Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vybrali jsme modely s automatickou převodovkou a cenou do 500.000 Kč

Volič automatické převodovky
Planetová převodovka
Hyundai i20
Hyundai 30
11 Fotogalerie
David Šprincl

Kolik modelů nových vozů pořídíte v Česku s automatickou převodovkou? Udělali jsme si průzkum a byli překvapeni: s cenovkou pod půl milionu jsme jich napočítali 35.

Dříve ji Češi považovali za cosi exotického, zbytečnou pomůcku pro ty, co neumějí řídit jako správní chlapi. Dnes už ale přišli automatickým převodovkám na chuť i muži, co odjezdili desítky let a tisíce kilometrů s manuálním řazením.

Může za to vývoj – automaty roku 2020 jsou moderní a nezvedají cenu aut kdovíjak vysoko. Třeba u Toyoty Aygo vyjde robotizovaná převodovka o 20.000 Kč dráž než manuál. Ale příplatky nestoupají do nebes ani u lepších typů jako dvouspojky: se sedmistupňovou převodovkou DCT vyjde Hyundai i30 o 25.000 Kč víc než s ručně řazenou.

Nejvíc automaty letí v modelech vyšších tříd, kde dnes tvoří vozy se samočinným řazením přes polovinu prodejů. Typicky jde o auta typu superbu nebo větší SUV jako kodiaq, touareg – ten se dokonce nabízí pouze s automatem.

Náš přehled dokazuje, že samočinné řazení čím dál víc proniká i do nižších tříd. To, že Češi stále více volí automat, není nic podivného. Jízda s ním je nejen pohodlnější, ale často dokonce ekonomičtější – spotřeba pak podle našich měření bývá dnes dokonce nižší než s manuální převodovkou. Pro ni je klasikou šest stupňů, nejvyspělejší automaty, jak se dočtete dále, jich mají osm, devět (i deset).

Není totiž automat jako automat. Rozdíly mezi lacinějším řešením á la robotizovaná skříň proti dvouspojce, planetové či bezestupňové převodovce včetně plusů a minusů rozebíráme níže.

 

Svět motorů 43/2020Svět motorů 43/2020 | Zdroj: Svět motorů

Miniauta

Mezi minivozy není automat moc častý, většinou jde o robotizovanou skříň. Nejlacinější auto s ní je Toyota Aygo za 285.900 Kč. Verze s touto pětistupňovou převodovkou s možností sekvenčního ručního řazení vyjde u ayga o 20.000 Kč dráž než s pětistupňovým manuálem (1.0 VVT-i 53 kW X-Play Style). Pod tři sta tisíc koupíte s robotem i dvojku Kia Picanto a Hyundai i10.

ModelVerzeTyp převodovkyCena
Toyota Aygo1.0 VVT-i 53 kW x-shiftrobotizovaná, 5°285 900 Kč
Kia Picanto1.0 DPI 49 kW AMTrobotizovaná, 5°289 980 Kč
Hyundai i101.0i 49 kW ATrobotizovaná, 5°299 990 Kč
Fiat 5001.2 51 kWrobotizovaná, 5°304 900 Kč
Škoda Citigo-e61 kWjednostupňová499 900 Kč
Citigo-e se vyrábí, ale momentálně nefiguruje v oficiální nabídce Škody

Malá auta

U malých aut je automat jako doma, najdeme tu převodovky bezestupňové, hybridní jednostupňovou, dvouspojkové či planetové. U více než poloviny aut se verze s automatem vejde pod 400.000 Kč. Příplatek za řízení bez řazení činí podobně jako u miniaut zhruba dvacet tisíc. Příklad? Space Star, který s pětistupňovým manuálem (1.2 59 kW Invite) vyjde na 289.850 Kč. Stejná motorická a výbavová verze, ale s bezestupňovým automatem s plynule měnitelným převodem na 309.850 Kč. Někdy najdeme u jednoho modelu hned dva typy automatu. Clio má do půl milionu bezestupňový Xtronic i dvouspojku EDC.

ModelVerzeTyp převodovkyCena
Mitsubishi Space Star1.2 MIVEC AS&G 59 kW CVTvariabilní bezestupňová309 850 Kč
Škoda Fabia1.0 TSI 70 kW DSGdvouspojková, 7°354 900 Kč
Renault Clio1.0 TCe 74 kW Xtronicvariabilní bezestupňová363 000 Kč
Škoda Fabia Combi1.0 TSI 70 kW DSGdvouspojková, 7°368 900 Kč
Nissan Micra1.0 IG-T 68 kW Xtronicvariabilní bezestupňová369 900 Kč
Hyundai i201.0 T-GDI 74 kW DCTdvouspojková, 7°389 990 Kč
Kia Rio1.0 T-GDI 74 kW DCTdvouspojková, 7°394 980 Kč
Opel Corsa1.2 Turbo 74 kW AT8planetová s měničem, 8°402 990 Kč
Suzuki Swift1.2 MHEV 61 kW CVTvariabilní bezestupňová409 900 Kč
Toyota Yaris1.5 92 kW Multidrive Svariabilní bezestupňová415 000 Kč
Peugeot 2081.2 PureTech 74 kW EAT8planetová s měničem, 8°420 000 Kč
Volkswagen Polo1.0 TSI 70 kW DSGdvouspojková, 7°424 900 Kč
Citroën C31.2 PureTech 81 kW EAT6planetová s měničem, 6°435 000 Kč
Ford Fiesta1.0 EcoBoost 92 kW 7DCTdvouspojková, 7°444 900 Kč
Honda Jazz1.5 E:HEV 80 kW e-CVTjednostupňová hybridní449 900 Kč
Renault Clio1.3 TCe 96 kW EDCdvouspojková, 7°450 000 Kč
Seat Ibiza1.0 TSI 70 kW DSGdvouspojková, 7°482 990 Kč
Jednostupňová hybridní = jeden převod pro pohon kol spalovacím motorem ve vyšších rychlostech, v nižších se o pohon stará elektromotor

Kompakty

Ke kompaktům automat patří a je příjemné vidět, že do půlmilionu s ním koupíte klasická rodinná auta: hned tři karosářské verze Hyundaie i30, dvě Opelu Astra – u něj dokonce dva druhy automatické převodovky – nebo Škodu Scala. Příplatky za automat jsou u kompaktů vyšší – třeba u škodovky připlatíte čtyřicet tisíc. Skvěle vychází nabídka u hyundaiů. Zatímco standardně se za dvouspojkovou převodovku připlácí padesát tisíc, v limitované edici Family je to pouze 25.000 Kč pro hatchback, fastback i kombi.

ModelVerzeTyp převodovkyCena
Hyundai i301.0 T-GDI 88 kW 7DCTdvouspojková, 7°404 990 Kč
Hyundai i30 Fastback1.0 T-GDI 88 kW 7DCTdvouspojková, 7°414 990 Kč
Škoda Scala1.0 TSI 81 kW DSGdvouspojková, 7°457 900 Kč
Hyundai i30 kombi1.0 T-GDI 88 kW 7DCTdvouspojková, 7°459 990 Kč
Opel Astra1.4 Turbo 104 kW CVTvariabilní bezestupňová469 990 Kč
Opel Astra Sports Tourer1.4 Turbo 104 kW CVTvariabilní bezestupňová499 990 Kč
Opel Astra1.5 CDTI 90 kW AT9planetová s měničem, 9°499 990 Kč

SUV

Crossoverů najdeme s automatem celou řadu, do půlmilionu se jich vejde osm. Vůbec nejlaciněji vychází Suzuki Ignis s bezestupňovým automatem. Druhý nejlevnější Opel Crossland X nabízí pro změnu planetový automat s šesti stupni, logicky podobný má Peugeot 2008, ale s osmi rychlostmi. Hned pětice modelů sází na dvouspojku, Fiat 500X na šestistupňovou, stonic, kamiq, kona a puma pak na sedmistupňovou.

ModelVerzeTyp převodovkyCena
Suzuki Ignis1.2 MHEV 61 kW CVTvariabilní bezestupňová422 900 Kč
Opel Crossland X1.2 Turbo 96 kW AT6planetová s měničem, 6°443 990 Kč
Kia Stonic1.0 T-GDI 74 kW DCTdvouspojková, 7°449 980 Kč
Škoda Kamiq1.0 TSI 81 kW DSGdvouspojková, 7°467 900 Kč
Hyundai Kona1.6 T-GDI 130 kW 7DCTdvouspojková, 7°479 990 Kč
Fiat 500X1.3 Firefly 110 kW DDCTdvouspojková, 6°487 900 Kč
Ford Puma1.0 EcoBoost 92 kW 7DCTdvouspojková, 7°499 900 Kč
Peugeot 20081.2 PureTech 96 kW EAT8planetová s měničem, 8°500 000 Kč

Typy automatických převodovek

Planetová

Pro přenos točivého momentu od motoru na převodové ústrojí používá hydrodynamický měnič momentu, který spojuje výhody kapalinových a mechanických převodů. Základem je kolo reaktoru vymezující rozdíly točivého momentu na vstupu a výstupu. Klasikou je osm stupňů u peugeotů (208, 2008), astra jich má devět. Některé planetové samočinné skříně mají v současnosti dokonce až deset převodů, ne však s cenou do 500.000 Kč.

Plusy

  • Hladké rozjezdy a řazení
  • Možnost velkého počtu a rozsahu převodů
  • Dlouhá životnost

Minusy

  • Výrobní náklady
  • Nutnost pravidelné údržby
  • Větší mechanické ztráty

Dvouspojková

Podle nás nejideálnější řešení, které kombinuje vysokou účinnost a rychlost. Dvouspojková převodovka je totiž složena ze dvou dílčích převodovek s vlastními spojkami. Jedna se stará o liché a druhá o sudé převody. Podle stylu jízdy má potom příslušná část přednastavený další stupeň a přeřazení funguje tak, že se vlastně rozepne jedna spojka a zároveň sepne druhá. Změna je rychlá a nedochází k prokluzu. Používají ji značky Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Seat, Hladké rozjezdy a řazení Škoda či Volkswagen.

Plusy

  • Rychlé řazení o 1 stupeň
  • Vysoká účinnost

Minusy

  • Pomalé řazení o více stupňů
  • Méně hladké rozjezdy

Robotizovaná

Nejjednodušší řešení, typické pro minivozy. Jde vlastně o manuální skříň, kde se o ovládání spojky a řazení stará hydraulika nebo elektromechanika. Řídicí jednotka podle údajů od senzorů vyhodnocuje jízdní data a rozhodne, kdy změnit převod. Pak vydá povel hydraulickému ovládání, které rozpojí spojku, přeřadí a pak opět spojí kola s hnacím řetězcem. Zkušenosti s touto převodovkou rozebíráme důkladně na další dvoustraně v testu Hyundaie i10.

Plusy

  • Nižší výrobní náklady
  • Velká shoda s manuálem

Minusy

  • Kostrbaté řazení
  • Méně hladké rozjezdy

Bezestupňová

Automatická skříň s plynule měnitelným převodem nemá ozubená kola. Převodovku tvoří dva hřídele, na nichž jsou proti sobě směřující kužely. Spojení mezi nimi zajišťuje gumový řemen, nebo článkový řetěz. Tím, jak se k sobě kužely přibližují nebo oddalují, se mění i převodový poměr, který může pracovat ve velkém rozmezí. Jednoduchá konstrukce bývá bezproblémová a často u variátoru výrobce elektronicky přednastaví stupně, takže jde řadit i manuálně. Používá ji Nissan, Opel, Suzuki, Toyota.

Plusy

  • Plynulá jízda včetně rozjezdů
  • Velké převodové rozmezí

Minusy

  • Vytáčení při akceleraci
  • Vysoké ztráty na dálnici
  • Kratší životnost

Video placeholder
Toyota Direct Shift-CVT • Zdroj: Toyota

Hybridy, elektrovozy

Výhodou elektromotorů je jejich široký provozní rozsah otáček. Proto elektroauta nepotřebují klasickou převodovku, ale vystačí si jen s jedním redukčním převodem. U hybridních aut nebo plug-in hybridů potom vídáme různá řešení podle toho, jak je hybridní systém poskládán. Proto i taková Honda Jazz má jen jeden stálý převod pro spalovací agregát (sepne se při vyšších rychlostech) a jeden pro trakční elektromotor. Skříň e-CVT od Toyoty zase nemá s variátory nic společného, byť se tak chová. V planetovém převodu se u ní skládají síly spalovacího agregátu, elektromotoru a generátoru pro dobíjení baterií.

Víte, že…

... stoupá počet lidí, kteří chtějí absolvovat autoškolu v autě s automatem? Za deset let narostl podíl takových zájemců na desetinásobek. Řidičský průkaz pak ale získají jen pro řízení vozu s automatem. Pokud chtějí jezdit s manuálem a nechtějí platit pokutu za řízení s jinou skupinou oprávnění, musí absolvovat doplňkovou jízdu se zkušebním komisařem.