Vzpomínáme na ty nejvýkonnější atmosférické motory. Byla to krása!
Nová auta bez přeplňování či elektromotoru už v Evropě nemají prostor, přitom se sériově vyráběly exkluzivní modely dosahující 600, 700 i 800 koní. Na projev atmosférického plnění zbývá tiše vzpomínat, nebo navštívit autobazar.
S absencí nostalgického nářku nad evolučním ústupem velkoobjemových motorů se střízlivě podíváme na 11 nejvýkonnějších atmosférických jednotek nedávné minulosti. Éra přirozeně plněných plnotučných agregátů pominula a nechala za sebou tyto a podobné vzpomínky na fakticky burácející stroje, které měly motorový prostor centrálně osazený až dvanácti válci bez jediného turba nebo elektromotoru.
11. McLaren F1
Výkon: 627 koní (461 kW)
Kromě úsilí věnovaného soutěžním motorům se McLaren proslavil homologovanými supersporty na běžné cesty. Aktuálně inženýři upřednostňují přeplňování nebo hybridní řešení, ale v 90. letech tomu bylo přesně naopak. V roce 1992 ve Wokingu vznikl nejrychlejší silniční automobil planety McLaren F1 osazený atmosférickým dvanáctiválcem BMW S70/2 uprostřed, který z objemu 6,1 litru generoval úžasných 627 koní neboli 461 kW. Bez jediného turba, kompresoru a elektromotoru dokázal trojmístný supersport jet rychlostí až 391 km/h.
10. Dodge Viper ACR
Výkon: 654 koní (481 kW)
Americká ikona o atmosférickém výkonu 654 koní dokazuje, že adekvátní náhradou pískotu turbíny je hromobití deseti válců o celkovém objemu 8,4 litru. Na evropské poměry neuvěřitelná hodnota nepřestává fascinovat, zákazníci starého kontinentu mohou být rádi sotva za poloviční objem, a to už jsou považování za neekologicky smýšlející exoty. Viper ACS byl nabízen dokonce s manuálem a pohonem zadních kol.
9. Ferrari Enzo
Výkon: 660 koní (485 kW)
Čestně pojmenované Ferrari bylo v Itálii uvedeno před 19 lety, a tedy ještě před platností přísných emisních norem. Dvanáctiválcové Enzo by dnes neprošlo a šestilitrový objem by byl nahrazen kilometry drátů snižujících surový zážitek formule postavené na značkách. Není divu, že roste na ceně.
8. Ferrari FF
Výkon: 660 koní (485 kW)
Ferrari FF mělo stejný výkon a počet válců jako Enzo, přesto se oba vozy dost lišily. Starší dvoumístný supersport s pohonem zadních kol nepřinášel žádné kompromisy, zatímco novější hatchback 4x4 mohl být každodenní sluha čtyřem cestujícím. Kromě místa na jejich posed i zavazadla zbylo dost prostoru na 6,3litrový dvanáctiválec vepředu.
7. Lamborghini Murciélago SV
Výkon: 670 koní (493 kW)
Verze SV alias SuperVeloce byla rozlučková edice Murciélaga. Vrchol o výkonu 670 koní (493 kW) zakončil v roce 2010 devítiletou výrobu. Dne 5. listopadu odjel z italské výrobní linky poslední exemplář podobný stíhacímu letounu. Maximální dosažitelná rychlost 340 km/h neměla daleko do vzletu.
Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce (2009–2010)
6. Ferrari 599 GTO
Výkon: 670 koní (493 kW)
Nejisté přivítání 599 GTO na scéně vystřídalo nadšení z jízdních vlastností završenými šestilitrovým dvanáctiválcem. Civilní edice okruhového speciálu 599XX dokázala testovací trať objet o sekundu rychleji než nedotknutelné Enzo – o tolik se posunul vývoj atmosférických Ferrari za osm let. Verze 599 GTO bylo toho času nejrychlejším silničním vozem maranellské značky.
5. Lamborghini Aventador SV
Výkon: 750 koní (552 kW)
Italové zcela ovládli tento seznam, do řady atmosférických artefaktů patří i Aventador SV likvidující všechny čtyři pneumatiky zátahem 750 koní. Tehdejší šéf Lamborghini Stephan Winkelmann popsal vrcholnou řadu jasně: „Aventador LP 750-4 Superveloce je nejpurističtější, sportovně orientovanou a emocionální inkarnací Lamborghini.“
Lamborghini Aventador LP 750-4 SV
4. Pagani Zonda LM
Výkon: 760 koní (559 kW)
Zakázkové jednokusové Pagani pro nejmenovaného kupce vychází ze Zondy R. Extrémní základ posloužil jako odrazový můstek fantastického technického počinu o odhadovaném výkonu brutálních 760 koní. Projev 7,3 V12 v karbonovém balení je hodný zbrojního pasu, protože muší váha a grandiózní výkon patří rukou uvědomělým či zkušeným pilotům.
3. Aston Martin One-77
Výkon: 760 koní (559 kW)
V dobách nástupu přeplňování se britská automobilka pochlapila 77 kusy sběratelských aut poháněných nejvýkonnější atmosférou na trhu. Aston Martin One-77 byl k dispozici s dvanáctiválcovým motorem o objemu 7,3 litru, což stačilo na oficiálních 760 koní s lineárním nástupem.
2. Ferrari F12tdf
Výkon: 780 koní (574 kW)
Vzpomínky na vysokootáčkové atmosférické motory téměř završuje špičkový silniční stíhač jak jinak než z Itálie. Semeniště krásně uječených aut dalo bohatým znalcům šanci uzmout extrémní Ferrari nesoucí označení Tour de France podle automobilového podniku, kterému Ferrari tvrdě kralovalo. V roce 2015 nebylo k dostání nic lepšího s koníkem na přídi.
1. Ferrari 812 Superfast
Výkon: 800 koní (588 kW)
Jen málo slov stačí k hodnocení unikátu, který zaslouženě obdivuje celý automobilový svět. Skloňují se tituly jako nejvýkonnější nebo nejrychlejší sériové Ferrari s motorem V12 před kabinou. Nespoutaní Italové se rozloučili s atmosférickým řešením stylově, protože bez elektrických či foukaných berliček dokázali vyprodukovat astronomických 800 koní.