15.1. 2014 Jakub Sochor

Facelift designu: Deset pozoruhodných modernizací

Facelift designu: Deset pozoruhodných modernizací

Zatímco některé omlazovací kůry modernizují design s ohledem na jeho formu, jiné – provedené za účelem následovat módní trendy – naruší harmonii původního modelu. Jaký je ale Váš názor na facelift jako takový?

Facelift je v automobilovém designu častým jevem, přičemž důvody pro jeho uskutečnění bývají různé. Ve většině případů je ale reakcí na nové trendy – ať už uvnitř automobilky (díky faceliftu vyrovnávají starší modely tempo s novými) nebo v oblasti designu obecně (kupříkladu ve formě použití nového módního prvku na již produkovaný vůz). Je-li řeč o kontroverzních vozech, bývá modernizace vzhledu důležitým počinem pro zvýšení jeho obliby. Ne každý facelift je však krokem k lepšímu – některé z nich bývají hodnoceny jako zbytečné či necitlivé k původnímu návrhu.

Prostřednictvím níže uvedené desítky omlazovacích kůr se pokusíme přiblížit všechny zmíněné případy, načež společnými silami zvolme tu nejzdařilejší. Je některý ze zmíněných faceliftů zbytečný a škodí původní verzi automobilu, anebo jste mezi nimi našli takový, který jste s nadšením uvítali?

Alfa Romeo 147 – Citlivě provedené retuše

Kompaktní hatchback 147, navržený Walterem de Silvou a Wolfgangem Eggerem, propojil osvědčené prvky vozidel italské firmy (zejména ikonickou masku chladiče s vodorovnými lamelami) se sportovními tvary, navrženými dle dobových měřítek. Zmíněná maska dominuje přídi, jejíž jednotlivé díly jsou propojeny emocionálními prolisy – zejména v podobě křivky, jež pramení v A-sloupku a ústí do plochy nárazníku. Šlo o stylingový doplněk světlometů se zaoblenými výběžky směrem k masce, ke které přiléhaly sportovně vyhlížející nasávací otvory.

V duchu stylových proměn, vyvolaných zejména konceptem Brera z roku 2002 (byť pro vzhled modernizovaného vozu 147 má zásadnější vliv o rok mladší studie Kamal), došlo v roce 2004 k modifikaci přídě, jež pozměnila světlomety, provedení masky i uskupení otvorů v nárazníku. Celkový vzhled se tak přiblížil ženevské vizi Visconti z jara téhož roku.

BMW 7 – Návrat ke kořenům

Modernizace sedanu BMW 7, které proběhla v roce 2005, byla reakcí na kritické hlasy, jež směřovaly na experimentální tvary bavorského vozu z roku 2001. Omlazení vzhledu automobilu, jenž bývá označován za dekonstruktivistický, postihlo zejména přední a zadní partie. Zatímco na přídi jde hlavně o uhlazenější kryty světlometů (bez dvojitého vyboulení, jež je charakteristické pro provedení limuzíny před faceliftem) a členitější provedení nárazníku, záď doznala výraznějších změn – sjednocení koncových světel a opuštění jejich osobitého rozčlenění dalo třetímu karosářskému prostoru elegantnější vzhled. Někdejší vodorovný pás svítilen nahradila štíhlá chromová linka.

Silueta zůstala nezměněná, stejně tak dynamický zásah předních světlometů do blatníků a způsob napojení zádě na druhý karosářský prostor. Vůz dostal výraznější prolis na prazích, který ladí s ostrou linkou pod klikami dveří. Kabinu nijak zásadní změny nepostihly. Přístrojová deska si ponechala horizontální členění, skládající se z přímo vedených linek (zde zastoupených zejména dekoračními lištami) a plynulých křivek, jež zjemňují technicistní charakter kabiny.

Fiat Multipla – Vůz pro nové tisíciletí

Mezi facelifty, které výrazným způsobem změnily celkový vzhled automobilu, patří modernizace Fiatu Multipla, k níž vedly – podobně jako u BMW 7 – kritické ohlasy a nespokojenost s opuštěním osvědčených tvarů. Multipla, vycházející ze stejnojmenného konceptu z roku 1996, překvapila veřejnost celkovou stavbou karoserie, jejímž základem je ponton, na který plynule navazuje zaoblená příď s drobnými světlomety a úzkým otvorem mezi nimi. Velká boční okna jsou spolu s neméně rozměrným čelním sklem součástí horní části karoserie, jejíž napojení na příď doprovází výrazný stupeň, v němž jsou zakomponována světla. Takto členitá architektura, oživená dvěma dvojicemi světlometů, je dodnes unikátní a opouští vše, na co jsou pozorovatelé zvyklí.

Úpravy designu proběhly v roce 2004 a týkaly se zejména předních partií. Výraznou změnou bylo sjednocení předních světel a blikačů spolu s vyhlazením někdejšího schodu mezi kapotou a čelním sklem, čímž tvůrci opustili hlavní identifikační znak tohoto italského modelu. Podstata interiéru však zůstala beze změn – na palubě Fiatu i nadále najdeme přístrojovou desku, při jejímž navrhování se designéři inspirovali praktickým rozmístěním jednotlivých produktů (klávesnice, monitoru, šálku kávy či lampy) na stole, přičemž standardní přístrojové desky přirovnali ke stolu, na němž jsou zmíněné předměty seřazeny vedle sebe.

Fiat Ritmo – Méně plastů

Dalším modelem se vrátíme na konec sedmdesátých let minulého století – do doby, kdy se na automobilech v hojné míře uplatňovaly plastové materiály a která postupně vedla k používání velkoplošných nárazníků, jež opticky ucelily karoserii jako nikdy předtím. Esencí dobového stylu je Fiat Ritmo, produkovaný od roku 1978 a navržený firmou Bertone. Charakteristickým prvkem kompaktního hatchbacku je kombinace motivu kruhu (který najdeme na předních světlometech a klikách dveří) s ostrými hranami, jež protínají uhlazené karosářské panely. Nárazníky zde hrají roli nejen ochranou, ale také estetickou – výrazně zasahují do čelní i zadní části vozu a jsou do nich začleněna světla, což zejména v případě zádě působí sportovním dojmem. Vůz tak propojuje dynamický vzhled (dotvořený vyváženým rozvržením proporcí spolu s dlouhým a ostře zkoseným zadním sloupkem) a tvořivou práci s materiály a geometrickými prvky.

Facelift vozu proběhl v roce 1982 a podepsal se zejména na odstranění mohutných nárazníků a jejich nahrazení všedněji vyhlížejícími díly, s nimiž souviselo pozměněné čelo s velkým logem značky. Vůz tak dostal – i přes to, že se po proporční stránce příliš nezměnil – mnohem konvenčnější vzhled.

Opel Vectra – Ve šlépějích Astry

Třetí generace Vectry z roku 2002 byla navržena v duchu nového tvarového směru, který je pro Opel zásadním milníkem – objevuje se již v roce 1997, kdy je na autosalonu v Ženevě představena kreativní studie Signum (předvoj sériového modelu, v koncepční podobě však s rysy dobové generace kompaktní Astry) a je důkladně rozvinut o dva roky mladší kreací Concept A, která prezentuje prvky známé z pozdějších sériových Opelů. Jde převážně o zadní chromovou lištu a hranaté tvary, jež přebírá v roce 2002 poslední generace středně velké Vectry. Pro tento model jsou typické specifické tvary zádě, jimž dominuje horní zkosení a snaha o maximální barevné sladění všech použitých dílů – patrné je to zejména na harmonickém souladu čirých krytů koncových světel a zmíněné dekorační lišty.

Oproti zádi je příď Vectry klidnější – její maska (inspirována výše uvedeným Conceptem A) má jednoduchý tvar, čímž dává vyniknout sportovním světlometům. S příchodem faceliftu se však právě zde odehrály podstatné změny – vůz je opatřen světlomety ve stylu třetí generace Astry a plastičtějším nárazníkem, který kontrastuje s čistými plochami zbylých částí exteriéru. Modernizace tak Vectru přiblížila Astře, jež po stránce designu sklízela nemalý úspěch.

Peugeot 307 – Bod střetu dvou etap

Peugeot 307 je automobilem stojícím na pomezí dvou etap designu francouzské značky. Nástupce 306 byl navržen v duchu tvarového stylu z přelomu milénií, vyznačujícím se relativně jednoduchými, dynamickými a líbivými tvary, jež inklinovaly ke sportovnímu stylu. Příď, po stránce základní stavby totožná s konceptem Promethee (2000), je napojena na druhý karosářský prostor, který je v porovnání s přímou konkurencí vcelku objemný – to má vliv na záď s účelně navrženým designem. Nelze také opomenout určitý vliv o třídu menšího hatchbacku 206 a nadčasovost, jež je pro Peugeoty z přelomu tisíciletí typická.

V roce 2003 byl však uveden koncept 407 Elixir, předvoj sériového vozu 407, který se stal průkopníkem nového designu s mohutnou maskou chladiče. Nápadité a tehdy značně originální řešení upoutalo pozornost a postupně se stalo hlavním identifikačním znakem nových Peugeotů – po několika studiích (407 Silhouette, 907 či 407 Prolouge) nové éry došlo k výraznému omlazení kompaktního 307. Pozoruhodné je, že i přes pozměněné přední partie si vůz ponechal svůj styl – rozměrná maska s horizontálním prokladem plně korespondovala se zbytkem karoserie a odpovídala tak vlivnému trendu, který byl ještě do nedávné doby aktuální.

Renault Clio – Hledání identity

V roce 2005 došlo k premiéře třetí generace Renaultu Clio – s tvary, v nichž se plně promítá progrese vizionářské etapy designu pod vedením Patricka le Quémenta. Malý hatchback byl sice umírněnější, než o třídu větší Mégane, i tak ale zaujal originálním a smělým designem s nápaditými rysy a – pro tehdejší Renaulty – typickými dvěma nasávacími otvory přiléhajícími ke světlometům. Interiér automobilu ovlivnil styl Touch Design, kladoucí důraz nejen na vizuální, ale také na materiálový aspekt kabiny, což se projevuje na přístrojové desce s měkkými křivkami a zaoblenými díly.

V designu francouzské značky ale došlo ke změnám, jejichž hybnou silou byla třetí generace Laguny a její nový styl, jenž kladl důraz na absenci klasické masky chladiče mezi světlomety. Takto navržený design – spolu s odklonem od modernismu, na jehož místo měla přijít tradičnější elegance – se stal vzorem pro ostatní Renaulty, tedy i pro Clio. Podstatnou změnou byla nově navržená příď, vytvarovaná do jednoho velkoplošného dílu, který od předních blatníků odděloval ostrý výběžek krytu světlometů. Záď postihly jen kosmetické úpravy, týkající se zejména světelné optiky.

SsangYong Actyon – Konec rebelie

Facelifty, jejichž smyslem je zvýšit popularitu dříve vlažněji přijatého modelu, nejsou ojedinělé. Po BMW 7 a Multiple se tento postup týká například jihokorejského SsangYongu Actyon – modelu, který světu názorně předvedl zdařilé a v praxi použitelné křížení karoserií SUV a kupé, čímž vytvořil podmínky pro příchod obdobně stavěného BMW X6. Zatímco kombinace propracovaného pontonu a svažující se linie střechy zaujala kreativitou a snahou bořit zavedené zvyklosti, na příď si většina pozorovatelů musela nějakou dobu zvykat – ze zaoblené plochy totiž energicky vyčnívala zešpičatělá maska trojúhelníkového tvaru, jejíž obrys ladil se světlomety.

Celek, který se svou nekonvenčností vymykal veškeré konkurenci, byl v loňském roce modernizován. Výrobce opustil dramatické prolínání ploch a ztvárnil vozidlo se sportovními světlomety všedního tvaru, doplněné maskou s chromovým dekorem a plastovým výliskem na nárazníku. Originalita a tvořivost předchozího provedení tak setrvala pouze na decentně upravené zádi a nezaměnitelné siluetě.

 [600×728]

Škoda Octavia – Přechodné období

Druhá generace Octavie patří mezi automobily, jejichž nadčasovost je způsobena zdatným odoláváním módním trendům – designérům se podařilo navrhnout karoserii, která nejenže rozvíjí odkaz své předchůdkyně (a zároveň průkopnice moderního designového jazyka značky), ale také propojuje robustnost s vizuální lehkostí. Minimalistické boční panely, jež jsou součástí proporčně vyváženého profilu, propůjčují exteriéru pocit stability a jistoty. Přejděme však k přídi, v níž se pojí hned několik zajímavých specifik – předně jde o postupnou gradaci jednotlivých ploch kapoty (od jejího obrysu ve tvaru písmene V až po štíhlý vyvýšený reliéf, zasahující do loga výrobce), jíž doplňuje (oproti předchůdkyni plastičtější) chromový rám masky a ostře zalomené světlomety.

Modernizace z roku 2008 se týkala hlavně přídě. Zatímco na zádi proběhly úpravy spíše kosmetického rázu, čelní část karoserie opustila optickou ostrost a důsledně zaoblila světlomety, rámeček masky i prolisy v nárazníku. Vůz tak získal sportovnější vzhled a přiblížil Octavii všeobecným trendům – jedná se zejména o absenci ochranné lišty vpředu i vzadu a nové barvy exteriéru.

Volkswagen Passat – Z B5 na B5,5

Každá modelová řada má své milníky. V případě německého Passatu jde o jeho pátou generaci z roku 1996, jejíž design byl od základů nový – v porovnání s předchozím modelem šlo o vůz moderních tvarů, které jsou věcné a praktické. Středně velký Volkswagen se však nevyhnul ani experimentům, přičemž tím nejzajímavějším je harmonický zaoblený celek, jejž tvoří – spolu se střechou – přední a zadní sloupek. Toto řešení, jež se objevuje už v roce 1994 na tokijském Conceptu One, opustilo krabicovité tvary dřívějších sedanů a je dodnes aktuální.

V roce 2001 podstoupily zaoblené tvary omlazení, které rozvinulo jejich přednosti a přiblížilo Passat designu z počátku nového milénia – členitější a dekorativnější styl lépe zapadal do dobového směru, jehož kořeny spočívají ve studiích Concept D (1999) či o rok mladší ACC.

Anketa

Který facelift je podle vás nejzdařilejší?
Spolupracujeme s TipCars.com
Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie

Společnost Huisman ze Sviadnova na Frýdecko-Místecku…

Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura

Čeští investoři se připravují na éru volného kurzu…

Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy

Česká republika hodlá investovat 70 milionů dolarů (1,74…

Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce

Samovýrobci jsou ti, kteří elektrickou energii vyrábějí…

 
 

Přidat názorDiskuse: Facelift designu: Deset pozoruhodných modernizací







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Martin Semerád se vrací k závodění, rallye mění za okruhy Martin Semerád se vrací k závodění, rallye mění za okruhy

Martin Semerád hlásí po čtyřleté pauze comeback. Nebudeme…

Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb! Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb!

Škodovky pro čínský trh se od těch evropských vzhledově…

 



 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s nepřebernou historií a bohatou kulturou!

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s…

Itálie má přes 7 600 kilometrů pobřeží, nejvyšší horu Evropy (Mont Blanc, 4810 m) i nepřeberné historické…

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední chvíle. Jedno vyšetření za druhým!

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední…

Od středeční noci ležela v bezvědomí. Zpěvačka Věra Špinarová (65), na niž její fanoušci nepřetržitě mysleli,…

 

iSport.cz

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s Mountfieldem i na příští sezonu

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s…

V Hradci Králové v těchto dnech slaví historický postup do extraligového semifinále, euforie je neutuchající.  A…

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto jako živá voda

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto…

Dostali šanci a popadli ji. Hodně pevně. Tři čeští nováčci, které povolal do zbraně trenér Karel Jarolím,…

 

Reflex.cz

Předchozí generace měla pocit, že jí patří svět, tato ho považuje za noční můru, říká přední britská ekonomka

Předchozí generace měla pocit, že jí patří svět,…

Britská ekonomka Noreena Hertzová je zázračné dítě. Univerzitu dokončila v 19, o čtyři roky později už radila…

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Ve věku 65 let zemřela v neděli v pražské motolské nemocnici zpěvačka Věra Špinarová. ČTK to dnes oznámil její…