Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia 1.4 TDI (77 kW) – Kdo šetří, jezdí za tři

Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
27 Fotogalerie
Škoda Fabia III sází především na tříválcové motory. A to jak zážehové, tak vznětové, jejichž nabídku tvoří dvě výkonové varianty 1.4 TDI. Vyzkoušeli jsme tu silnější se 77 kW.

Turbodiesely kvůli vyšší pořizovací ceně nebývají u malých automobilů první volbou zákazníka, ve Škodě Fabia ale mají dlouhou tradici. S tříválcovým agregátem 1.4 TDI (PD) byla dostupná již první generace Fabie, přičemž stejně označený motor dostala také ta druhá, která jej však v roce 2010 nahradila jednotkami 1.2 TDI (tříválec) a 1.6 TDI (čtyřválec). Třetí generace opět vsadila na tříválec 1.4 TDI, jedná se ale o nově vyvinutý agregát.

Testovaná vznětová čtrnáctistovka 1.4 TDI/77 kW je aktuálně nejdražším motorem v nabídce Fabie III. V testované vrcholné verzi Style stojí pětidveřový hatchback 379.900 korun. Ve srovnání se slabším turbodieselem s 66 kW se za vyšší výkon připlácí 20.000 korun, proti podobně silnému benzinovému turbomotoru 1.2 TSI s 81 kW je vznětový agregát dražší o 60.000 korun.

Ostré křivky a prostorná kabina

Automobilový design je ryze subjektivní záležitost, v případě nové Škody Fabia se však veřejnost shoduje na tom, že se její tvary povedly více než u předchůdce. Automobil díky ostrým křivkám působí dynamickým dojmem, čemuž pomáhá snížená karoserie a širší postoj. Auto se mezigeneračně snížilo o 31 milimetrů a zároveň rozšířilo o výrazných 90 milimetrů.

Množstvím detailů malý hatchback opticky navazuje na větší modely značky, zadní svítilny naopak svým tvarem jasně odkazují na první generaci Fabie. Zmínit musíme také již mnohokrát popisovanou linku tornádo táhnoucí se po celém boku karoserie, u které se v zimním nečasu potvrdilo, že skutečně účinně zamezuje zašpinění bočních oken. Designové přešlapy na vozu nenajdeme, snad jenom hlavní světlomety by podle nás mohly být o něco menší. To je však způsobeno tím, že si automobil musí v základních verzích vystačit s rozměrnými parabolovými světly. Nicméně testovaný exemplář disponoval vyspělejšími projektorovými světlomety kombinovanými s diodami denního svícení.

skoda fabia testy malevozyskoda fabia testy malevozy | Zdroj: acz 

Stylistům se povedla i kabina, a to jak designově, tak ergonomicky. Přístrojová deska je řešena jednoduše a nadčasově. Opticky ji oživuje vodorovný dekor vedoucí přes celou šířku nebo svěží zelené podsvícení tlačítek. Ovladače jsou přehledně rozmístěné a zároveň po ruce.

Použité plasty jsou sice tvrdšího rázu, působí však hodnotně a jejich zpracování je velmi kvalitní. V kabině je nicméně znatelná snaha o snížení výrobních nákladů, ať už lacinějšími plasty mimo zorné pole řidiče (například madlo ve dveřích) nebo výhradně jednozónová klimatizace. Tato snaha je však kompenzována praktickými prvky, jako jsou síťky na bocích předních sedadel nebo držáky na mince a parkovací karty ve středovém tunelu.

skoda fabia testy malevozyskoda fabia testy malevozy | Zdroj: acz 

Z hlediska prostoru boduje kabina Škody Fabia především svojí výškou, na kterou si nebudou stěžovat ani dlouháni. Místem na zadních sedadlech mladoboleslavský hatchback ale v rámci segmentu spadá spíše do průměru, ať už z hlediska délky nebo šířky. Normálně vzrostlým jedincům bude místo pro kolena bohatě stačit, trojice dospělých si ale na zadní lavici libovat příliš nebude.

Vozy Škoda se vždycky chlubí velkým zavazadlovým prostorem, což bezesporu platí také pro novou Fabii. V případě hatchbacku nabízí zavazadelník skvělých 330 litrů objemu, čemuž může konkurovat jenom málokterý soupeř. Jeho praktičnost zvyšují háčky na tašky nebo odkládací prostor pro drobnosti, za příplatek je pak k dispozici síť a ohrádka, která se hodí například na převážení lahví. Po sklopení zadních nesouměrně dělených sedadel bohužel vznikne schod vysoký asi 110 milimetrů.

skoda fabia testy malevozyskoda fabia testy malevozy | Zdroj: acz 

Silný, ale poněkud hrubší motor

Zcela nový turbodiesel 1.4 TDI ve své silnější variantě nabízí 77 kW a 250 N.m. Motor je to dosti silný, v nízkých otáčkách se ale projevuje jeho turboefekt. Agregát ožije až kolem 2000 otáček a se stejným zápalem táhne někam k 4000 otáčkám.

Na okresních silnicích se řidič dočká potřebné síly i bez nutnosti zbytečného podřazování. Ve městě se ale projeví pouze pětistupňová manuální převodovka, respektive dlouhé zpřevodování nižších stupňů. To je znát hlavně při rozjezdu, kdy automobilu chvilku trvá, než se rozpohybuje. Ve městě pak řidič poměrně často řeší, zda zařadit čtyřku, což znamená jenom 1250 otáček a líné reakce, nebo zda podřadit na trojku, kdy motor točí o 500 otáček výše a kdy reakce motoru stále nejsou nijak ostré. Pětka už je v pořádku, při dálniční stotřicítce motor točí příjemných 2300 otáček.

Na délku drah kulisy nebo přesnost řazení si však stěžovat nemůžeme, v tomto ohledu ručně řazená převodovka výrazně boduje. Problém se zpřevodováním by teoreticky mohl vyřešit automat, ten se ale pro silnější 1.4 TDI nedodává. Sedmistupňové DSG je možné dokoupit ke slabší verzi turbodieselu s 66 kilowatty, a to za přijatelných 36.000 korun.

skoda fabia testy malevozyskoda fabia testy malevozy | Zdroj: acz 

Zatímco během klidné jízdy je motor skvěle odhlučněný, při ostřejším sešlápnutí plynu dá přece jen najevo svůj vznětový tříválcový původ, a to hlavně v době, než se jednotka dostatečně zahřeje na provozní teplotu. Přesto se dá vznětový tříválec označit za kultivovaný, navíc po větším zajetí se určitě může uklidnit. Standardně dodávaný systém Start/stop motor spustí tiše, nějakou chvilku mu to ale trvá.

Velkou předností turbodieselů je nízká spotřeba, což platí i pro 1.4 TDI. Ve městě lze jezdit kolem šesti litrů na 100 kilometrů, jízda na okreskách znamená 5,5 litru, dá se však snadno dostat i k hranici pěti litrů. Na dálnici si tříválec řekl o 5,7 litru na 100 kilometrů. Dlouhodobá spotřeba se nakonec zastavila na 5,6 litrech nafty na 100 km, po větším zajetí bude jistě dále klesat. Tovární údaje ve všech třech posuzovaných režimech totiž začínají trojkou...

Stabilní i komfortní

Naladění podvozku nové Škody Fabia chválili kolegové již v dříve zveřejněných testech, a tak by se dalo tuto tématiku stručně odbýt s odkazem na dřívější testy. To by se ale vůz s turbodieselem pod kapotou nesměl chovat trochu jinak než benzinoví sourozenci.

Dieselová Fabia nadále kombinuje komfort s dynamikou, v tomto případě ale klade důraz spíše na tužší naladění. To zřejmě souvisí s poněkud vyšší hmotností vozu, jehož udávaná pohotovostní hmotnost činí 1.165 kg, zatímco Fabia s benzinovou 1.2 TSI (81 kW) a šestistupňovým manuálem váží 1.129 kg.

V zatáčkách se Fabia s turbodieselem nijak dramaticky nenaklání a nadále si uchovává radost při vrhání do oblouků. Tomu pomáhá standardně dodávaný systém XDS+ přibrzďující v případě potřeby vnitřní kolo. Díky tužšímu a přesnému řízení si řidič může i za volantem dieselového hatchbacku průjezd zatáčkami opravdu vychutnat, navíc v nich bude cítit dostatečnou jistotu, protože se Fabia nenechá rozhodit nějakou nerovností. Navzdory těžšímu agregátu auto není nedotáčivé, dokonce by se dalo označit za lehce přetáčivé.

skoda fabia testy malevozyskoda fabia testy malevozy | Zdroj: acz 

Podvozek je dobře odhlučněný a neozývají se od něj žádné rázy, jak by třeba mohla naznačovat jednoduchá zadní kliková náprava s vlečenými rameny. Pouze na nerovném povrchu je lehce znatelné podupávání kol, to ale souvisí s velkými šestnáctipalcovými ráfky testovaného exempláře.

Automobil disponoval příplatkovými zadními kotoučovými brzdami, dodávanými za dva tisíce korun. S nimi Fabia brzdí opravdu skvěle, a tak jejich pořízení rozhodně doporučujeme. Klidně by mohly být standardem alespoň ve vyšších stupních výbavy, a ne jenom u vrcholného turbomotoru 1.2 TSI (81 kW).

Škoda Fabia – srovnání s konkurencí
ModelŠkoda FabiaFord FiestaMazda 2Opel CorsaSeat Ibiza
Motor1.4 TDI1.6 TDCi1.5 Skyactiv-D1.3 CDTI1.6 TDI
Zdvihový objem [cm3]14221560149912481598
Válce/ventily3/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]77/3500-375070/380077/400070/375077/4400
Točivý moment [N.m/min]250/1750-2500200/1750-3000220/1400-3200190/1500-3500250/1500-2500
Převodovka5M5M6M5M5M
Maximální rychlost [km/h]193181178182188
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,111,710,111,910,5
Komb. spotřeba [l/100 km]3,53,63,43,34,2
Základní cena [Kč]356.900384.990411.900334.900382.900

Závěr

Nová Škoda Fabia je univerzálním společníkem. Díky kompaktním rozměrům se skvěle hodí do města, neztratí se však ani na dálnici. Posádce nabídne vcelku prostornou kabinu a hlavně rozměrný zavazadelník. V případě objednání silnějšího turbodieselu 1.4 TDI/77 kW se automobil pochlubí solidním zátahem a nízkou spotřebou, na méně příjemný zvuk vznětového tříválce si ale bude posádka zpočátku zvykat.

Investice do Fabie se vznětovým agregátem je poměrně vysoká, proto by nad ním měli uvažovat hlavně řidiči, kteří s autem chtějí jezdit opravdu hodně. Proti podobně silnému benzinovému čtyřválci 1.2 TSI s 81 kW je 1.4 TDI (77 kW) o nemalých 60.000 korun dražší. Pokud budeme počítat s udávanou kombinovanou spotřebou (3,5 l na 100 km u 1.4 TDI vs. 4,8 l na 100 km 1.2 TSI), vrátí se náklady vložené do turbodieselu po ujetí bezmála 159.000 km (viz tabulka). Reálná spotřeba vznětových motorů se ale mnohdy blíží těm zážehovým, a tak se návratnost turbodieselu může ještě více prodloužit.

Ve srovnání s konkurencí je ale Škoda Fabia s 1.4 TDI (77 kW) velmi výhodnou koupí, takto silný turbodiesel neumí za danou cenu nikdo jiný nabídnout. Konkurovat může jenom Opel Corsa se slabší 1.3 CDTI (70 kW) a chudší výbavou. V základní výbavě lze totiž pětidveřovou Corsu s touto jednotkou pořídit za 334.900 korun.

Škoda Fabia – návratnost nákladů
Motor1.2 TSI (81 kW)1.4 TDI (77 kW)
Cena Style [Kč]319.900379.900
Průměrná cena litru paliva [Kč]*29,4629,59
Udávaná spotřeba [l/100 km]4,83,5
Návratnost při udávané spotřebě [km]0158.550
*Podle aktuálních statistik CCS ze dne 30. 1. 2015

skoda fabia testy malevozyskoda fabia testy malevozy | Zdroj: acz 

Nejlevnější verze modelu234.900 Kč (1.0 MPI/44 kW Active)
Základ s testovaným motorem356.900 Kč (1.4 TDI/77 kW Style)
Testovaný vůz s výbavou453.000 Kč (1.4 TDI/77 kW Style)

Plusy

  • Silný zátah turbodieselu
  • Přesné řazení, lehká kulisa
  • Dobrá ovladatelnost
  • Komfortní nastavení podvozku
  • Prostorný interiér, zavazadelník

Minusy

  • Zvuk tříválcového motoru
  • Zpřevodování manuální převodovky
  • Lacinější detaily v interiéru
  • Vysoký příplatek za turbodiesel

Foto: Jiří Pekárek