Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zachrání Lancii spojení Fiatu s PSA? Spekuluje se o příchodu malého SUV

David Bureš
Diskuze (8)

Model Lancia Ypsilon je v současné generaci na trhu už od roku 2011, a tak se začíná mluvit o nástupci. Místo malého hatchbacku by mohlo dorazit malé SUV.

Lancia je v rámci koncernu Fiat Chrysler Automobiles dnes poněkud přehlíženou značkou, už jen kvůli tomu, že působí jen na domácím italském trhu. Jenže zároveň je pro koncern velice klíčovou, vždyť její Ypsilon i po devíti letech na trhu patří mezi nejžádanější vozy v Itálii. I díky tomu si Lancia může zajistit svoji budoucnost. A pomoci tomu může spojení FCA se Skupinou PSA.

Když se Lancia v roce 2017 postupně stáhla pouze na domácí trh a nabídku omezila výhradně na model Ypsilon, hovořilo se o tom, že kdysi slavná značka už jen dožívá a čeká jí postupný zánik. Vlastně otevřeně se hovořilo o tom, že až skončí životní cyklus Ypsilon, další Lancia už s největší pravděpodobností nepřijde.

Jenže o tom se mluvilo v době, kdy FCA šéfoval Sergio Marchionne, který místo Lancie podporoval podobně laděnou Alfu Romeo, do jejíž renesance a příchodu nové generace modelů napumpoval miliony eur. Zatímco Alfa tak přišla s novou Giulií a Stelviem a vrátila se na perspektivní americký trh, Lancia si musela vystačit s novými stylovými edicemi Ypsilonu.

Jenže po předčasné Marchionnovy smrti převzal vedení koncernu původem britský manažer Mike Manley, který takovou slabost pro Alfu nemá. Odvážné plány na expanzi sportovních modelů seškrtal, místo superauta a kupé má Alfa Romeo racionalizovat svoji budoucnost, a tak raději ukončila produkci 4C a vsadí na kompaktní SUV Tonale. Pokud nějaké sporťáky přijdou, bude to nejdříve až poté, co si na jejich vývoj značka vydělá.

Setrvávající úspěchy Ypsilon

Aktuální vedení navíc nemůže přehlížet setrvávající úspěchy Lancie, respektive jejího Ypsilon. Nechme stranou, zda je důvodem to, že Fiat aktuálně jiný takový malý hatchback z oblíbeného segmentu nenabízí, nebo že je Ypsilon populární mezi dámskou klientelou, malá Lancia každopádně zůstává jedním z vůbec nejžádanějších aut v domovské Itálii. Za první pololetí roku byla dokonce druhá nejprodávanější. Překonal ji jen Fiat Panda.

Daří se jí dokonce natolik, že je dnes Lancia v rámci Evropy úspěšnější značkou než Alfa Romeo. Více aut na evropských trzích prodala už loni, přičemž trend pokračuje i letos. Za osm měsíců roku má Lancia na svém kontě podle statistik Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) 24.725 registrovaných automobilů, zatímco Alfa Romeo za stejné období 20.412 aut.

Připomeňme přitom, že zatímco Alfa Romeo působí v celé Evropě s širší a modernější modelovou paletou, Lancia dnes oficiálně prodává jen v domovské Itálii, a to výhradně stařičkou Ypsilon představenou v roce 2011. Přesto se Lancia letos popasovala s pandemií koronaviru lépe, její registrace po osmi měsících roku meziročně spadly o 40,6 %, zatímco Alfě o 45,2 %.

I z toho důvodu se po vzoru Fiatů 500 a Panda se shodným technickým základem Lancia Ypsilon letos dočkala mildhybridní varianty. A co víc, v domovské Itálii se stále častěji hovoří o nástupci, jehož příchod je vzhledem k úspěchům Ypsilonu logickým krokem.

Video se připravuje ...

Technika od PSA

A podle všeho zachrání Lancii připravované spojení FCA se Skupinou PSA do celku nazvaného Stellantis. Fiat plánuje využít platformu CMP francouzského koncernu určené pro malé automobily, kterým chce oživit svoji nabídku v segmentu B.

Dosud se v této souvislosti hovořilo o možném nasazení CMP v nástupci Fiatu 500X, připravovaném „baby“ Jeepu nebo malém SUV Alfa Romeo zvažovaném jako nepřímá náhrada za MiTo. Nyní ale z Itálie zaznívají hlasy, že techniku použije také další značka FCA.

Ano, řeč je o Lancii. Ta má použít CMP pro připravovanou náhradu za Ypsilon. Podle zákulisních zpráv by přitom však už nešlo o hatchback na pomezí kategorie miniaut a malých vozů, nýbrž o malé SUV, což je dnes tak populární segment. Šlo by přitom vůbec o první v SUV v historii značky existující od roku 1906. Lancia dosud nabídla leda tak crossover v podobě zatím poslední generace Delty.

Bližší informace o možném SUV značky Lancia každopádně v tuto chvíli nemáme. I vzhledem k tomu, že je projekt teprve ve fázi příprav, je nasnadě, že se takového auta případně dočkáme až za několik let, nejdříve v roce 2022, spíše později. Do té doby nás patrně čeká ještě jeden facelift stávajícího Ypsilon. Naznačují to alespoň maskované exempláře se zakrytou přídí, naznačující inovace v oblasti přední masky chladiče. Zdá se tedy, že Lancia je zachráněna. Tak snad se plány koncernu opět nezmění...

David Bureš
Diskuze (8)

Doporučujeme

10. 10. 2020 22:10
Re: Miluju Lancii
No, my radši uctíváme a kupujem přeznačkovaného golfa, passata, tiguana a chystáme se na přeznakované ID4.
9. 10. 2020 23:57
Re: Miluju Lancii
Přesně tak. Další přeznačkovanou 2008 tady vážně nepotřebujeme.
9. 10. 2020 19:07
SUV
Jasne, tých SUV je tak málo, že s ním Lancia určite urobí dieru do sveta...