Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Up!: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (178)
Nástupce Lupa a Foxe má hodně sebevědomí. Jestli je optimismus na místě jsme během uplynulého víkendu zkoumali v okolí Říma.

Jak vypadá?

Z fotografií jednoduché tvary sériového Upu známe od srpna 2011, první živý kontakt jsme absolvovali v září a definitivně se veřejnosti nejmenší VW ukázal na IAA 2011.

Jaké jsou dojmy z druhého, delšího setkání pod širým nebem v ulicích Říma? Dojem první - Up! dostal extrémně jednoduchou karoserii. Zadní partie jsou utilitární snad až příliš. Auto je tady tvořeno téměř výhradně přímkami, které jsou navíc ještě nejčastěji vodorovné nebo svislé.

Zadní sklo sice opticky pokračuje až k nárazníku, přesto vypadá vůz na pohled velmi široký. Kola se dostala díky dlouhému rozvoru nejen téměř do rohů karoserie, ale jsou i ve velmi těsném zákrytu s povrchem karoserie.

Přední část auta je přeci jen nápaditější. Světlomety dávají tomuto Volkswagenu nečekaně mírumilovný výraz, minimálně ve srovnání s tím, jak přísně a dravě se tváří Polo. Walter de Silva eliminoval klasickou masku, naopak logo vyrostlo do obřích rozměrů. Po klasickém otvoru kolem VW v kruhu zbyla na přídi jen falešná štěrbina, kterou ale do motoru nic neproudí.

Veškeré potřeby sání a chlazení obsluhují otvory v nárazníku, tvořící originální tmavé orámování kontaktní plochy na přídi. Chladič ve skutečnosti není před motorem jako u běžných aut, ale dole pod pod motorem. Konstrukce tím prý ušetřila několik centimetrů délky Upu, aniž by byla ohrožena správná funkce motoru.

Jak je velký?

Modely Twingo, Panda, Picanto nebo i10 už prokázaly, že ani v nejmenší kategorii aut nemůžou automobilky nabízet malé interiéry. Jenže Volkswagenův Up! se řadí k vnitřně největším autům segmentu, takže pobyt uvnitř připomíná leccos jen ne auto s délkou 3,6 m.

Zkoušeli jsme zatím pouze třídveřové provedení, které těžilo z výhody dlouhých a celkem vysokých bočních dveří. Nastupování na přední místa je jednoduché, pokud tedy máte vedle auta dost prostoru. Ani instalace dospělého na zadní místo není v rámci možností třídveřových vozů špatná.

Na místě řidiče se celkem snadno usadí i velký člověk. Dvojice má vpředu dost místa všemi směry, včetně šířky, která trápí nejeden vůz o kategorii výš.

Přístrojová deska nemá klasickou navazující středovou část, ale jen vyvýšený středový tunel, který umožnil zachovat relativní dostatek místa pro kolena spolujezdce i řidiče. Kupodivu více se musí tísnit řidič, kterému je k dispozici užší mezera mezi dveřmi a středovým tunelem než jeho spolujezdci.

Poloha za volantem se hledá snadno, připravit vás ale musíme na to, že volant se seřizuje pouze výškově.

Zadní místa jsou nečekaně pohodlná a pro dva dospělé i dostatečně velká. Sedí se tady o několik centimetrů výše než na předních místech, sedáky dokonce zvládají průměrně rostlému člověkovi (175 cm) podpírat stehna a hlava přesto není v kontaktu se stropem.

Hlavní překážkou pro rodinné využití je malý zavazadelník. VW sice slibuje nadprůměrných 251 l, jenže tvar kufru není dvakrát cabin-luggage-friendly, takže se sem nevejdou ani 2 standardní osobní zavazadla.

První viditelné dno je falešné, lze jej buď zvednout do horní polohy a vyrovnat tak schod, který se objeví po sklopení zadních opěradel, nebo zcela vyjmout z auta. Pod podlahou je prostor pro dojezdovou rezervu, ale standardně je auto vybaveno lepicí sadou.

Jak jezdí?

Už z prvního kontaktu jsme věděli, že jízda patří k silným stránkám Upu, a tak je čas upřesnit dřívější poznatky o nové zkušenosti.

Asi nejvíce obav plyne ze zvukového projevu litrového tříválce. Tak tedy vězte, že jemný třas lze opravdu zaznamenat především při volnoběhu a dále zhruba do 2500 min-1 ve volantu i na podlaze. Přesto a prozatím bez přímého srovnání s konkurencí si troufáme odhadovat, že projev motoru patří k těm nejlepším tříválcům na trhu. O příčku nejlepšího bude zřejmě bojovat s Kiou Picanto.

Samotný zvuk je celkem dobře tlumen, přestože například kapota má jen jednoduché žebrování a žádné tlumicí hmoty. Za jízdy motor obvykle neruší, pod zatížením lze v jeho zvuku najít snad i nějakou tu dravost, což ale platí i o podobném litrovém motoru Toyoty. Mimochodem, Volkswagen zkonstruoval podobný celohliníkový motor s podobně nízkou hmotností 69 kg.

Převodovka vážicí jen 25 kg je stejně tak nová jako motor. Řadí typicky velmi hladce, dráhy jsou přesně vymezené a celkem krátké. Motor se rád a ochotně nechává vytáčet, jde rychle do otáček i přes 6000 min-1, a tak přesné řazení se bude v provozu hodit. Nejvíce radosti ze života mají tři válce mezi 3000 a 5000 min-1, kde se zvukový projev už zásadně nemění. Při běžné jízdě se ale budete pohybovat stejně do 3000 min-1, kde nevelká síla motoru plynule šplhá k maximu a kde se zřejmě žádných překvapení nedočkáte.

Při jízdách nám dělala společnost silnější 55kW verze, ale i ta slabší bude jezdit ve městě velmi podobně. Maximum točivého momentu je totiž u obou z nich stejné, rozdíly v nastavení řídicí jednotky jsou zřetelné až mimo město, resp. na dálnici, kde 11 kW může občas chybět.

Od většiny mini-konkurence se Up! liší velmi tuhou karoserií a jistým chováním na silnici. Rozdílů v jízdních vlastnostech proti Polu není v městském a příměstském prostředí mnoho. Up je hbitý, snadno mění směr, jeho elektromechanické řízení patří k těm lepším v branži. Asi není potřeba zdůrazňovat, že jednoduše zařízený interiér zůstává v klidu i když přejíždíte nerovnosti.

Trochu méně samozřejmý je velmi slušný jízdní komfort, který i vozidlo na příplatkových 15palcových kolech dokáže posádce nabídnout. Podvozek velmi dobře tlumí nerovnosti, kola neodskakují a vše funguje tak nějak samozřejmě.

Kde se šetřilo?

Lidové vozidlo z Bratislavy sice neaspiruje na titul nejlevnější auto trhu, ale cena nemůže být příliš daleko od konkurence, ať už jsou jeho kvality jakékoliv. Plyne z toho jediné: Výrobní náklady je potřeba držet nízko hned od počátku výroby a během ní pak dále snižovat.

Začíná to u motoru. Vybírat si sice budete ze tří výkonových verzí (44 kW, 50 kW, 55 kW), ale vždy to bude tříválcový litr. Podobné je to s převodovkou. Pět stupňů buď řadí ruka řidičova nebo počítač skrze elektrohydraulickou spojku.

Některé úspory jsou ale i dobře viditelné. Tak například plastové dveřní výplně nekryjí celé dveře, takže jde po letech zase o Volkswagen, ve kterém na vás vykukuje lak karoserie. Zajímavé je, že od B-sloupku dozadu je již interiér čalouněn, resp. obložen plastem kompletně.

Kdo je zvyklý na větrání interiéru otevřením oken, ten se bude muset z místa řidiče natahovat ke spolujezdci. Na řidičových dveřích je jen jediné tlačítko, ovládající řidičovo okno. Boční okna za B-sloupkem nelze ani vyklopit.

Kryt zavazadelníku přišel o svázání pohybu s výklopnou zádí. Bytelný kryt ale můžete vztyčit a v této poloze stabilizovat pro naložení zavazadel.

Přední sedadla mají sice dospělé rozměry, ale hlavové opěrky jsou součástí opěradla, takže nestandardní postavy mohou mít problém se seřízením, resp. s pohodlím. To stejné platí o pouze výškově seřiditelném volantu.

Milé je, že multifunkční navigace Maps+more zvládá češtinu. Trochu méně potěšující byly zkušenosti s přednastavenými průjezdními body, kdy trasa za průjezdním bodem nebyla vidět, dokud jste jím neprojeli. Zejména v neznámém městském prostředí, kde máte přejíždět mnohdy přes 5 jízdních pruhů nic příjemného.

Kdy dorazí?

Volkswagen uvede nový Up! na český trh s odstupem několika měsíců po Škodě Citigo. V tuto chvíli se jako nejvíce pravděpodobný termín jeví polovina roku 2012. Škoda hodlá začít prodávat Citigo už v listopadu 2011. Jde o koordiovanou strategii VW Group, v jejímž rámci dostaly přednost a dočasnou exkluzivitu domácí značky na domácích trzích - VW v Německu, Škoda v ČR a SEAT ve Španělsku.

Český zákazník se Upu dočká nejspíše v červnu 2012. Dovozce zveřejní konkrétní ceny zhruba v březnu 2012. V tuto chvíli je potvrzeno, že první cena nejmenšího Volkswagenu bude začínat jedničkou, tedy dostane se jistě pod 200.000,-Kč. Před několika týdny stáhl český VW z nabídky tříválcová Pola, která by byla cenově zřejmě příliš blízko Upu.

Důležitou informací je, že Up! přijde na český trh současně s tří- i pětidveřovou karoserií, v nabídce bude také pro VW důležitá automatizovaná převodovka, která má být podle VW dobrou volbou hlavně pro zákazníky, kteří budou kupovat malý Volkswagen hlavně pro jízdy po městě.

Volkswagen Up! - ceny na německém trhu
Motor 1,0 44 kW 1,0 55 kW
Převodovka 5M 5M
Zdvihový objem [cm3] 999 999
Válce/ventily 3/4 3/4
Největší výkon [kW/min-1] 44/5000 55/6200
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 95/3000-4300 95/3000-4300
Max. rychlost [km/h] 160 171
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,4 13,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,5 4,7
Pohotovostní hmotnost [kg] - 854
Cena Take Up! [euro] 9.850 10.450
Cena Move Up! [euro] 10.650 11.250




Ondřej Láník
Diskuze (178)
Avatar - Eddy82
26. 10. 2011 21:18
Re: Dotaz na redakci...
Hej je to tak ako píšeš. Chladič je pomerne malý, je uložený na ľavej strane v smere jazdy, preto to aj na škodovke vidno na tých výrezoch v mriežke, kde na pravej strane je plná. Je to kravina chladič pod motorom. je normálne pred prevodovkou keď už máme byť dôslední :-)
26. 10. 2011 17:23
Re: vw up
Porovnej si svou vetu: "...že obyvatelé Mnichova, Ženevy, Berlína ale i Prahy nebo Vídně se hromadně zbaví svých nižších středních, středních, vyšších středních, SUV a v řadě případů i daleko větších miláčků a nahradí je těmito zamrzlíky je docela srandovní! s tim, ze v tebou uvadenem zebricku nasleduje po golfu ctverice malych aut :-) Mel jsem dojem, ze v zapadni Evrope se mini a supermini dari, ale mozna se mylim. V tom pripade se VW asi take myli, kdyz se do tohou pousti 8-s
26. 10. 2011 11:47
Re: Tak to je
Třeba Panda má taky kolmou zadní stěnu a ty provázky tam má, takže v tom to nebude...

VW ale umí propagaci, to se musí nechat, už nás půl roku masírují článku o Upu, že se na jiná auta ani nedostane, po přečtení článku bych pomalu vyměnil svojí dodávku za tohodle prcka :-)
Avatar - LEGOPARK
26. 10. 2011 10:30
Zaciatok predaja
Nechapem strategiu predstavit auto a zacat ho predavat skoro rok po tom! VW Up! bol predstaveny v lete a do CR pride o rok v lete?! Spanielsko a Nemecko podobne?! A co potom ostatne trhy? OK - vsetky tri vozy sa vyrabaju na Slovensku - znamena to teda, ze sa zacnu vsety tri predavat u nas v rovnakom case, v akom v CR Skoda, Spanielsku Seat a v Nemecku VW, cize teraz na jesen??? Potom budeme prvi, co budeme mat vsetky tri na trhu a tomu neverim! Alebo to teda znamena, ze na vsetky ostatne trhy pridu tie auta az o rok v lete, aby sa neporusilo "pravo" domaceho trhu???
Avatar - Katikakus
26. 10. 2011 10:27
Re: A co plasty?
Kdyz vemu v potaz vsechna "usporna opatreni" (ja bych to nazval preslapy), ktera na tomto aute VW udelal, nejsem, co se tyce kvality plastu zadny optimista. Ale rozhodne bych si jejich kvalitu nedovolil hodnotit podle obrazku...