Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Golf vs. SEAT Leon: Designový duel

Jakub Sochor
Diskuze (166)
Koncernové duo kompaktní velikosti prošlo generační obměnou, která v obou případech reaguje na změny v designovém smýšlení svého výrobce. Který z modelů vás zaujal více?

Dnešní duel porovnává automobily sdružené v jednom koncernu. Tato skutečnost však nestojí v cestě osobitému a zcela nezaměnitelnému tvarovému založení obou vozidel, která jsou navržena dle nejnovějších trendů a využívají řadu moderních prvků.

Každý z duelantů je zaměřen na specifický vizuální směr – zatímco Golf ctí tradiční hodnoty, Leon v mnoha ohledech bourá staré pořádky a nastoluje nová pravidla. Podrobnější rozdíly ale poodhalí následující řádky.


Volkswagen Golf – Tradicionalista v novém

Zveřejnění sedmé generace Golfu potvrdilo mnohé spekulace o tom, jakým směrem se bude design kompaktního vozu ubírat. Vozidlo, ačkoli v některých ohledech pokračuje v odkazu předchůdce, pracuje se zcela novými prvky, aniž by opustilo své konzervativní zaměření - designové změny jsou citlivé k osmatřicetiletým zkušenostem, čemuž se přizpůsobují módní prvky, navržené tak, aby korespondovaly s léty osvědčenými tvarovými hodnotami.

Exteriér, který navrhl Marc Lichte (karoserii jako celek zpracoval tým vedený Klausem Bischoffem), pracuje s horizontálními linkami. Patrné je to na přídi, kterou po celé její šíři protíná linka, ústící po oboru stranách do podběhů kol. Linie také ovlivňuje zpracování jednotlivých dílů – maska chladiče, která je oproti předchůdci subtilnější a méně dekorativní, volí chromovanou linku, jež navazuje na předěl mezi segmenty světlometů. Důraz na harmonii a provázanost jednotlivých částí celku je – krom nové světelné optiky - jedním z hlavních poznávacích znaků designu přídě. Počátky tohoto osobitého řešení nalezneme již na čelní části šesté generace, zde ale pouze v drobném náznaku prostřednictvím prolisu v krytu světlometů.

Zaměříme-li se na boční část, spatříme některá zdánlivě nenápadná řešení, jež mají nemalý vliv na výsledný celek. Masivní C-sloupek, který je jedním z důkazů tradicionalismu vnější estetiky, spojuje dvě souměrné linie – hranu dveří a víka zavazadlového prostoru. Tato souhra křivek však není úplnou novinkou – obdobné řešení pamatujeme z páté generace, kterou připomíná také boční zakončení zadních lamp, jež nevybíhají směrem do pontonu. Nový Golf rovněž pracuje s detaily, jako je víko nádrže (v dynamickém tvaru kosodélníku se zakulacenými rohy) či prolis pod klikami dveří.

Podobně jako u předchozích generací jsou zadní partie masivnější, což u nejnovějšího provedení zdůrazňuje propracovaný nárazník, tvořený několika plochami. Právě ona členitost je jedním z rozdílů oproti šestce, která v tomto ohledu věrně kopírovala Giugiarovu pátou generaci. Připomeňme ztvárnění optiky svítilen, jíž tvoří segmenty, reflektující provedení předních světlometů. Poprvé v historii jsou lampy propojeny souvislou paralelou, která narušuje dřívější samostatnost svítilen a posiluje již zmíněnou tvarovou provázanost.

Nepřekvapí, že kabina a její tvarové náležitosti vycházejí z aktuálních trendů automobilky. Ty však, vzhledem ke konzervativnímu provedení, také příliš nepřekvapí – díky klasickému pojetí ale snáze odolají stárnutí. Zajímavostí je změna členění přístrojové desky, jejíž horní ohraničení mírně evokuje provedení ze čtvrté generace. Avšak podíváme-li se na srovnání po generacích, lze dojít k závěru, že interiér řady A6/5K byl jakýmsi přechodným článkem mezi pátou a sedmou generací.


SEAT Leon – Progresivita především

Koncernový soukmenovec Leon opouští charakter tvarosloví svého předchůdce a ovlivněn moderními kreacemi své značky (mezi které patří například IBX) prezentuje radikálnější řešení, přičemž to, co co z minulého směru zůstalo (kupříkladu hlavní linka profilu plynoucí do prostoru) bylo přetvořeno do méně sportovní, zato však modernější podoby.

Začněme konfrontací přídí. Zatímco Golf rozvíjí odkaz předchozích řad, Leon přebírá od staršího modelu jen filozofii masky chladiče a základní schéma nasávacích otvorů v nárazníku. Rozdílná pojetí se projevují také při porovnání optiky a uspořádání světlometů – oproti tradičněji založenému Volkswagenu SEAT více experimentuje, zvláště formou kontrastu plynulých diodových linek a dramatického zalomení spodní části krytu. Jedno ale mají oba automobily společné – orientaci na hrany, jež vyniká zejména v mezigeneračním porovnání obou hatchbacků.

Profily se liší převážně z hlediska použitých prolisů. Na rozdíl od Volkswagenu a jeho souvislé linky, spolupracující s prahovou prohlubní, Leon modifikuje atypický styl vedení linií, zavedený designem Waltera de Silvy. Jedná se o linku s počátkem v předních světlometech, která ústí v ploše zadních dveří. Této lince sekunduje další útvar, který svým průběhem spoluvytváří prostor pro zadní svítilny.

Také při pohledu na zadní partie je zřejmé, že je SEAT podstatně více orientován na sportovnost. Dokládají to dynamicky zkosené svítilny, zasazené pod prolis, který – po vzoru boční linie – splývá do volného prostoru. Míru emocionality ovlivňují i zdánlivé drobnosti, jako například vedení spodní okenní linky – ta je v případě Leonu mírně šípovitá (což odpovídá designovému směru, jehož autorem je Luke Donkervolke), zatímco Golf preferuje rovnou linii.

Na první pohled se přístrojová deska Leonu jeví jako sportovní dílo, pokračující v tradici SEATu. Oproti minulé generaci Leonu (a novému Golfu) však experimentuje s tvarem výdechů ventilace, což pomáhá vytvořit originálnější středový panel. Avšak boční výdechy si ponechávají poměrně známý, sportovně střižený tvar. Společným znakem obou přístrojových desek je naklonění panelu směrem k řidiči a nový tvar volantu s přepracovaným středem, který je menší a plastičtější.


Jakub Sochor
Diskuze (166)
13. 9. 2012 21:57
Re: Zcela jasné
Napísať jednu konkrétnu priamu odpoveď, to je na teba asi veľa, že? trepať do vetra bez podkladu, to vieš, keď sa ťa niekto spýta na viac, odbiješ ho jak ten najposlednejší pokrytec...
Vlastne už ani ja neviem, prečo som sa s tebou chcel baviť. Ok, pohľadám si niekoho solídnejšieho.
Avatar - Ham.
11. 9. 2012 23:56
Re: Když dva dělají totéž
Po funkční stránce pár nedotažeností jen podle fotek u Seatu vidím:
- vyšší zadní nárazník=vyšší nakládací hrana= menší vstupní otvor
- dotyková obrazovka je moc vysoko, mimo dosah pohodlného ovládání rukou a navíc je o dost menší než v Golfu
- absence elektronické parkovací brzdy

Až přijedou vyšperkované verze Golfu, jako třeba GTI nebo jen optické pakety z GTI
[odkaz]

Tak si Seat ani neškrtne. Nehledě na technické vychytávky které se připravují pro limitky nového GTI a které Seat nedostane (hliník a carbon na karoserii=mínus 200kg, VAQ diferenciál etc.). Protože image modelu dělají vrcholné verze a tam bude Golf o dost napřed.
[odkaz]
11. 9. 2012 08:23
Re: JAKO JO
OK, to mi nějak uniklo. Tak čas ukáže.
11. 9. 2012 08:03
Re: L:G =8:2
Urcite som nemal na mysli ako cielovu skupinu len sucasnych majitelov Golfov. Ono to bolo myslene ako konzervativnejsie orientovanych, ktory bud uz maju vlastnu skusenost a su spokojni = neriesia zmenu, ale idu po istote. Ono zakaznik Leonu ( aj ked ako kategoria auta je to to iste) je skor pozerajuci na cenu, pricom bere Leon ako technicke dvojca Golfu. Osobne by som si nikdy nevybral "holy" Golf len kvoli tomu ze kupujem Golf. To by som radsej Leon. Koncern ma odstupnovane doplnkove prvky a ich kombinacie. Niektore proste do Skody, alebo Leona nedostanes a tak isto ked chcem este viac, musim navstivit dealera Audi.
Avatar - Eddy82
10. 9. 2012 22:29
Re: Ako porse nadrz vpredu
Nepočítam priamo náklady a neviem koľko takých ako ja tu prispieva a popravde ma to ani nezaujíma.

Avšak zažil som pár nábehov kde sa vozidlo v rámci predprodukčnej série ešte dolaďovalo a v podstate to zažívam stále, keďže nábeh je dá sa povedať neustále, >:D viem aké malichernosti sa častokrát zohľadňujú pri nasadení do série a viem ako sa vyčísľujú náklady na dobu životnosti produktu, takže sa dá povedať, že tak trocha do toho vidím >:D preto som napísal, že jedným faktorov, pri rozhodovaní o budúcom dizajne, resp. o technickom riešení, na prvý pohľad banálnej a lacnej veci, je výška nákladov prerátaná nie na kus, ale na dobu životnosti produktu a to už zvyknú bývať pomerne vysoké sumy...