Za volantem nových BMW i5 M60 a 520d: Jako noc a den
Nová generace řady 5 vůbec poprvé v historii přišla také v elektrické verzi. Nad tou sice zarytý fanoušek mnichovské značky ohrne nos, neměl by však dělat předčasné soudy. Jedná se totiž o mimořádně schopný sedan, kterému absenci spalovacího motoru hned odpustíte.
Osmou generaci BMW 5 (G60) jsme na stránkách Auto.cz zmiňovali již několikrát. Věnovali jsme se oficiálnímu představení, rozšíření dosavadní nabídky o plug-in hybridní varianty 530e a 550e xDrive, dokonce jsme přinesli také první dojmy zpoza volantu elektrických verzí i5, které pětková řada dostala poprvé ve své historii.
Na dosud nejsilnější verzi BMW i5 M60 xDrive s výkonem přes 600 koní se podíval také Martin Vaculík, jehož video si můžete níže pustit. V článku se proto zaměřím primárně na jízdní dojmy dvojice i5 M60 a 520d z českých silnici, které dokážou z podvozků vyždímat maximum.
Okresky v okolí Vysokého Újezdu na Berounsku jsou sice krásně zatočené, zároveň ale patří zřejmě k těm nejrozbitějším u nás. Problémem ani nejsou tak výmoly, ale výrazně zvlněný asfalt, kterému co proto dávají naložené nákladní vozy z nedalekých lomů. Pro testování podvozků je takhle oblast proto jako stvořená.
BMW sice patří mezi hlavní tahouny elektromobility v Evropě, zároveň si ale zachovává zdravý rozum a spalovací motory úplně neodepisuje. V rámci nové řady 5 se tedy sice musíme rozloučit s čistě spalovacími zážehovými šesti-a osmiválci (nové M5 totiž dostane plug-in z velkého SUV XM), třílitrový vznětový šestiválec ovšem oželet nemusíme. Ve variantě 540d se totiž objeví v příštím roce. Tolik malá odbočka k plánům z blízké budoucnosti, v níž na nás čeká ještě BMW 5 Touring. Teď už ale zpátky do současnosti.
Elektrická střela
Na začátek jsem ukořistil klíček od zmíněného BMW i5 M60, jehož dva elektromotory dávají až 442 kilowattů neboli 601 koní. Zdaleka nejdražší model v nabídce za minimálně 2.523.300 Kč (druhé nejdražší provedení 550e xDrive stojí od 1.968.200 korun) má již v základu adaptivní podvozek Professional se zadní nápravou schopnou natočení kol do úhlu 2,5 stupně, který za 111.098 Kč můžete nahradit sportovní variantou M s integrálním aktivním řízením a světlostí sníženou o pět milimetrů.
A právě příplatkové odpružení dostal také tmavý kousek na fotkách. Ve srovnání s letní variantou obouval pouze 19palcová kola s tlustším bočním profilem pneumatik, což se na strupatých silnicích na Berounsku ukázalo jako velké plus. BMW s hmotností přes 2,3 tuny a akumulátorem s kapacitou 81,2 kWh v podlaze totiž nedokonalostem asfaltu srdnatě vzdorovalo. Ani na vyloženě zničeném povrchu s mnoha boulemi elektrický sedan ani jednou výrazně nebouchnut, natož aby mu odskočila kola. Na rovinkách i v zatáčkách jsem si díky tomu mohl dovolit výrazně vyšší tempo. V kombinaci s vynikající trakcí stačilo před zatáčkou adekvátně přibrzdit, stočit volant a ještě před vrcholem opatrně šlápnout na akcelerátor. Na paměti totiž musíte mít až 795 newtonmetrů točivého momentu, které jsou dostupné téměř okamžitě.
Přední kola v tu chvíli ještě sice nebyla úplně v rovině, i5 ovšem táhlo jako lokomotiva, aniž by se vás snažilo vystrašit ustřelenou zádí. Rychlost, jakou tahle verze dokáže vykouzlit snad za každé situace, je ohromující.
A stejně zážitková je také špičková přilnavost. Sedan díky ní soustředění sleduje stopu a stíhá i velmi rychlé změny směru. M60 vás sice nepobaví gradací síly ani zvukem, vším ostatním ovšem už ano. Jeho chování na okreskách, pro které přitom nebylo primárně vyvíjeno, je úžasné, že přesvědčí i zaryté odpůrce elektromobility. A navíc ten cestovní komfort. Ten je opravdu neskutečný. Na dálnici zase oceníte vynikající odhlučnění a velmi jisté chování i ve vysokých rychlostech, jakkoliv má tenhle model „maximálku“ omezenou na 230 km/h.
Ano, řízení je sice trochu umělé, přesnost mu ovšem neschází. Pochválit musím též zpracování. V kabině ani na zmíněných středočeských tankodromech nic nevrzalo ani nedrnčelo, což u moderních BMW nebývá zvykem.
Fleetová klasika neurazí
BMW 520d (od 1.524.900 Kč) se vznětovým čtyřválcem bylo na tiskové konferenci k dispozici také v umírněném provedení bez paketu M a s menšími koly. Jeden by řekl, že je to taková kombinace pro německého důchodce, čemuž nahrávala zvolená barva Cape York Green připomínající odstíny v bytě vaší babičky.
Přestup z velmi rychlého a tichého elektromobilu do dieselového sedanu se 145 kilowatty byl malý šok. Dvoulitrový motor je sice slušně odhlučněn, ve srovnání s téměř neslyšnými elektromotory je ale klapot naftového čtyřválce přece jen docela obtěžující. Po stlačení plynového pedálu se navíc nedočkáte okamžitého sprintu jako u elektrických aut, ale postupného zrychlování za doprovodu ne zrovna příjemné symfonie (vznětový šestiválec má přece jenom hezčí projev).
Osmistupňový automat zde funguje na jedničku, řízení je ovšem ve srovnání se sportovně laděným i50 M60 vláčnější a méně přesné. Záleží ovšem na dané konfiguraci. Stačí zaškrtnout několik položek a jízdní projev auta se výrazně změní. Na rozmlácených cestách podvozek 520d nepůsobí tak soustředěně jako u elektrického derivátu. Sem tam jsem si všiml menších rázů od kol, které tužší i5 bez problémů pohltilo.
Jedno se však BMW 520d upřít nedá: efektivita. Vyhnete-li se ostrému tempu a na dálnici nasadíte obligátních 130 km/h, dostanete se na spotřebu, jako vám budou závidět i malé hybridy do města. S lehčí nohou a dávkou předvídavosti se vám vznětový čtyřválec odvděčí hodnotami začínajícími čtyřkou. Dojezd vysoko nad 1000 kilometrů na jednu 60litrovou nádrž pro tohle provedení není vůbec žádný problém. V tohle ohledu si elektrická auta pravděpodobně neškrtnou ani za deset let, kdy se éra nových BMW s dieselem pod kapotou bude minimálně v Evropě chýlit ke konci.