Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Caddy Cup 1.6 TDI – Máme tip pro sportovce

David Bureš
Diskuze (54)
Volkswagen Caddy se edicí Cup snaží zamaskovat dodávkový původ. Zjišťovali jsme, jak se mu to daří.

Volkswagen Caddy je v nabídce německé značky opravdovým univerzálem. Auto je možné pořídit v mnoha verzích užitkových i osobních. Nabídku rozšířila edice Cup, která svým vzhledem a výbavou maskuje původ vozu a chce se stát konkurentem pro běžná MPV.

Edice s názvem Cup jsou ve světě automobilů většinou spojeny se závodními okruhy a odlehčenými modely. To však v případě modelu Caddy neplatí, propagační materiály decentně odkazují na fotbalový šampionát a obecně na sportovce. Uvnitř tak nehledejme karbonová vlákna nebo Recaro sedačky, ale sedadla se speciálním potahem Recife, elegantní černé leštěné výdechy ventilace lemované chromem nebo kožené doplňky (volant, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy) s kontrastními flanelově šedými švy. To aby si sportovci při jízdě z tréninku hověli pěkně v pohodlí...

V našem případě byl vůz lakován elegantním odstínem Bambus Garden, který Volkswagen označuje jako zelený, naživo má ale blíže k modré. Spolu s hliníkovými ližinami, mlhovkami s chromovanými lemy a šestnáctipalcovými litými koly Fortaleza to Caddy Cup vyloženě sluší a člověk by rázem zapomněl na jeho užitkový původ. Na parkovišti před sportovním stadionem vám tak automobil ostudu rozhodně neudělá.


Kabina i pro basketbalisty

Původ v dodávce Caddy Cup nezapře uvnitř. Řidič i spolujezdci sedí vysoko, posádka je navíc obklopena tvrdými plasty, které však hodně vydrží. Robustnost pracovního stroje připomínají rovněž boční posuvné dveře, se kterými je stejně jako v případě víka zavazadelníku nutné při zavírání bouchnout, aby se dovřely – vyložené “baletky” budou mít v tomto ohledu problém.

Pocit běžného auta se Caddy snaží navodit několika prvky převzatými z osobních Volkswagenů – volantem s ideálním průměrem věnce, ovládáním klimatizace nebo panelem autorádia. Majitelé Golfu VI nebo Passatu B7 se v autě díky těmto detailům budou cítit jako doma.

vw testy vw testy  

Kabina je vzhledem k bohatému prosklení velmi vzdušná, k čemuž přispívá také čelní sklo umístěné daleko před předními sedadly. Z auta je díky tomu dobře vidět do všech stran. Posádka má opravdu bohatě místa nad hlavou, do Caddy by se klidně vešla i jedna lajna basketbalového družstva. Zatímco vpředu si dlouháni budou hovět, vzadu budou mít trochu problém s místem v oblasti kolenou. Osoby běžného vzrůstu si ale nějakého nedostatku místa nevšimnou.

Prostor pro tenisty i vzpěrače

Caddy obecně boduje množstvím odkládacích prostorů, což platí i pro verzi Cup. Opravdu praktická je polička u stropu, kam je možné uložit třeba tenisovou raketu, dále nechybí ani schránka na vrchu palubní desky nebo před řadicí pákou, do předních dveří se pak vejde 1,5litrová láhev, nejen iontového nápoje. Skvělá je variabilita interiéru: zadní sedadla lze jednoduše sklopit, případně zcela vyjmout z vozu. Poté se dovnitř vejdou více než 3 m3 nákladu.

vw testy vw testy

Zavazadlový (tedy už spíše nákladový) prostor nabízí v základu objem 750 litrů. Zavazadelník má pravidelný tvar, je dlouhý 950, široký 1120 a pod plato vysoký 560 milimetrů. S platem souvisí jedna slabina – nezvedá se spolu s pátými dveřmi. Po vyjmutí zadních sedadel jsme od víka zavazadelníku k opěrce sedadla spolujezdce naměřili 1920 mm. Praktické jsou háčky na uchycení nákladu, dvojité dno tu ale nehledejte, rezerva se skrývá pod karoserií. Nejen při převozu těžkých činek potěší nízká nakládací hrana, ležící jenom 570 milimetrů nad povrchem. Páté dveře se vyklápějí opravdu vysoko, tady se do hlavy nepraští ani pivot basketbalového družstva.

Spíše maratonec než sprinter

Pod kapotou testované verze Caddy Cup pracoval turbodiesel 1.6 TDI o výkonu 75 kW a točivém momentu 250 N.m, který byl kombinován s pětistupňovou manuální převodovkou. I přestože motor nemá plastový kryt, je vcelku slušně odhlučněn, pouze při akceleraci a jízdě na dálnici dává najevo svojí dieselovou hrubost. Ve vyšších rychlostech se hlásí o slovo aerodynamický hluk způsobený vyšší stavbou karoserie a rozměrnými vnějšími zrcátky, na boční vítr ale auto náchylné není, směr drží s přehledem.

Při jízdě na dálnici tento Caddy není žádný Usain Bolt, 75 kW je zkrátka 75 kW, a tak automobil už kolem stovky ztrácí dech a nechce se mu dále moc zrychlovat. Nesvižnost vozu ostatně naznačuje i údaj o zrychlení z nuly na stovku, které trvá bezmála 13 sekund. Z toho důvodu je na dálnici mnohdy třeba podřadit na čtyřku, aby ve stoupáních nezdržoval auta za sebou. Na pětku motor ve 130 km/h točí 2600 min-1.

Při jízdě ve městě sice elektronika radí přeřadit na čtyřku, následných 1200 min-1 při padesátce ale znamená, že se turbodiesel začíná dusit. Řidič přeřadí opět na trojku, aby agregát netrápil, výsledkem je pak 1800 min-1.

vw testy vw testy  

Při úspornější jízdě se s Caddy dá dostat na dohled udávané kombinované spotřebě 5,7 litru na 100 kilometrů, svižnější jízda nebo cestování na dálnici znamená spotřebu okolo sedmi litrů.

I kvůli velkému nákladovému prostoru Caddy disponuje zadní vlečenou nápravou. Ta se typicky projevuje na hrbolatém povrchu, kdy každá nerovnost prostupuje autem, tento problém ale vyřeší naložení nějakých věcí. Celkově se o jízdě dá říci, že v tomto ohledu automobil úspěšně skrývá svůj dodávkový původ – Caddy má jízdními schopnostmi blíže k osobním autům než k dodávkám.


Závěr

Volkswagen Caddy v edici Cup je prezentován jako automobil pro sportovně založené zákazníky. Ti na voze ocení vzdušnou kabinu a obrovský zavazadelník, kam se vejde rozličné sportovní náčiní na pěkně dlouhou aktivní dovolenou. Turbodiesel 1.6 TDI s výkonem 75 kW ale se sportem moc neladí, na vůz je příliš slabý, proto by stálo za to se porozhlédnout po silnější jednotce, třeba 2.0 TDI se 103 kW. Někomu mohou vadit i bytelné plasty, které jasně připomínají dodávkový původ auta.

Při hodnocení modelu Caddy bychom neměli zapomenout na srovnání s jeho soupeřem přímo z dílny Volkswagenu – Golfem Sportsvan. Ten za podobné peníze nabízí mnohem vyšší komfort a silnější turbodiesel, tolik zavazadel jako Caddy do něj ale rozhodně nenaložíte. Caddy má pak jednu ryze subjektivní výhodu – familiérní název si oblíbí rodiče s dětmi i tým sportovců, pro který se „Kedy“ může stát milým a zároveň velice praktickým maskotem...

Nejlevnější verze modelu 344.897 Kč (1.2 TSI/63 kW Caddy skříňový vůz)
Základ s testovaným motorem 431.959 Kč (1.6 TDI/75 kW Caddy skříňový vůz)
Testovaný vůz s výbavou 552.691 Kč (1.6 TDI/75 kW Cup)

Plusy

  • Prostornost a vnitřní variabilita
  • Množství odkládacích přihrádek
  • Ovladatelnost a komfort na úrovni osobního vozu
  • Atraktivní vnější vzhled

Minusy

  • Odpružení nezatíženého vozu na nerovnostech
  • Nevýkonný a nepružný motor
  • Aerodynamický svist
  • Vyšší základní cena

Foto: Josef Dvořák

David Bureš
Diskuze (54)
Volkswagen Caddy Cup 1.6 TDI
Cena základní sestavy 431 959 Kč
Výbava základní sestavy Litá 16“ kola, palubní počítač, šest airbagů, elektrické ovládání bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, tónovaná zadní okna, nárazníky v barvě karoserie, kožený volant, stříbrně lakované ližiny, přední mlhovky s přisvěcováním do zatáček, autorádio, vyhřívaná a elektricky ovládaná vnější zrcátka atd. Kč
Cena testované sestavy 552 691 Kč
Výbava testované sestavy Bederní opěrka předních sedadel (+4.055,-), dvouzónová klimatizace (+3.217,-), multifunkční kožený volant (+7.140,-), zadní parkovací čidla (+9.576,-), příprava pro mobilní telefon (+8.096,-), autorádio s MP3 přehrávačem (+4.201,-), tempomat (+9.096,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 75 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 168
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 5.2 / 5.7
Emise CO2: 149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 750 / 3030
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1547 / 717
Rozměr pneu: 205/55 R 16
Volkswagen Caddy Cup 1.6 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4406
b) šířka (mm): 1794
c) výška (mm): 1856
d) rozvor (mm): 2681
e) rozchod vpředu (mm): 1537
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1140
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1110
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - rohYpnol
5. 9. 2014 16:16
Re: koho to zajímá
Proč rodinu přes víkend? Pravé kouzlo Caddy je právě v tom, že odvezu děti do školky, v práci s ním dojedu na montáž, odvezu si materiál, zajistím zásobování... vrátím se pro děti do školky, rozvezu do kroužků, zajedu nakoupit, všechny posbírám a vrátím se domů. A stačí mi na to jen jedno auto. O víkendu pak naložím věci, kola, lyže, sáňky, psa a já nevím co a odjedu na hory, na chalupu...

Jednoduché, logické. Koho zajímá, jestli to o trochu víc či míň drncá? TOhle není auto, ve kterém mám natet denně 150 km po D1 :-!
Avatar - wakantanka
5. 9. 2014 09:43
Re: koho to zajímá
To áno pokiaľ priorita je voziť tovar - hociaký a len cez víkend rodinu, tak vtedy môže tvoj argument zavážiť najviac. Na druhej strane ak nepotrebuješ voziť tovar každý deň, ale len občas tak vie poslúžiť poslúžiť aj klasické MPV . Napr. môj Carnival má nosnosť udávanú cca 800 kg a to je so všetkými sedadlami. Ak vyberiem zadné dva rady blížim sa k jednej tone. Ale vozím v tom víno v krabiciach, mechy s cementom tam nenaložím ani omylom - na to použijem radšej prívesný vozík. A na prevoz tovaru ho použíjem raz - dvakrát do týždňa, zvyšok času sa vozím ako človek nie ako tovar. >:D
Avatar - rohYpnol
4. 9. 2014 23:58
Re: Tohle je můj šálek
Fiat ti dává slevy rovnou do ceníku. Další výraznější slevu sotva dostaneš. Jestli nechápeš rozdíl, pak je chyba na tvé straně :-!
Avatar - rohYpnol
4. 9. 2014 21:34
Re: koho to zajímá
A pro koho ta alternativa je? Vždyť je to tak prosté. Přeci pokud budu normální rodina, tak nemám sebemenší důvod sahat po tomto MPV na základech užitkového vozu.

Pokud mi půjde o čistě rodinné využití, tak budu volit mezi Touranem, C4 Picasso atp. a Caddy mě nenapadne ani ve snu!

Caddy je tu ale zcela pro jinou klientelu. Pro živnostníky, podnikatele. Je to auto, které je postaveno na výraznější zátěž a nezničí jej. Naložím tam třeba kancelářké papíry, pytle cementu, dlažbu, dřevotřískové desky, přepravky se zeleninou atd. atd.

Kdo ví, co je to 100 kg, tak je mu to jasné. Problém běžného vozu není pro tyto účely objem kufru, ale právě užitečné zatížení. A stačí k tomu taková banalita, jako třeba kancelářský papír. 100 kg není ani 8 kartonů :-! :-!
4. 9. 2014 20:28
Re: koho to zajímá
Drsne, ale výstižne napísané. Nosnosť by ma zaujímala, pokiaľ by bola pod 400 kg, to je už pre 5-člennú rodinu s batožinou na pováženie. Myslím, že zrovna C4 Picasso malo s nejakou motorizáciou práve tento problém, ale hádam to už spravili. Pokiaľ nenakladáš palety, nosnosť je nezaujímavá. Ja v Renaulte niekedy vozím kadečo, už tam boli aj mechy s obilím, ale na dorazy som ho ešte neposadil. ;-)