Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vzpomínáme na ty nejvýkonnější atmosférické motory. Byla to krása!

Mirek Mazal
Diskuze (20)

Nová auta bez přeplňování či elektromotoru už v Evropě nemají prostor, přitom se sériově vyráběly exkluzivní modely dosahující 600, 700 i 800 koní. Na projev atmosférického plnění zbývá tiše vzpomínat, nebo navštívit autobazar.

S absencí nostalgického nářku nad evolučním ústupem velkoobjemových motorů se střízlivě podíváme na 11 nejvýkonnějších atmosférických jednotek nedávné minulosti. Éra přirozeně plněných plnotučných agregátů pominula a nechala za sebou tyto a podobné vzpomínky na fakticky burácející stroje, které měly motorový prostor centrálně osazený až dvanácti válci bez jediného turba nebo elektromotoru.

11. McLaren F1

Výkon: 627 koní (461 kW)

Kromě úsilí věnovaného soutěžním motorům se McLaren proslavil homologovanými supersporty na běžné cesty. Aktuálně inženýři upřednostňují přeplňování nebo hybridní řešení, ale v 90. letech tomu bylo přesně naopak. V roce 1992 ve Wokingu vznikl nejrychlejší silniční automobil planety McLaren F1 osazený atmosférickým dvanáctiválcem BMW S70/2 uprostřed, který z objemu 6,1 litru generoval úžasných 627 koní neboli 461 kW. Bez jediného turba, kompresoru a elektromotoru dokázal trojmístný supersport jet rychlostí až 391 km/h.

McLaren F1 LM McLaren F1 LM

10. Dodge Viper ACR

Výkon: 654 koní (481 kW)

Americká ikona o atmosférickém výkonu 654 koní dokazuje, že adekvátní náhradou pískotu turbíny je hromobití deseti válců o celkovém objemu 8,4 litru. Na evropské poměry neuvěřitelná hodnota nepřestává fascinovat, zákazníci starého kontinentu mohou být rádi sotva za poloviční objem, a to už jsou považování za neekologicky smýšlející exoty. Viper ACS byl nabízen dokonce s manuálem a pohonem zadních kol.

Dodge Viper ACR Dodge Viper ACR

9. Ferrari Enzo

Výkon: 660 koní (485 kW)

Čestně pojmenované Ferrari bylo v Itálii uvedeno před 19 lety, a tedy ještě před platností přísných emisních norem. Dvanáctiválcové Enzo by dnes neprošlo a šestilitrový objem by byl nahrazen kilometry drátů snižujících surový zážitek formule postavené na značkách. Není divu, že roste na ceně.

Ferrari Enzo Ferrari Enzo

8. Ferrari FF

Výkon: 660 koní (485 kW)

Ferrari FF mělo stejný výkon a počet válců jako Enzo, přesto se oba vozy dost lišily. Starší dvoumístný supersport s pohonem zadních kol nepřinášel žádné kompromisy, zatímco novější hatchback 4x4 mohl být každodenní sluha čtyřem cestujícím. Kromě místa na jejich posed i zavazadla zbylo dost prostoru na 6,3litrový dvanáctiválec vepředu.

Ferrari FF Ferrari FF

7. Lamborghini Murciélago SV

Výkon: 670 koní (493 kW)

Verze SV alias SuperVeloce byla rozlučková edice Murciélaga. Vrchol o výkonu 670 koní (493 kW) zakončil v roce 2010 devítiletou výrobu. Dne 5. listopadu odjel z italské výrobní linky poslední exemplář podobný stíhacímu letounu. Maximální dosažitelná rychlost 340 km/h neměla daleko do vzletu.

Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce (2009–2010) Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce (2009–2010)

6. Ferrari 599 GTO

Výkon: 670 koní (493 kW)

Nejisté přivítání 599 GTO na scéně vystřídalo nadšení z jízdních vlastností završenými šestilitrovým dvanáctiválcem. Civilní edice okruhového speciálu 599XX dokázala testovací trať objet o sekundu rychleji než nedotknutelné Enzo – o tolik se posunul vývoj atmosférických Ferrari za osm let. Verze 599 GTO bylo toho času nejrychlejším silničním vozem maranellské značky.

Ferrari 599 GTO Ferrari 599 GTO

5. Lamborghini Aventador SV

Výkon: 750 koní (552 kW)

Italové zcela ovládli tento seznam, do řady atmosférických artefaktů patří i Aventador SV likvidující všechny čtyři pneumatiky zátahem 750 koní. Tehdejší šéf Lamborghini Stephan Winkelmann popsal vrcholnou řadu jasně: „Aventador LP 750-4 Superveloce je nejpurističtější, sportovně orientovanou a emocionální inkarnací Lamborghini.“    

Lamborghini Aventador LP 750-4 SV Lamborghini Aventador LP 750-4 SV

4. Pagani Zonda LM

Výkon: 760 koní (559 kW)

Zakázkové jednokusové Pagani pro nejmenovaného kupce vychází ze Zondy R. Extrémní základ posloužil jako odrazový můstek fantastického technického počinu o odhadovaném výkonu brutálních 760 koní. Projev 7,3 V12 v karbonovém balení je hodný zbrojního pasu, protože muší váha a grandiózní výkon patří rukou uvědomělým či zkušeným pilotům. 

Pagani Zonda 760 LM (2014) Pagani Zonda 760 LM (2014)

3. Aston Martin One-77

Výkon: 760 koní (559 kW)

V dobách nástupu přeplňování se britská automobilka pochlapila 77 kusy sběratelských aut poháněných nejvýkonnější atmosférou na trhu. Aston Martin One-77 byl k dispozici s dvanáctiválcovým motorem o objemu 7,3 litru, což stačilo na oficiálních 760 koní s lineárním nástupem.

Aston Martin One-77 Aston Martin One-77

2. Ferrari F12tdf

Výkon: 780 koní (574 kW)

Vzpomínky na vysokootáčkové atmosférické motory téměř završuje špičkový silniční stíhač jak jinak než z Itálie. Semeniště krásně uječených aut dalo bohatým znalcům šanci uzmout extrémní Ferrari nesoucí označení Tour de France podle automobilového podniku, kterému Ferrari tvrdě kralovalo. V roce 2015 nebylo k dostání nic lepšího s koníkem na přídi.

Ferrari F12tdf Berlinetta Ferrari F12tdf Berlinetta

1. Ferrari 812 Superfast

Výkon: 800 koní (588 kW)

Jen málo slov stačí k hodnocení unikátu, který zaslouženě obdivuje celý automobilový svět. Skloňují se tituly jako nejvýkonnější nebo nejrychlejší sériové Ferrari s motorem V12 před kabinou. Nespoutaní Italové se rozloučili s atmosférickým řešením stylově, protože bez elektrických či foukaných berliček dokázali vyprodukovat astronomických 800 koní.

Ferrari 812 Superfast Ferrari 812 Superfast

Mirek Mazal
Diskuze (20)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
30. 5. 2021 09:33
Re: ...zbývá tiše vzpomínat, nebo navštívit autobazar...
Viz já 9:31 + fakt si dodnes nepochopil že to po CELÝ tvůj život dělá CELÝ svět? :D :-! :-[]
Avatar - Hammunasakra
30. 5. 2021 09:32
Re: Stačil by mi atmosferický dvoulitr
Největší výrobce atmosfér je (zase) největší automobilka světa https://www.idnes.cz/…328_automoto_fdv

Od R3 po V8
Avatar - Hammunasakra
30. 5. 2021 09:31
Re: Zbývá objevit ameriky
Žádný zatím https://www.auto.cz/…omba-roku-111966

https://www.goodwood.com/…v12-at-12100rpm/

Furt ti uníká PODSTATA? MUSÍ vládnou (jen) komunista = i když ho VĚTŠINA NEchce. Vládne koho zvolí VĚTŠINA

Neni to složitý = taky můžeš použít ÚPADEK OBŘÍCH ROZMĚRŮ (viz Zeman v ´89) vs možnost všeho VČETNĚ přejít hranice a odstěhovat se. Už chápeš ty (zásadní) ROZDÍLy? :-)
Avatar - Barrichello
30. 5. 2021 08:23
Re: Zbývá objevit ameriky
Neboj, zatáčí to moc dobře :-)
28. 5. 2021 21:18
Re: Zbývá objevit ameriky
Obrovská atmosféra umístěná vzadu uprostřed nicemu nevadí. Vepredu ingot znatelně komplikuje ochotu zatacet - stačí v Tescu dat balík stolních vod až dopředu a potom úplně k sobě a člověk pochopí fyziku hned… tady je přeplňovaný motor s menším objemem výhodou…