VW má novou strategii, jak prodávat ID.3 v Číně: Baterii dává na splátky
Nový přístup automobilky na čínském trhu srazil cenu vozu zhruba o třetinu, baterii pak mají zákazníci pronajatou bez poplatku a po splacení si ji nechávají.
Koncepce tzv. pronájmu baterií není ve světě ničím novým, každý výrobce k ní ale přistupuje trochu jinak. Zřejmě nejzajímavější a nejefektivnější způsob nabízí automobilka NIO, která díky programu BaaS (Battery as a Service) umožňuje kompletní výměnu vybité baterie za novou ve speciálních stanicích.
Vedle koupě elektromobilu i s baterií pak její pronájem v Evropě nabízí také značky Renault. Zákazník si tak zaplatí vůz, zatímco za baterii platí měsíční poplatek. Zákazník tak ušetří, zatímco automobilka nese odpovědnost za kapacitu. Pokud ale zákazník přestane platit, automobilka může na dálku omezit nabíjení.
Automobilka Volkswagen pak v minulosti vyjádřila zájem o možnost zpětného získání starých baterií elektromobilů, které by mohly být recyklovány a znovu využity – například opět v automobilovém průmyslu. V Číně ale automobilka zatím vsadila na docela jiný model, který se původnímu konceptu poněkud vzdálil.
Jak upozornil web Yiche, čínské zastoupení automobilky se rozhodlo rozdělit cenu automobilu a baterie, díky čemuž se nyní cena elektromobilu ID.3 v závislosti na výbavě pohybuje namísto původní částky cca 160.000 až 180.000 RMB (čínských jüanů) kolem částky 100.000 RMB (cca 355.800 Kč). Cena samotné baterie je pak zhruba 60.000 RMB (cca 213.500 Kč).
Když pak reportér Yiche navštívil dealera Volkswagen, zjistil, že vlastně nejde o klasický pronájem baterie. Zákazník totiž dostane od automobilky baterii na splátky bez poplatků, přičemž po dobu pevně daných 60 měsíců splácí 1.000 RMB (cca 3.557 Kč) měsíčně. Po sjednané době mu pak baterie zůstane.
Automobilka se tak poněkud odklání od své původní strategie, v rámci které chtěla získávat starší akumulátory ze svých elektromobilů a následně je buď recyklovat, tedy vytěžit z nich vzácné kovy, nebo je použít například na výstavbu energetických úložišť. Primárním cílem se zatím zdá být především snaha maximalizovat počty prodaných kusů. A pokud se tato taktika automobilce vyplatí, možná se s ní časem setkáme na dalších trzích světa.