Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Superb
Škoda Superb
Škoda Superb
Škoda Superb
51 Fotogalerie

TEST Škoda Superb Outdoor – Ve skautském dresu

Rodina všestranných škodovek se rozrostla o nového člena. Ten si ale místo Scout nechá říkat Superb Outdoor.

Přesně takový model ji totiž v portfoliu domácí automobilky chyběl: můžete si koupit Octavii Scout, Fabii Scout a dokonce i Roomster Scout, ale zájemci o podobně vylepšený Superb zatím listovali ceníkem marně. Paket Outdoor pro Škodu Superb Combi je proto logickým rozšířením nabídky.

Přívlastek Outdoor do rodiny Scoutů příliš nezapadá a to je trochu škoda. Kromě toho jsou tady ale ještě dva rozdíly: lze zvolit jakýkoliv motor a na výběr jsou jak varianty s pohonem předních, tak s pohonem všech kol. Limitem navíc není ani zvolený stupeň výbavy, Outdoor je proto opravdu příplatkovým paketem a ne speciální verzí daného modelu.

Pojďme se podívat na specifika této novinky a dalších zajímavých možností ze seznamu příplatkové výbavy.

skoda superb testy vyssistredniskoda superb testy vyssistredni | acz 

Outdoor design stojí 50 tisíc korun. Za ně Škoda nabízí ochranné nelakované lemy po obvodu celé karoserie, které vypadají skoro stejně jako na Octavii Scout. Vpředu se díky nim mění design mlhovek, které jsou na Superbu Outdoor kulatého tvaru. Chybí proto samostatná světla pro denní svícení a Superb po nastartování motoru automaticky svítí hlavními xenonovými výbojkami.

Terénní styling také odstraňuje chromovanou lištu, místo které přidává praktickou otěrovou lištu na dveřích. Ovšem co se vzhledu týká, toto řešení lehce nabourává proporce Superbu a ve srovnání s konkurenty ubírá na eleganci.

Outdoor podvozek je vlastně neexistující pojem. Záleží totiž na přání zákazníka, zda zůstane u standardního nastavení, nebo zvolí zvýšený paket pro špatné cesty, jako v případě testovaného auta. To znamení nárůst světlé výšky, ale také ústup od 18palcových kol k velikosti R17. U nejvyšších výbav je to vlastně jediná možnost, jak získat jiný než největší rozměr pneumatik.

skoda superb testy vyssistredniskoda superb testy vyssistredni | aczZvolená konfigurace dokáže dobře filtrovat velké nerovnosti a na těch menších jen tak nepatrně klepe. Téměř SUVéčkové zdvihy tlumičů znamenají znatelné náklony v zatáčkách, podvozek je ale tuhý a nepřipouští nervózní chování. Pouze v nízkých rychlostech Superb Outdoor občas mírně odskočí do boku, za to ale zmizelo pro Superby typické rozhoupání v podélném směru, když auto v zatáčce najede na sérii nerovností. Kromě onoho odskakování nemá jízdní projev žádné výraznější chyby a jde v zásadě o nejkomfortnější verzi Superbu.

Outdoor spotřeba vlastně není téma k diskusi, rozdíly proti srovnatelné verzi Superbu jsou zanedbatelné. Vliv na spotřebu nafty má ovšem spojka Haldex, která má na starosti pohon všech kol. Žádá si zhruba litr navíc, takže zájemci o motor 2,0 TDI/125 kW by měli ve čtyřkolkovém provedení počítat s dlouhodobým průměrem okolo sedmi litrů.

Paket Outdoor je ale zajímavý mimo jiné v tom, že není vázaný na varianty 4x4 a nabízí se pro všechny verze Superbu Combi s výjimkou úsporného GreenLine.

Laurin&Klement je nejvyšší výbava nabízena pro Superb. Přináší designová vylepšení a bohatou výbavu. Vždyť není potřeba připlácet za parkovací senzory, Sound System, xenonové světlomety ani metalízu. Bohužel, s paketem pro špatné cesty přicházíte o krásná mnohopaparsková kola a s paketem Outdoor o chromované lamely v masce chladiče – tím mizí dva nejviditelnější prvky výbavy Laurin&Klement.

Světelná technika Superbu ukazuje, že i konstrukčně docela obyčejné auto může nabídnout vynikající řešení. Natáčení do zatáček je dnes už docela samozřejmou vlastností xenonových světel, Superb ale přidává i pořádný dosah v režimu potkávacích světel. A tak vlastně chybí jen diody pro denní svícení.

skoda superb testy vyssistredniskoda superb testy vyssistredni | acz 

Výjimečnost českého kombi ale leží jinde, v doplňkových světlech. To jsou například známé Boarding Spots, tedy osvětlení prostoru pod zpětnými zrcátky, které přijde vhod při nastupování a vystupování. Podobné řešení nabízí dveře zavazadlového prostoru – dvě lampičky se starají o to, abyste náklad nevyložili třeba do louže. Osvětlený je i prostor pro nohy u obou řad sedadel a pro všechny případy je v záloze přenosná lampička umístěná v kufru.

Nezávislé topení se může zdát jako zbytečná rozmařilost a v každodenní realitě to tak vlastně vypadá. Je totiž velmi příjemné nasedat do auta, které hned topí a má částečně zahřátý motor. Ve velmi dlouhém časovém horizontu se ale může investice 20 tisíc korun vyplatit i finančně. Motor, který je ušetřen mrazivě studených startů, má totiž lepší vyhlídky na dlouhý a bezproblémový život.

Televize je podmíněna navigací Columbus, příplatek za digitální tuner činí 18 tisíc korun. Příjem digitálního signálu ale vždycky není právě ideální (však to třeba znáte sami z domova) a hlavně za jízdy se neukazuje obraz, ale běží jenom zvuk. Jasně, někdo se musí zvláštním předpisem postarat o naši bezpečnost. Někteří řidiči ale i tak jezdí, jako by se celou dobu dívali na televizi a ne na cestu…

skoda superb testy vyssistredniskoda superb testy vyssistredni | acz 

KESSY, neboli bezklíčové odemykání, zamykání a startování, je i pro nejvyšší výbavu za desetitisícový příplatek. Proti ostatním konkurentům jde o méně dotažené řešení – startovací tlačítko na boční straně sloupku řízení nahrazuje klasickou spínací skříňku a po celou dobu startování je potřeba ho držet stlačené. Navíc k autu zůstává klasický sklopný klíček, který ale za normálních okolností není kam zasunout.

Zavazadlový prostor je u Superbu takřka povinnou zmínkou. Více než metrová délka ložné plochy a základní objem 633 litrů ale hovoří za vše.

Závěr je jasný: za sadu ochranných plastů připlatíte 50 tisíc korun. Váš Superb se tím odliší od stovek ostatních, žádnou další přidanou hodnotu ale nezískáte. Lze se na to ale podívat i z druhé strany – Outdoor paket se dá doplnit o zvýšený podvozek (+6.100,-) a v kombinaci s pohonem 4x4 tak vzniká plnohodnotný allroad. Navíc výše příplatku odpovídá rozdílu mezi Octavií Elegance a Octavií Scout, takže Škoda jen drží vlastní linii.

A cena plně vybaveného vozu? Ta je téměř ze světa prémiových značek, ale můžeme si říct paroubkovské kdo další to má? Možnosti dovybevení nejdražšího v Česku vyráběného auta totiž nabídku většiny přímých konkruentů viditelně překonávají.

skoda superb testy vyssistredniskoda superb testy vyssistredni | acz 

První cena vozu544.900,- Kč (1,4 TSI/92 kW Active Drive)
První cena vozu s testovanou motorizací660.900,- Kč (2,0 TDI/125 kW Active Drive)
Základní cena testovaného vozu1.013.900,- Kč (2,0 TDI/125 kW Laurin&Klement Combi)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.235.000,- Kč (2,0 TDI/125 kW Elegance L&K Combi)

Plusy

  • Outdoor paket přitahuje pozornost okolí
  • Živý a pružný motor
  • Přesné řazení, ideální délka převodů
  • Nadprůměrný prostor v podélném směru
  • Velikost zavazadlového prostoru
  • Rozsah standardní výbavy
  • Špičkové dílenské zpracování
  • Design a provedení palubní desky

Minusy

  • Úprava Outdoor mění jen vzhled, stojí 50 tisíc
  • Dvojité sklápění zadních sedadel (nejprve sedák, poté opěradlo)
  • Po sklopení sedadel nevznikne zcela rovná plocha
  • Odhlučnění motoru a systému 4x4
  • Podprůměrně účinné brzdy
  • Malá vnitřní šířka interiéru, malý prostor pro nohy řidiče
  • USB k rádiu za příplatek