Audi Q3 vs BMW X1: Designový duel
Dnešní srovnání absolvují sportovně-užitkové produkty prémiových značek německé provenience. Audi Q3 již srovnání podstoupilo, a to hned dvakrát. Jednou mu konkurovala vize Cross Coupé quattro, posléze i jeho tovární soukmenovci. BMW X1 zde zažívá premiéru. Lze mezi oběma vozidly nalézt nějaké společné znaky?
Rozdíly spatříme již při porovnání rozměrů, kde BMW přerůstá Audi o 69 mm. Na šířku má navrch ingolstadtský model (+ 33 mm), který je i vyšší (+ 45 mm). Rozvor je širší u BMW, a sice o celých 157 mm.
Audi Q3 vs. BMW X1 - srovnání rozměrů | ||||
Rozměr | Audi Q3 | BMW X1 | Rozdíl | |
Délka [mm] | 4385 | 4454 | +69 | |
Šířka [mm] | 1831 | 1798 | -33 | |
Výška [mm] | 1590 | 1545 | -45 | |
Rozvor [mm] | 2603 | 2760 | +157 |
Audi Q3
Kompaktní SUV Audi pokračuje v řadě sportovně-užitkových vozidel značky. Zároveň jde o nejmenší model téže třídy v nabídce německého výrobce, kde je z hlediska rozměrové hierarchie situován pod vozidla Q5 a nejstarší Q7.
Oproti nim pracuje Q3 s novými prvky, které formuje tak, aby vhodně ladily s muskulaturou exteriéru. Předně jde o masku chladiče, která, byť stále respektuje filozofii single-frame, volí šestiúhelníkový tvar, namísto původního lichoběžníku. Lze říci, že toto provedení není tak přímočaré, jako to minulé, a lépe koresponduje s nárůstem ostrých linek na karoserii.
Profil evokuje koncepční vůz Cross Coupé quattro, což lze zřetelně demonstrovat na řešení sklonu zadního okna, s čímž přirozeně souvisí provedení zadního sloupku. Ten je velmi dynamický, což se, zejména při pohledu z profilu, odráží na splývavosti zadní části. Ta dostává sportovní charakter.
Zezadu jde o kompozici s jasně čitelným rukopisem značky Audi, tkvícím ve svítilnách se specifickým diodovým provedením světelných segmentům a v širokém víku zavazadlového prostoru, v němž jsou zmíněné lampy obsaženy. Svítilny disponují tvarem originálního čtyřúhelníku, který je svébytný a patřičně dynamický.
Ve srovnání s dřívějšími modely značky došlo k transformaci pojetí přístrojové desky. Ta je dělena horizontálně, namísto dříve používaného řešení, jež pramenilo ze sdružení středového panelu a kapličky s přístroji do jednoho vizuálního celku. Masivní lišty dekoru dodávají na oživení desky, stejně tak jako výdechy ventilační soustavy ve sportovním provedení.
BMW X1
Nejmenší SUV v nabídce bavorské značky se, na rozdíl od větších SUV BMW (X3 a X5), pohybuje ve vodách zcela nového tvarosloví již od počátku své kariéry. S minulým směrem má jen velmi málo společného.
Vozidlo akceptuje aktuální tvarové zvyklosti, kupříkladu provedení přídě. V její struktuře dominují mohutné ledvinky s jednoduchém stylu, se kterým kontrastují světlomety temperamentního rázu. Ten je umocněn jejich protažením takřka do oblasti blatníků. Příď jako taková je téměř kolmá, přičemž ona strmost tvoří zdánlivě velmi nenápadnou (a jistě ne záměrnou) spojnici s Audi Q3.
Na první pohled působí boční část velmi členitě a bohatě (z hlediska linií), ve skutečnosti se však opírá o několik základních linek. Ta nejvýraznější protíná kliky dveří a představuje jeden ze zásadních prvků pro členění jednotlivých ploch exteriéru. Další zpestřuje oblast prahů, která tím získává na plasticitě. V porovnání s Q3 nabízí X1 podběhy kol, které se distancovaly od tradiční kruhové formy, což působí terénním dojmem.
Doprovodným efektem přechodu na nový tvarový jazyk je, v případě X1, výrazná členitost zadních lamp (ačkoli ne tak razantní jako u X3). Ty jsou dvoudílné a jejich uspořádání se vzdáleně orientuje na písmeno L. Ve srovnání s Q3 celek vyznává zcela jinou filozofii, které se opírá o spíše ostré tvary. Audi namísto nich volí oblejší rysy.
Interiér odráží soudobý směr BMW, spočívající ve sportovním pojetí technicistního vzhledu. Ten používá i Audi, avšak ve zcela jiné podobě. Bavorské SUV kombinuje přímo vedené linky a křivky, což je postup, viditelný i na výše popsaném exteriéru.