Víte, kde se rodí nejprodávanější auta Evropy? V Česku hned dvě z nich
Prakticky v každé větší evropské zemi najdete alespoň jednu automobilovou fabriku. V Česku jich je hned několik, přičemž z desítky nejprodávanějších aut v Evropě za rok 2024 u nás vznikají hned dva modely.
Německo, Francie, Velká Británie, Španělsko, Itálie, Česko, Slovensko a Polsko jsou historicky velkými producenty osobních automobilů. Naši východní sousedi dokonce v přepočtu na počet obyvatel vyrábějí nejvíce aut na světě. A my jsme hned v závěsu.
Z desítky nejprodávanějších aut v Evropě v roce 2024 si Česko může připsat hned dva zásahy. Sousední Slovensko přitom ani jeden. V naprosté většině případů se budeme pohybovat v Evropě, několik modelů ovšem vzniká i v Turecku nebo v Africe. Které to jsou?
Dacia Sandero
S 268.101 exempláři byl rumunský hatchback za loňský rok zaslouženě nejoblíbenějším novým vozem na našem kontinentu. Silné postavení má totiž nejen mezi firemními zákazníky, kterých je většina, ale i mezi soukromníky, kteří hledí více na poměr ceny a užitné hodnoty.
Ačkoliv bychom si mohli myslet, že levná dacia bude vznikat primárně ve své domovině, v rumunském Mioveni se rodí výhradně verze Stepway s ochrannými plasty karoserie. Klasické provedení se totiž vyrábí v Maroku, konkrétně v Tangeru a Casablance.
Renault Clio
Francouzská legenda loni sváděla boj o druhé místo s neméně ikonickým Volkswagenem Golf. Renault Clio přitom na francouzskou půdu „vstoupí“ pouze v případě, že si tento vůz objedná tamní zákazník.
Clio se totiž vyrábí primárně ve Slovinsku, konkrétně v Novom meste. Část produkce má ovšem na starost též závod v turecké Burse.
Volkswagen Golf
Jedno z nejprodávanějších aut historie se světu představilo již v roce 1974. Celých 51 let se přitom vyrábí stále na stejném místě, byť v menších počtech vzniká i na dalších místech planety. Wolfsburg je ovšem jeho pravým domovem.

Tamní fabrika, jejíž základy byly položeny již v roce 1938, je doslova srdcem města. Zabírá plochu 6,2 milionu m2, pracuje zde 70 tisíc lidí a ročně vyprodukuje okolo 500.000 aut, především golfů. Ty se ovšem možná budou muset přestěhovat. Od roku 2027 je v plánu jejich výroba v dalekém Mexiku.
Tesla Model Y
V evropském i globálním měřítku nejprodávanějších automobil roku 2023 vzniká jak ve Spojených státech, tak v Číně a nedaleko Berlína. Tzv. Gigafactory 4 z roku 2022 má roční kapacitu až téměř milion automobilů. SUV Y ovšem v Evropě loni zaznamenalo 209.214 registrací, což je pouze zlomek celkového potenciálu fabriky. A přitom právě náš kontinent je pro továrnu u německého hlavního města primárním odbytištěm.
Volkswagen T-Roc
Kompaktní SUV s technikou Volkswagenu Golf VII značně přesluhuje, nástupce je ovšem již za rohem. Jestliže původní dárce orgánů vznikal ve Wolfsburgu, odvozený t-roc se vyrábí nedaleko portugalského Lisabonu. Zhruba 40 kilometrů od něj totiž leží město Palmela, v jejímž okolí stojí výrobní závod Volkswagen Autoeuropa. Ten patří k největším zahraničním investicím v Portugalsku, přičemž v roce 2022 se na tamním národním HDP podílela 1,5 %.

Peugeot 208
Ani další francouzský malý hatchback nevzniká „doma“. Peugeot 208 druhé generace sice chvíli sjížděl z linek trnavské továrny, aktuálně je ovšem jeho rodištěm marocká Kenitra, kde vznikají modely se spalovacími motory.
Elektrické provedení pochází ze španělské Zaragozy, která se má od roku 2026 ve spolupráci s čínským bateriovým gigantem CATL stát centrem výroby elektromobilů koncernu Stellantis.
Toyota Yaris Cross
Nejprodávanější toyota v Evropě potěší vyspělým hybridním pohonem a dokonce i čtyřkolkou, která je v segmentu malých crossoverů a SUV ojedinělá. V tomhle případě jde o systém, kdy zadní nápravě pomáhá přídavný elektromotor.
Toyota Yaris Cross vzniká ve francouzském městě Onnaing, které leží asi 200 kilometrů od Paříže nedaleko hranic s Belgií. Fabriku známe také pod názvem Toyota Valenciennes podle nedalekého stejnojmenného města, které je co do počtu obyvatel asi čtyřikrát větší než Onnaing.

Škoda Octavia
Nejprodávanější škodovka historie a nejoblíbenější kombi v Evropě již téměř 30 let vzniká v Mladé Boleslavi. V české obdobě Wolfsburgu výroba automobilů začala v roce 1905, přičemž od té doby z tamních závodů vyjelo přes 15 milionů vozů, většina z nich jsou právě novodobé octavie všech čtyř generací.
Dacia Duster
Další zástupce velmi úspěšné rumunské značky je vyráběn primárně v Mioveni (stejně jako Sandero Stepway). Pro Turecko a další vybrané trhy ovšem vzniká také v turecké Burse, kde se rodí též sesterský Renault Clio. Mimo Evropu můžete na duster narazit i s logy francouzského Renaultu. Dacia je totiž známá především na našem kontinentu.

Toyota Yaris
Druhá toyota v přehledu a opět yaris, tentokrát jeho konvenční varianta. I ta vzniká ve francouzském Onnaingu (Valenciennes), část výroby ovšem probíhá také v Kolíně, respektive v nedalekých Ovčárech. Někdejší fabrika TPCA, v níž vznikala tzv. kolínská trojčata ve složení Citroën C1, Peugeot 107/108 a Toyota Aygo, dnes patří pouze Toyotě, která zde vedle zmíněného hatchbacku Yaris vyrábí také o třídu menší model Aygo X.