Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Caddy Maxi California 2.0 TDI – Minihotel na kolech

Stanislav Kolman
Diskuze (21)

Bydlíky na kolech jsem si vždy zkoušel hlavně teoreticky. Tentokrát jsem opustil komfortní zónu a v obytném caddy vyrazil po kempech za skutečným prázdninovým odpočinkem.

Design, interiér


Trend doby je jasný. Lidé hojně kupují SUV a automobilky se jim snaží vyhovět nespočtem různých variant a střihů. Vedle takových vozů však zpravidla nezbude prostor (rozuměj výrobní kapacita) pro tradičnější karosářské verze, například plnohodnotná rodinná MPV. Jejich roli tak stále častěji zastupují zosobněné dodávky, jako je tomu v případě páté generace Caddy. Ta (společně s novým Multivanem) časem zastoupí modely jako Golf Sportsvan, Touran či Sharan.

Je to velký problém? To záleží na úhlu pohledu. Někomu mohou prostorná a komfortní „empévéčka“ chybět a nad osobní dodávkou budou jednoduše ohrnovat nos, protože je to pořád jen užitkáč. Jenže Caddy je ukázkovým příkladem populárního rčení o knize a obalu. Platformu MQB totiž sdílí s Golfem, takže se jízdně posunulo o úroveň výše. A pořád nabízí pestrou škálu variant, z nichž si vyberou i ti nejnáročnější zájemci. Já tentokrát vyzkoušel provedení s postelí a minikuchyňkou.

Příplatky nutné

Celé jméno zkoušeného exempláře zní Caddy Maxi California. Maxi značí prodlouženou verzi (4854 mm namísto standardních 4500 mm), slovíčko California zase bydlíka. Caddy California je v hierarchii užitkových vozů VW samostatnou jednotkou, což dokazuje i sólo ceník. Ten kromě jiného prozradí, že má-li tento bydlík dělat radost i svým vzhledem, rozhodně byste neměli zůstat u základního provedení.

Caddy California stojí minimálně 644.363 Kč, spokojíte-li se s motorem 1.5 TSI (84 kW). Testovaný kousek je však prodlouženou verzí Maxi a pod kapotou má agregát 2.0 TDI/90 kW kombinovaný se sedmistupňovou dvouspojkou. K mání je i pohon 4x4, my jsme se spokojili s předokolkou, přesto už jsme na částce 852.884 Kč. Takové auto má pořád 17“ ocelová kola či halogenové světlomety vpředu.

My však chceme, aby auto trochu vypadalo. A tak připlácíme… LED diodové světlomety vpředu stojí 30.606 Kč, sedmnáctky z lehkých slitin 30.926 Kč. Postel uvnitř doplňujeme ještě o minikuchyň s úložnými prostory a plynovým hořákem (+36.783 Kč). Když připočteme přídavné topení s dálkovým ovládáním, digitální přístrojový štít či adaptivní tempomat, nemůžeme se divit, že se finální částka našeho exempláře šplhá na téměř 1,2 milionu korun.

VW Caddy Maxi California 2.0 TDI VW Caddy Maxi California 2.0 TDI

Nocleh za pár minut

Ještě před týdenním výletem na Slovensko jsem si jednotlivé funkce auta zkusil doma nanečisto. Zatímco přítelkyně zkoumala minikuchyňku, já zjišťoval, jak náročné bude v kempu rozložení postele. Ta je standardně složena vzadu nad kuchyňským modulem. Pro její rozložení stačí sklopit druhou řadu sedadel a přední sedačky posunout co nejvíce dopředu (opěradlo spolujezdce lze rovněž sklopit). Posléze nadzvednete vrchní část složené postele a ukotvíte ji spodními nožičkami do drážek ve druhé řadě sloupků. Snadnější je to ve dvou lidech, ale když vaše drahá polovička zrovna hledá volnou elektrickou přípojku, zvládnete to i sami.

Kuchyňka je sice kompaktní, přesto jsme za ni byli moc rádi. Úložný prostor pojme hodně věcí, které by jinak musely být v krabicích a zabíraly prostor v autě. A vhod přijde i hořák napojený na plynovou kartuši umístěnou v hermeticky uzavřeném prostoru v zadní části kuchyňského modulu.

Když jsme na týdenní dobrodružství naložili všechny věci, říkali jsme si, že byť jde o verzi Maxi, coby bydlík na kolech je pro dva lidi velká tak akorát. Až v průběhu dovolené jsme zjistili, že je to trochu jinak a táhneme s sebou spoustu nesmyslů, na které jsme za celou dobu ani nesáhli. Teda vlastně sáhli, to když jsme je museli uhýbat při rozkládání postele… Po prvním rozložení v kempu jsem nakoukl dovnitř a říkal si, jestli ten spací prostor není přeci jen malý. Úvodní zkušenost „naživo“ mě však vyvedla z omylu, místa uvnitř je pro dva dospělé dost. Tedy alespoň takové dospělé, kteří se k sobě během noci neostýchají přimazlit.

VW Caddy Maxi California 2.0 TDI VW Caddy Maxi California 2.0 TDI

Celkově je kabina caddyny hodně prostorná. Když ji zrovna nevyužíváte jako noclehárnu, hravě slupne pětici dospělých, kteří mají dostatek místa pro nohy i nad hlavou. Pro nabíjení chytrých telefonů jsou uvnitř k dispozici výhradně zdířky USB-C (stejně jako v Golfu), na což už jsem vyzrál redukcí na klasické USB za pár desítek korun. K dispozici je rovněž 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru a 230V zásuvka u řidiče.

Počítat však musíte s tvrdými plasty uvnitř, tady se ani Caddy California nesnaží svůj užitkový původ nikterak maskovat. Na druhou stranu se taková věc odpouští o něco snadněji než u moderního elektromobilu ID.3. To však nemohu říct o dotykovém ovládání veškerých funkcí. Ano, také Caddy v nové generaci zcela rezignovala na fyzická tlačítka a otočné ovladače, prim hraje středová obrazovka multimediálního systému a nepodsvícená dotyková lišta.

Ještě na jedno doporučení nesmím zapomenout! Až si budete svou californii konfigurovat, nezapomeňte na servodovírání bočních posuvných dveří. Stojí 3970 Kč na každou stranu a rozhodně se vyplatí. Nejednou se mi stalo, že jsem posuvné dveře nedovřel, musel je znovu otevřít a použít více síly. Zadní víko servodovírání mělo a fungovalo parádně. Jen tedy musíte počítat s tím, že je víko kvůli svým rozměrům docela těžké. Zase vám ale za deště poslouží jako fajn stříška. A nemusíte tu stát, můžete si pod ní sednout na křesílka a mastit karty u stolku, celý tento set je umístěn ve schránce pod postelí. Teda bez těch karet…  

Motor, jízdní vlastnosti


Kde se pasou?

Jak už jsem nastínil v úvodu, pro model Caddy California jsou k dispozici motory 1.5 TSI a 2.0 TDI. Ani v jednom případě však nečekejte kdovíjakou nálož koní pod kapotou. Maximem benzinové patnáctistovky je 84 kW, dvoulitrový turbodiesel umí 75 a 90 kW. Silnější variantu lze kromě standardně dodávaného šestistupňového manuálu spojit se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, pohon všech kol je pak překvapivě spojen výhradně s manuálem. Maximálnímu výkonu sekunduje točivý moment 320 newonmetrů, což ve výsledku znamená zrychlení z klidu na stovku za necelých 12 sekund a maximální rychlost 186 km/h.

Už to avizuje, že obytná caddy nebude kdovíjakým atletem, což v praxi dokazuje potřeba prvního rychlého připojení na dálnici. Dvěma lidmi a nespočtem zavazadel zatížené auto se s plynovým pedálem u podlahy snaží prát, co to jde, koníků pod kapotou je však zoufale málo. Především takováto verze, která nebude křižovat republiku prázdná, by silnější motor potřebovala jako sůl. Uvidíme, třeba se paleta agregátů ještě rozroste, zatím však (vyjma příjezdu plug-in hybridu) takové informace nemáme.

VW Caddy Maxi California 2.0 TDI VW Caddy Maxi California 2.0 TDI

Svým charakterem je motor dieselem se vším všudy. Za studena je jeho chod poněkud hrubší a zvedání se z nízkých otáček mu není úplně po chuti. V nejnižších patrech otáčkoměru lehce duní, kolem 2000 ot/min se však nadechuje k životu a pomyslné maximum předvádí do zhruba čtyř a půl tisíc. Nemá smysl jej točit zas o tolik výše, kromě hlučnějšího projevu a vyšší spotřeby stejně nic navíc nevyždímáte. To samé si myslí i dvouspojka, která k červeným číslům na přístrojovém štítu míří jen v momentě, kdy drtíte plynový pedál opravdu až u podlahy. Pokud o něj jen tak jemně brnkáte, řadí, co nejdříve to jde. Při ustálené rychlosti 130 km/h točí motor 2100 otáček a je vcelku kultivovaným společníkem.

Když jsem zmínil ten apetit, naše 1700 kilometrů dlouhé putování Českem a Slovenskem si řeklo o 6,3 l/100 km. Znovu připomínám, že auto jelo dost naložené, svižnějším tempem a zhruba 70 % cesty tvořily dálniční přesuny. Mimo dálnice se však dostanete i na nižší hodnoty. Kolega David Bureš testoval shodný agregát v „neobytné“ caddyně a hlásil spotřebu při městském a příměstském popojíždění kolem pěti litrů.

Pohodový parťák

Přezbrojení na architekturu MQB znamená, že si Caddy co do jízdních vlastností značně polepšila. Nemůžete čekat, že bude jezdit podobně jako Golf, tady co do komfortu i odhlučnění pořád trošku ztrácí, ve srovnání s předchůdcem (a jinými užitkáči podobného ražení, které jsem měl možnost vyzkoušet) je však citelně lepší.

Podvozek páté generace je pro všechny motorizace (včetně čtyřkolek) stejný – vpředu konstrukce McPherson a řízení se strmějším převodem, vzadu zcela nově vyvinutá tuhá náprava s podélnými rameny a panhardskou tyčí. Dosavadní listové pružiny pak byly nahrazeny pružinami vinutými. Výsledkem je pohodová jízda, při které obouvané sedmnáctky zdárně tlumí většinu nerovností. Až na těch velkých se tu a tam ozve tupá rána. „Hopsavé“ tendence jsem u vozu vypozoroval jen první den po vyzvednutí, když jsem si jej ještě bez nákladu vezl domů. Zatížené auto však působilo jistě a čitelně. Jen na dálnici už vyšší stavbu karoserie doprovázel aerodynamický svist, avšak pořád v únosných mezích.

VW Caddy Maxi California 2.0 TDI VW Caddy Maxi California 2.0 TDI

Kolik za kempy?

Během týdenního putování u našich sousedů (kde je mimochodem zakázáno spaní v autě mimo vyznačená místa) jsme vystřídali dva kempy. Ve Slunečných skalách kousek od Žiliny chtěli za náš malý obytňák a dvě osoby devět euro za noc, dalších pět stála elektrická přípojka. Kuchyň i sprchy jsme mohli využívat dle libosti a na konci pobytu odjet klidně až po obědě (čemuž hodně pomohl i fakt, že jsme tu pobývali o všedních dnech, kdy vytíženost není taková). Krásné prostředí lemované řekou a slunečními paprsky rozzářenými skalami s milou obsluhou můžu vřele doporučit.

Následoval přesun do Autocampingu Tatranská Štrba jen osm kilometrů pod Štrbským plesem. Tady už si za stejné složení účtovali 15 euro za noc bez přípojky (další čtyři eura), tři minuty pod sprchou stály půl eura (aktivace prostřednictvím žetonů zakoupených na recepci) a kemp jsme poslední den museli opustit do 12:00, v opačném případě hrozila sankce jedno euro za každou započatou hodinu.

Závěr


Závěr

Volkswagen Caddy Maxi California je auto pro dobrodružnou dvojičku, která ráda cestuje a neostýchá se složit hlavu tam, kde je to zrovna možné. Mimo kempingovou sezónu poslouží i početnější rodině jako plnohodnotný přepravník s velkorysým prostorem a variabilitou. Jen je potřeba mít v kasičce našetřeno dostatek peněz. Když si ale vzpomeneme na některé jiné testované vozy s podstatně menšími možnostmi využití, které se neostýchaly přestřelit cenovku přes milion…

Jedinou zásadní slabinou je snad jen absence silnějšího agregátu. Jednotka 2.0 TDI (90 kW) by byla fajn prostřední volbou, ale od vrcholové motorizace bych čekal trošku víc šťávy a živosti. Třeba i za cenu vyššího apetitu. Jinak se mi ale týdenní soužití s autem moc líbilo, což umocnila pohodlná postel a jízdní vlastnosti ne až tak vzdálené od klasických osobáků.

Nejlevnější verze modelu 644.363 Kč (1.5 TSI/84 kW California)
Základ s testovaným motorem 852.884 Kč (2.0 TDI/90 kW DSG Maxi California)
Testovaný vůz bez příplatků 852.884 Kč (2.0 TDI/90 kW DSG Maxi California)
Testovaný vůz s výbavou 1.184.793 Kč (2.0 TDI/90 kW DSG Maxi California)  

Plusy

  • Prostorná a variabilní kabina
  • Pohodlná postel
  • Šikovná kuchyňka
  • Jízdní vlastnosti blízké osobákům

Minusy

  • Slabá dynamika
  • Nedokonalé dovírání bočních dveří
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (21)

Doporučujeme

VW Caddy Maxi California 2.0 TDI
Cena základní sestavy 852 884 Kč
Výbava základní sestavy 17“ ocelová kola, poloautomatická klimatizace, halogenové přední světlomety, multifunkční kožený volant, střešní nosníky, tempomat s funkcí omezovače, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, digitální příjem rádia, tepelně izolující čelní sklo atd. Kč
Cena testované sestavy 1 184 793 Kč
Výbava testované sestavy 17“ kola z lehké slitiny (+30.926 Kč), adaptivní tempomat ACC (+18.773 Kč), digitální přístrojový štít, zimní paket (+11.553 Kč), LED světlomety vpředu a vzadu, minikuchyňka (+36.783 Kč), zadní výklopné dveře se servodovíráním (+3970 Kč), přídavné topení s dálkovým ovládáním atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 90 / 2450
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1600 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4 / 4.6
Emise CO2: 124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 446 / 3105
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1726 / 647
Rozměr pneu: 215/55 R17
VW Caddy Maxi California 2.0 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4853
b) šířka (mm): 1855
c) výška (mm): 1800
d) rozvor (mm): 2970
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1120
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1060
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1630
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
7. 8. 2021 10:55
Re: Dobrá cena..
A klímu na tlačítka. ;-)
7. 8. 2021 06:15
Dobrá cena..
..Berlinga z něj dělá první volbu.
A jako bonus budu mít zakryté ty kolejnice na boku auta...a otviralena okna na posuvných dveřích. A otvíratelné sklo na pátých dveřích. A sedačky sklopné do podlahy..
6. 8. 2021 23:17
Re: motor
Novú Caddynu dokafrali dosť, po veľkom očakávaní sklamanie. Tak ako píšeš, palubka a ovládače o ničom, vzadu pevné okná, lavica nejde zložiť do roviny s kufrom, len preklopiť dopredu, nosnosť šla voči minulej generácii dolu, predné hmlovky nelogicky zase hore do hlavných svetiel... Asi by som nenašiel dôvod dať za Caddy ani podstatne menej peňazí.
6. 8. 2021 23:13
Re: motor
Pri tej cenovke je to des. Odhliadnuc od toho, s týmto tlsťochom určite nechceš trhať rýchlostné rekordy ani súperiť s bavorákom vo vedľajšom pruhu pri štarte na zelenú. Akcelerácia do 15 s je absolútne vpohode, nechápem to všeobecnezaužívané 10-se***vé zaklínadlo. Ja mám v podobnej kocke maximum 75 kW a často uberám plyn za podstatne silnejšími autami.
6. 8. 2021 20:28
Caddy a konkurence
Na českém trhu dostává v osobní verzi na frak od dvojice PSA a Touranu, ze spodu se na něj tlačí Toyota:

1-7/2021; třída MPV - B podle svazu dovozců:

1. Berlingo 846 ks
2. Touran 825 ks
3. Rifter 730 ks
4. Caddy 653 ks
5. Proace City 595ks

Btw v LUV dostává na frak překvapivě od Dobla ;-)