Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen 1500 a 1600 (Typ 3): Dozadu se vešel motor i zavazadla

Karel Haas
Diskuze (2)

Volkswagen Typ 3 se od září 1961 prodával v provedení dvoudveřový sedan se stupňovitou zádí a kombi Variant a od roku 1965 se splývavou zádí. Do července 1973 bylo vyrobeno necelých 2,6 milionu kusů.

Akciová společnost Volkswagen AG byla založena 28. května 1937 v Berlíně a v květnu 1938 poklepal Adolf Hitler na základní kámen továrny ve Wolfsburgu, kde se na jeho popud, jak název automobilky napovídal, měla vyrábět lidová auta. Geniální konstruktér Ferdinand Porsche vsadil od začátku na koncepci s pohonem zadních kol vzduchem chlazenými plochými motory, umístěnými za zadní nápravou. Prvním byl nesmrtelný Käfer neboli Brouk (Typ 1), vyráběný v letech 1938 až 2003. V roce 1950 se k Brouku přidal víceúčelový Transporter (Typ 2) sloužící jako dodávka nebo minibus. Jeho sedmá generace T7 se vyrábí dodnes. Následoval Typ 3, vyráběný v letech 1961 až 1973 pod názvem Volkswagen 1500 a 1600 s dvoudveřovou karoserií se stupňovitou nebo splývavou zádí a jako kombi Variant. O nich pojednává tento článek. Posledním představitelem této koncepce byl Typ 4, známý jako Volkswagen 411/412 a vyráběný v letech 1968 až 1974.

Typem 3 zůstal Volkswagen věrný předválečné konstrukci Brouka. Zůstal zachován středový trubkový rám se základní deskou, stejně jako konstrukce zavěšení kol a ventilátorem chlazený motor vzadu. Na rozdíl od Brouka měl však Typ 3 pontonovou karoserii, která poskytovala o něco větší vnitřní prostor. Všechny vyráběné verze měly přední zavazadlový prostor plus zadní prostor pro zavazadla nad motorem. Přístup k motoru umožňovala dvířka v podlaze zadního kufru.

VW 1500 Limousine

Na 40. mezinárodní výstavě automobilů IAA ve Frankfurtu nad Mohanem debutoval dvoudveřový Volkswagen 1500 Limousine se stupňovitou zádí (foto). Vůz s rozvorem náprav 2400 mm měl vnější rozměry 4.225 x 1.605 x 1.475 mm (délka x šířka x výška) a připravený k jízdě vážil 850 kg. Proti Brouku měl hranatější pontonovou karoserii s velkými okny (přední a zadní mírně zakřivené) a hladkými boky. Náhradní kolo bylo umístěno šikmo před přední nápravou a zadní kufr měl malou výšku kvůli vzadu umístěnému motoru.

VW 1500 měl rozvor 2400 mm a vnější rozměry 4225 x 1605 x 1475 mm. Připravený k jízdě vážil 850 kg a dosahoval rychlost 125 km/h a verze S 135 km/h. VW 1500 měl rozvor 2400 mm a vnější rozměry 4225 x 1605 x 1475 mm. Připravený k jízdě vážil 850 kg a dosahoval rychlost 125 km/h a verze S 135 km/h.

Volkswagen 1500 poháněl plochý čtyřválec s objemem 1.493 cm3 (vrtání x zdvih: 83 x 69 mm), odvozený z motoru Brouka, ale jeho výška byla úpravou vzduchového chlazení snížena, čímž se zvětšil zadní zavazadlový prostor. Radiální ventilátor byl přemístěn z polohy na motoru na výstup klikového hřídele. S karburátorem Solex 32 PHN měl motor nejvyšší výkon 45 koní (33 kW) při 3.900 otáčkách a točivý moment 98 Nm, který se přenášel na zadní kola přes čtyřstupňovou manuální převodovku. V srpnu 1963 se začala prodávat verze VW 1500 S se dvěma karburátory a výkonem 54 k (40 kW). Současně došlo k drobným úpravám předních blinkrů a zadních svítilen. Modely VW 1500 N měly omezenější výbavu a neměly chromované rámování kolem oken. Nová byla přední náprava jejíž nosič byl bodově svařen z hlubokotažných plechových skořepin. Dlouhé torzní tyče byly pevně uchycené ve středu a působily zároveň jako zkrutné stabilizátory.

Dvoudveřový sedan VW 1500 stál při zahájení prodeje 6.400 západoněmeckých marek (DM), takže byl o 1.100 DM dražší než VW Brouk. V tisku se ozývaly pochyby, zda se VW 1500 dá zařadit mezi vozy střední třídy, protože měl nižší výkon a méně vnitřního prostoru než konkurenční modely, jakými tehdy byly Ford Taunus 17 M nebo Opel Rekord A. Přesto se Typ 3 dobře prodával, zvláště Variant, první kombi VW s tímto jménem, s podílem 43 % vyrobených vozů Typu 3.

Kombi VW Variant

Současně se sedanem se začalo prodávat třídveřové kombi Variant (foto), motor přitom zůstával dál vzadu. Měl ale výšku jen 40 cm, takže nad ním zůstalo dost místa pro zavazadla, zvlášť když se sklopila opěradla zadních sedadel. Kombi mělo nahoru zvedané zadní víko, usnadňující přístup k zavazadlům. Na rozdíl od sedanu mělo kombi šest bočních oken a nad zadními koly svislé větrací štěrbiny.

Současně se sedanem se začalo prodávat třídveřové kombi Variant. Na rozdíl od sedanu mělo kombi šest bočních oken a nad zadními koly svislé větrací štěrbiny. Současně se sedanem se začalo prodávat třídveřové kombi Variant. Na rozdíl od sedanu mělo kombi šest bočních oken a nad zadními koly svislé větrací štěrbiny.

VW 1600 Touren-Limousine (TL)

Od srpna 1965 byla nabídka rozšířena o dvoudveřový model VW 1600 TL (Touren-Limousine) se splývavou zádí (foto). Ti Němci, kterým se toto řešení nelíbilo si zkratku TL vykládali jako „Traurige Lösung“ (Smutné řešení). Tento model, nazývaný také kupé nebo fastback, měl objem prostoru pro zavazadla 260 litrů a na zadních blatnících měl, stejně jako kombi Variant svislé větrací štěrbiny.

Od srpna 1965 byla nabídka rozšířena o dvoudveřový model VW 1600 TL (Touren-Limousine) se splývavou zádí. Od srpna 1965 byla nabídka rozšířena o dvoudveřový model VW 1600 TL (Touren-Limousine) se splývavou zádí.

Volkswagen 1600 L a 1600 TL se dodával s plochým čtyřválcem, jehož objem byl zvýšen na 1.584 cm3 (vrtání x zdvih: 85,5 x 69 mm). Dodávku paliva obstarávaly dva spádové karburátory a od roku 1967 nepřímé vstřikování benzínu Bosch D-Jetronic. Výkon zůstal stejný (54 koní), ale točivý moment se zvýšil na 110 Nm. VW 1600 TL měl kotoučové brzdy na předních kolech a jeho cena začínala na 6.690 DM.  

Od roku 1966 byl elektrický systém převeden ze 6 na 12 voltů a v roce 1967 bylo nalévací hrdlo vpředu umístěné nádrže přístupné zvenku a nemusela se proto otevírat přední kapota. Od roku 1968 se Typ 3 nabízel alternativně s třístupňovou automatickou převodovkou. V roce 1969 prošel Typ 3 faceliftem, při kterém byla prodloužena příď a prostor pro zavazadla se zvětšil na 420 litrů. Došlo také ke zvětšení předních směrových světel a zadních svítilen.

Brazilský VW 1600

V brazilském São Bernardo do Campo se v letech 1968 až 1980 vyráběl model VW 1600 (foto), který se od evropského provedení výrazně lišil. Podvozek byl převzat z kupé VW Karmann-Ghia a motor z Brouka. Vpředu měl VW 1600 kotouče a nabízel se také ve čtyřdveřovém provedení. Brazilských verzí Typu 3 vzniklo kolem 400.000.

V brazilském São Bernardo se v letech 1968 až 1980 vyráběl model VW 1600, který se od evropského provedení výrazně lišil. V brazilském São Bernardo se v letech 1968 až 1980 vyráběl model VW 1600, který se od evropského provedení výrazně lišil.

Z Typu 3 vycházelo dvoumístné kupé Volkswagen Karmann-Ghia (Typ 34), vyráběné v letech 1962 až 1969. V karosárně Karmann bylo také postaveno pár kabrioletů odvozených ze sedanů Typu 3, ty se ale do výroby nedostaly, stejně jako čtyřdveřové provedení. V červenci 1973 byla výroba Typu 3 ve Wolfsburgu a Emdenu ukončena. Ve Wolfsburgu byla krátce poté zahájena výroba první generace Golfu. Celkem bylo od roku 1961 vyrobeno 2.583.015 kusů všech verzí Typu 3, přičemž téměř polovina ve verzi kombi Variant.

Karel Haas
Diskuze (2)

Doporučujeme

20. 12. 2023 14:53
Re: Variant
Na svou dobu /60. léta/ docela progresivní konstrukce /boxer- dodnes používaná u motorů Subaru/ jinak si na toto auto pamatuji osobně : auto v pohodě uvezlo 5 dospělých + my 3 děti právě v zavazadlovém prostoru vzadu - měl ho můj příbuzný v tehdejším NSR a když jsme byli na návštěvě u nich ,tak jsme se všichni vešli do 1 auta ! /pamatuji si ,že od motoru šlo dost velké teplo právě do podlahy zavazadelníku , ale je mi velmi líto ,že naše československá Škoda 990-Hajaja se nedočkala sériové výroby !
25. 2. 2022 09:09
Variant
Tohleto jsem kdysi vlastnil - cca 1977. VW Variant. Seřízení karburátorů (mělo to dva), aby to "sedělo" tak jedině na seřizovací stolici. Auto bylo zajímavé tím, že mělo dva kufry. Jinak nic moc. Jo bezvadný byly ostřikovače, Nádobka měla ve víčku ventilek a když nebylo napumpováno, tak žádný ostřik. Od té doby už jsem nikdy po žádném VW netoužil.