Budoucnost Alfy Romeo v ohrožení. Šéf FCA počítá se škrty, místo sporťáků chce výsledky
Alfa Romeo ještě za éry Sergia Marchionneho chtěla oživit sporťák GTV a supersport 8C, aktuální vedení má ale jiné plány.
S automobilkou Alfa Romeo je to už léta jako na houpačce. Po strádání do ní koncern Fiat Chrysler Automobiles napumpoval peníze a přestože technicky dokonalé modely Giulia a Stelvio zákazníky nezaujaly tolik, jak automobilka doufala, počítalo se pro následující léta s dalšími investicemi. Krátce před svou předčasnou smrtí Sergio Marchionne oznámil, že Alfa oživí sporťák GTV a supersport 8C. Jeho nástupce však budoucnost Alfy Romeo vidí jinak.
„V blízké době se nové portfolio pro značku výrazně zúží, s čímž souvisí odpovídající snížení kapitálových výdajů,“ oznámil generální ředitel koncernu FCA Mike Manley. Konkrétně to má znamenat konec projektů nového GTV a 8C, které už nefigurují v aktuálním plánu Alfy Romeo pro následující tři roky.
GTV podle strategie zveřejněné ještě Sergiem Marchionnem v létě 2018 mělo být čtyřmístné auto s rozložením hmotnosti 50:50 mezi nápravy, hybridním ústrojím o výkonu 441 kW a pohonem všech kol. Na druhou stranu 8C mělo být superauto s karbonovým monokokem a uprostřed uloženým motorem s dvěma turby, jehož hybridní ústrojí mělo poskytnout kombinovaný výkon 515 kW.
Už v době premiéry tak bylo jasné, že to budou finančně náročné projekty, které se jen tak nezaplatí. A tak mnohé překvapilo, že nad nimi Alfa Romeo vůbec uvažuje, zvlášť v době, kdy už se ukazovalo, že výsledky Giulie a Stelvia nejsou takové, jaké se předpokládaly. Letos je pak situace ještě horší, prodeje Alfy klesají, a tak letos v Evropě prodává víc aut i Lancia. Ta značka, kterou FCA seškrtalo tak, že dnes působí výhradně na italském trhu, navíc s jediným modelem v nabídce, hatchbackem Ypsilon.
Marchionneův nástupce Mike Manley si je finanční náročnosti takových projektů vědom a nevidí je realisticky v době, kdy se Alfě prodejně tolik nedaří. „I když v zásadě v tuto značku věřím, musíme se ujistit, že veškeré provedené investice budou generovat odpovídající výnosy,“ vysvětluje Manley. Jedním dechem však dodává, že jestli se značce bude dařit, mohou být realizovány i tyto projekty.
Místo fanoušky obdivovaných, avšak obchodně nepříliš výnosných sporťáků se tak Alfa v nejbližších letech zaměří na segmenty, v nichž má šanci vydělat. I nadále se proto počítá s dvěma SUV, která v nabídce doplní Stelvio. Bude to však kompaktní model a malé SUV, zatímco dosud se počítalo s kompaktním SUV a velkým. První bude dostupné i jako plug-in hybrid a dorazí v roce 2021, o rok později bude následovat menší bratr, s možností čistě elektrické varianty. „Věřím, že tyto kroky pomůžou vrátit značku k zisku,“ komentuje rozhodnutí Manley.
Vedle nových modelů Alfa Romeo počítá s modernizací Stelvia a Giulie, a to v roce 2021. Naopak kompaktní hatchback Giulietta podle očekávání skončí. Svým způsobem ji nahradí chystané SUV, které by mělo opticky vycházet z konceptu Tonale.
Naopak je Manley spokojen s prováděnými změnami u Maserati. To prochází restrukturalizací a též změnou budoucích plánů, aby se v roce 2020 vrátilo k ziskovosti. V tomto případě se však už vše ubírá správným směrem – i nadále se tak počítá s hybridním Ghibli a především elektrickým sporťákem Alfieri. To dorazí v roce 2020 jako kupé, o rok později bude následovat kabrio. Do budoucna se pak má stát Maserati jakýmsi konkurentem Tesly, když od všech modelů nabídne elektrickou verzi.
Odhalení zúžených budoucích plánů Alfy Romeo mimochodem přichází v době, kdy FCA zahájilo jednání s PSA o možné fúzi. Aktuálně schvalovaný plán vedeními obou automobilek počítá s rozdělením akcií v novém podniku rovným dílem mezi obě strany, což si však vyžádá několik kroků. PSA by mimo jiné nabídlo svůj podíl ve výrobci komponentů Faurencia, zatímco FCA by akcionářům vyplatilo zvláštní dividendu. Jestli však omezení plánů na budoucnost Alfy nějak souvisí s možným spojením FCA s PSA, není jasné.