Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výběr deseti nejvzácnějších Porsche ze speciálního zakázkového programu

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Němci mají schované nádherné jednorožce. Výběr deseti stačí na ukázku, co dokáže produkovat zakázkové oddělení právem uznávané automobilky Porsche.  

Značka Porsche se vypracovala do pozice stabilního producenta převážně výjimečných modelů. Není daleko od pravdy tvrzení, že je zážitkem řídit prakticky každé sportovní auto zdobené emblémem historického Württemberska. Kdysi vladařskému území v jihozápadním Německu vévodí Stuttgart a právě zde sídlí vedení možná nejznámější výroby univerzálních aut vhodných ráno do práce, po obědě na okruh a večer do divadla.

Přestože prémiová automobilka Porsche zažila od roku 1931 slavné vzestupy a  pády, převažuje dobrá pověst stabilně kvalitní produkce opepřené několika velice atraktivními exkluzivitami. Kromě masové montáže se vývojáři věnují speciálním edicím, které patří do síně slávy. Zprostředkovaným nahlédnutím si některé muzejní kusy můžeme přiblížit.

1. Porsche 911 GT1 Strassenversion (25 kusů)

Porsche 911 GT1 vzniklo v 90. letech za účelem účasti na mistrovství FIA GT. Přirozeně existovala i pouliční verze využívající energii 3,2litrového plochého šestiválce se závodními charakteristikami. Jen lehce civilnější kopie závodního vozu byla osazena vodou chlazeným turbomotorem se dvojitým přeplňováním twin-turbo o výkonu 405 kW (552 koní) při 7000 ot./min. S přibližně tunovou hmotností bylo snadné dosahovat rychlosti 320 km/h, to vše pod plnou kontrolou zadní poháněné nápravy díky přítomnému manuálu s šesti rychlostními stupni. Karbonová fantazie dráždí sběratele, jeden z nich takto před třemi léty investoval 5.665.000 amerických dolarů (122 milionů Kč).

Porsche 911 GT1 Strassenversion Porsche 911 GT1 Strassenversion

2. Porsche 911 ST (24 kusů)

Zkratku ST najdeme na vozech Ford, ačkoliv Porsche takto značilo odlehčeného veterána se závodními ambicemi. Typ 911 ST byl vyráběn v letech 1970 až 1971, konečným součtem bylo sestaveno 24 exemplářů určených do různých soutěží po celém světě. Nechyběla silniční homologace, ale právě závodiště bylo hlavní arénou odolného modelu. Technika měla zvládat dlouhé vytrvalostní trápení, proto byla ušetřena zbytečná zátěž a konečná hmotnost skončila blízko k jedné tuně. Jednou z nejvýraznějších vlastností jsou dva různé styly disků kol – FIA v roce 1970 umožnila rozšíření podběhů, ovšem Porsche nemělo dostatečně hluboké ráfky Fuchs, proto dozadu zapadla kola Minilite.

Porsche 911 ST Porsche 911 ST

3. Porsche 911 R (19 kusů)

Hmotnostně střízlivá série 911 R z roku 1967 byla evolucí úspěšného modelu 911 S, který si ve vytrvalostních závodech vedl docela dobře. Myšlenkou nástupce bylo ubrat luxusu a přidat ryzího požitku z efektivní závodní jízdy bez zbytečné zátěže. Většina panelů 911 R byla vyrobena z lehkého sklolaminátu včetně dveří, kapoty, krytu motoru a nárazníků. Spolu s vymontovanými částmi interiéru a odlehčenými okny se tvůrci speciálu dostali na asi 800 kilogramů čili o 200 kilogramů níž proti sériové hmotnosti. Atmosférický plochý šestiválec SOHC za řidičem dodával na zadní kola výkon zhruba 210 koní, což mohlo hnát ručičku tachometru až k dvousetkilometrové hodnotě.

Porsche 911 R Porsche 911 R

4. Porsche 911 (964) Speedster Widebody (15 kusů)

Speedster z roku 1989 z roku 964 je mnohými považován za poslední model 911, který splňuje původní vzorec provedení 356 Speedster. Exteriér je velice snadno rozlišitelný díky otevřenému interiéru, typické jsou i vybouleniny na zadní části, pod kterou se skrývá plátěná střecha. Zcela jedinečná verze s širokým postojem evokuje příbuzný typ Turbo. Macatý kus jihoněmecké muzejní techniky je vybaven 3,6litrovým boxerem slibujícím 250 koní (184 kW) a opět fantastický manuál spojený se zadní hnanou nápravou.

Porsche 911 Speedster Porsche 911 Speedster

5. Porsche 911 (993) Turbo Cabriolet (14 kusů)

Porsche Exclusive plní zvláštní požadavky majetných klientů řadu let, proto mohlo vzniknout něco jako kabrio 993 doplněné turbomotorem 3,6 H6. Zakázková edice 14 kusů Turbo S se skládací měkkou střechou byla umožněna po nátlaku Fritze Haberla z mnichovského dealerství značky. Slib odbytu byl jen částečnou vizí zkušeného obchodníka, protože ze skalpovaného kupé se stal sběratelský předmět. Počáteční cena začínala na 240.300 DM (o 89,5 tisíce marek víc než za běžný tovární kabriolet). Před třemi roky se zánovní Porsche 911 Turbo Cabriolet prodalo za 680 tisíc Eur (dnes 17.800.000 Kč).

Porsche 911 Turbo Cabriolet 993 Porsche 911 Turbo Cabriolet 993

6. Porsche 911 (991) Club Coupe (13 kusů)

V souladu s multifunkčním Porsche Carrera S série 991 přišel na svět typ Club Coupe. Přísně limitovaná odvozenina v roce 2013 připomněla 60. výročí založení prvního klubu příznivců jihoněmecké automobilky. Jedno ze 13 aut bylo přístupné vždy členovi některého z funkčních spolků značky. Fandovská edice se vyznačovala originální barvou Brewster Green, dále se lišila dvacetipalcová kola SportTechno a jiný byl i zadní spoiler. Pod kapotou mile rezonoval šestiválcový boxer o objemu 3,8 litru posílený o 30 koní nad sériový výkon Carrery S. Konečné technické specifikace znamenaly 3,8 litru, šest válců proti sobě a 316 kW čili 430 koní spřažených s automatickou převodovkou PDK.

Porsche 911 Club Coupé Porsche 911 Club Coupé

7. Porsche 911 (964) Turbo 3.6 Cabriolet (8 kusů)

Generace 964 automaticky vyjížděla z továrny s přeplňovaným šestiválcem o objemu 3,3 litru. Pozdější Turbo osazené 3,6litrovým motorem se prodávalo pouze v karoserii kupé, což neplatí pro malý počet unikátů. Na zvláštní žádost zákazníků vyrobila společnost Porsche Exclusive osm kabrioletů 964 Turbo s novějším, a hlavně objemnějším motorem 3,8 litru. Muzejní kabriolet mohl uhánět rychlostí až 275 km/h, konzervativní řidiče by více uchvátil pětistupňový manuál a pohon zadních kol.

Porsche 911 Turbo Cabriolet Porsche 911 Turbo Cabriolet

8. Porsche 911 (993) Speedster (2 kusy)

Ani jeden ze dvou existujících vozů nebyl oficiálním výrobním předmětem. První kus totiž zůstal automobilce a druhý exemplář zamířil rovnou do garáže komika Jerryho Seinfelda. Dvojici pokladů stvořilo oddělení Porsche Exclusive za použití plochého šestiválce o objemu 3,6 litru. Základem se stala Carrera 2 řady 993, výsledek byl mnohokrát napodobován různými úpravci, ale originály zůstaly navždy jen dva.

Porsche 911 Speedster Porsche 911 Speedster

9. Porsche 935 Strassenversion (1 kus)

V roce 1983 bylo dokončeno kompletně zakázkové Porsche pro majitele značky TAG Mansoura Ojjeha. Podnikatel ze Saúdské Arábie platil vývoj turbomotorů pro formuli 1 u Porsche, proto chtěl mít doma speciálku milované značky a o peníze tehdy vážně nešlo. Zakázková kancelář rozšířila karoserii modelu 930 ve stylu 935 a brutálně modifikovanou kastli doplnili poctivou závodní technikou, skutečná kupní cena zůstala utajena. Faktura se všemi vypsanými 550 položkami a modifikacemi měla 17 stran.

Porsche 911 Porsche 911

10. Porsche 911 (993) Project Gold (1 kus)

Další jednorožec byl laděn rok a půl, zlatý projekt byl postaven na komponentech Porsche 911 generace 993. Projekt vznikal šroubek po šroubku dle moderních standardů, přitom výsledek vypadá staromódně. I motor je novodobý – 3,6litrový šestiválec boxer dvakrát podpořený turbodmychadly na výkon 331 kW (450 koní). Zadní pohon vzal za své a v Porsche raději sáhli po 4x4, manuální převodovka odolala pokroku. S ježděním to nebude tak horké, protože Project Gold je spíše charitativní předmět a sběratelský sen než okreskový hrdina, mimo jiné chybí homologace nebo oficiální registrace.

Porsche Project Gold hotovo. Přivítejte historické 911 s moderní technikou Porsche Project Gold hotovo. Přivítejte historické 911 s moderní technikou

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Doporučujeme

30. 1. 2021 18:17
Re: Zase nějaký redakční šotek?
Máš pravdu, taky jsem si toho všiml. Asi nemají foto... Rád bych některé z těch 10 vlastnil, ale asi se mi to nepoštěstí. Dostal jsem ale k vánocům zážitkovou jízdu v Porsche 911 (https://jizda-zazitkova.cz/…che-911-carrera/) tak snad bude v létě příležitost se aspoň projet :)
Avatar - white label
27. 1. 2021 20:46
Zase nějaký redakční šotek?
Proč máte pod: "8. Porsche 911 (993) Speedster (2 kusy)" fotku, kde je nejnovější/poslední Speedster (991.2)? A máte ho i na titulce.
Kdybyste náhodou nevěděli, jaký je mezi nimi rozdíl:
https://newsroom.porsche.com/…t/b-DSC_0377.jpg
https://newsroom.porsche.com/…t/b-DSC_9957.jpg
Avatar - SKAY
27. 1. 2021 19:42
PSP
Po kovidovém ránu to bude večer ona.nia. Krása střída nádheru :yes: