha všech funkcí příkladně rychlá a intuitivní. Na samotném vrcholu se pak v kapličce ukrývá displej sloužící pro rádio, navigaci i parkovací kameru.

V Traxu je vše jmenované právě naopak. Kombinace ručičkového otáčkoměru a digitálních ukaztelů ostatních údajů se inspiruje ve světě motocyklů – stejné řešení už používá model Aveo, podobné i mini Spark. V duchu amerických tradic nechybí ani digitální kompas. Podobně revoluční je i provedení multimediálního systému: rozhraní MyLink se 7‘‘ dotykovou obrazovkou používá naprosté minimum tlačítek, po vzoru konkurenčních systémů u Renaultu a Dacie. Zrovna regulaci hlasitosti by ale mnohem více slušel otočný ovladač. Navigace je dostupná revolučním způsobem – jako smartphonová aplikace BringGo. Svět chytrých telefonů připomíná i hlasové ovládání Siri.

Jízda

Oba testované vozy pohání stejný motor – 1.4 Turbo o výkonu 103 kW, který je zároveň nejlevnější cestou k pohonu všech kol. U Opelu existuje i varianta s jednou poháněnou nápravou (o 61.000 Kč levnější), zkoušený Trax i Mokka ale mají připojitelný pohon všech kol s lamelovou spojkou.

Motor má na jedné straně poněkud nezáživnou charakteristiku, kvůli seříznutí výkonu se projevuje nevýrazným vyšším pásmem otáček. Ovšem potěší kultivovaností i příjemným zvukem a silným projevem v nízkých a středních otáčkách. Toho využívá i šestistupňová převodovka s dlouhými převody. Už v dřívějším testu jsme zjistili, že čtrnáctistovka dlouhodobě vyžaduje kolem osmi litrů na 100 km, mimo město se dá spotřeba stlačit v nejlepším případě k litrům šesti.

Jediný zásadnější rozdíl je v použitém obutí, testované vozy reflektují realitu nabídky. Zatímco Opel Mokka Turbo 4x4 má vždy 18palcová kola (rozměr 215/50), Chevrolet Trax je dostane jen s nejvyšší výbavou – jinak obouvá průměr 16 palců (205/70). S tím se pojí rozdíl v jízdním komfortu: Trax je díky vyššímu profilu vláčnější v přímém i podélném směru, naopak Mokka kvůli širším pneumatikám občas tahá za volant. V komfortu tlumení ale překvapivě není skoro žádný rozdíl.

Ceny a výbava

Kdo kouká jen po cenách, musí mít jasno hned. Chevrolet je totiž podstatně levnější. Prodává se od 329.900 Kč (ovšem základ je bez klimatizace), zatímco Mokka startuje na 384.900 Kč. Motor 1.4 Turbo už tlačí cenu k půl milionu, rozdíl po dorovnání výbavy je téměř přesně 50 tisíc korun ve prospěch Chevroletu.

Jenže to tak jednoduché zase není. Mokka výměnou za vyšší cenu nenabízí jen konzervativnější a hodnotnější interiér. Umí nabídnout i výbavu, kterou Chevrolet vůbec nedodává – třeba s vyhříváním sedadel se automaticky pojí i vyhřívaný volant, k zadním parkovacím senzorům Opel přihodí i ty přední a může mít i automatickou dvouzónovou klimatizaci nebo adaptivní bi-xenonové světlomety. Zájemce o takovou výbavu má u Chevroletu jednoduše smůlu.

Chevrolet Trax a Opel Mokka - srovnání cen a výbav
ModelChevrolet TraxOpel Mokka
Základní motor1.6/85 kW1.6/85 kW
VýbavaLTEnjoy
Základní cena [Kč]384.900,-428.900,-
Motor 1.4 Turbo 4x485.000,-80.000,-
Airbag čelní, boční, okenníSS
Bluetooth, USBSS
Čalounění kůže/látkaS-
El. stahování oken P/ZSS
Klimatizace manuálníSS
Litá kola R1814.000,-S
Metalický lak13.000,-14.100,-
Palubní počítačSS
Parkovací kameraS7.100,-
Parkovací senzory P/Z-/S12.100,-
Přední mlhovkySS
Rádio CD/MP3SS
Stabilizační systémSS
TempomatSS
Vyhřívání sedadel vpředu*4.000,-8.100,-
Cena při shodné výbavě [Kč]500.900,-550.300,-
* pro Opel i vyhřívaný volant

Závěr

Sesterským značkám Chevrolet a Opel se sázka na dvojčata povedla. Dvě SUV se společným základem se neliší jen značkou nebo vnějším designem. Mají radikálně rozdílné pojetí interiéru, ceny se liší poměrně výrazně a struktura ceníku také. Výběr je jednoznačně otázkou preferencí a možností každého kupujícího. Kde hrají prim nízké pořizovací náklady, tam musí vyhrát Chevrolet. Opel naopak dokáže snadno uspokojit zájemce o dobře vybavený vůz – podobně bohatou výbavu nenabídne ani žádný jiný z konkurentů.

Registrace malých SUV a crossoverů na českém trhu
Modelks 8/2013ks 1-8/2013% benzin% diesel% 4x4
Suzuki SX49790299,9%0,1%60,1%
Renault Captur318263,4%36,6%0,0%
Opel Mokka3013264,4%35,6%53,0%
Peugeot 20082811151,4%48,6%0,0%
Chevrolet Trax278774,7%25,3%46,0%
Nissan Juke2141261,4%38,6%5,3%
Fiat Sedici65994,9%5,1%98,3%

Diskuze (16)
22. 9. 2013 10:01
Re: Jeden za osmnáct...
Doporučuji se kouknout naživo. Není to tak strašné jak to vypádá. A škoda že neměli kus kde je přístrojovka stejné barvy jako u Mokky.
22. 9. 2013 10:00
Re: Díky!
Zkoušel jste to vůbec? Souhlas že v autě upřednostňuji klasické ovládání. Ale u Mylinku stejně používám ovládání na volantu ze kterého se většina úkonů dá udělat.
Zrovna ovládání hlasitosti by mohlo být na fyzické tlačítko. Ale to mám přece na volantu. a ono zesílení třeba z 5 na 35 je rychlejší na dotykovém když stačí dvě kliknutí (kliknout na posuvníku na místo kde se 35 nachází).
Určitě to neni tak hrozné jak to vypadá. Pravda ale že ovládání klimatizace bych na dotyk nechtěl

A co se týče interiéru, podle fotek bych soudil že je u traxe děsný. Naživo je to ale úplně jiné.

Jinak nejsem zhrzený majitel traxe. Jen s nim mám možnost jezdit
Avatar - Jaros71
20. 9. 2013 12:03
Re: oboje kusky su vyborne
:yes:
Hlavně ta kaplička přístrojů u Traxe je podivná..
Méně čudlíků by Opelu taky pomohlo.
Jinak jsou to obě velmi povedená malá SUV. :yes:
MOKKA je jasný vítěz. Až na cenu.
Ale ty ceny půjdou za chvíli dolů..
20. 9. 2013 07:28
Re: chyba mi tu bocny pohlad
Jo, tak nějak...
19. 9. 2013 21:58
Re: Ovšem...
Pane Novák, raději se ušetřete námahy a své komentáře pod články raději nepište.
Co slovo to perla. Ještě napište Yeti s motorem 1.4 TSI a bude lepší když vás odvezou do Bohnic, protože TSIčka jsou jedna velká tragedie s jejich spolehlivostí.