Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Chevrolet SSR
Chevrolet SSR
Chevrolet SSR
Chevrolet SSR
169
Fotogalerie

Toto jsou nejhorší auta, na která by Amerika nejraději zapomněla

Je za co se stydět. Nevzhledných či technicky pochybných modelů vzniklo mnoho, ale na obranu níže uvedených propadáků nutno říci, že bez poučných přešlapů by automobilový průmysl nikam nepokročil.

Americký automobilový průmysl vyprodukoval jedny z nejunikátnějších a nejkouzelnějších modelů všech dob. Minulost výrobního procesu pamatuje uhlazené verze z 50. let, které předcházely známějšímu období 60. a 70 let doprovázeného etapou svalnatých provedení zvaných musclecars.

Jako ve všech vývojových cyklech vznikaly i za oceánem nepovedené typy, které kromě ohyzdného vzhledu naplňovaly statistiky nespolehlivosti. Nejhorší dokončená aspirují na vymazání z automobilových dějin USA, hodí se na ně rychle zapomenout, protože řada z těchto marných experimentů dokázala položit existenci celých automobilek ještě před příležitostí napravit osudovou chybu.

10. Chevrolet SSR

Ostudný propadák vyráběla korporace General Motors mezi lety 2003–2006. Z přibližného počtu 24 tisíc dokončených kusů se k zákazníkům dostalo asi devět tisíc jednotek. Disproporční pick-up měl být rajcovním hot-rodem na platformě SUV, neúspěch neodvrátil ani vidlicový šestiválec z Chevroletu Corvette. Cena od 45 tisíc dolarů (dnes 944.000 Kč) byla posledním pomazáním.   

Chevrolet SSRChevrolet SSR | acz

 

9. Ford Edsel

Neznámé stvoření bylo cíleně zapomenuto, protože se Edsel považuje za jedno z legendárních selhání modrého oválu. V roce 1958 utratilo vedení značky ohromných 400 milionů USD (dnes 8,4 miliardy Kč) za vývoj a marketing neúspěšného modelu, který měl nejen na papíře konkurovat obrovským rivalům Oldsmobile či Buick. Výroba nepřijatelného Fordu vydržela půl roku.

EdselEdsel | acz

 

8. AMC Gremlin

Necitlivě uřezaný Gremlin zastupuje nejhorší auta z dějin USA, ačkoliv se do celého světa rozjelo přes půl milionu nevzhledných exemplářů. Useknutý AMC Spirit byl uveden na trh na apríla roku 1970, což vystihuje vtipně, respektive aprílově řešený zadní konec výstředního kompaktu. Kritici nešetřili ani dýchavičný šestiválec pod přední kapotou.

AMC Gremlin (1977)AMC Gremlin (1977) | Wheelsage.org

 

7. Chevrolet Corvette 305 „California“

Řada 305 byla je považována za jednu z nejhorších mezi Chevrolety Corvette. Inženýři se museli podvolit federálním reakcím na ropnou krizi z roku 1973. Tlak na emise a spotřebu benzínu známe dobře z posledních let bruselského působení, před 40 lety podobný trend v USA vedl k osazení pětilitrového osmiválce o nezvyklém výkonu chabých 134 kW (184 koní).  

Chevrolet Corvette Stingray (1973)Chevrolet Corvette Stingray (1973) | Wheelsage.org

 

6. Plymouth Prowler

Diskutabilní Prowler je zřejmě všeříkající příklad odůvodňující krach automobilky Plymouth. Zákazníci asi nepochopili záměry designerů z Auburn Hills, dobrovolně se stalo majitelem jen zhruba 11 tisíc kupců. Vize moderního roadsteru s retro vzhledem skončila v propadlišti dějin i se slabým šestiválcem kontraproduktivně doplněným automatem.

Plymouth ProwlerPlymouth Prowler | acz

 

5. Ford Mustang 20th Anniversary Shelby GT350

Oslavná edice k 20. výročí Mustangu nemá kromě názvu nic společného se svalnatou předlohou Shelby GT350. Caroll Shelby neměl jediný podíl na narozeninové konfiguraci, vždyť o pohon se staral malý přeplňovaný řadový čtyřválec. Ford vyrobil pouze pět tisíc aut sledovaných skrz prsty.

Ford Mustang GT350 20th Anniversary Edition (1984)Ford Mustang GT350 20th Anniversary Edition (1984) | Barrett-Jackson Auction

 

4. Cadillac Fleetwood V8 6-4

Další oběť ropné krize měla fungovat s technologií vypínání válců. Opatření působilo jako červený hadr na býka a není divu obecné odmítnutí ekologického Fleetwoodu. Konzervativní osazenstvo nehodlalo trpět deaktivaci hned poloviny z osmi válců, po přidání plynu se sice postupně spínaly, ale systém vytvářel servisní problémy a výsledkem byla většinou jízda právě na čtyři válce – v tom lepším případě výdrže nespolehlivého agregátu.

Cadillac Fleetwood V8-6-4Cadillac Fleetwood V8-6-4 | Autopolis

 

3. Chrysler TC by Maserati

Chrysler TC vznikl ve spolupráci s Maserati. Velmi drahý a velmi poruchový roadster vyjel v roce 1988 na téměř deset let staré podvozkové platformě, která byla počátkem 80. let uvedena v režimu úspory nákladů. Pod relativně slušivým kabátem figurovala stará technika, která neodpovídala moderním standardům. Od úplné katastrofy vůz zachránilo snad jen jméno italské značky.

Chrysler TC by Maserati (1989-1991)Chrysler TC by Maserati (1989-1991) | Wheelsage.org

 

2. Ford Pinto

Usilovně ignorované tajemství Fordu, kde se děsí evidovaných zranění a úmrtí kvůli požárům. Smrtící past zvaná Pinto zaujala tvarově i cenově, nicméně palivová nádrž blízko zadního nárazníku tvořila časovanou bombu. Každá citelnější kolize znamenala další platbu odškodného za ošetření, nebo organizaci smutečního průvodu.

Ford Pinto (1976)Ford Pinto (1976) | WheelsAge.org

 

1. Pontiac Aztek

Aztek snese srovnání snad jen s Multiplou. Amerického strašáka proslavil Walter White v seriálu Breaking Bad. Provokativní Pontiac nesplnil úkol spasitele klesajících prodejů automobilky, naopak se těžkopádné SUV postaralo od klepnutí posledního hřebíku do rakve. Není k uvěření, že odmítaný model byl navržen stejným týmem, který stvořil daleko hezčí Chevrolet Corvette C7.

Pontiac AztekPontiac Aztek | acz