Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Crafter Kombi & Caddy ZTP – Speciální stroje pro speciální potřeby

Ondřej Mára Stanislav Švarc
Diskuze (3)

V dnešním testu se podíváme na zoubek dvojici speciálních strojů z nabídky divize Volkswagen Užitkové vozy, jejichž dovednosti ocení poměrně úzká skupina zákazníků. To ovšem nic nemění na jejich potřebnosti a důležitosti.

Volkswagen Crafter, přestavba Kombi N1


Pokud vybíráte velkoprostorový vůz pro cestování ve více lidech a máte slabost pro značku Volkswagen, pak vás pravděpodobně jako první napadne léty prověřený model Transporter. A není se čemu divit. Vždyť za jeho volantem si člověk připadá pomalu jak v osobáku, kabina pojme až devítičlennou posádku a nechybí místo pro zavazadla. Jenže co když toho místa potřebujete víc?

Odpovědí může být skříňová dodávka Volkswagen Crafter, kterou české zastoupení Volkswagenu Užitkové vozy nabízí v přestavbě Kombi N1. Přestavba ovšem není produktem přímo Volkswagenu, ale společnosti SICAR s.r.o., sídlící u Českého Brodu.

Ta ze skříňové dodávky, která musí být již od výrobce dodána s paketem okna (+22.250 Kč), obložením kabiny (+19.182 Kč) a bez dělící přepážky, vyrobí za příplatek od 205.700 Kč (v závislosti na rozvoru) praktický minibus s šesti plnohodnotnými sedadly a posuvnou přepážkou oddělující prostor pro cestující od prostoru pro zavazadla.

Ohromí prostorem

Sedadla jsou uchycena v pěti drážkách, které umožňují jejich jednoduché posouvání i kompletní vyjmutí – tady ovšem pozor na jejich vyšší hmotnost. Zbytek podlahy je tvořen protiskluzovou voděodolnou krytinou Altro. Prostor pro posádku má na šířku 177 centimetrů a na délku až 217 centimetrů, díky čemuž si mohou udělat pohodlí cestující ve všech řadách. Vozy s pohonem pouze předních kol a ve verzi s vysokou střechou, tedy testovaná konfigurace, se navíc mohou pochlubit výškou kabiny až 191 centimetrů, což umožňuje komfortní pohyb.

Již na první pohled komfortně vypadající sedadla nabízejí integrovanou opěrku hlavy, nastavitelný sklon opěráku i nastavitelné loketní opěrky. Bezpečí na cestách slibují integrované tříbodové bezpečnostní pásy a u některých sedadel jsem si všiml i kotvení pro dětské sedačky ISOFIX.

I s instalovaným obložením a čalouněním je z vozu sice stále trochu cítit jeho dělnický původ, díky rozměrným oknům a příplatkovému stropnímu LED osvětlení (+5.082 Kč) to ovšem není tak zlé. Příjemným překvapením byly navíc i 12V zásuvky (na C a D sloupku) za příplatek 1.740 Kč. Pro nabíjení chytrých zařízení na cestách by se ovšem hodilo i nějaké to USB.

Volkswagen Crafter Kombi Volkswagen Crafter Kombi

Úložný prostor je od kabiny pro posádku oddělen přepážkou, která je z vnější strany čalouněna koženkou. Na hloubku má úložný prostor asi 103 centimetrů, díky kolejnicím na bocích se dá ale přepážka posouvat či zcela vyjmout. Vzhledem k jejím rozměrům to ale rozhodně není práce pro jednoho.

Praktickým doplňkem jsou pak malá dvířka v její spodní části, která umožní přepravu dlouhých předmětů pod nohama cestujících. Vzhledem k výšce a šířce nákladového prostoru sem však bude možné pohodlně umístit například i lyže.

Pracoviště řidiče

O celkovém počtu míst VW Crafter s přestavbou Kombi ovšem ve výsledku rozhoduje až pracoviště řidiče, respektive přední lavice. Pokud si objednáte třímístnou, dostanete se na celkovou kapacitu až devět osob.

Přední část kabiny jinak odpovídá standardnímu Crafteru, což znamená skvělý výhled, praktické uspořádání a dostatek úložných prostor. Pod střechou tak najdeme prostornou poličku, na palubní desce nechybí odkládací prostor i se zásuvkou na 12 V, kapsy ve dveřích jsou doslova naddimenzované a příjemným překvapením je i prostor ukrytý pod sedadly spolujezdců.

Díky multifunkčnímu volantu a modernímu infotainmentu, který potěší i klasickými tlačítky/otočnými voliči a podporou Android Auto, si navíc člověk opět připadá skoro jak za volantem obyčejného Transporteru. Tedy až na tu výrazně vyšší pozici.

Ta přitom nabízí skvělý výhled před auto, zatímco výhledy do stran usnadňují velká dělená zrcátka. Couvání si ovšem nedokážu představit bez kamery umístěné na střeše, která díky širokému zornému poli nabízela skvělý přehled o dění za vozem.

Volkswagen Crafter Kombi Volkswagen Crafter Kombi

Pod kapotou

Testovaný Crafter Kombi byl postaven na základě skříňové dodávky se středním rozvorem a nosností zvýšenou až na 3,5 tuny, což by mělo bohatě stačit pro devítičlennou posádku i zavazadla. Dostatek výkonu pak slibovala nejsilnější vznětová motorizace, tedy dvoulitrový dvakrát přeplňovaný čtyřválec o výkonu 130 kW s maximálním točivým momentem až 410 N.m., který posílal točivý moment na přední kola přes osmistupňový automat DSG.

Informace o zrychlení z 0 na 100 km/h byste u tohohle drobka s minimální provozní hmotností 2.097 kilogramů hledali marně. Jeho uživatelé však jistě ocení především velice plynulý nástup výkonu bez cukání, díky němuž je jízda velice komfortní.

Motor nabízí maximum točivého momentu již od 1.500 otáček a ani při dálničních rychlostech, kdy se ručička otáčkoměru pohybuje zhruba na úrovni 2.400 ot/min, do kabiny neproniká zbytečně moc hluku. A to platí jak pro hluk od motoru, tak pro ruch od podvozku či obtékajícího vzduchu. Situace by se přitom neměla příliš změnit ani na německých dálnicích, maximální rychlost Crafteru je totiž omezena na 165 km/h.

Dlouhý, vysoký a střídmý

Usednutí za volant Crafteru pro mě bylo prvním setkáním s podobně velkým strojem, přesto jsem si na něj dokázal poměrně rychle zvyknout. Pomyšlení na 3,6metrový rozvor a téměř šestimetrovou délku mě ale při jízdě po Praze neustále nutilo si do zatáček trochu více najíždět, udržovat větší odstupy a více koukat do zrcátek.

Po opuštění města jsem pak pro změnu místy trnul při pohledu na některé podjezdy. Kvůli vysoké střeše, kterou si budou cestující vzadu jistě pochvalovat, má totiž Crafter výšku téměř 2,6 metru. Pokud jste tedy informaci o výšce pod mosty na svých pravidelných trasách doteď ignorovali, za volantem Crafteru si je rychle uvědomíte.

Video se připravuje ...

Po stránce komfortu mě pak příliš nenapadá, co autu vytknout. Crafter sice stál na příplatkových 17“ litých kolech (+44.129 Kč) s pneumatikami o rozměru 235/65 R17, přesto nabízel pohodlnou houpavou jízdu bez větších nepříjemností. Pouze na horších silnicích se občas ozvaly podivné zvuky od přepážky oddělující kabinu od zavazadelníku. Ty však mohly být způsobené i nedostatečným zajištěním v kolejnicích.

Volkswagen Crafter Kombi Volkswagen Crafter Kombi

A co apetit? Automobilka hovoří o kombinované spotřebě 7,4 l/100 km – ovšem podle starší metodiky měření NEDC. Podle novějšího WLTP vychází kombinovaná spotřeba na 9,6 l/100 km, což je dokonce víc, než za kolik jsem jezdil. Po delší trase s mírným tempem mi palubní počítač hlásil dokonce pouze 8,5 l/100 km. Po svižnější jízdě a nějakém tom poskočení po Praze se spotřeba vyhoupla zhruba na úroveň 9,5 l/100 km.

Speciální stroj pro speciální zákazníky

Jak jsem naznačil již v úvodu - Vokswagen Crafter Kombi rozhodně nebude tradiční volbou pro lidi, kteří hledají jednoduše větší vůz pro svou rodinu nebo koníčky. Své uplatnění ale jistě najde u profesionálních řidičů, případně provozovatelů ubytovacích zařízení. Díky modulárnímu interiéru totiž dokáže přepravit početnou posádku se zavazadly, zatímco po odstranění sedadel zastane roli šikovného stěhováku.

Kultivovaný, pružný a překvapivě hospodárný motor pak najde využití jak při jízdě po městě, tak při delších cestách po dálnici. Řízení navíc není náročné ani pro řidiče, který je zvyklý na mnohem menší auta.

Nejlevnější verze modelu 719.950 Kč (Akční Crafter Go 35, 2.0 TDI 75 kW 6G, FWD)
Základ s testovaným motorem 925.685 Kč (Crafter skříň 30, 2.0 TDI 130 kW 8AU, FWD SR)
Testovaný vůz bez příplatků 1.059.362 Kč (Crafter skříň 35, 2.0 TDI 130 kW 8AU, FWD SR)
Testovaný vůz s výbavou 1.404.432 Kč (Crafter Kombi N1, 2.0 TDI 130 kW 8AU, FWD SR)

Plusy

  • Snadné ovládání
  • Hospodárnost
  • Univerzálnost

Minusy

  • Občasné vrznutí od zadní přepážky
  • Nezapře dělnický původ

Volkswagen Caddy Maxi ZTP


 

Bez bariér

Osobní dodávky jsou šikovná auta, která toho zvládnou opravdu hodně. Víte ale, že z nich můžete mít bezbariérové vozidlo?

Mezi stálice téhle kategorie patří i Volkswagen Caddy, který se v současné podobě prodává už od roku 2003. Od té doby samozřejmě prošel několika modernizacemi, ale v jádru jde stále o to stejné auto stojící na platformě PQ35, kterou využívala například druhá generace Škody Octavia.

Caddy je k dispozici ve dvou velikostech - klasický na délku měří 4.408 milimetrů, provedení Maxi nabízí karoserii dlouhou 4.878 milimetrů a může být i sedmimístné. Bezbariérové vozidlo se dá vytvořit z obou variant, vzhledem k rozdílné velikosti však každá z nich nabídne jiné uspořádání interiéru.

Zatímco krátká verze po úpravě umožňuje přepravu maximálně pěti osob včetně řidiče, nebo tří osob a vozíčkáře (snad mi odpustíte, že používám tento termín, přestože je podle příručky, kterou nedávno prezentovala zástupkyně ombudsmana Monika Šimůnková, nevhodný a správně bychom měli mluvit o člověku pohybujícím se na vozíku), Maxi normálně zvládne až 7 lidí, případně pět a člověka s postižením. Příjemné je, že přestavbu si můžete zadat přímo u Volkswagenu, zajišťuje ji ale společnost API CZ. A jak to tedy funguje?

Volkswagen Caddy ZTP Volkswagen Caddy ZTP

Zjednodušeně řečeno, v API CZ upraví zavazadlový prostor, který vybaví vlastním systémem FlexiRamp, což je kombinace především skládací nájezdové rampy, která ve složeném stavu funguje jako kryt snížené podlahy zavazadlového prostoru, úchytů a samonavíjecích pásů. Úprava také vyžaduje modifikaci zadního nárazníku, kvůli níž nelze auto vybavit tažným zařízením.

Obejít se pak musíte také bez rezervního kola a přestavba bohužel není možná pro Caddy s pohonem všech kol nebo verze TGI jezdící na stlačený zemní plyn.

Jinak je ale úprava na bezbariérové auto chytře vymyšlená. V případě, že nevezete vozíčkáře, prakticky neomezuje využitelnost zavazadlového prostoru, ani přístup k němu. Ale hlavně - snadno se s ní pracuje.

Rampa se dá z podlahy kufru překlopit velice jednoduše, rychle a není k tomu potřeba moc síly. A když jsem to zvládnul já i bez návodu, dokáže to každý.

Nejlepší představu o tom, jak řešení od API CZ vypadá, si uděláte pohledem do galerie, kde najdete snímky složené i rozložené rampy. Pro úplnost dodávám, že nájezdový úhel činí 12°, rampa je vyrobena z hliníku a krytina podlahy je protiskluzová a lehce omyvatelná.

API CZ systém FlexiRamp nenabízí jen pro Volkswagen Caddy, ale umí ho zabudovat do řady dalších osobních dodávek. A dokáže i spoustu dalších věcí, například instalovat do vozidla ruční řízení, montáže otočných sedadel, nakládací jeřábky nebo zvedací plošiny.

Samotný Caddy tedy i po přestavbě zůstává klasickou "kedynou" s prostorným, praktickým a poměrně minimalistickým interiérem, který ale může být vybaven řadou luxusních a moderních prvků, stejných, jaké očekáváme od běžného osobního auta.

Volkswagen Caddy ZTP Volkswagen Caddy ZTP

Přidává ale něco navíc. Ze světa užitkáčů jde například o posuvné dveře. Ty jsou na obou stranách, což je rozhodně fajn, připlatit si ovšem musíte za posuvná okna - standardně jsou vzadu okna pevná. Velkou předností je obrovský zavazadlový prostor, který v pětimístném uspořádání nabízí 1.350 litrů, v sedmimístném stále velice slušných 530 litrů.

O pohon testovaného vozu se staral trochu netradičně zážehový motor, konkrétně turbodmychadlem přeplňovaná jedna-čtyřka poskytující nejvyšší výkon 96 kW při 5.000 až 6.000 ot./min a maximální točivý moment 220 N.m při 1.500 až 3.500 ot./min. Spojena byla se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Jedná se o vcelku příjemnou kombinaci, která celkově působí docela živě a kultivovaně.

Spotřeba se během testu pohybovala mezi 8 a 10 l/100 km, ve městě jsem ovšem jezdil za 12,2 l/100 km. A přes deset se Caddy Maxi 1.4 TSI s DSG dostane i tehdy, když ho pořádně naložíte. Pro takové případy se podle mě do "kedyny" pořád hodí víc turbodiesel. Jestli má ovšem sloužit hlavně jako bezbariérový "osobák", pak bych se benzinu nebál.

Jen je třeba počítat s tím, že nebudete mít zrovna nejpohodlnější auto - a to bez ohledu na motorizaci. Podvozek je stále laděn spíš užitkově, aby si poradil s velkým zatížením. Prázdný Caddy je proto docela tvrdý a na rozbité silnici musíte počítat s pravidelnými rázy od zadní nápravy. Po naložení působí logicky pohodlněji.

Na kvalitní cestě Caddy ale překvapí slušnou ovladatelností, která se blíží klasickému autu.

A cena? Volkswagen Caddy nepatří k nejlevnějším osobním dodávkám. Testované provedení Maxi ve výbavě Trendline s motorem 1.4 TSI a automatem startuje na 646.747 Kč. Pokud si ovšem v ceníku vyberete z nabídky příplatkových prvků, dostanete se s cenou mnohem výš. Naše auto by například vyšlo na 966.195 korun.

Zobrazit celý článek
Ondřej Mára Stanislav Švarc
Diskuze (3)

Doporučujeme

Volkswagen Crafter 35 130 kW 8AU FWD SR
Cena základní sestavy 1 059 362 Kč
Výbava základní sestavy : Airbag řidiče, Servotronic - elektromechanický posilovač řízení, Multikolizní brzda, Asistent pro rozjezd do kopce, Asistent pro kompenzaci bočního větru, Rádio "Composition Audio", Klimatizace "Climatic", Sedadlo řidiče Komfort, Dvojlavice spolujezdce s úložným prostorem a odkládacím stolkem, Elektrické ovládání oken a elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, Prodloužená záruka výrobce 2+2 roky / 200.000 km. Kč
Cena testované sestavy 1 404 432 Kč
Výbava testované sestavy 17“ kola z lehkých slitin (44.129 Kč), 2x 12V zásuvka v nákladovém prostoru (1.740 Kč), Airbag spolujezdce (6.181), Boční obložení nákladového prostoru (5.858), Boční poziční světla (2.794), Dojezdové rezervní kolo, Klimatizace Climatronic s 2. výparníkem (66.581 Kč), LED čelní světlomety s LED denním svícením (30.309 Kč), LED osvětlení nákladového prostoru (5.082 Kč), Madlo pro nastupování na B-sloupku (777 Kč), Multifunkční volant (8.973 Kč), Nástupní schůdek v nárazníku (4.029 Kč), Obložení stropu kabiny a prostoru pro cestující (19.182 Kč), Okna vpředu – pevná (8.789 Kč), Paket Okna (22.205 Kč), Parkpilot vpředu a vzadu (17.445 Kč), Přední náprava zesílená (8.189 Kč), Přihřívač motoru (17.445 Kč), Rádio „Composition Media“ (19.546 Kč), Sedadlo řidiče Komfort Plus (4.004 Kč), Tempomat s omezovačem (130.348 Kč), Vyhřívané čelní sklo (7.419 Kč), Vyhřívané sedadlo řidiče a spolujezdce (8.059 Kč), Vyhřívané trysky ostřikovačů (1.280 Kč), Vyhřívané zadní okno se stěračem (12.043 Kč), Vysoká lakovaná střecha v barvě vozu (30.903 Kč), Zatmavená skla v prostoru pro cestující (12.043), Zpětná kamera (7.279 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 410 / 1500 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 9.6
Emise CO2: 252
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2096 / 1404
Rozměr pneu: 235/65 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5986
b) šířka (mm): 2427
c) výška (mm): 2590
d) rozvor (mm): 3640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
15. 6. 2020 20:25
Pochvala
Pochvala redakci za článek. I mezi ZTP je spoustu fanoušků aut.
Avatar - Fraktik
14. 6. 2020 19:42
VW Caddy Maxi máme a spokojenost
Máme už skoro 2 roky v podstatě přesně tuto popisovanou sestavu (DSG, Benzín 1.4 tsi, delší, s rampou od API.cz) a celkově jsme spíše spokojeni.

Nevýhody:
- mizerné až neexistující odhlučnění
- vzadu tvrdé plasty
- navigace utopená až dole (pod klimatizací a průduchy)
- chyby v klimatizačním sw (za cenu 40 tisíc bych čekal, že to bude odladěno)
- za každou drobnost se tvrdě připlácí (každé otvírací okénko 8 tisíc, ledka místo žárovky na stropě 4 tis. (wtf), sklápěcí sedačka 9 tisíc... V základu ceník začíná na 450, 200 jsme dali za dsg, Benzín, multifunkční volant a dalších 200 za drobnosti typu barevný display a parkovací asistent (jen ultrazvuk, jediná kamerka vyjde na 26 tisíc...) =860 tisíc v konfigurátoru.
- neexistující sw konfigurace či aktualizace
- mnoho komunikačních balíčků a technologií buď rovnou nefunguje, či je v praxi nepoužitelných
- podpora či návody prakticky neexistují
- vestavba vyšla skoro na půl milionu (a to se v praxi jedná i vyříznutí a přivaření ocelové krabice s vyklápěcím víkem do zadní části podvozku)
- vyjmutelné sedačky jsou krutě těžké (30/50+kg)

Výhody :
-výborný výhled
- automat na podélné parkování je skvělý
- všech 5 zadních míst lze sklopit či vyndat, vznikne malá dodávka
- dostali jsme nakonec coby ZTP/P skoro 30% slevu (200 000 je už dost, ale museli jsme se poptat po celé republice - západní a jižní Čechy oproti severu a Moravě byly o 100 000 dražší)
- vestavba je kompletně hrazena státem


PS: v rodině máme ještě jednou prakticky totéž, jen s nižší výbavou (bez DSG a asistentů) a také to jde.