Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tohle jsou největší evropské továrny na baterie. Kde všude vzniká potřebná technika do vyhlížených elektroaut?

Mirek Mazal
Diskuze (12)

V dojezdové vzdálenosti České republiky zahraniční korporáty investují desítky miliard korun do navyšování kapacit masové výroby akumulátorů. Zajímavý trend přetrvává, i když elektromobily zdaleka nejsou horkým zbožím.

Nejočekávanější elektrickou novinkou automobilového jara 2020 měl být bezesporu Volkswagen ID.3. Koncern připravoval zlomový okamžik na březen, který si pro sebe globálně vyhradil obecný nepřítel číslo 1 zvaný Covid-19. Celosvětová pandemie koronaviru zavřela továrny, zastavila výrobu a přerušila marketingové plány včetně debutu elektrického kompaktu v autosalonech se dvěma písmeny V ve znaku.

Volkswagen ID.3 měl být začátkem nové dynamické éry ve světě elektromobility. Reklamní slogan „budoucnost je připravena“ dost přehání, každopádně první zástupce rodiny ID mohl skutečně vyšlapat cestičku v poli neprobádaného teritoria plnohodnotných alternativ ke spalovacím jednotkám.

Místo sbírání oslavných uznání za pokrok elektromobility však koncern počítá škody způsobené stopnutím všech projektů a svět elektromobilů zůstává přešlapovat na stejném místě někde v pozadí mnohem užitečnějších aut. Rozmach bateriových modelů měl aktuálně probíhat, ale růžové brýle ekologickým aktivistům postupně zakalili šéfové největších automobilek a později i výrobci nejdůležitějších komponentů. Autoprůmyslu chybí dodávky ekonomicky výhodných a hlavně funkčních baterií, i když gigantických výrobců akumulátorů je jen na sterém kontinentu nejméně pět. Pojďme si je představit:

1. Samsung SDI Hungary

  • Umístění: Göd, Maďarsko
  • Celková investice: 1,558 miliardy USD (39,3 miliardy Kč)
  • Provoz od roku: 2018 (závod 1) a 2021 (závod 2)
  • Výkon: 2,5 GWh (závod 1) a 7,5 GWh (závod 2)
  • Odběratelé: BMW, Volkswagen, Volvo Trucks  

První evropská továrna na baterie elektrických vozidel od společnosti Samsung byla otevřena 29. května 2018. Korejci využili 330 tisíc metrů čtverečních po bývalé výrobně plasmových obrazovek asi 30 kilometrů severně od maďarské metropole. Prostorný areál zpočátku mohl dodávat každý rok baterie pro 50 tisíc elektromobilů. Vzhledem k výraznému nárůstu poptávky však firma koupila sousední pozemek, čímž mohla rozšířit kapacity na trojnásobek. Aktuálně pásová montáž ve dvou halách dokáže vyexpedovat 18 milionů nabíjecích článků měsíčně čili ohromných 216 milionů kusů ročně.

2. SK Innovation

  • Umístění: Komárom, Maďarsko
  • Celková investice: 1,621 miliardy USD (40,9 miliardy Kč)
  • Provoz od roku: 2018 (závod 1) a 2021 (závod 2)
  • Výkon: 7,5 GWh (závod 1) a 7,5 GWh (závod 2)
  • Odběratelé: Hyundai, BAIC, Daimler, VW Group  

Za posledních 50 let se SK Innovation stala největší korejskou energetickou a chemickou společností. Podnik globálního dosahu napumpoval miliardy do maďarského produkování baterií také ve dvou závodech cca 120 kilometrů od SDI stejného původu. Pod označením SK Battery začala jihokorejská jednička fungovat před 14 lety, východoevropská destinace byla vůbec první zámořskou pobočkou kolosální korporace. Úvodní strategické výhledy počítaly s výrobou baterií pro čtvrt milionu elektromobilů schopných dojezdu 500 kilometrů, ovšem zájem odběratelů (zejména VW) znamenal zdvojnásobení dostupných možností.

3. LG Chem

  • Umístění: Vratislav, Polsko
  • Celková investice: 3,034 miliardy USD (76,5 miliardy Kč)
  • Provoz od roku: 2022
  • Výkon: 4 GWh, později 70 GWh
  • Odběratelé: Daimler, Porsche, Volvo, Audi, Renault a Jaguar  

Druhá nejvyšší investice tohoto žebříčku připadá Polsku, kde na předměstí Vratislavy sídlí vedení LG Chem. Rychle se rozvíjející zachránce pověsti elektrických baterií opět pochází z jihokorejského poloostrova, konkrétně ze Soulu. Závod firmy LG se pravděpodobně stane největším evropským dodavatelem nedostatkových akumulátorů, navržených jednotek pro 80 tisíc vozidel ročně se rozšiřuje důsledkem rostoucí poptávky. Postavením dalších linek se schopnosti asijské produkce zvednou na rekordních 70 GWh.

4. Northvolt Ett

  • Umístění: Skellefteå, Švédsko
  • Celková investice: 4,7 miliardy USD (118,5 miliardy Kč)
  • Provoz od roku: 2024
  • Výkon: 32 GWh, k tomu v Německu 16 GWh
  • Odběratelé: BMW, Volkswagen  

Společnost Northvolt byla založena teprve před čtyřmi roky v reakci na unijní výzvy k drastickému zlepšení nabídky „čisté“ energie. Ekologicky zaměřené Švédsko je pravým místem podpory elektromobility, jen záhadně nikomu nevadí následky výroby baterií plných drahých kovů. Na každý pád předsednictvo společnosti vykonává dohled nad firmou ze Stockholmu, plánem je do roka spustit velký výrobní komplex a do čtyř let nastolit roční kapacitu 32GWh. Obrovské a zde nejvyšší finanční prostředky částečně pohltí druhá továrna na baterie v německém Salzgitteru, ta bude mít u vrátnice nápis Northvolt Zwei.

5. Contemporary Amperex Technology Limited

  • Umístění: Erfurt, Německo
  • Celková investice: 1,951 miliardy USD (49,2 miliardy Kč)
  • Provoz od roku: 2022
  • Výkon: 14 GWh
  • Odběratelé: BMW, Volkswagen, Daimler, Volvo a Bosch  

Uskupení Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) z Číny zamířilo za odběrateli rovnou do Durynska. Skoro 50 miliard Kč od loňska padá do elektrotechnického byznysu, Číňané počítají s dokončením výstavby za dva roky. To už by měla bezemisní doprava posilovat, pokud se věci konečně začnou ubírat správným směrem. CATL slibuje dva tisíce pracovních míst ve prospěch elektrifikace silnic.

Čestné uznání

Nejsou to jen externí firmy, které jdou naproti čistému vzduchu okolo cest, zaběhlé automobilky vlastními silami přispívají dostupnosti baterií. Například si čestné uznání zaslouží kontroverzní Tesla, která ve vlastním zájmu vykácela lesy u Berlína a místo vzrostlých dřevin zalévá základy monstrózní haly Gigafactory za dvě miliardy dolarů (50,4 miliardy Kč). Těžko Muskovi něco věřit, ale předpoklad startu linek v červenci 2021 má doprovázet maximální rozšíření výkonnosti na roční dokončení baterií pro půl milionu tichých aut.

Z běžnějších značek se masivně připravuje na elektřinu rovněž koncern Daimler. Z podnikové kasy putovala více než miliarda dolarů (25,2 miliard Kč) na globální podporu sériové kompletace nabíjecích článků. Větší část vyhrazených peněz – 650 milionů Eur (16,4 miliard Kč) zůstalo v Kamenci a Stuttgartu, aby nechyběly stěžejní součástky například pro Mercedes EQ, který je prodejní propadák.

Hvězdné SUV nejde na odbyt jako většina nových elektromobilů. Nedostatečná nabíjecí infrastruktura, vysoké kupní ceny a nulová praktičnost elektromobilů na delší vzdálenosti jsou okamžité asociace tématu zdržení elektrické revoluce, společným jmenovatelem jsou baterie. Trapný dojezd s nemožností rychlého dobití trápí i současné majitele „vozidel budoucnosti“, přestože si to inovátoři nechtějí přiznat. Vývoj velkokapacitních článků s okamžitou doplnění energie patří mezi stěžejní cíle odborníků, kteří denně pracují na vyhovění všech požadavků automobilek či výše zmíněných dodavatelů. Přístup k použitelným akumulátorům je zvláště důležitý v Evropě, kde cíle EU v oblasti emisí CO2 mohou vést k významným pokutám za nedodržení emisních předpisů.

Mirek Mazal
Diskuze (12)

Doporučujeme

24. 5. 2020 13:23
Re: Nejpitomnější způsob
Závislost na Asii se ještě zvýší.
24. 5. 2020 13:21
Re: 141GWh
Vše je z Asie. Náhrada evropského průmyslu asijským. Každý musel vědět, jak to dopadne. Třeba nám pak budou víc půjčovat.
24. 5. 2020 11:27
Re: 141GWh
Tady je obrázek:

https://16iwyl195vvfgoqu3136p2ly-wpengine.netdna-ssl.com/…le-Exhibit-3.png

Evropské fabriky jsou samozřejmě závislé na dovozu ze zemí mimo EU

Odkaz na plánovanou výrobu

https://static.seekingalpha.com/…57236_origin.png
24. 5. 2020 09:37
Nejpitomnější způsob
jak udělat něco pro planetu je zničit ji opět další těžbou a šílenou výrobou těchto velkých baterií. Každý si může najít, jak jejich těžba a výroba ničí krajinu.
Snížíme lokální emise CO2, tak to bude fakt super...
Jenom jaksi někdo zapomněl, že většinu zemědělské půdy a hromady pitné vody používáme pro zvířata, hlavně kvůli kterým se v Amazonii kácí pralesy na pěstování GMO kukuřice a sóji, která se vozí přes ceIý svět.
I lesy mizí. Vozí se totiž super eko dřevoštěpka, aby se s ní topilo. Planeta se čím dá více zastavuje - domy, beton, asfalt.
Ale tyhle věci nikoho nezajímají, protože nemají výfuky, že?
To nás začne zajímat až 2050, až budeme CO2 neutrální kontinent. Jenomže to už podle odhadů v podstatě nebudou v oceánech žádné ryby, hlavně kvůli masivnímu rybolovu.
No jo, Green deal je skvělý plán.

A e-auta jsou rovněž skvělá - těžká, drahá, dlouho se musí nabíjet, baterie se jaksi nedají recyklovat do nekonečna, jak si elektronadšenci myslí a že jsou bezúdržbová, protože se nemá co rozbít. To, zejména proti jednoduchým a spolehlivým atmo benzin autům, je nesmysl. Mají všechna až na velká SUV a dodávky omezený prostor, s cenami nabíjení si společnosti hází jak chtějí atd.

Jedinou pozitivní věcí do budoucna je to, že s výraznou automatizací a robotizací nebude potřeba Čína jako výrobna všeho možného. Prostě cena výroby bude jinde stejná, navíc odpadne cena a palivo na dopravu.
Takže jestli to zamezí přílivu čínských elektrovehiklů do celého světa, tak supr.
Ať se podpoří dlouho vykořisťovaná Afrika nebo klidně Jižní Amerika i celá Indie. Ale s Čínou, ať dají všichni pokoj.
Avatar - WinDiesel
23. 5. 2020 23:29
Re: Třeba to krásný piáno !!!
pán je odborník