Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST SsangYong Torres 1.5 GDI Turbo – A co víc k životu potřebujete?

Lukáš Prejzek
Diskuze (96)

Extravagantní SsangYong Torres se navenek tváří drsně jako offroad, ve skutečnosti však představuje univerzální, prostorné, komfortní a velmi tiché rodinné auto. Momentálně sice tento model nelze zadat do výroby, avšak ze skladu můžete mít torres třeba hned. A za ceny, o jakých se vám ani nesnilo. Vyzkoušeli jsme hned dvě specifikace najednou.

Design, interiér


Ještě nedávno u nás prakticky veškerý odbyt značky SsangYong obstarával jen jediný model: Korando. Ten se navíc dokonce za uplynulý rok v českých statistikách všech vozů na trhu vyšvihl na neuvěřitelnou 18. příčku. Jenže jediným modelem není výrobce živ, a tak se stojaté vody rozhodla rozvířit loňská atraktivní novinka Torres. Ta se za rok 2023 stala po korandu a rextonu třetím nejúspěšnějším ssangyongem v ČR, a za první dva letošní měsíce už dokonce dosáhla téměř polovičního odbytu koranda. Vzhledem k hodnotám, které cestujícím nabízí, není vůbec divu.

Automobilka loni opět vystřídala svého majitele a tentokrát ji čeká zásadní proměna. Po 36 letech působnosti se totiž značka SsangYong loučí, nově budou její vozy slyšet na jméno KG Mobility. Na tuzemském trhu už nyní automobilka působí pod oficiálním názvem SsangYong by KGM. Název původního výrobce tudíž z aut pomalu mizí, na rozdíl třeba od tivoli však na torresu stále najdete nápis alespoň na zadní stěně. A je to dobře, protože velký model by si leckdo mohl navenek klidně splést s jeepem. Korejci se však ve willysu zhlédli úmyslně, historicky první korando totiž bylo právě jeho licencí. Navíc k ssangyongu vždy patřil svébytný design, což torres ztělesňuje naprosto dokonale.

Jako na zaoceánském parníku

Torres vypadá navenek obrovsky, čímž své okolí tak trochu klame. Karoserie totiž měří na délku jen 4,7 metru, čemuž dnes může konkurovat kdejaké kompaktní kombi. Na rámový rexton tak ztrácí rovných 15 centimetrů, s největším ssangyongem však nemá zhola nic společného. Pod moderní karoserií se totiž skrývá velmi pohodlné rodinné SUV, zároveň však nedostupné s dieselem. Ten byl krátce v nabídce menšího SUV Korando, torres však sází na jedinou pohonnou jednotku: opět z koranda převzatý známý zážehový čtyřválec 1.5 GDI Turbo. K dispozici je však s manuální i samočinnou převodovkou, a nadto s pohonem buď jen přední nápravy, nebo ve verzi AWD. A navíc vždy za velmi slušné ceny.

Jestliže rozparáděný vnější design vypadá klidně snad jen při pohledu z boku, jejž v zádi oživují stříbřité panely jako z defenderu, pak interiér je naopak uklizený příliš pečlivě, až nám celkově připadá tak trochu nudný. Platí to však jen pro celočerné provedení, hnědá kůže dojem z kabiny povyšuje na luxusní úroveň. Plastové dekorace imitující hliník působí lacině a grafika pozadí přístrojového štítu nám trochu připomíná domácí prostředí kultovních televizních Návštěvníků z roku 2484. Celek je zkrátka takové milé a do budoucna nestárnoucí retro.

Ovládání nejpoužívanějších funkcí tlačítky na volantu je přesné a intuitivní, totéž platí pro klávesy ve dveřních panelech. Škoda že tlačítek se do interiéru nepodařilo protlačit více. Třeba dotykový panel standardní dvouzónové klimatizace nám přijde nešťastný, trefování se za jízdy do některých ikon je tak trochu hra na trpělivost. A například ovládání výhřevu sedaček je až příliš složité. Nepříjemný potvrzovací zvuk nás přitom vrací někam do osmdesátých let minulého století. Stejně nenápaditá je i ponurá grafika centrální dotykové obrazovky, při jejímž sledování by člověk skoro usnul.

SsangYong Torres 1.5 GDI Turbo 6AT Style SsangYong Torres 1.5 GDI Turbo 6AT Style

Jenže tohle všechno jsou jen drobné pihy, které neurazí. Zato za jízdy vozu není co vyčítat. Za kormidlem nadneseného ssangyongu si člověk připadá jako na komfortní zaoceánské lodi. Interiér je ve všech směrech nadmíru prostorný, sedačky rozměrné a provoz příkladně tichý. A zavazadelník o využitelném objemu až 839 litrů celkovou vnitřní prostornost jen korunuje. Škoda omezeného výhledu šikmo vzad, kde zmíněný panel vnější panel až příliš rozšiřuje zadní sloupek, čímž miniaturizuje boční okna. Jenže zadní parkovací kamera v rozlišení HD je naštěstí pro všechny výbavy torresu standardem.

A když už jsme u výhledu, trochu nás omezují i vnější zpětná zrcátka. Jejich odrazná plocha sice nepřehlédne ani myš, avšak velké krychle amerických rozměrů při odbočování dokážou zakrýt část výhledu a donutit řidiče nepřirozeně se vyklonit. Což se člověku z tak příjemného křesla moc nechce.

Obrovským bonusem ssangyongů jsou obecně ceny, jimž zkrátka evropské automobilky konkurovat nedokážou. Zatímco třeba právě končící, první generaci kodiaqu nepořídíte v základní verzi pod milion, stále čerstvý torres se téhle sumě nepřiblíží ani v případě vrcholné výbavy Premium doplněné o pohon všech kol a metalický lak.

Právě akční ceník nyní rozehrává lákavou hru, která zájemcům plošně zlevňuje veškeré skladové torresy o rovných 40.000 Kč. Jediným háčkem je nemožnost konfigurace, zvýhodnění se totiž týká výhradně skladových vozů, neboť expresivně vytvarovaný ssangyong momentálně není možné zadat do výroby. Díky tomu však můžete základní verzi pořídit za těžko uvěřitelných 659.900 korun. Co na tom, že jde o základ s předním pohonem, manuální převodovkou a startováním klíčkem.

SsangYong Torres 1.5 GDI Turbo 6AT Clever SsangYong Torres 1.5 GDI Turbo 6AT Clever

Když do rukou uchopíte standardní kožený volant a zjistíte, co všechno si standardně vezete na palubě, budete se usmívat od ucha k uchu. Ke slušnému vychování každého torresu totiž patří kompletně diodové vnější osvětlení, dvouzónová klimatizace s výdechy i pro zadní cestující, zrcadlení mobilních telefonů nebo také působivá litá kola.

V našem případě dorazil modrý torres v druhé nejnižší specifikaci Style, zušlechtěné pouze šestistupňovým automatem, elektrickým ovládáním dveří zavazadelníku a působivým modrým lakem Dandy. Tyto tři příplatky zvýšily cenu o stále velmi rozumných 84.700 Kč. Se čtyřicetitisícovým cenovým zvýhodněním jste tak stále na lákavých 814.600 Kč.

Černý ssangyong se světlou kůží se chlubí vyšší specifikací Clever, nad níž už je prostor pouze pro vrcholný model Premium. Zmíněný stupeň Style v konkrétním případě obohacuje opět praktické elektrické ovládání dveří kufru, navíc se pyšní nadstandardním černým lakem Space a 20palcovými koly. Nutno dodat, že model Clever má v ceně mimo jiné žádaný automat, za nějž byste v případě varianty Style připlatili 49.900 korun. Výše nadstandardních příplatků opět dosahuje shodných 84.700 Kč, celkově tak po odečtení bonusu zaplatíte 859.900 korun. Za tak velké, moderní, prostorné a téměř kompletně vybavené auto jde o velmi solidní částku.

Motor, jízdní vlastnosti


Klidná a uvědomělá povaha

Vzhledem k nabídce jen jediného motoru je volba jednoduchá. Známá přeplňovaná patnáctistovka už prokázala svoji odolnost jak v malém tivoli, tak v kompaktním korandu. Jenže s nárůstem rozměrů vozu její elán výrazně opadá. Rozměrný torres tak přidává čtyřválci o výkonu 120 kilowattů na bedra značný aerodynamický odpor, což se negativně projevuje na vlažnější dynamice vozu.

Šestistupňová samočinná převodovka od společnosti Aisin navíc přílišnou dynamikou neoplývá, vytáčet se tolik nenechá. Její prioritou je naopak udržování co nejnižších otáček, a tedy úspora provozu. Přesto s žádným laciným cestováním nepočítejte, v našem případě si rozložitý ssangyong nárokoval okolo devíti litrů benzinu, a to jsme ho nijak zběsile neproháněli. Je totiž určen zejména pro poklidnou jízdu, při níž dokáže být vzorně tichým a příjemným společníkem. Vyšší nároky na palivo jsou však u ssangyongů diskutovaným tématem.

Opticky torres řidiče za jízdy trochu znervózňuje, dílky z osmistupňové stupnice palivoměru totiž mizejí dost rychle. Vzhledem k cestovatelskému charakteru nám vlastně v nabídce komfortního ssangyongu chybí jen jediné: nabídka vznětového motoru. Škoda že se výrobce neinspiroval u evropské konkurence, přitom vhodným arzenálem ve vlastní zásobě disponuje. Skvělý diesel 2.2 e-XDI v těžkých terénních modelech Rexton a Musso funguje velmi obstojně, torres se samonosnou karoserií by se s jeho přítomností stal hvězdou první velikosti.

Podvozek je sice tužší, přesto je jízda po nerozbité silnici stále komfortní. A mile překvapí minimální náklony karoserie v zatáčkách, což bychom u tak vysokého SUV nečekali. Na hrbolatém povrchu nás však u dražšího modelu obtěžovala efektní dvacetipalcová kola. U dynamičtějších vozů od obrovských disků s minimem pláště v zájmu pohodlí většinou odrazujeme, v případě ssangyongu to platí rovněž. Dvacítky na něm sice vypadají atraktivně, jenže zmíněných patnáct tisíc bychom raději ušetřili na benzin. Na osmnáctkách v modelu Style bude posádka mnohem spokojenější.

Za volantem rozměrného SUV si pocitově rychle připadáte jako v mnohem menším voze, ovládání torresu je až návykově pohodlné. Řízení má sice rezervy ve zpětné vazbě a celkově tak nějak postrádá cit, tuhost nám však vyhovuje. Řidič najde vhodnou pozici velmi snadno. Za volantem velkého průměru a s patřičným nadhledem nad vozovkou mu sice vzroste sebevědomí, torres mu však na dálnici brzy připomene, že je lepší držet se při zemi.

Video se připravuje ...

Můžete mít i čtyřkolku

Jestliže chcete potenciál torresu využít naplno, ve skladové zásobě se zaměřte na modely s pohonem všech kol. Proti standardnímu ssangyongu byla čtyřkolka k mání za příplatek 49.900 Kč a můžete ji mít jak s automatikou, tak s opět šestistupňovou manuální převodovkou, což už je dnes unikátní možnost. Jen tak naplno oceníte značnou terénní světlou výšku 195 mm a 30centimetrovou brodivost. Ve spotřebě paliva už navíc za modely s pohonem předních kol tolik nezaostává, což běžně znamená okolo litru benzinu navíc.

Nevýhodou je i zde volba pouze jediného motoru, právě u čtyřkolky bychom přitom zmíněný diesel obzvláště velebili. Faktem však zůstává, že pohon AWD dnes u velkého rodinného SUV využije málokdo, v nejčastějších provozních situacích jsme se s oběma testovanými vozy spokojili s předním pohonem, propracované víceprvkové zavěšení nápravy je navíc pro každý torres bez ohledu na konfiguraci náprav standardem.

Závěr


SsangYong Torres těží především z nevšedního designu exteriéru, rozsáhlého vnitřního prostoru ve všech směrech, bohaté výbavy a velmi dostupných cen. Ty navíc aktuální akční ceník skladových vozů plošně zpřístupnil o dalších čtyřicet tisíc korun. Obrovský jihokorejský komfort s obstojným výstrojem tak můžete pořídit už od těžko uvěřitelných akčních 659.900 korun. Veškerá konkurence může na tuhle cenovku pohlížet z velké vzdálenosti, zato však většinou dokáže poskytnout plnohodnotnou nabídku pohonných jednotek včetně úsporného vznětového čtyřválce.

Jedinou podstatnou nevýhodu torresu tak shledáváme právě ve výhradní osazení přeplňovanou zážehovou patnáctistovkou. Ta se sice snaží, seč může, ale proti korandu se musí poprat s větší masou materiálu a citelnějšími odpory rozměrné karoserie. 

Nejlevnější verze modelu 659.900 Kč (1.5 GDI Turbo/120 kW Club)
Základ s testovaným motorem 709.800 Kč (1.5 GDI Turbo/120 kW 6AT Club)
Testovaný vůz bez příplatků příplatků (verze Style/Clever) 769.900 Kč (1.5 GDI Turbo/120 kW 6AT Style)
  849.900 Kč (1.5 GDI Turbo/120 kW 6AT Clever)
Testovaný vůz s výbavoupříplatků (verze Style/Clever) 854.600 Kč (1.5 GDI Turbo/120 kW 6AT Style)
  899.600 Kč (1.5 GDI Turbo/120 kW 6AT Clever)

Plusy

  • Bytelná a prostorná karoserie
  • Nevšední design a bohatá výbava
  • Velmi rozumné ceny, podpořené navíc aktuální skladovou akcí
  • Příjemné ovládání

 Minusy

  • Volba jediného motoru
  • Vyšší spotřeba paliva a omezená dynamika
  • Zastaralé prostředí kabiny
Zobrazit celý článek
Lukáš Prejzek
Diskuze (96)

Doporučujeme

SsangYong Torres 1.5 GDI Turbo
Cena základní sestavy 769 900 Kč
Výbava základní sestavy mimo jiné chytré systémy a bezpečnostní asistenty, sada airbagů, kolenní airbag řidiče, parkovací asistent, 12,5“ LCD panel, vyhřívaný volant, vnitřní zpětné zrcátko se stmíváním, elektrické stahován oken, vyhřívání předních sedadel, dvouzónová automatická klimatizace, bezklíčové odemykání a startování, 9“ multimediální audiosystém, 18“ litá kola, světlomety LED, mlhovky LED, černá syntetická kůže, adaptivní tempomat, ambientní osvětlení LED*, hnědá syntetická kůže + textil*, šestistupňová samočinná převodovka* *Platí pouze pro vyšší stupeň Clever Kč
Cena testované sestavy 854 600 Kč
Výbava testované sestavy Verze Style: modrý lak Dandy (14.900 Kč), šestistupňová samočinná převodovka (49.900 Kč), elektrické ovládání dveří zavazadelníku (19.900 Kč) Verze Clever: černý lak Space (14.900 Kč), 20“ litá kola (14.900 Kč), elektrické ovládání dveří zavazadelníku (19.900 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.5
Emise CO2: 194
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 839 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1528 / 552
Rozměr pneu: 235/55 R18, 245/45 R20
SsangYong Torres 1.5 GDI Turbo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4700
b) šířka (mm): 1890
c) výška (mm): 1720
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1610
f) rozchod vzadu (mm): 1630
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 675 / 916
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1022
k) šířka vpředu (mm): 1475
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 493
délka sedáku vzadu (mm): 512
výška opěradla vpředu (mm): 624
výška opěradla vzadu (mm): 652
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
12. 4. 2024 18:33
Re: Servisní interval a náklady
Natankoval som doplna, otocil Sered - Zlate Moravce po dialnici do Autoextra a spat, po dialnici podla GPS 140, tacho 143 (SSY mal velmi presny tachometer), opat natankovane doplna, vypocitana spotreba 11.7 na 100.
Ina jazda - Sered - Turzovka a spat, po dialnici konstantnych 100 km/h GPS (tacho 103), vypocitana spotreba podla tankovania doplna 7.2/100. Mimo dialnicu to boli vsetko dediny, sama zakruta, viac ako 70 sa prakticky nedalo. Mal som AT/AWD. Takze recickam majitelov Korand o priemernej spotrebe pod 7.5/100 jednoducho neverim, ani ked maju manual predohrab.
A este jedna merana jazda - Sered - Dubova a spat, sobotne skore rano tam, okolo obeda spat, pekne prazdne cesty, rychlost do 90 km/h, vypocitana spotreba podla tankovania doplna 8.6 l/100 km. Za menej sa s tym skratka jazdit nedalo.
Bezne jazdenie do roboty 3 km dedina + 7 km dialnica + 1 km mesto a opacne domov - dlhodoby priemer 9.2/100 s tym, ze po dialnici maximalka 100 km/h. Nerad som s tym jazdil rychlejsie, malo to tupe preposilovane a okolo stredu velmi gumove riadenie.
Spotreba ma nestvala, pred Korandom som mal 2.5T.
12. 4. 2024 13:03
Re: Servisní interval a náklady
Diesel nechci, ač uznávám že můj provozní režim by pro něj byl ideální. Od ledna mám Renault Austral 1.3 TCE automat, za celou dosavadní dobu provozu (zatím jen 6 tis. km najeto) mi vychází spotřeba dle tankování 8,34 l / 100km. Přes 90 % cest dálnice, 130 - 140 tempomat. A zdá se mi, že po najetí cca 5 tis. km ta spotřeba jde ještě dolů, na palubním počítači běžně vidím čísla začínající sedmičkou. To Korando Ti bralo na dálnici 12l podle tankování, nebo je to číslo z PP?
12. 4. 2024 10:24
Re: Servisní interval a náklady
Pokial tolko jazdis, tak v pripade Torresu by si si nezarobil ani na slanu vodu. Ked som rozhanal aerodynamickejsie Korando 130 - 140 po dialnici, nehanbilo sa vypytat si 11.5 - 12 litrov na 100 km. Tolko pri takej rychlosti necucal ani moj byvaly 2.5T a to bolo kapanek ine zvezenie.
Hladaj nejaky diesel, to bude lepsia volba.
11. 4. 2024 19:08
Re: Servisní interval a náklady
Aha, tak to jsem zle pochopil, myslel jsem si, že je to po 7,5 tis. km po celou dobu provozu. Díky za objasnění! No, i tak by to s mým nájezdem znamenalo že bych za první rok byl v servisu minimálně 3x, aniž by se cokoliv podělalo. To je masakr...

Moje standardní cesta do práce je 80km jedním směrem, celé po dálnici, takže věřím, že 30 tis. servisním intervalem toho tolik nezkazím. Chápu že u uživatele, který to má do práce 6 km po městě a cestou ještě vysadí dítě ve školce a koupí si svačinu, bude situace jiná a častější servis je asi na místě.

Taky si vzpomínám, že když tu Martin Vaculík rozebíral kdysi ve videu Rapida s 1.0 TSI, tak po 100 tis. km byly součásti motoru v podstatě bez měřitelného opotřebení. A to měnili olej po 30 tis.
11. 4. 2024 14:40
Re: Dokonale
Ked si predstavim cez co vsetko a kam som sa s Vitarou dostal, ta Kuga by mohla byt OK. Ked som kupoval Vitaru, v papieroch mala 18.5 cm, dnes ma to iste auto 17.5 cm, vyfukom ale zhodila aj 16.5 cm vysoky meraci kolik. Pre mna je limitujuci faktor viac najazdovy uhol cca 18 stupnov ako svetlost, to potom musis dat pozor, aby si nikde nezapichol cumak. Vpredu su chladice klimy, vzduchu a vody, nastastie ale dost vysoko nad hodne pevnym plastovym krytom, ich strata po silnejsom zatlaceni na kryt je ale okamzita nepojazdnost, takze na toto po skusenostiach s Korandom davam velky pozor. Neviem, ako to ma vyriesene Kuga.